Welkom  

   

Mijn Menu  

   

What's Up  

za mei 18 @12:00AM
ZF Pinkstertrip 2024
   

Wedstrijd  

Geen evenementen
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
Welkom, Gasten

Onderwerp: G.T.L. en Cetaan index

G.T.L. en Cetaan index 30 sept 2021 08:45 #1329349

  • vlinder
  • vlinder's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 196
Goedemorgen,

cetaangehalte van GTL is 70-80

bij Diesel is de cetaan 52

de gevolgen zijn een hogere temperatuur als je GTL tankt en
als je de motor goed warm is en je wilt hem na stoppen direct weer starten
dat hij niet aanspringt.

Is dit een sprookje?
of wie weet de verklaring en de oplossing ?

(uit een draadje bij : segeln-forum.de)



Groet,jürgen
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

G.T.L. en Cetaan index 30 sept 2021 09:00 #1329351

  • Calidris
  • Calidris's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 27105
Ik tank nu al 5 jaar GTL en heb daar werkelijk nog nooit iets van gemerkt?
ZF informatie kanaal Telegram: t.me/zeilersforum
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

G.T.L. en Cetaan index 30 sept 2021 09:01 #1329353

  • Rinus
  • Rinus's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 2599
waarom zou de motor niet goed meer starten als hij goed warm is? Een motor start toch juist goed als hij goed warm is?
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

G.T.L. en Cetaan index 30 sept 2021 09:01 #1329354

  • PietO
  • PietO's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 319
vlinder schreef :
als je de motor goed warm is en je wilt hem na stoppen direct weer starten
dat hij niet aanspringt.
Kan ik bevestigen . . . . start moeilijk en extra voorgloeien helpt; gedrag meestal bij sluis uitgaan, al kan ik natuurlijk niet even testen of het met normale diesel beter zou gaan (eerst tank leeg en vullen met normale diesel). Mitsubushi 3 cyl. en GTL 3 jaar in gebruik. Verder alleen probleem met O-ring in groffilter die ging lekken.
Laatst bewerkt: 30 sept 2021 09:06 door PietO.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

G.T.L. en Cetaan index 30 sept 2021 09:22 #1329358

  • Wadloper
  • Wadloper's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 26249
Een mens lijdt het meest door het lijden dat ie vreest.

Één van de problemen van de overvloed aan informatie die tegenwoordig beschikbaar is en die nogal eens bestaat uit een mengsel van feiten en geruchten, is dat men zich over allerlei onwaarschijnlijkheden zorgen gaat maken.

In dit forum varen tientallen mensen al jaren met GTL en na allerlei indianenverhalen over oplossende afdichtingen verschijnt nu out of the blue weer dit verhaal.

Qua feiten: ik heb in pakweg vijf jaar varen op GTL nooit iets van het beschreven verschijnsel gemerkt.
Laatst bewerkt: 30 sept 2021 09:23 door Wadloper.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

G.T.L. en Cetaan index 30 sept 2021 09:42 #1329365

  • groom
  • groom's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 9946
Vaar bijna 10 jaar GTL nu Neste 100 en nog nooit enig probleem ondervonden. Motor van dienst: Yanmar 3YM20.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

G.T.L. en Cetaan index 30 sept 2021 09:47 #1329366

  • martinw
  • martinw's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 2319
Vetus Mitsubishi m4.14 en tank al 3 jaar GTL. Zet de motor altijd uit in de sluis en nimmer problemen gehad met het weer starten.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

G.T.L. en Cetaan index 30 sept 2021 09:53 #1329367

3 jaar GTL met een Yanmar 1GM10, nooit problemen mee gehad.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

G.T.L. en Cetaan index 30 sept 2021 09:56 #1329368

  • madoc
  • madoc's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 3094
Weer een stukje borreltafel praat ;)
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

G.T.L. en Cetaan index 30 sept 2021 10:15 #1329371

  • HPV
  • HPV's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 6045
maar -stel dat de cetaangetallen inderdaad verschillen-
wat zou dan daarvan het gevaar of voordeel kunnen zijn?
Overigens ook al zeker 5 jaar volvo 2002D en daarna ruim 3 jaar yanmar 3YM20 zonder enig nadeel.
Laatst bewerkt: 30 sept 2021 10:16 door HPV.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

G.T.L. en Cetaan index 30 sept 2021 10:24 #1329373

  • brambo
  • brambo's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 7277
Uit de Wiki Cetaan getal:

Een hoger cetaangetal komt de motorprestaties en emissie kwaliteit ten goede. Vooral vergeleken met dieselbrandstof met een cetaangetal beneden de 45 is het verschil in snellopende direct ingespoten dieselmotoren goed merkbaar.

