Welkom  

   

Mijn Menu  

   

What's Up  

za mei 18 @12:00AM
ZF Pinkstertrip 2024
   

Wedstrijd  

Geen evenementen
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
Welkom, Gasten
In deze sectie horen alleen topics welke een project beschrijven. Hiervoor gelden bijzondere regels. De beschrijving van het project staat centraal, reacties van zowel de Topic Starter (TS) als andere leden zijn alleen toegestaan indien deze rechtstreeks betrekking hebben op de projectinhoud. Zie ook de forumregels die hierop van toepassing zijn.

Onderwerp: Etap 26 weer in orde maken.

Etap 26 weer in orde maken. 04 dec 2021 07:39 #1347072

  • CeesS
  • CeesS's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 4454
Misschien het juiste moment om de keerringen op de schroefas preventief te vervangen. Die komen een keer aan de beurt, en nu heb je de saildrive op de werkbank.

Bijlage:

Bestandsnaam: Vervangen-...rive.pdf
Bestandsgrootte:1,271 KB
Laatst bewerkt: 04 dec 2021 07:41 door CeesS.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Etap 26 weer in orde maken. 04 dec 2021 15:55 #1347201

Dat is misschien wel een goed idee. Het zullen toch wel normaal in de handel verkrijgbare keerringen zijn?
Duursma zit hier vlak bij. ;)
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Etap 26 weer in orde maken. 04 dec 2021 22:13 #1347303

  • ilCigno
  • ilCigno's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 17715
Dat is een heel goed advies inderdaad. Al zou ik gewoon een Yanmar setje gebruiken, weet je zeker dat je goed zit. Er zijn héél veel soorten keerringen!
Timo
Compromis 888 'il Cigno'
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Etap 26 weer in orde maken. 04 dec 2021 22:40 #1347306

  • CeesS
  • CeesS's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 4454
Thijsnoort schreef :
Dat is misschien wel een goed idee. Het zullen toch wel normaal in de handel verkrijgbare keerringen zijn?
Duursma zit hier vlak bij. ;)

Alle info staat in deze pdf

avdhoeff.home.xs4all.nl/zeilen..._Yanmarsaildrive.pdf

Bijlage:

Bestandsnaam: Vervangen-...1)-2.pdf
Bestandsgrootte:1,271 KB
Laatst bewerkt: 05 dec 2021 05:18 door CeesS.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Etap 26 weer in orde maken. 05 dec 2021 06:44 #1347331

Mooi documentje Cees!

Jammer dat je geen Mitsubishi hebt, dan had ik nu ook van die mooie beschrijvingen gehad ;)
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Etap 26 weer in orde maken. 05 dec 2021 09:18 #1347355

Ik zal er mee aan de gang, foto’s komen vanzelf voorbij.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Etap 26 weer in orde maken. 06 dec 2021 08:52 #1347687

  • sterlet
  • sterlet's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 39
Het lagerhuis kan wel heel vast in de behuizing zitten. Ik heb het er bij mijn Volvo Penta saildrive 120 (zeer vergelijkbare constructie) alleen met een slageiser en dan met heel veel geweld uit gekregen. Bij de dieseldoctor op de website staat ook een mooie beschrijving.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Etap 26 weer in orde maken. 06 dec 2021 09:24 #1347696

  • CeesS
  • CeesS's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 4454
sterlet schreef :
Het lagerhuis kan wel heel vast in de behuizing zitten. Ik heb het er bij mijn Volvo Penta saildrive 120 (zeer vergelijkbare constructie) alleen met een slageiser en dan met heel veel geweld uit gekregen. Bij de dieseldoctor op de website staat ook een mooie beschrijving.

Als het lagerhuis vastzit, heeft dat niet zozeer met de passing te maken, maar meer met op de buitenzijde rond de aansluitnaad ingedroogde antifouling of aangroei. Meestal is een tik dwars tegen het lagerhuis ter hoogte van de boutgaten voldoende om er beweging in te krijgen.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Etap 26 weer in orde maken. 12 dec 2021 13:08 #1349429


Ziet er naar mijn idee goed uit, het krasje aan de buitenzijde is aan de waterzijde.
De keerringen zien er nog geheel gaaf uit.





