Welkom  

   

Mijn Menu  

   

What's Up  

za mei 18 @12:00AM
ZF Pinkstertrip 2024
   

Wedstrijd  

Geen evenementen
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
Welkom, Gasten

Onderwerp: Bio-diesels sloopen marine motoren (pas op)

Bio-diesels sloopen marine motoren (pas op) 20 apr 2022 09:07 #1385040

Ik geloof ook niet zo heel erg in beren en wolven. wat ik wel weet is dat mijn brandstof opvoerpomp van mijn Yanmar behoorlijk was gaan lekken. En ja ik heb de afgelopen 2 jaar GTL getankt. Of dit toeval is kan ik eigenlijk niet beoordelen. Een havengenoot kwam met het stellige verhaal dat GTL rubber zou oplossen en dat mijn hele motor binnen afzienbare tijd compleet in de soep zou lopen.

Het enige dat ik weet is dat ik eigenlijk heel blij was dat de brandstofpomp lekte met GTL er in. Het scheelt namelijk enorm in de stank.
Overigens zag na demonteren de oude brandstofopvoerpomp er nog heel prima uit. Ik heb ook wel eens het verhaal gehoord dat door diesel rubber pakkingen en o-ringen wat uitzetten. En dat je wanneer je dan GTL gaat tanken ze weer wat gaan krimpen. en dat je er dan achterkomt dat die vervangingstermijn van 5 jaar er niet voor niets was.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Bio-diesels sloopen marine motoren (pas op) 20 apr 2022 11:25 #1385076

  • CeesS
  • CeesS's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 4452
Laatst bewerkt: 20 apr 2022 12:20 door CeesS.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Bio-diesels sloopen marine motoren (pas op) 20 apr 2022 12:15 #1385090

  • Joop66
  • Joop66's Profielfoto
  • aanwezig
  • Gebruiker
  • Berichten: 7821
Wadloper schreef :
Joop66 schreef :
.2: preventief Grotamar oid er bij.

Als je het meteen helemaal goed wil doen en ook nog meerdere vliegen één klap wilt slaan, kan TS beter worden aangeraden om GTL of HVO100 te gaan tanken.

Geen Grotamar nodig, geen slijmvorming en minder milieubelasting.
Iets duurder dan diesel met FAME, maar wie gelooft dat die transitie naar minder milieubelasting met gesloten protemonnee kan, is sowieso een dromer.

Kwa milieubelasting is dat niet juist. De uitstoot is verplaatst naar de productie, ipv tijdens gebruik.

Mbt de Beer van de krimpende rubbers: geen ervaring mee, en dat blijft ook zo. Gaat me niet om de prijs, maar de verkrijgbaarheid overal, en ik heb geen zin in gedonder mbt die Beer.
Laatst bewerkt: 20 apr 2022 12:17 door Joop66.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Bio-diesels sloopen marine motoren (pas op) 20 apr 2022 12:48 #1385101

  • Wadloper
  • Wadloper's Profielfoto
  • aanwezig
  • Gebruiker
  • Berichten: 26250
Joop66 schreef :
Kwa milieubelasting is dat niet juist. De uitstoot is verplaatst naar de productie, ipv tijdens gebruik.

Mbt de Beer van de krimpende rubbers: geen ervaring mee, en dat blijft ook zo. Gaat me niet om de prijs, maar de verkrijgbaarheid overal, en ik heb geen zin in gedonder mbt die Beer.

Het voornaamste minpunt van GTL is inderdaad dat er meer energie voor de productie nodig is, dan voor de productie van normale diesel. Of dat ook voor HVO100, gemaakt van plantaardige afvalolie geldt, is mij niet duidelijk.
Wat GTL betreft: ik heb begrepen dat het wordt gemaakt van aardgas, dat als bijproduct van oliewinning voorheen gewoon werd afgefakkeld. Dan heb je dus CO2-productie die verder geen enkel doel dient.

