Bas van Dijk schreef :
(....) Mijn motor levert max vermogen (volgens boekje) op 3600 RPM. In neutraal haal ik 3800 of zo als het moet. Maar met de schroef in werking kom ik niet verder dan 2600, en dan is het 3/4 gas, meer gas levert zwarte rook maar niet meer snelheid. Ik haal dan 4.5-5kts, terwijl de rompsnelheid toch richting 6.5-7 zou moeten zitten.(...)
De Spirit 28 heeft volgens werfopgave een LWL van 23 ft/7,01 m. Op basis daarvan zou een rompsnelheid van rond de 6,4 kts haalbaar moeten zijn. Je haalt met de huidige schroef 5/6,4 = 78% van de rompsnelheid.
Uit de motorkarakteristiek lees ik af dat het bij 3600 RPM beschikbare vermogen aan de krukas 8,8 kW is, en bij je op dit moment haalbare toerental van 2500 RPM rond 7 kW (= 80% van max vermogen).
Aangezien het benodigde vermogen ten opzichte van de vaarsnelheid niet lineair, maar met een hogere macht toeneemt, zul je waarschijnlijk met deze motor ook onder optimale schroefparameters, je rompsnelheid niet halen.
Neem ook in aanmerking dat je een flinke aftrek op het vermogen moet toepassen door de verliezen in de keerkoppeling of saildrive, de schroefasafdichting en -lagers. Dat kan zomaar tegen de 10% verlies betekenen van de theoretisch beschikbare 8,8 kW.