En het deksel zit n de tank, siliconen pakking van 2mm dik.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Etap 26 weer in orde maken. 12 dec 2021 22:57 #1349525

  • CeesS
  • CeesS's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 4454
Aan de waterzijde ziet je schroefas er niet goed uit, de keerringen zijn kennelijk al eens vervangen, en nieuwe zijn waarschijnlijk niet correct teruggeplaatst. Ter plaatse van de waterkeerring zitten twee slijtgroeven, de buitenste dieper dan de tweede. Voor de werking van een keerring onvoldoende.
Je hebt de keus uit het plaatsen van een smallere waterkeerring of een sleeve ( zie bv. oil-seals.info/nl/producten/eri-sleeves )
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Etap 26 weer in orde maken. 13 dec 2021 05:48 #1349533

Ik ken het concept maar nog nooit gebruikt. Omdat het om de buitenste gaat zou ik er dus twee moeten plaatsen?
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Etap 26 weer in orde maken. 13 dec 2021 06:22 #1349534

  • CeesS
  • CeesS's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 4454
Thijsnoort schreef :
Ik ken het concept maar nog nooit gebruikt. Omdat het om de buitenste gaat zou ik er dus twee moeten plaatsen?

Nee ik zou alleen de buitenste doen.

edit : is echt een fluitje van een cent, samen met nieuwe keerringen kun je weer jaren zorgeloos varen.
Laatst bewerkt: 13 dec 2021 09:30 door CeesS.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Etap 26 weer in orde maken. 13 dec 2021 17:05 #1349743

Speedi sleeve’s besteld de brede variant de skf 99139.
Ze waren per twee bijna net zo duur als één door de orderkosten en de extra korting bij afname van twee.
Overmorgen in huis.
Geen idee hoe het werkt ik hoop dat er een handleiding bij is.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Etap 26 weer in orde maken. 13 dec 2021 17:50 #1349748

  • CeesS
  • CeesS's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 4454
Is niet zo moeilijk. Maak je as waar de sleeves moeten komen, rondom erg goed schoon (schuursponsje met JIF doet wonderen). Daarna met spiritus eventueel de laatste olieresten verwijderen.
Nu een meetrondje : geef met een viltstift een streep op de as, waar de sleeve(s) moeten komen (de achterzijde, aan de voorzijde zit voorlopig nog de tijdelijke montageflens).
Het montage gereedschap dat meegeleverd wordt, kun je niet gebruiken, omdat de spline op de as in de weg zit. Neem in plaats hiervan een buis met een binnendiameter van ietsje meer dan 35 mm (PVC kan ook). Tik nu voorzichtig via de buis tegen de sleeve die je met de flens vooruit op de schuine kant van de as hebt gepositioneerd. Dit gaat vrij soepel als je de juiste maat sleeve hebt. Doortikkend schuiven tot je merkteken bereikt is. Eventueel een tweede sleeve op identieke wijze monteren.
Knip dan met een scherpe kniptang de flens in de richting van een lijn naar de ashartlijn open, en trek de flens met een tang verder los zoals je het deksel van een modern blik opentrekt.
Klaar !
Laatst bewerkt: 13 dec 2021 17:54 door CeesS.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Etap 26 weer in orde maken. 13 dec 2021 19:55 #1349776

Goed dat je dat aanhaalt, ik had er juist een beetje olie op gedaan.
Als het goed is zijn ze er morgen de verkoper belde er nog voor om te zeggen dat ze vandaag op de post gegaan waren.
Ik ga er trouwens vanuit dat de kraag aan de binnenzijde kan blijven zitten die ligt tegen de stootrand aan.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Etap 26 weer in orde maken. 14 dec 2021 09:14 #1349879

  • CeesS
  • CeesS's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 4454
Thijsnoort schreef :
Ik ga er trouwens vanuit dat de kraag aan de binnenzijde kan blijven zitten die ligt tegen de stootrand aan.

Als ik naar de slijtsporen op de schroefas kijk, heeft de 'olie'keerring waarschijnlijk op een verkeerde plaats gemonteerd gezeten.
De 'water'keerring hoort stijf tegen borst aan de schroefzijde te worden geplaatst, en slechts gescheiden door een smalle afstandsring komt daar de 'olie'keerring direct naast. De keerringen zijn 8 mm dik, de afstandsring is 1,5 mm, het loopvlak van de beide afdichtingslippen ligt dan altijd binnen een afstand van ca 16 mm (die lippen liggen binnen de buitenste begrenzing van de keerring). Monteer altijd nieuwe keerringen !

