Welkom  

   

Mijn Menu  

   

What's Up  

Geen evenementen
   

Wedstrijd  

Geen evenementen
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
Welkom, Gasten

Onderwerp: Verstuiver reiniger (heel) oude Penta

Verstuiver reiniger (heel) oude Penta 21 apr 2022 08:50 #1385287

In een ander draadje meldt Erik dat door af en toe verstuiver reiniger bij de diesel te mengen zijn motor merkbaar beter gaat lopen.

Heeft iemand ervaring / kennis over hoe dit goedje zou werken bij een oud dieseltje? (een VP MD-1B)
Kan dat probleemloos? \Levert het wat op? Zijn er risicos? Motor loopt eignelijk heel redelijk, maar als ik onderhoud aan de verstuivers kan voorkomen / uitstellen is dat natuurlijk fijn.

Alvast dank!
Trotse eigenaar van de IW-31 'Zwaantje'
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Verstuiver reiniger (heel) oude Penta 21 apr 2022 14:22 #1385362

  • madoc
  • madoc's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 3588
Maarten-IW31 schreef :
In een ander draadje meldt Erik dat door af en toe verstuiver reiniger bij de diesel te mengen zijn motor merkbaar beter gaat lopen.

Heeft iemand ervaring / kennis over hoe dit goedje zou werken bij een oud dieseltje? (een VP MD-1B)
Kan dat probleemloos? \Levert het wat op? Zijn er risicos? Motor loopt eignelijk heel redelijk, maar als ik onderhoud aan de verstuivers kan voorkomen / uitstellen is dat natuurlijk fijn.

Alvast dank!
Verstuivers worden automatisch continu schoon gemaakt door de brandstof die erdoorheen stroomt
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Verstuiver reiniger (heel) oude Penta 21 apr 2022 15:43 #1385367

Ik heb hier wel goede ervaring mee (maar dan in een dieselauto, nooit gebruikt in de motor van de boot... maar heb nog een flesje staan, misschien toch maar eens in de tank gooien).

(Forte Advanced Diesel Fuel Conditioner)

media.s-bol.com/NxlnpmEjGvZ8/original.pdf

Gaat geen kapotte motor repareren natuurlijk... maar zorgt voor iets meer reiniging en smering van het brandstof circuit.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Verstuiver reiniger (heel) oude Penta 21 apr 2022 15:52 #1385372

  • madoc
  • madoc's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 3588
sjoerd1981 schreef :
Ik heb hier wel goede ervaring mee (maar dan in een dieselauto, nooit gebruikt in de motor van de boot... maar heb nog een flesje staan, misschien toch maar eens in de tank gooien).

(Forte Advanced Diesel Fuel Conditioner)

media.s-bol.com/NxlnpmEjGvZ8/original.pdf

Gaat geen kapotte motor repareren natuurlijk... maar zorgt voor iets meer reiniging en smering van het brandstof circuit.
Het zal geen kwaad doen,maar de diesel die wij tanken bezi ook smerende bestanddelen.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Verstuiver reiniger (heel) oude Penta 21 apr 2022 15:56 #1385374

madoc schreef :
Verstuivers worden automatisch continu schoon gemaakt door de brandstof die erdoorheen stroomt
Dat klopt in theorie. Echter draaien wij onze dieseltjes op een veel te laag vermogen (en dus een veel te lage temperatuur in de verbrandingskamers) waardoor er nogal wat koolafzetting plaats vind. Die koolafzetting zet zich ook op de verstuiver tips vast en veroorzaakt daardoor een niet wensbaar inspuit patroon. Iedere 50 motoruren of 15 koude starts, welke er dan ook maar eerst komen, draai ik de warme motor een poosje op 90-95% vermogen en een minuutje op vol vermogen (op advies van Yanmar), ook dat geeft een merkbaar verschil in hoe de motor loopt.

Echter eens in de zoveel tijd gaat er toch een scheutje verstuiverreiniger door de diesel heen. De motor loopt hoorbaar beter.

@Maarten, ik deed het ook in de vorige motor die ik in mijn boot had staan, een 1978 Ford Lehman die kwa ontwerp nog uit de jaren 50 stamde. Daar had het een groter effect als op mijn nieuwe (2017) Yanmar.
Erik de Jong (Team Zeilersforum.nl)
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Verstuiver reiniger (heel) oude Penta 21 apr 2022 17:36 #1385399

  • Sailabout
  • Sailabout's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 1378
Erikdejong schreef :
madoc schreef :
Iedere 50 motoruren of 15 koude starts, welke er dan ook maar eerst komen, draai ik de warme motor een poosje op 90-95% vermogen en een minuutje op vol vermogen (op advies van Yanmar), ook dat geeft een merkbaar verschil in hoe de motor loopt.

