Welkom  

   

Mijn Menu  

   

What's Up  

Geen evenementen
   

Wedstrijd  

Geen evenementen
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
Welkom, Gasten

Onderwerp: Klapschrof trilt, balanceren?

Klapschrof trilt, balanceren? 05 jan 2022 21:21 #1356389

  • yannick
  • yannick's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 335
Hallo,

Ik heb een 2-blads gori klapschroef onder mijn dufou2800, en die trilt bij een aantal toerentallen enorm.
Probleem zit m echt in de schroef, de vaste 3 blad loopt als een zonnetje.
Er zit niet overdreven veel speling op de pennen en bladen, en zou ik dus graag de schroef naar een expert brengen om eens te laten bekijken en eventueel aanpassen/balanceren. Maar nu heb ik al een aantal bedrijven gebeld, en die willen hun vingers niet aan een klapschroef branden. Wie weet een bedrijf (liefst in de buurt van Amsterdam....) welke wèl klapschroeven doet?
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Klapschrof trilt, balanceren? 05 jan 2022 22:02 #1356402

Zijn de bladen even zwaar? Of zit daar verschil in. Dat kan namelijk al voor een onbalans zorgen.

Heb je kramer schroeven al geprobeerd? Hij werkt voornamelijk aan vaste schroeven, kan je misschien wel verder helpen.

Gepost met de officiële Zeilersforum-app
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Klapschrof trilt, balanceren? 05 jan 2022 22:08 #1356406

  • HPV
  • HPV's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 6090
Wordt het erger bij meer toeren of gaat het volgas weer zonder trillen? In dat geval heb je denk ik geen last van onbalans.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Klapschrof trilt, balanceren? 05 jan 2022 22:32 #1356415

De bladen wegen zoals Accelerate suggereert, lijkt mij een goede indicator die niet al te veel tijd kost. Vooral als er weinig speling in de bladen zit.

In dit draadje kom je ook nog wat bedrijven tegen.
Maxi 33s - Hide-Away - Stevensweert
Laatst bewerkt: 05 jan 2022 22:32 door Orange Sunset.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Klapschrof trilt, balanceren? 06 jan 2022 21:07 #1356773

  • yannick
  • yannick's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 335
Bladen wegen zal ik eens doen, ik zo gedaan met een keuken weegschaaltje.
Kramer wil zich er helaas niet aan wagen.
Trillen wordt erger hoe harder ik draai. is echt onbalans.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Klapschrof trilt, balanceren? 07 jan 2022 00:24 #1356819

  • ilCigno
  • ilCigno's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 18133
Ik vermoed dat de schroeven-bedrijven vooral risico zien in het aanpassen van de schroef. Je zou kunnen vragen of ze wel een meting zouden willen doen. Met het meetrapport kan je dan zelf de modificatie doen, een kwestie van vijlen en wegen. Dat zal vast niet zo nauwkeurig zijn als in een werkplaats, maar wellicht wel goed genoeg of in ieder geval beter dan nu.
Timo
Compromis 888 'il Cigno'
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Klapschrof trilt, balanceren? 07 jan 2022 05:01 #1356822

Het kan ook zijn dat jouw aandrijftrein niet geschikt is voor een tweeblasschroef. Wat voor keerkoppeling reductie heb je? Hoeveel cilinders heeft jouw motor? Als er een cadans komt tussen bijvoorbeeld explosies in de verbrandingskamers en blad van de schroef achter een scheg of uithouder, dan kun je ook ernstige resonanties krijgen. Dit kan ook gebeuren als je as lagers op een bepaalde afstand van elkaar zitten, dat kan resoneren met een tweeblads, maar niet met een drieblads of andersom. Het is gecompliceerder als alleen de schroef zelf. Even testen met een andere schroef welke een ander aantal bladen heeft is zeker niet altijd een garantie voor een goed vergelijk.