Wat betreft de leeuwen en beren: ik vaar al een jaar of 5-6 met GTL in een motor uit 2002 die voorheen op normale diesel heeft gedraaid. Tot heden zonder een enkel probleem en zonder slijm in de tank.
Dat laatste had ik overigens ook niet toen ik nog gewone diesel tankte. Hoe die mensen al die viezigheid in hun tank kregen heb ik nooit begrepen.
Laatst bewerkt: 20 apr 2022 12:49 door Wadloper.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Bio-diesels sloopen marine motoren (pas op) 20 apr 2022 18:02 #1385189

  • CeesS
  • CeesS's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 4452
Flo schreef :
Yachting monthly publiceerde recent een artikel nadat in de UK duidelijk is geworden dat circa 40% van recreatie boters en zeilers te maken krijgen met een verstopte motor (filters en leidingen) als gevolg van het toevoegen van FAME aan normale diesels. FAME is biologische goedbedoelde ethanol waarvan (ook in NL) max 7% mag worden toegevoegd aan diesels. Echter, leveranciers van diesel zijn min of meer verplicht (vanwege co2 reductie doelen) om dit ook aan non-bio diesels toe te voegen. Helaas is dit (zoals wel meer dingen) nooit op grote schaal goed getest, en nu blijkt dat deze Bio-ethonal sterk reageert met diesel en binnen enkele weken een soort schuimachtige dikke substantie vormt. (...) Vooral wanneer mensen in een flinke zeegang varen, gaat deze substantie de leidingen en filters in en dat zorgt er vervolgens voor dat je brandstof toevoer stokt.

Een slordige verzameling deels onjuiste informatie hier. De toevoeging van FAME aan diesel heeft slechts indirect te maken met filter problemen, die ontstaan in combinatie met andere factoren. FAME is geen ethanol, en ethanol wordt helemaal niet aan diesel toegevoegd.
De in NL aan het wegverkeer geleverde diesel moet wettelijk voldoen aan de EN590 norm, waarin is voorgeschreven dat aan minerale diesel 7% FAME (Fatty Acid Methyl Ester) wordt toegevoegd. FAME is een product van een separaat proces, het is het resultaat van verestering van oliën/vetten van plantaardige of biologische oorsprong.
Flo schreef :
Ik heb er in NL media nog niets over gezien, vandaar mijn vraag of er hier toevallig ook al de nodige mensen met ervaring hiermee rondlopen?

Er lopen hier inderdaad mensen rond die al meer dan 10 jaar ervaring hebben met de toepassing en de eigenaardigheden van FAME.
Flo schreef :
In de UK adviseren ze nu om anti oxidanten toe te voegen aan de brandstof om het proces tegen te gaan. Ik ben benieuwd wat de ervaring hier is, en of er ook mensen zijn die dit hebben meegemaakt die al wat goede producten kunnen aanraden om dit te voorkomen?

De informatie in het YM artikel en de quotes hieruit zijn onvolledig en misleidend. Peter Weide die in het verhaal wordt opgevoerd, is de co-director van Marine 16, de fabrikant van diesel 'additives' om filterverstoppingen te voorkomen. De echte vijand van diesel en FAME is water. Op het grensvlak tussen brandstof en water kunnen bacteriën en schimmels welig tieren. Kristallisatie van bepaalde componenten kan ook een rol spelen.

Carboxylates (uit het YM verhaal) met een deeltjes grootte van rond de 3 micron komen al heel lang in diesel voor, en vormden in het gros van de in de watersport gebruikelijke simpele robuuste motoren geen probleem. Pas bij filters met een maaswijdte van 2 micron zoals die in CR (common rail) motoren noodzakelijk zijn, spelen die een rol, nauwelijks gerelateerd aan FAME. (zie bijlage en kijk hier : www.fuelsinstitute.org/Council...Carboxylates-Plug-My)

Het degeneratieproces van FAME in het brandstofsysteem wordt versneld door zich als katalysator gedragende materialen als koper en zink. Daarbij komt water vrij, waardoor een kettingreactie in de degeneratie kan ontstaan.

Bij het leegvaren van de tank vult deze zich met lucht van buiten, waarin zich altijd bacteriën en sporen van schimmels bevinden. Uit voorzorg kun je als profylaxe een biocide als Grotamar of Acticide aan de diesel toevoegen.
Flo schreef :
Hoor graag van jullie

Bij deze.


Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Bio-diesels sloopen marine motoren (pas op) 20 apr 2022 19:18 #1385203

  • Jatto
  • Jatto's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 51
Om dit soort vervuiling te voorkomen gebruik ik al jaren Aspen-D diesel.
Deze hebben toch geen bio-toevoegingen of heb ik het nu helemaal mis….. ;)
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Bio-diesels sloopen marine motoren (pas op) 20 apr 2022 19:30 #1385206

Wadloper schreef :
Joop66 schreef :
.2: preventief Grotamar oid er bij.

Als je het meteen helemaal goed wil doen en ook nog meerdere vliegen één klap wilt slaan, kan TS beter worden aangeraden om GTL of HVO100 te gaan tanken.

Geen Grotamar nodig, geen slijmvorming en minder milieubelasting.
Iets duurder dan diesel met FAME, maar wie gelooft dat die transitie naar minder milieubelasting met gesloten protemonnee kan, is sowieso een dromer.

Vergeet ook niet de totale afwezigheid van de bekende dieselgeur als je GTL gebruikt!
Zowel bij de verbranding geen stank, maar ook niet bij tanken (als je een beetje morst ofzo).

Ik vind het ideaal spul, dat GTL. Kost wat, maar dan heb je ook wat ;)

Over de problemen wel wat gelezen, maar tot nu toe zelf niks gemerkt (mitsubishi L2e blok)
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Bio-diesels sloopen marine motoren (pas op) 20 apr 2022 20:22 #1385212

  • Ronaldl
  • Ronaldl's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 1600
Sinds 2013 zo ongeveer 5.000 liter verbruikt, getankt all over the world: mini tankautootje Preveza, Gibraltar, tankschip Panama, sloepje met vaatjes diesel en hevelen maar op Galapagos, 20 jarrycans op X-mas Island, en als laatste in 2018 op Horta. Ik vroeg wel eens wat de kwaliteit was, of het ISO hippeldepup was: glazige blik was het enige antwoord. Ook wel eens filter verwisseld, uit voorzorg. Filters zagen er nog als nieuw uit.
Het enige dat ik weet is dat het rook naar diesel en het er uitzag als diesel.
Sinds 2018 tot oktober 2021 geen motoruren, we varen nu nog op Horta diesel.
September 2021 dieseltank geinspecteerd: geen noemenswaardige vervuiling, 1 keukenrol papiertje deed het wel.
Moraal van het verhaal: het kan ook meevallen allemaal, als je geen pech hebt.

Waar we juist wel ellende mee hebben gehad, is benzine voor de BB. Snot, water, zand, carburator vies. Was altijd opgelucht dat ie toch weer wilde starten.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Bio-diesels sloopen marine motoren (pas op) 20 apr 2022 20:30 #1385214

  • Rinus
  • Rinus's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 2599
@CeesS: Yanmar heeft inmiddels voor een bepaalde set motoren (degene die wij allemaal gebruiken) het gebruik van gtl/hvo goedgekeurd. In het heel kort is het devies: vervang eerst alle nitrilrubber afdichtingen en stap dan pas over op gtl/hvo.
Laatst bewerkt: 20 apr 2022 20:31 door Rinus.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Bio-diesels sloopen marine motoren (pas op) 20 apr 2022 20:59 #1385225

welke set motoren is dat dan exact? Alle kleinere jachtmotoren?
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Bio-diesels sloopen marine motoren (pas op) 20 apr 2022 21:56 #1385232

  • CeesS
  • CeesS's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 4452
AndreAzuree schreef :
welke set motoren is dat dan exact? Alle kleinere jachtmotoren?

Had het eerlijk gezegd nog niet verwacht, maar dit bulletin is er al sinds medio 2020. Heb het even gemist....

Laatst bewerkt: 20 apr 2022 22:12 door CeesS.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Bio-diesels sloopen marine motoren (pas op) 20 apr 2022 23:39 #1385237

