Bas van Dijk schreef :
Maar op 3000 rpm levert de motor meer vermogen dan op 2600, toch?
Als ik 2 graden verstel en dan 3000 haal, dan blijft mijn vraag:
1) waarom haal ik mijn maximaal koppel bij 3600 niet?
2) Waarom kom ik niet dichterbij mijn rompsnelheid?
Ik ben eigenlijk ook vooral bang dat een te grote spoed mijn motor te veel belast. De motor is niet oud en had een verbrande uitlaatklep. De vraag is of dat komt door ze zwaar werken.. Ik weet het niet maar het is een van de opties.
Verbrandde uitlaatklep komt door te kleine klepspeling. Dat is de allereerste verdachte. Te hard werken, vindt een diesel niet snel vervelend.
Als je je toeren niet haalt, is de spoed te groot, of de prop te groot.
Ik weet niet waar je die 15% vandaan haalt, die steeds in je sommetje opkomt, maar als dat slip bij rompsnelheid moet zijn, is dat veel te laag. Bij topsnelheid, is de slip bij mij iets van 50%. Dat komt ook uit alle propcalc sheets.
Mbt vermogen: ja, bij hoger toerental wordt meer vermogen geleverd, tot het koppel te ver afzakt. De koppelkarakteristiek van een niet-geblazen diesel is vrij vlak. Maar de koppelbehoefte is verre van lineair. Normaal kwadratisch met de snelheid, en tegen rompsnelheid aan nog meer.
Dus wat mij betreft: spoed terug. Tot je motortje zich weer lekker voelt.