Sailabout schreef :
Erikdejong schreef :
madoc schreef :
Iedere 50 motoruren of 15 koude starts, welke er dan ook maar eerst komen, draai ik de warme motor een poosje op 90-95% vermogen en een minuutje op vol vermogen (op advies van Yanmar), ook dat geeft een merkbaar verschil in hoe de motor loopt.
Ik durf dat nooit zo goed
… mijn Volvo Penta D2-40 draait 99% van de tijd 2.200-2.250 toeren of daaronder. Ik weet eerlijk gezegd niet eens wat het max. toerental is. Zo af en toe laat ik hem een paar minuten draaien op 3.000 toeren, dan loopt ze toch wel de max. Rompsnelheid.
Is het nou echt waar, hoe ver en hoe lang moet je gaan?
Dat is echt waar! Geldt trouwens voor elke dieselmotor. Die functioneren het beste om gewoon lang veel vermogen te leveren, en goed warm te worden.
Anders vervuilt de motor intern door roetvorming. Koude starts en kort draaien vinden ze niet fijn...
Lastig, want in een zeilbootje gebruiken we ze vaak maar kort, en belasten we ze niet echt (half gas ofzo)
Een oplossing is zoals Erik zegt, af en toe de motor echt goed te belasten. Dus eerst warm laten draaien (kwartiertje op half gas (50% van max toeren), en daarna een kwartier op max normaal toerental (bij mij 3000 rpm).
Let op, heb je een heel oude motor, waarvan de staat twijfelachtig is, en altijd half gas heeft gedraaid, dan misschien maar niet meer zo zwaar belasten...(koelkanalen etc. moeten gewoon schoon zijn etc, bij een oude motor weet je dat niet altijd....)