Welkom  

   

Mijn Menu  

   

What's Up  

Geen evenementen
   

Wedstrijd  

Geen evenementen
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
Welkom, Gasten
  • Pagina:
  • 1
  • 2
  • 3

Onderwerp: (Groot) probleem aan de motor…..

(Groot) probleem aan de motor….. 26 dec 2021 22:50 #1353353

Afgelopen zomer hebben wij een probleem gehad met de motor. Natuurlijk was ik zelf heel dom geweest en zo is het ontstaan:

De uitlaat van onze Volvo Penta TAMD31S (100 pk) motor uit 2004 met minder dan 400 uurtjes op de teller, loopt vanaf de motor ruimte door het waterlock schuin omhoog naar de bakskist en dan via de sb zijde van de achterhut naar de spiegel. In mijn enthousiasme, tijdens het intimmeren van de achterhut, heb ik de uitlaat aan de achterzijde, waar hij door het achterschot gaat, +/- tien centimeter hoger geplaatst. Dit bleek, achteraf logisch, teveel van het goede. Gevolg: WATERSLAG. Blijkbaar was er door de verhoging niet meer voldoende afschot en bleef er, nadat de motor was uitgezet, teveel water in de uitlaat staan en dit liep via de waterlock terug de motor in. Ja nogmaals, dom dommer domst. Iedereen maakt fouten en ik soms ook hele domme.

Na dit, na veel vijven en zessen, ontdekt te hebben, heb ik uiteraard de uitlaat weer in zijn oorspronkelijke staat teruggebracht. De motor was hier heel blij mee. Na lang spoelen, loopt ie weer als een zonnetje.

Blijkbaar is er nu toch een probleem, waarschijnlijk het gevolg van dit geheel.

Tijdens wat andere klussen in de motorruimte ontdekte ik een paar weken terug, dat er wat koelvloeistof uit het compressievaatje op de motor was gelopen. Toen ik de dop eraf schroefde liep er best wat koelvloeistof uit het vaatje. Wat bleek, enkele dagen later had zich opnieuw enige druk opgebouwd in het vaatje. Ik had de buitenwaterkraan van de motor al dichtgezet, maar dit blijkt niet te helpen. Ik dacht in eerste instantie aan een probleem in de intercooler namelijk.

Btw, de motor start en loopt nog steeds prima. De motorolie is schoon en lijkt dus niet vermengd met water. De koelvloeistof ruikt niet naar diesel en als de motor loopt is er geen druk in het vaatje (het borrelt niet als de dop eraf is)

De vraag aan de motorkenners hier is dus; welk probleem komt als eerste bij jullie op?

Ik heb al een compressietestsetje (tip voor Scrable/wordfeud) gekocht en dat zou mijn eerste aktie zijn. Maar goed, ik hoor graag jullie ideeën.
Laatst bewerkt: 26 dec 2021 22:53 door Account op verzoek verwijderd 12.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

(Groot) probleem aan de motor….. 26 dec 2021 23:07 #1353358

  • sy helios
  • sy helios's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 13623
domme vraag, maar dit issue had je eerst, zeker weten niet?
Helios is de zonnegod, Zoon van het Titanenpaar Hyperion en Theia, broer van Selene (Maan) en Eos (dageraad). Met zijn zonnewagen rijst hij bij dageraad op uit de Okeanos, rijdt langs de hemelkoepel en verdwijnt `s avonds in het westen weer in de oceaan.
Laatst bewerkt: 26 dec 2021 23:07 door sy helios.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

(Groot) probleem aan de motor….. 26 dec 2021 23:27 #1353361

sy helios schreef :
domme vraag, maar dit issue had je eerst, zeker weten niet?