Balanceren gaat ook een stapje verder als alleen het bepalen van het gewicht van een blad. Voor de balans is de centrifugaal kracht en het rotaerende traagheidsmoment van belang. Dat laatste komt neer op een integraal vergelijking van massa vs afstand tot het rotatiepunt. 1 gram aan de tip van 1 blad kan meer 'schade' aanrichten als 50 gram nabij de naaf. Wegen kan je wellicht vertellen of een blad erg afweijkend is. Nog beter zou het zijn als je ook het gewichtszwaartepunt bepaald (eben op een rond stukje staf leggen en een balans punt vinden).

Daarnaast is druk van belang, een schroef werkt door het genereren van een drukverschil tussen de twee zijden van het blad, als 1 blad meer druk verschil kan genereren als het andere blad dan krijg je ook trillingen. Als bijvoorbeeld 1 blad een klap heeft gehad van iets en een klein beetje verbogen is nabij de tip dan heeft het blad mogelijk meer of minder twist en dus meer of minder druk verschil. Net als met het massa traagheidsmoment heeft een drukverschil ook een traagheidsmoment. Aan de tip heeft een klein beetje drukverschil een veel groter effect als nabij de naaf. Malletjes knippen uit karton op diverse plekken en zowel de voorkant als de achterkant als ook leading en trailng edges en vertikaal verloop van het blad zou je een indicatie kunnen geven of er een blad vervormt is.

Een schroef balanceren is gecompliceerd en tijdrovend en daardoor duur. Een klapschroef is nog eens 10 keer gecompliceerder als een vaste schroef. Niet alleen omdat gewichtsbalanceren (net als een aut wiel) zeker geen garantie is op een goede schroef. Drukverschil balanceren is nagenoeg onmogelijk te meten of te testen in een testomgeving en heeft meestal grotere gevolgen als een verschil in massa balans. Ik snap daarom ook dat een schrevenboer er geen zin in heeft, de kosten zijn hoog en de kans dat ze het in een keer goed doen is nihil.
Erik de Jong (Team Zeilersforum.nl)
Laatst bewerkt: 07 jan 2022 05:19 door Erikdejong.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Klapschrof trilt, balanceren? 07 jan 2022 12:29 #1356943

  • Gijper
  • Gijper's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 2208
Ik neem aan dat Gori wel zelf de schroeven balanceert voordat ze de deur uit gaan?
Orange boats matter
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Klapschrof trilt, balanceren? 07 jan 2022 18:28 #1357061

Voor zover ik begrepen heb gaan bij de meeste schroevenboeren de schroefbladen individueel in een centrifuge en dan de bladen die een massatraagheid hebben die het dichtst overeenkomen met elkaar worden op dezelfde schroef-hub gezet. (Doen ze met wind generatoren ook). Dit is echter geen garantie dat de integrale drukverloop over de bladen ook in balans is. Of ze bij schroeven boeren de beweegbare schroeven ook in een tank testen om dit te verifieren weet ik niet. Echt balanceren zoals je bijvoorbeeld doet met gewichtjes op een wiel van een auto word met schroeven niet gedaan.
Erik de Jong (Team Zeilersforum.nl)
Laatst bewerkt: 07 jan 2022 18:29 door Erikdejong.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Klapschrof trilt, balanceren? 07 jan 2022 18:40 #1357063

  • 4hoeve
  • 4hoeve's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 286
Bij mijn oude schroef bleek de vertanding versleten waardoor de bladen niet "in-sync" naar buiten sloegen. Of misschien dat bij het monteren van de schroef een blad net een tandje te ver hebt staan?
Laatst bewerkt: 07 jan 2022 18:41 door 4hoeve.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Klapschrof trilt, balanceren? 08 jan 2022 08:56 #1357216