Biodiesel en steenkooldiesel hebben een bijzonder hoog cetaangetal: 70 tot 100. Terwijl puur plantaardige olie juist een tamelijk laag cetaangetal heeft: tussen de 40 en 45.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

G.T.L. en Cetaan index 30 sept 2021 10:29 #1329374

  • Wadloper
  • Wadloper's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 26249
HPV schreef :
maar -stel dat de cetaangetallen inderdaad verschillen-
wat zou dan daarvan het gevaar of voordeel kunnen zijn?

volgens Shell heeft hun GTL een cetaangetal van 75 tot 80.

www.shell.nl/klanten/commercia...ls/gtl/products.html

Het cetaangetal bepaalt hoe makkelijk de brandstof tot zelfontbranding overgaat. In het algemeen wordt een hoger cetaangetaal als gunstig beschouwd. Hoe hoger het cetaangetal hoe sneller het mengsel tot zelfontbranding komt. Slechter starten juist omdat het cetaangetal hoger is, is dus een niet logisch verhaal.
Ik merk zelf dat ik met GTL zelfs met koude motor niet meer hoef voor te gloeien.

nl.wikipedia.org/wiki/Cetaangetal
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

G.T.L. en Cetaan index 30 sept 2021 10:43 #1329375

  • CeesS
  • CeesS's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 4452
Wadloper schreef :
HPV schreef :
maar -stel dat de cetaangetallen inderdaad verschillen-
wat zou dan daarvan het gevaar of voordeel kunnen zijn?

volgens Shell heeft hun GTL een cetaangetal van 75 tot 80.

www.shell.nl/klanten/commercia...ls/gtl/products.html

Het cetaangetal bepaalt hoe makkelijk de brandstof tot zelfontbranding overgaat. In het algemeen wordt een hoger cetaangetaal als gunstig beschouwd. Hoe hoger het cetaangetal hoe sneller het mengsel tot zelfontbranding komt. Slechter starten juist omdat het cetaangetal hoger is, is dus een niet logisch verhaal.
Ik merk zelf dat ik met GTL zelfs met koude motor niet meer hoef voor te gloeien.

nl.wikipedia.org/wiki/Cetaangetal

+1

Ik weet niet waar dit soort suggestieve vragen vandaan komt. De werkelijkheid staat hier haaks op, uitstekend verwoord door Wadloper. Synthetische diesels met een hoog cetaangetal laten dieselmotoren beter starten, en rustiger lopen, dan minerale dieselsoorten.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

G.T.L. en Cetaan index 30 sept 2021 10:56 #1329380

Mitsubishi L2e. Nu anderhalf jaar GTL. Niets gemerkt van slechter starten (juist niet)
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

G.T.L. en Cetaan index 30 sept 2021 11:14 #1329384

  • vlinder
  • vlinder's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 196
zoals ik reeds heb aangehaald: deze opmerking rees in het forum:
segeln-forum.de

Voor de liefhebber:
..... Leider ist mein Farymann A30M mit dem GTL nicht wirklich zurechtgekommen. Der Motor sprang wie gewohnt gut an und lief solange er "kalt" war wunderbar. Leider wurde der Motor mit GTL merklich wärmer, was zwar den Kühlkreislauf nicht beeinträchtigte aber der Motorraum viel mehr aufheizte als gewohnt. Diese Erwärmung hatte zur Folge, dass der "heiße" Motor keinen Standlauf mehr hatte und einfach ausging, wenn man nach ein paar Stunden Motoren das Gas wegnahm. Weiter wurden natürlich auch die Anbauaggregate wie der Anlasser so weit erwärmt, dass der Widerstand im Magnetschalter so hoch wurde, dass der Anlasser seinen Dienst quittierte. Gut wenn man seinen Motor noch ankurbeln kann.
Die Erklärung für das Problem liegt in der viel höheren Cetanzahl des GTL von 70-80. Diesel hat in der Regel eine Cetanzahl von 52. Die Cetanzahl beschreibt die Zündwilligkeit des Kraftstoffs. Das bedeutet, dass sich Kraftstoff mit einer hohen Cetanzahl früher in der komprimierten Luft entzündet als ein Kraftstoff mit niedriger Cetanzahl. Bei meinem Faymann führte die Verwendung von GTL zu einer Frühzündung, welche den Motor in seinem Lauf behindert, und die dabei verlorengegangene Leistung in Wärme umwandelt.
Ich war schon recht früh darauf aufmerksam geworden, denn ich musste meine Standlaufeinstellschraube um zwei Umdrehungen weiter herausdrehen, damit der normalwarme Motor vernünftig im Stand lief. Aber man will ja auch nicht gleich die Flinte ins Korn werfen, und so versucht man natürlich alles Mögliche, um das GTL-Experiment zu einem positiven Ergebnis zu führen.
Man könnte sicher den Förderbeginn, bzw. bei diesem Motor das Förderende durch Unterlegen von weiteren Distanzscheiben einige Grade zurücksetzen, so dass der "Zündzeitpunkt" bei dem Motor wieder passt. Da aber die Möglichkeit der Beschaffung von GTL zum heutigen Zeitpunkt noch nicht überall gegeben ist, habe ich davon Abstand genommen. Denn mal angenommen man kann unterwegs nur Diesel beschaffen, würde der Motor mit Diesel nicht mehr vernünftig laufen. Wenn man dann irgendwann an jeder Tankstelle GTL bekommt, würde ich den Motor auf GTL um- und entsprechend einstellen
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