Ja, dit hadden we eerst niet ;)
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

(Groot) probleem aan de motor….. 26 dec 2021 23:30 #1353363

  • sy helios
  • sy helios's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 13623
ik snap er niets van, koelvloeistof loopt omhoog met druk het vaatje uit dus?
Helios is de zonnegod, Zoon van het Titanenpaar Hyperion en Theia, broer van Selene (Maan) en Eos (dageraad). Met zijn zonnewagen rijst hij bij dageraad op uit de Okeanos, rijdt langs de hemelkoepel en verdwijnt `s avonds in het westen weer in de oceaan.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

(Groot) probleem aan de motor….. 26 dec 2021 23:57 #1353367

Niet te veel gevuld?

Ik snap het ook niet: overlopen kan alleen bij overdruk. Maar dat er dan heen borrels uitkomen als de motor loopt is vreemd.
Tenzij het een heel , heel klein lekje in de koppakking is dat nauwelijks borrelt.


Borrelt hij ook niet als de motor goed warm is? (Lek wat open trekt bij warme motor).
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

(Groot) probleem aan de motor….. 27 dec 2021 01:28 #1353368

  • joyce
  • joyce's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 459
Als er teveel water in het koelvloeistof deel zit kan dat alleen maar van de buitenwaterkoeling komen.
Dan lijkt mij de dat de koelwaterpomp koelwater van buiten in het koelvloeistof deel duwt via een lek ergens de meest voor de hand liggend is dan de intercooler.
Wij hebben dat ook gehad en op zout water zijn de gevolgen op termijn best vervelend (doorgerotte circulatiepomp) als het vriest kan het nog vervelender worden.
Bij de defecte koppakking zou het koelvloeistof niveau weer dalen bij afkoeling (en bij een behoorlijk lekke pakking ook waterslag kunnen geven).
De uiteindelijke oorzaak bij ons was een mengbocht die teveel tegendruk gaf waardoor de moffen v/d intercooler werden verschoven en daar lekte.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

(Groot) probleem aan de motor….. 27 dec 2021 06:39 #1353377

  • rooiedirk
  • rooiedirk's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 6754
... Tenzij het een heel , heel klein lekje in de koppakking is dat nauwelijks borrelt. ...
Een lekke koppakking is ook het eerste wat bij mij op komt. En dat hoeft niet gelijk te borrelen, vooral niet als de motor langzaam draait en er weinig stroming in de koelvloeistof is.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

(Groot) probleem aan de motor….. 27 dec 2021 08:07 #1353388

Overigens is de werkelijke oorspronkelijke oorzaak van die waterslag niet die wat hoger gepkaatste uitlaatdoorvoer maar een te kleine waterlock. Die moet altijd meer dan twee keer zoveel inhoud hebben dan er in de slang erna tot aan de spiegel past , Als dat bijv. drie meter is en 50mm diameter dus al maar lieft 15 liter en dat is dan bijv. deze: www.vetus.com/nl/uitlaatsystem...-type-lsl-90-mm.html .Ja , erg groot maar toch echt nodig bij die lengte . Je kunt die lengte ook verminderen door zo kot mogelijk na de waterlock een zwaarnshals te platsen die ruim boven de waterlijn uitkomt,( zie afbeelding een) dan kun je daarna de slang verder op afschot naar de spiegel leggen
Daarnaast is een zwaanshals direct voor de spiegel ook verstandig , dan kan er geen water terugslaan door achterop komende golven.( zie voorbeeld afbeelding twee)
Als je daar mee rekent kan zoiets nooit gebeuren .

