Erikdejong schreef :
Het kan ook zijn dat jouw aandrijftrein niet geschikt is voor een tweeblasschroef. Wat voor keerkoppeling reductie heb je? Hoeveel cilinders heeft jouw motor? Als er een cadans komt tussen bijvoorbeeld explosies in de verbrandingskamers en blad van de schroef achter een scheg of uithouder, dan kun je ook ernstige resonanties krijgen. Dit kan ook gebeuren als je as lagers op een bepaalde afstand van elkaar zitten, dat kan resoneren met een tweeblads, maar niet met een drieblads of andersom. Het is gecompliceerder als alleen de schroef zelf. Even testen met een andere schroef welke een ander aantal bladen heeft is zeker niet altijd een garantie voor een goed vergelijk.
Balanceren gaat ook een stapje verder als alleen het bepalen van het gewicht van een blad. Voor de balans is de centrifugaal kracht en het rotaerende traagheidsmoment van belang. Dat laatste komt neer op een integraal vergelijking van massa vs afstand tot het rotatiepunt. 1 gram aan de tip van 1 blad kan meer 'schade' aanrichten als 50 gram nabij de naaf. Wegen kan je wellicht vertellen of een blad erg afweijkend is. Nog beter zou het zijn als je ook het gewichtszwaartepunt bepaald (eben op een rond stukje staf leggen en een balans punt vinden).
Daarnaast is druk van belang, een schroef werkt door het genereren van een drukverschil tussen de twee zijden van het blad, als 1 blad meer druk verschil kan genereren als het andere blad dan krijg je ook trillingen. Als bijvoorbeeld 1 blad een klap heeft gehad van iets en een klein beetje verbogen is nabij de tip dan heeft het blad mogelijk meer of minder twist en dus meer of minder druk verschil. Net als met het massa traagheidsmoment heeft een drukverschil ook een traagheidsmoment. Aan de tip heeft een klein beetje drukverschil een veel groter effect als nabij de naaf. Malletjes knippen uit karton op diverse plekken en zowel de voorkant als de achterkant als ook leading en trailng edges en vertikaal verloop van het blad zou je een indicatie kunnen geven of er een blad vervormt is.
Een schroef balanceren is gecompliceerd en tijdrovend en daardoor duur. Een klapschroef is nog eens 10 keer gecompliceerder als een vaste schroef. Niet alleen omdat gewichtsbalanceren (net als een aut wiel) zeker geen garantie is op een goede schroef. Drukverschil balanceren is nagenoeg onmogelijk te meten of te testen in een testomgeving en heeft meestal grotere gevolgen als een verschil in massa balans. Ik snap daarom ook dat een schrevenboer er geen zin in heeft, de kosten zijn hoog en de kans dat ze het in een keer goed doen is nihil.
Hoi Erik,
Dank voor je uitgebreide antwoord.
De combinatie heeft goed gelopen met een vaste 2 blad schroef (weliswaar te licht, maar wel trillingsvrij). Het betreft een MD2020 (3cylinder, 3600Rpm) met een vertraging van 2,6:1.
Omdat het ook met de vaste 2 blad goed gelopen heeft ga ik er eigenlijk van uit dat dat met de klapschroef ook moet kunnen, hoewel het natuurlijk mogelijk is dat een blad 'vervelend' gaat goed in de tubulentie van de scheg. Daar heeft een vaste schroef dan weer minder last van.
Dat balanceren verder gaat als alleen gewicht van het blad ben ik me zeer van bewust, dat is ook precies de reden dat ik de schroef wil wegbrengen naar een bedrijf dat deze kan balanceren, en niet zelf ga lopen klooien met wegen en vijlen.
Ik ben al blij als ze de schroef kunnen balanceren, als de schroef zelf goed is dan ligt het dus aan de boot, en heeft het ook geen zin om opzoek te gaan naar een andere klapschoef, wan t dat lost dan waarschijnlijk het probleem niet op.
Yannick