G.T.L. en Cetaan index 30 sept 2021 12:01 #1329392

  • Wadloper
  • Wadloper's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 26249
vlinder schreef :
zoals ik reeds heb aangehaald: deze opmerking rees in het forum:
segeln-forum.de

Voor de liefhebber:
..... Leider ist mein Farymann A30M mit dem GTL nicht wirklich zurechtgekommen. Der Motor sprang wie gewohnt gut an und lief solange er "kalt" war wunderbar.

(knip)

Volgens de eerdere gelinkte Wikipedia-link geldt in het algemeen: hoe hoger het cetaangetaal hoe beter de diesel loopt.
Als je eventjes op Google zoekt op 'diesel' en 'te vroege ontsteking' (dat is volgens het bericht in het Duitse forum het probleem), dan vind je niks. Het is een fenomeen dat bij benzinemotoren voorkomt (zelfontranding, c.q. 'pingelen'), maar bij dieselmotoren is het onbekend. Ik vermoed dat dit mede komt door het gegeven dat de inspuiting zodanig is afgesteld dat deze pas plaatsvind als de vereiste compressie is bereikt. Bij een benzinemotor moet de zuigerbeweging het mengsel aanzuigen en is de cilinder al veel eerder gevuld met een lucht-/benzinemengsel. Bij een te laag octaangetaal in relatie tot de compressie krijg je dan zelfontbranding voor dat de bougie vonkt.

Het lijkt me dus een broodje aap-verhaal van iemand die op zoek is naar de oorzaak van een startprobleem dat hij heeft, dat toevalligerwijs ongeveer samenvalt met het gebruik van GTL. Geconstateerd is dat de motor te warm wordt en de schrijver van het bericht wijt dat aan het gebruik van GTL. Maar er zijn natuurlijk nog wel een andere oorzaken te bedenken.
Die Farymann A30M werd al in de jaren '70 van de vorige eeuw ingebouwd en is waarschijnlijk behoorlijk op leeftijd. Misschien moet ie gewoon z'n koelcircuit eens ontkalken. En de vraag is of dat startprobleem niet helemaal losstaat van die te hoge motortemperatuur..
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

G.T.L. en Cetaan index 30 sept 2021 12:18 #1329395

  • vlinder
  • vlinder's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 196
@Wadloper
ja,dat zou de aanleiding wel eens kunnen zijn.
heb er zelf geen verstand van,maar vond de opmerking met het grote cetaanverschil wel interessant.
Vaar zelf ook sinds jaren op gtl (VP2002) zonder problemen

groet,jürgen

of het een brootje aap verhaal is,weet i niet.
Waarom zou hij het verzinnen?

Hier de rest van zijn verhaal (voor de liefhebbers)
Man könnte sicher den Förderbeginn, bzw. bei diesem Motor das Förderende durch Unterlegen von weiteren Distanzscheiben einige Grade zurücksetzen, so dass der "Zündzeitpunkt" bei dem Motor wieder passt. Da aber die Möglichkeit der Beschaffung von GTL zum heutigen Zeitpunkt noch nicht überall gegeben ist, habe ich davon Abstand genommen. Denn mal angenommen man kann unterwegs nur Diesel beschaffen, würde der Motor mit Diesel nicht mehr vernünftig laufen. Wenn man dann irgendwann an jeder Tankstelle GTL bekommt, würde ich den Motor auf GTL um- und entsprechend einstellen.
Das GTL habe ich aus dem Tank und auch aus den Kraftstoffleitungen und Filter abgepumpt, damit ich gleich beim ersten Start reinen Diesel an der Einspritzpupe habe. Der Motor startete wie gewohnt sehr gut, und die Standlaufeinstellschraube konnte ich gleich die zwei Umdrehungen wieder zurückdrehen, denn der Motor drehte im Standlauf 650 statt der gewohnten 500 1/min. Auch hatte der Motor wieder seine gewohnte Kraft und dreht wider viel schneller hoch als mit GTL.
Wäre schön gewesen, und auch ein Beitrag zum Umweltschutz.
Übrigens mein alter Deutz, mit dem ich mein Schiff ziehe läuft mit dem GTL ganz wunderbar.
www.oiltanking.com/de/news-info/…/cetanzahl.html
Laatst bewerkt: 30 sept 2021 12:29 door vlinder.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