Enneh.. ik neem aan dat je wel een beluchter hebt ?
Ad



Laatst bewerkt: 27 dec 2021 08:13 door Yellow Boat.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

(Groot) probleem aan de motor….. 27 dec 2021 08:37 #1353391

  • madoc
  • madoc's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 3583
joyce schreef :
Als er teveel water in het koelvloeistof deel zit kan dat alleen maar van de buitenwaterkoeling komen.
Dan lijkt mij de dat de koelwaterpomp koelwater van buiten in het koelvloeistof deel duwt via een lek ergens de meest voor de hand liggend is dan de intercooler.
Wij hebben dat ook gehad en op zout water zijn de gevolgen op termijn best vervelend (doorgerotte circulatiepomp) als het vriest kan het nog vervelender worden.
Bij de defecte koppakking zou het koelvloeistof niveau weer dalen bij afkoeling (en bij een behoorlijk lekke pakking ook waterslag kunnen geven).
De uiteindelijke oorzaak bij ons was een mengbocht die teveel tegendruk gaf waardoor de moffen v/d intercooler werden verschoven en daar lekte.
Hebben wij ook gehad op een van de familie boten. Dicht gerotte aansluiting op mixing bocht. Mixing bocht vernieuwd, probleem opgelost.Mäar koelwater peil in expansie tank liep alleen over met draaiende motor.
Laatst bewerkt: 27 dec 2021 08:40 door madoc.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

(Groot) probleem aan de motor….. 27 dec 2021 08:42 #1353394

Dit klinkt als een koppakking die lekt, dit kan je controleren door een ph test van je koelwater te doen als die zuur is heb je een menging van uitlaatgassen gehad dus lekke koppakking of lekke warmtewisselaar (uitlaat - intern koel watersysteem)
Whenever in fear or doubt run in circles scream and shout
Laatst bewerkt: 27 dec 2021 08:42 door Pierrette III.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

(Groot) probleem aan de motor….. 27 dec 2021 09:01 #1353399

Bedankt voor de antwoorden tot dusver.

Ter aanvulling, de druk ontstaat bij stilstaande motor.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

(Groot) probleem aan de motor….. 27 dec 2021 09:14 #1353402

Is het schip uitgerust met een centrale verwarming
met een warmtewisselaar in het het koelvloeistofsysteem?
Deelnemer aan het forum sinds 21 augustus 2008
www.waterrimpels.nl
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

(Groot) probleem aan de motor….. 27 dec 2021 09:17 #1353403

Yellow Boat schreef :
Overigens is de werkelijke oorspronkelijke oorzaak van die waterslag niet die wat hoger gepkaatste uitlaatdoorvoer maar een te kleine waterlock. Die moet altijd meer dan twee keer zoveel inhoud hebben dan er in de slang erna tot aan de spiegel past , Als dat bijv. drie meter is en 50mm diameter dus al maar lieft 15 liter en dat is dan bijv. deze: www.vetus.com/nl/uitlaatsystem...-type-lsl-90-mm.html .Ja , erg groot maar toch echt nodig bij die lengte . Je kunt die lengte ook verminderen door zo kot mogelijk na de waterlock een zwaarnshals te platsen die ruim boven de waterlijn uitkomt,( zie afbeelding een) dan kun je daarna de slang verder op afschot naar de spiegel leggen
Daarnaast is een zwaanshals direct voor de spiegel ook verstandig , dan kan er geen water terugslaan door achterop komende golven.( zie voorbeeld afbeelding twee)
Als je daar mee rekent kan zoiets nooit gebeuren .

Enneh.. ik neem aan dat je wel een beluchter hebt ?
Ad

Ik snap je antwoord en dank daarvoor, maar dit komt niet overeen met de situatie op mijn bootje. Toen de waterslagsituatie ontstond heb ik alles goed uit laten zoeken en het zit zoals voorgeschreven en ja, met beluchter uiteraard.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

(Groot) probleem aan de motor….. 27 dec 2021 09:31 #1353406

  • madoc
  • madoc's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 3583
Lekke boiler waardoor drinkwater naar koelsysteem van de motor lekt.? Als vervolg op opmerking van Waterrimpels.
Laatst bewerkt: 27 dec 2021 09:36 door madoc.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

