De waterkeerring heeft door de waterdruk, en de loopeigenschappen van water de zwaarste taak. De oliekeerring heeft het minder zwaar, wat ook aan de slijtagesporen duidelijk te zien is.
In dit geval zou ik 1 sleeve toepassen ter plaatse van de waterkeerring. Door een geschikte dikte van een standaard oliekeerring te kiezen, kun je die oliezijdig op een 'vers' onbeschadigd deel van de schroefas laten lopen. Dit is verreweg de goedkoopste oplossing. Oplassen / opspuiten zou ik niet aanraden, je brengt veel warmte in de as, met als gevaar vervorming van de (deels geharde ?) chroomnikkelstalen as. De terzake doende oppervlakken (passingen / loopvlak) zul je na moeten laten slijpen.
Het RVS materiaal van de sleeve is prima bestand tegen zeewater, wordt ook galvanisch beschermd. Ik plaatste zo'n 10 jaar geleden een sleeve op de schroefas van onze SD20 (heb ik een verslag van geplaatst). Al die tijd heeft de boot op zout water gelegen, er is geen spoor van aantasting door zout te zien.
Volgens mij zijn er ook sleeves te koop met een hardverchroomd oppervlak.
Onderstaande foto is bij een controle een aantal jaren na het aanbrengen van de sleeve gemaakt.