Ik durf dat nooit zo goed :P … mijn Volvo Penta D2-40 draait 99% van de tijd 2.200-2.250 toeren of daaronder. Ik weet eerlijk gezegd niet eens wat het max. toerental is. Zo af en toe laat ik hem een paar minuten draaien op 3.000 toeren, dan loopt ze toch wel de max. Rompsnelheid.

Is het nou echt waar, hoe ver en hoe lang moet je gaan?
V1122 Silmaril - www.sailabout.nl/Blog/
Laatst bewerkt: 21 apr 2022 17:37 door Sailabout.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Verstuiver reiniger (heel) oude Penta 21 apr 2022 19:16 #1385409

Sailabout schreef :
Erikdejong schreef :
madoc schreef :
Iedere 50 motoruren of 15 koude starts, welke er dan ook maar eerst komen, draai ik de warme motor een poosje op 90-95% vermogen en een minuutje op vol vermogen (op advies van Yanmar), ook dat geeft een merkbaar verschil in hoe de motor loopt.

Ik durf dat nooit zo goed :P … mijn Volvo Penta D2-40 draait 99% van de tijd 2.200-2.250 toeren of daaronder. Ik weet eerlijk gezegd niet eens wat het max. toerental is. Zo af en toe laat ik hem een paar minuten draaien op 3.000 toeren, dan loopt ze toch wel de max. Rompsnelheid.

Is het nou echt waar, hoe ver en hoe lang moet je gaan?

Dat is echt waar! Geldt trouwens voor elke dieselmotor. Die functioneren het beste om gewoon lang veel vermogen te leveren, en goed warm te worden.
Anders vervuilt de motor intern door roetvorming. Koude starts en kort draaien vinden ze niet fijn...
Lastig, want in een zeilbootje gebruiken we ze vaak maar kort, en belasten we ze niet echt (half gas ofzo)

Een oplossing is zoals Erik zegt, af en toe de motor echt goed te belasten. Dus eerst warm laten draaien (kwartiertje op half gas (50% van max toeren), en daarna een kwartier op max normaal toerental (bij mij 3000 rpm).

Let op, heb je een heel oude motor, waarvan de staat twijfelachtig is, en altijd half gas heeft gedraaid, dan misschien maar niet meer zo zwaar belasten...(koelkanalen etc. moeten gewoon schoon zijn etc, bij een oude motor weet je dat niet altijd....)
Laatst bewerkt: 22 apr 2022 01:31 door sjoerd1981.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Verstuiver reiniger (heel) oude Penta 21 apr 2022 23:43 #1385454

  • DavidS
  • DavidS's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 3375
Sailabout schreef :

Is het nou echt waar, hoe ver en hoe lang moet je gaan?

Tot er geen zwarte rommel meer uit je uitlaat komt
"Life is too short to own an ugly boat"
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Verstuiver reiniger (heel) oude Penta 22 apr 2022 08:35 #1385505

  • madoc
  • madoc's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 3588
DavidS schreef :
Sailabout schreef :

Is het nou echt waar, hoe ver en hoe lang moet je gaan?

Tot er geen zwarte rommel meer uit je uitlaat komt

Klopt, dan is de tank leeg :cheer:
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Verstuiver reiniger (heel) oude Penta 22 apr 2022 08:38 #1385506

  • madoc
  • madoc's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 3588
Sailabout schreef :
Erikdejong schreef :
madoc schreef :
Iedere 50 motoruren of 15 koude starts, welke er dan ook maar eerst komen, draai ik de warme motor een poosje op 90-95% vermogen en een minuutje op vol vermogen (op advies van Yanmar), ook dat geeft een merkbaar verschil in hoe de motor loopt.

Ik durf dat nooit zo goed :P … mijn Volvo Penta D2-40 draait 99% van de tijd 2.200-2.250 toeren of daaronder. Ik weet eerlijk gezegd niet eens wat het max. toerental is. Zo af en toe laat ik hem een paar minuten draaien op 3.000 toeren, dan loopt ze toch wel de max. Rompsnelheid.