(Groot) probleem aan de motor….. 27 dec 2021 09:38 #1353408

  • b100
  • b100's Profielfoto
  • aanwezig
  • Gebruiker
  • Berichten: 7164
madoc schreef :
Lekke boiler waardoor drinkwater naar koelsysteem van de motor lekt.? Als vervolg op opmerking van Waterrimpels.

ja zoiets, ik heb nog nooit meegemaakt dat koelwater steeds meer wordt, wel steeds minder.
voor elke oplossing is er een probleem
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

(Groot) probleem aan de motor….. 27 dec 2021 09:42 #1353409

Sydeliefde schreef :
Yellow Boat schreef :
Overigens is de werkelijke oorspronkelijke oorzaak van die waterslag niet die wat hoger gepkaatste uitlaatdoorvoer maar een te kleine waterlock. Die moet altijd meer dan twee keer zoveel inhoud hebben dan er in de slang erna tot aan de spiegel past , Als dat bijv. drie meter is en 50mm diameter dus al maar lieft 15 liter en dat is dan bijv. deze: www.vetus.com/nl/uitlaatsystem...-type-lsl-90-mm.html .Ja , erg groot maar toch echt nodig bij die lengte . Je kunt die lengte ook verminderen door zo kot mogelijk na de waterlock een zwaarnshals te platsen die ruim boven de waterlijn uitkomt,( zie afbeelding een) dan kun je daarna de slang verder op afschot naar de spiegel leggen
Daarnaast is een zwaanshals direct voor de spiegel ook verstandig , dan kan er geen water terugslaan door achterop komende golven.( zie voorbeeld afbeelding twee)
Als je daar mee rekent kan zoiets nooit gebeuren .

Enneh.. ik neem aan dat je wel een beluchter hebt ?
Ad

Ik snap je antwoord en dank daarvoor, maar dit komt niet overeen met de situatie op mijn bootje. Toen de waterslagsituatie ontstond heb ik alles goed uit laten zoeken en het zit zoals voorgeschreven en ja, met beluchter uiteraard.

Dan nog kan die 10 cm hogere doorvoer nooit de werkelijke oorzaak zijn tenzij de hoogte tussen de uitlaatbocht en je spiegeldoorvoer in de buurt van 1,5 meter komt of daar boven ( veel meer dan 1 meter moet je eigenlijk niet willen hebben) . Die maximale hoogte staat ook op die plaatjes. Dan kan namelijk de motor bij stationair of laag tperental onvoldoende druk opbouwen om het water grotendeels uit de waterlock te blazen. Dan blijft daar dus teveel in zitten waardoor je geen ruimte genoeg meer hebt om het teruglopende water uit de slang op te vangen als de motor afgezet wordt .
Ook dan kan het korter maken van de oplopende slang door een zwaanshals kort na de waterlock een oplossing zijn.( paaltje een) omdat je dat de hoeveelheid teruglopend water vermindert.
Ad
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

(Groot) probleem aan de motor….. 27 dec 2021 09:42 #1353410

madoc schreef :
Lekke boiler waardoor drinkwater naar koelsysteem van de motor lekt.?

Dat is een goeie, maar volgens mij bij mij nu niet het probleem. De koelwaterkranen naar de boiler staan namelijk dicht, omdat ik de boiler niet gebruik.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

(Groot) probleem aan de motor….. 27 dec 2021 09:46 #1353411

b100 schreef :
madoc schreef :
Lekke boiler waardoor drinkwater naar koelsysteem van de motor lekt.? Als vervolg op opmerking van Waterrimpels.

ja zoiets, ik heb nog nooit meegemaakt dat koelwater steeds meer wordt, wel steeds minder.