G.T.L. en Cetaan index 30 sept 2021 12:47 #1329402

  • Rinus
  • Rinus's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 2599
Het gaat niet zozeer om verzinnen, maar om een verband dat hij ziet, dat er misschien niet is. De menselijke geest is nu eenmaal verzot op verbanden leggen.
Laatst bewerkt: 30 sept 2021 12:49 door Rinus.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

G.T.L. en Cetaan index 30 sept 2021 13:16 #1329408

  • CeesS
  • CeesS's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 4452
vlinder schreef :

Hier de rest van zijn verhaal (voor de liefhebbers)

Man könnte sicher den Förderbeginn, bzw. bei diesem Motor das Förderende durch Unterlegen von weiteren Distanzscheiben einige Grade zurücksetzen, so dass der "Zündzeitpunkt" bei dem Motor wieder passt.
.

De Duitse verhaalschrijver gaat bij voorbaat uit van een oorzakelijk verband tussen ontbrandingsmonent en motortemperatuur. Dat verband is er normaal gesproken niet. Het drukverloop zal bij GTL anders zijn dan bij minerale diesel, maar het netto geleverde vermogen is dat niet, uitgaande van een niet afwijkende energie-inhoud. Het extreem heet worden van de motor kun je hier niet mee verklaren.

nl.m.wikipedia.org/wiki/Indicateurdiagram
Laatst bewerkt: 01 okt 2021 00:22 door CeesS.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

G.T.L. en Cetaan index 30 sept 2021 14:09 #1329423

  • madoc
  • madoc's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 3094
Het enige wat ik kan bedenken betreffende het verhaal is dat de inspuit timing van de Farymann al te vroeg stond afgesteld en dat t.g.v. de iets snellere verbranding van de GTL de brandstof ontsteekt op een moment dat de zuigers nog niet door TDC zijn . Dit nog versneld als de motor warm is.
Probleem dus niet de GTL maar de afstelling van de motor.

Verder heeft GTL veel voordelen
Nadeel: Duurder en een fractioneel hoger verbruik omdat de Soortelijk Massa lager is.
Laatst bewerkt: 30 sept 2021 14:12 door madoc.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

G.T.L. en Cetaan index 30 sept 2021 14:55 #1329436

  • vlinder
  • vlinder's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 196
@madoc
idd de schrijver heeft het ook over een "tijdverschil" resp een tijdfactor
dat heeft hij toch ook gecompenseerd door een gecorrigeerde afstelling van iets.
Daarna was het probleem toch ook opgelost. Alleen als hij geen gtl ter beschikking heeft....vandaar dat hij de correctie weer terugdraaide.
Hij vindt het juist ook jammer niet met gtl door te kunnen gaan
en is zich bewust dat de conditie van de motor er niet bij strookt.
Maar toch is het m.i. nuttig om over dit verschijsel te berichten.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

G.T.L. en Cetaan index 30 sept 2021 17:58 #1329479

Ik denk ook dat de klacht van deze Duitse zeiler motorspecifiek is.
Ik vaar zelf al 2 jaar met een Bukh DV10 uit 1977, en deze doet het perfect op GTL.
Zowel koud als warm start ie na 2 of 3 (koud) omwentelingen van de startmotor (gashendel in neutraal).
Wordt absoluut niet warmer dan toen ie nog op “normale” diesel liep.
Vrienden van ons hebben een Yanmar 2GM20 en ook deze loopt perfect op GTL.
Wat vertrouwen moet geven is dat het hele wagenpark van Mammoet op GTL loopt…
Fellowship 28: overdimensioneren is een kunst
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

G.T.L. en Cetaan index 30 sept 2021 18:04 #1329480

  • holtere
  • holtere's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 16255
Wat vertrouwen moet geven is dat het hele wagenpark van Mammoet op GTL loopt…
Dat zal wel een goed contractje zijn met de leverancier om als uithangbord te fungeren ;)
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re:G.T.L. en Cetaan index 01 okt 2021 05:32 #1329560

  • Eddy K
  • Eddy K's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 805
Vetus M4.14
3 jaar GTL, nu Neste MY
Loopt heerlijk en start juist makkelijker.
Huitema zeeschouw 9m Aalsmeer
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re:G.T.L. en Cetaan index 01 okt 2021 06:31 #1329569

  • CeesS
  • CeesS's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 4452
Zie voor veel meer ervaringen en verkooppunten zeilersforum.nl/index.php/foru...ing-en-verkooppunten.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.
Tijd voor maken pagina: 0.316 seconden
Gemaakt door Kunena
   
   
   
   
© Zeilersforum.nl