Is het nou echt waar, hoe ver en hoe lang moet je gaan?

Ik denk dat je , met je vrij moderne motor, je geen zorgen hoeft te maken .
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Verstuiver reiniger (heel) oude Penta 22 apr 2022 16:59 #1385579

madoc schreef :
Ik denk dat je , met je vrij moderne motor, je geen zorgen hoeft te maken .
Die van mij is een nieuwe Common Rail, moderner is er nog niet echt denk ik. Tijdens normaal cruisen draaid die op ongeveer 20% tot maximaal 25% vermogen. Als ik dan het gas erop zet om even schoon te branden op 95% dan komen er de eerste paar minuten toch echt enorme zwarte wolken uit, geleidelijk word dat minder. Als ik de volgende keer de motor gebruik en dat weer probeer dan zijn die zwarte wolken er in veel mindere mate of zelfs helemaal niet. Er word dus wel echt schoon gemaakt daar in het inwendige.
Erik de Jong (Team Zeilersforum.nl)
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Verstuiver reiniger (heel) oude Penta 22 apr 2022 17:50 #1385598

Madoc bedoeld (denk ik) met “geen zorgen maken” dat Sailabout de motor best goed mag belasten (zonder zorgen).

Bij een heeeeel oude motor met twijfelachtige staat van onderhoud moet je daar wat voorzichtiger mee zijn (denk ik..)

Voor elke diesel motor is het goed om af en toe flink belast te worden. Nieuw of oud, dat maakt niet uit (mits de oude motor wel goed onderhouden is, koeling bijvoorbeeld wel in orde).
Laatst bewerkt: 22 apr 2022 17:50 door sjoerd1981.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Verstuiver reiniger (heel) oude Penta 22 apr 2022 20:44 #1385642

  • madoc
  • madoc's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 3588
Erikdejong schreef :
madoc schreef :
Ik denk dat je , met je vrij moderne motor, je geen zorgen hoeft te maken .
Die van mij is een nieuwe Common Rail, moderner is er nog niet echt denk ik. Tijdens normaal cruisen draaid die op ongeveer 20% tot maximaal 25% vermogen. Als ik dan het gas erop zet om even schoon te branden op 95% dan komen er de eerste paar minuten toch echt enorme zwarte wolken uit, geleidelijk word dat minder. Als ik de volgende keer de motor gebruik en dat weer probeer dan zijn die zwarte wolken er in veel mindere mate of zelfs helemaal niet. Er word dus wel echt schoon gemaakt daar in het inwendige.
Heel vreemd voor een common rail motor. Inspuit druk altijd meer dan 1000 bar.Zou ten alle tijden vrij rookloos moeten draaien.Bij mijn VP md 2020 motor zie ik ook geen overmatige rook.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Verstuiver reiniger (heel) oude Penta 22 apr 2022 20:45 #1385644

  • Gijper
  • Gijper's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 2208
Erikdejong schreef :
dan komen er de eerste paar minuten toch echt enorme zwarte wolken uit.
Vermoedelijk roet uit de uitlaat. Als je het GOED doet dan komen de brokken roet brandend uit de uitlaat. Geeft een leuk effect in het donker.
Orange boats matter
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Verstuiver reiniger (heel) oude Penta 22 apr 2022 20:47 #1385645

Natte uitlaat...
Erik de Jong (Team Zeilersforum.nl)
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Verstuiver reiniger (heel) oude Penta 23 apr 2022 04:36 #1385669

Oei, da’s niet goed in dat geval :(
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Verstuiver reiniger (heel) oude Penta 23 apr 2022 07:20 #1385681

  • Etap28i
  • Etap28i's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 539
Ik heb in het verleden op een boerderij gewerkt en kan mij nog herinneren dat we na het hooien met de volle aanhanger terug reden naar huis. De trekker moest er goed aan sjouwen en ondanks dat die dagelijks veel en zwaar belast werd kwamen er regelmatig vonkenregens uit de uitlaat. Die zagen we in het donker zo het hooi in verdwijnen. De wagen met hooi hebben we maar een paar dagen buiten laten staan tot we zeker wisten dat ze uit waren. Toen zou een natte uitlaat wel handig geweest zijn.
Laatst bewerkt: 23 apr 2022 07:21 door Etap28i. Reden: Aanvulling
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.
Tijd voor maken pagina: 0.164 seconden
Gemaakt door Kunena
   
   
   
   
© Zeilersforum.nl