Zoals ik in mijn vorige post schreef lijkt het erop dat de hoogte van de spiegeldoorvoer dermate hoog is geworden dat er ook vrij veel druk op de uitlaatbocht en dus op het uitgaande koelwater komt. En omdat het interne circuit van de meeste bootmotoren ( i.t.t. bij de meeste auto's) drukloos is kan er dan buitenwater in de koelvloeistof komen met overlopen tot gevolg.
Ad
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

(Groot) probleem aan de motor….. 27 dec 2021 09:59 #1353413

Yellow Boat schreef :
b100 schreef :
madoc schreef :
Lekke boiler waardoor drinkwater naar koelsysteem van de motor lekt.? Als vervolg op opmerking van Waterrimpels.

ja zoiets, ik heb nog nooit meegemaakt dat koelwater steeds meer wordt, wel steeds minder.

Zoals ik in mijn vorige post schreef lijkt het erop dat de hoogte van de spiegeldoorvoer dermate hoog is geworden dat er ook vrij veel druk op de uitlaatbocht en dus op het uitgaande koelwater komt. En omdat het interne circuit van de meeste bootmotoren ( i.t.t. bij de meeste auto's) drukloos is kan er dan buitenwater in de koelvloeistof komen met overlopen tot gevolg.
Ad

Ad, nogmaals dank voor je bijdrage, maar echt het waterslagprobleem is opgelost en is niet meer aanwezig. En ook de spiegeldoorvoer zit niet hoog.

Het drukprobleem in het koelvloeistofvaatje is ontstaan nadat het waterslagprobleem is opgelost. Het een hoeft overigens niet perse iets met het ander te maken te hebben.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

(Groot) probleem aan de motor….. 27 dec 2021 10:10 #1353419

Sydeliefde schreef :
madoc schreef :
Lekke boiler waardoor drinkwater naar koelsysteem van de motor lekt.?

Dat is een goeie, maar volgens mij bij mij nu niet het probleem. De koelwaterkranen naar de boiler staan namelijk dicht, omdat ik de boiler niet gebruik.

Net gekeken, maar de koelwaterkranen naar de boiler stonden WEL open. Nu dichtgedraaid en de druk van het vaatje gehaald. Ik ben benieuwd……..

Wordt vervolgd
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

(Groot) probleem aan de motor….. 27 dec 2021 10:11 #1353420

  • madoc
  • madoc's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 3583
Sydeliefde schreef :
Yellow Boat schreef :
b100 schreef :
madoc schreef :
Lekke boiler waardoor drinkwater naar koelsysteem van de motor lekt.? Als vervolg op opmerking van Waterrimpels.

ja zoiets, ik heb nog nooit meegemaakt dat koelwater steeds meer wordt, wel steeds minder.

Zoals ik in mijn vorige post schreef lijkt het erop dat de hoogte van de spiegeldoorvoer dermate hoog is geworden dat er ook vrij veel druk op de uitlaatbocht en dus op het uitgaande koelwater komt. En omdat het interne circuit van de meeste bootmotoren ( i.t.t. bij de meeste auto's) drukloos is kan er dan buitenwater in de koelvloeistof komen met overlopen tot gevolg.
Ad

Ad, nogmaals dank voor je bijdrage, maar echt het waterslagprobleem is opgelost en is niet meer aanwezig. En ook de spiegeldoorvoer zit niet hoog.

Het drukprobleem in het koelvloeistofvaatje is ontstaan nadat het waterslagprobleem is opgelost. Het een hoeft overigens niet perse iets met het ander te maken te hebben.
Waterslag of een oplopend niveau van het interne koelsysteem zijn twee totaal verschillende problemen. In geval van waterslag komt er geen buitenboordwater in het interne koelsysteem.
Laatst bewerkt: 27 dec 2021 10:12 door madoc.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

(Groot) probleem aan de motor….. 27 dec 2021 10:39 #1353426

  • Joop66
  • Joop66's Profielfoto
  • aanwezig
  • Gebruiker
  • Berichten: 8200
Sydeliefde schreef :
Bedankt voor de antwoorden tot dusver.

Ter aanvulling, de druk ontstaat bij stilstaande motor.

Huh? Dat is raar. Dan zou je elders dan in de motorinstallatie gaan zoeken.