  • yannick
  • yannick's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 335
Erikdejong schreef :
Het kan ook zijn dat jouw aandrijftrein niet geschikt is voor een tweeblasschroef. Wat voor keerkoppeling reductie heb je? Hoeveel cilinders heeft jouw motor? Als er een cadans komt tussen bijvoorbeeld explosies in de verbrandingskamers en blad van de schroef achter een scheg of uithouder, dan kun je ook ernstige resonanties krijgen. Dit kan ook gebeuren als je as lagers op een bepaalde afstand van elkaar zitten, dat kan resoneren met een tweeblads, maar niet met een drieblads of andersom. Het is gecompliceerder als alleen de schroef zelf. Even testen met een andere schroef welke een ander aantal bladen heeft is zeker niet altijd een garantie voor een goed vergelijk.

Balanceren gaat ook een stapje verder als alleen het bepalen van het gewicht van een blad. Voor de balans is de centrifugaal kracht en het rotaerende traagheidsmoment van belang. Dat laatste komt neer op een integraal vergelijking van massa vs afstand tot het rotatiepunt. 1 gram aan de tip van 1 blad kan meer 'schade' aanrichten als 50 gram nabij de naaf. Wegen kan je wellicht vertellen of een blad erg afweijkend is. Nog beter zou het zijn als je ook het gewichtszwaartepunt bepaald (eben op een rond stukje staf leggen en een balans punt vinden).

Daarnaast is druk van belang, een schroef werkt door het genereren van een drukverschil tussen de twee zijden van het blad, als 1 blad meer druk verschil kan genereren als het andere blad dan krijg je ook trillingen. Als bijvoorbeeld 1 blad een klap heeft gehad van iets en een klein beetje verbogen is nabij de tip dan heeft het blad mogelijk meer of minder twist en dus meer of minder druk verschil. Net als met het massa traagheidsmoment heeft een drukverschil ook een traagheidsmoment. Aan de tip heeft een klein beetje drukverschil een veel groter effect als nabij de naaf. Malletjes knippen uit karton op diverse plekken en zowel de voorkant als de achterkant als ook leading en trailng edges en vertikaal verloop van het blad zou je een indicatie kunnen geven of er een blad vervormt is.

Een schroef balanceren is gecompliceerd en tijdrovend en daardoor duur. Een klapschroef is nog eens 10 keer gecompliceerder als een vaste schroef. Niet alleen omdat gewichtsbalanceren (net als een aut wiel) zeker geen garantie is op een goede schroef. Drukverschil balanceren is nagenoeg onmogelijk te meten of te testen in een testomgeving en heeft meestal grotere gevolgen als een verschil in massa balans. Ik snap daarom ook dat een schrevenboer er geen zin in heeft, de kosten zijn hoog en de kans dat ze het in een keer goed doen is nihil.

Hoi Erik,

Dank voor je uitgebreide antwoord.
De combinatie heeft goed gelopen met een vaste 2 blad schroef (weliswaar te licht, maar wel trillingsvrij). Het betreft een MD2020 (3cylinder, 3600Rpm) met een vertraging van 2,6:1.
Omdat het ook met de vaste 2 blad goed gelopen heeft ga ik er eigenlijk van uit dat dat met de klapschroef ook moet kunnen, hoewel het natuurlijk mogelijk is dat een blad 'vervelend' gaat goed in de tubulentie van de scheg. Daar heeft een vaste schroef dan weer minder last van.

Dat balanceren verder gaat als alleen gewicht van het blad ben ik me zeer van bewust, dat is ook precies de reden dat ik de schroef wil wegbrengen naar een bedrijf dat deze kan balanceren, en niet zelf ga lopen klooien met wegen en vijlen.

Ik ben al blij als ze de schroef kunnen balanceren, als de schroef zelf goed is dan ligt het dus aan de boot, en heeft het ook geen zin om opzoek te gaan naar een andere klapschoef, wan t dat lost dan waarschijnlijk het probleem niet op.

Yannick
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.
Tijd voor maken pagina: 0.126 seconden
Gemaakt door Kunena
   
   
   
   
© Zeilersforum.nl