It Paradyske schreef :
Bas van Dijk schreef :
Mechanieker in de haven vond 4 graden echt te veel. Dus we hebben de schroef 2 graden verzet.
Pakt beter op, Max 3200-3300 rpm nu met snelheid van 6.3 door het water (als mijn log klopt maar was dus 5.6 of zo).
Ook geen zwarte rook meer. Toerental neemt toe tot gashandle op 90-95% staat ipv al bij 50-60%
Ik ben tevreden. Bedankt voor alle tips.
Jij bent wel tevreden, ik nog niet helemaal.
Je mist nog 300-400 rpm aan de bovenkant, dat is ongeveer 10% vermogen.
In zware condities (zwaardere belasting van schroef, dus hoger koppel nodig, dus haal je dan nog iets minder toeren) mogelijk nog wat meer.
Ik zou toch bij een volgende hellingbeurt nog een stapje minder spoed doen en kijken wat het effect is.
Dat snap ik op zich, aan de andere kant: het zijn stappen van 2 graden, minder kan niet.
Ik kom van 2500 RPM naar 3200 RPM dat is een verschil van 28% (veel meer dan de 10-15% die in het boekje staat, dat snap ik nog niet helemaal, maar goed).
In stationair haal ik 3800 of zo dan houdt het op.
De kans bestaat dat met 2 graden erbij ik dus erover ga en mijn maximale snelheid niet haal.
Maar ik zie je punt. Idd eerst maar eens een tijdje varen.