Ik kan me kwa motor installatie een aantal dingen voorstellen, maar die vinden allemaal plaats tijdens of vlak na een draaiende motor.

Namelijk:
1: Thermostaat stuk: kokend koelwater,
2: Lekke koppakking of gebarsten kop,
3: Lekke warmtewisselaar.

Maar dit ontstaat niet los van een draaiende motor.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

(Groot) probleem aan de motor….. 27 dec 2021 10:58 #1353432

  • madoc
  • madoc's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 3583
Nog even alles doorgelezen.
Blijft toch die boiler over.
Laten de dichtstaande afsluiters misschien toch door?
Haal de druk eens van je drinkwatersyteen af.
Lekt het dan nog dan weet ik het niet meer, tenzij de afsluiter van je buitenboord koelsysteem lekt, en de koeler lekt.
Maar dan moet het niveau van het buiten water wel hoger staan dan het hoogste punt van het interne koelwatersysteem :unsure:
Laatst bewerkt: 27 dec 2021 11:02 door madoc.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

(Groot) probleem aan de motor….. 27 dec 2021 11:00 #1353433

Joop66 schreef :
Sydeliefde schreef :
Bedankt voor de antwoorden tot dusver.

Ter aanvulling, de druk ontstaat bij stilstaande motor.

Huh? Dat is raar. Dan zou je elders dan in de motorinstallatie gaan zoeken.

Ik kan me kwa motor installatie een aantal dingen voorstellen, maar die vinden allemaal plaats tijdens of vlak na een draaiende motor.

Namelijk:
1: Thermostaat stuk: kokend koelwater,
2: Lekke koppakking of gebarsten kop,
3: Lekke warmtewisselaar.

Maar dit ontstaat niet los van een draaiende motor.

Bedankt Joop.

1. Is uitgesloten
2. Dit zou natuurlijk kunnen nav de waterslag. Ik vind het echter vreemd dat de druk ook ontstaat zonder draaiende motor. Wat jij ook al aangeeft.
3. Dit zou kunnen, echter omdat de motor zo weinig draaiuren heeft, is dit ook niet echt het eerste waar je aan denkt. En ook hier is er natuurlijk geen druk als de motor niet draait en al helemaal niet als de buitenwaterkraan dicht staat.

De suggestie van Madoc is volgens mij de meest logische. Dat die twee dingen min of meer samenvallen (oplossing waterslag en lekke boiler) is dan toeval. Dat mijn idee naar de kop oid gaat komt natuurlijk door dat waterslagprobleem.

Omdat ik nu toch een compressiemeter heb, ga ik dat uiteraard ook nog uitsluiten. Zelfs als het de boiler blijkt te zijn.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

(Groot) probleem aan de motor….. 27 dec 2021 11:02 #1353434

  • Reed
  • Reed's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 1704
Wanneer je echte waterslag heb gehad, dus echt water boven de zuiger en je heb getracht te starten of ook echt de motor heb laten lopen, dan is de kans behoorlijk groot dat je in de motor mechanische schade heb opgelopen. Immers, water is niet samendrukbaar en dan komen er grote krachten op alles te staan. Echter zou je dan verwachten dat er olie bij he koelmiddel komt.
Blijft vreemd dat je koelmiddel in je interne koelsysteem verder gevuld wordt. Dat moet dan ergens vandaan komen. IK ken de motor verder niet maar zo te lezen zijn de enige plaatsen waar het koelmiddel in de buurt komt van andere vloeistoffen (buiten de olie) in de warmtewisselaar en de boiler, ik zou daar zoeken.
Reed van Batavia (oud Nederlands) voor de Rede van Jakarta.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.
  • Pagina:
  • 1
  • 2
  • 3
Tijd voor maken pagina: 0.167 seconden
Gemaakt door Kunena
   
   
   
   
© Zeilersforum.nl