Je moet echt eerst uitmeten waar de afdichtingslippen liggen als de keerringen gemonteerd zijn, en daar de positie van de sleeve(s) op aanpassen. Ik plaats nog maar eens de doorsnede ter plaatse van de keerringen, zo hoort het te zitten. Yanmar levert een speciale tool voor het monteren, die is niet perse nodig, maar let wel op dat de keerringen exact haaks ten opzichte van de schroefas dienen te zitten. Let hierbij vooral op de binnenste oliekeerring, die kun je gemakkelijk beschadigen, alleen aandrukken tegen de buitendiameter.






Laatst bewerkt: 14 dec 2021 15:00 door CeesS.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Etap 26 weer in orde maken. 14 dec 2021 19:37 #1350073

Exact zoals in de doorsnede heeft het gemonteerd gezeten.
De keerring is inderdaad 8mm dik en de ring 2.

Ik zal eens gaan puzzelen of de kraag bij de achterste sleeve kan blijven zitten.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Etap 26 weer in orde maken. 14 dec 2021 20:45 #1350092





De kraag kan prima blijven zitten, er is ruimte zat.
De gok genomen met de tweede door hem in de andere richting er op te tikken.
Dat ging echt super , kraagje eraf gebroken en het hele kleine randje wat overstap er voorzichtig af gevijld.
Nu wachten op de O ringen en de keerringen en natuurlijk alle yanmar onderdelen.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Etap 26 weer in orde maken. 15 dec 2021 16:08 #1350304

Wellicht te overvloede, maar zorg altijd voor wat vet tussen de keerringen.
Dit voorkomt dat de keerringen verbranden door drooglopen.

Grt. Jack
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Etap 26 weer in orde maken. 15 dec 2021 17:41 #1350328

Goede tip, ga ik doen.
Is lithiumvet daarvoor geschikt?
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Etap 26 weer in orde maken. 16 dec 2021 20:39 #1350593

Ik ken de term lithiumvet niet, maar het is niet heel kritisch.
Het probleem bij dubbele montage van keerringen is dat 1 keerring als het goed is droog draait, en deze verbrand hierdoor erg snel, waardoor de werking al weg is voordat deze moet gaan werken.

Persoonlijk zou ik geen zeep gebaseerd vet gebruiken omdat dit snel wegspoelt bij aanraking met water.

Grt. Jack
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Etap 26 weer in orde maken. 16 dec 2021 20:55 #1350596

Ik ga op zoek naar waterbestendig vet.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Etap 26 weer in orde maken. 16 dec 2021 22:09 #1350609

  • CeesS
  • CeesS's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 4454
Schroefasvet, even Googlen
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Etap 26 weer in orde maken. 16 dec 2021 22:24 #1350615

CeesS schreef :
Schroefasvet, even Googlen
Doe ik, dank je.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Etap 26 weer in orde maken. 26 dec 2021 15:02 #1353287

Fijn de dagen vrij benut om het hele interieur er uit te peuteren.
Alleen het schot bij de bilge/ motorruimte blijft zitten.
De rest gaat geschuurd en geverfd worden. Als je alle delen eruit hebt kom je op plekken waar normaal nooit iemand komt, bah bah wat een viezigheid.
Binnenkort maar eens flink poetsen, liefst zou ik het gelijk doen maar helaas vriest het in de boot en het kleine elektrische kacheltje trekt het niet om de hele boot boven nul te houden.
Ik mag de loods van mijn werk gebruiken gedurende kerstvakantie voor het verven.
Alles bij elkaar zijn het toch wel veel stukken.
Ik zal aankomende week wat foto’s maken zowel in de boot als van de stukken.

Nu vraag ik mij af of het mogelijk zou zijn om de romp en het deksel ( een bekend punt van lekkage) aan de binnenzijde dicht te maken met epoxy en een strook weefsel.
Dit is minder lastig dan de stootlijst en het achterliggende profiel verwijderen lijkt mij. En ik ben minder afhankelijk van het weer.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.
Tijd voor maken pagina: 0.307 seconden
Gemaakt door Kunena
   
   
   
   
© Zeilersforum.nl