  • Gerard
  • Gerard's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 1367
Wadloper schreef :
Gerard schreef :
Ik vaar sinds 2006 gemiddeld 150 dagen per jaar op de motor.
Dat waren dan waarschijnlijk veel meer dan 150 dagen in de eerste helft van die periode en tegenwoordig veel minder, want je ligt nu alweer een paar maanden aangroei te verzamelen in de Wolwevershaven.
Drie keer raden hoeveel 365 minus 150 dagen is. ;) Overigens valt het aangroei verzamelen hier heel erg mee (misschien omdat het water hier altijd (eb- en vloedstroom) stroomt en het water tussen zoet en brak wisselt?). Toen ik na 7 jaar in 2018 op de werf kwam kon je van de mosseltjes/aangroei van m'n schip nog geen kind voldoende te eten geven (en dat zonder anti-fouling sinds 2008) dus wat dat betreft hoef ik pas na 2028 of zo weer voor knippen en scheren te gaan, maar helaas moet ik eerder voor een CBB-verlenging.
Varen is plezier voor twee (Gerard van Katwijk).
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Bio-diesels sloopen marine motoren (pas op) 20 apr 2022 23:48 #1385238

  • Gerard
  • Gerard's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 1367
Wadloper schreef :
Hoe die mensen al die viezigheid in hun tank kregen heb ik nooit begrepen.
Ik ook niet. Ik houd m'n tank gevuld, tap jaarlijks wat water af en vervang m'n filters en m'n kar draait gewoon altijd als een tierelier.
Varen is plezier voor twee (Gerard van Katwijk).
Laatst bewerkt: 20 apr 2022 23:54 door Gerard.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Bio-diesels sloopen marine motoren (pas op) 21 apr 2022 02:05 #1385241

Ronaldl schreef :
Sinds 2013 zo ongeveer 5.000 liter verbruikt, getankt all over the world: mini tankautootje Preveza, Gibraltar, tankschip Panama, sloepje met vaatjes diesel en hevelen maar op Galapagos, 20 jarrycans op X-mas Island, en als laatste in 2018 op Horta. Ik vroeg wel eens wat de kwaliteit was, of het ISO hippeldepup was: glazige blik was het enige antwoord. Ook wel eens filter verwisseld, uit voorzorg. Filters zagen er nog als nieuw uit.
Het enige dat ik weet is dat het rook naar diesel en het er uitzag als diesel.
Sinds 2018 tot oktober 2021 geen motoruren, we varen nu nog op Horta diesel.
September 2021 dieseltank geinspecteerd: geen noemenswaardige vervuiling, 1 keukenrol papiertje deed het wel.
Ik heb exact dezelfde ervaring. De boot is nu 13 jaar oud, bijna altijd tanken vanuit een tankwagen op het strand of een rare kade, ook regelmatig met jerrycans en veelal in gebieden waar de diesel al twee jaar of zelfs langer in een opslag tank zit voor het gebruikt word. De tank in de boot is 1600 liter en twee jaar terug heb ik de boel open gemaakt om schoon te maken, er zat nog niet eens een keukenpapiertje met vuil in de tank. Toevoegingen gebruik ik helemaal niet, met als enige uitzondering dat ik soms een potje verstuiver reiniger in de dagtank gooi. Daar gaat de motor merkbaar beter van lopen. Ik vervang brandstof filters alleen als het nodig is, nooit preventief. Ik ben nu met mijn 3e filter bezig in 13 jaar (10.000 liter door de motor schat ik in). De eerste twee verstopte filters waren fijnstof overbljfselen van het stralen van de boot. Ik heb op de dagtank ook een water-aftap mogelijkheid. Daar heb ik over de jaren waarschijnlijk niet meer als 10 druppels water in gevonden. Waarschijnlijk zijn die er in gekomen tijdens tanken in de regen.

Water in je diesel is funest, houd je tank systeem 'droog' en ik je zult heel weinig problemen hebben. Condens in een tank geloof ik ook niets van. Ik houd mjn tank nooit helemaal vol of helemaal leeg als het koud is en er komt echt geen vocht in de tank daardoor.
Erik de Jong (Team Zeilersforum.nl)
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Bio-diesels sloopen marine motoren (pas op) 21 apr 2022 06:13 #1385254

  • CeesS
  • CeesS's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 4452
Bij een constructief verstandige uitvoering van het brandstofsysteem van vuldop, ontluchting, aftap, filters, leidingmaterialen en layout, ontluchtingspunten tot de injectiepomp, en een verstandig management van je tankmomenten, is er ook weinig reden tot paniek.
Sinds ik de opzet, layout en beheer van mijn brandstofsysteem heb aangepast, en als het even kan GTL of HVO tank, heb ik al lange tijd geen problemen gehad.
Afgezien van een enkele tankbeurt waar ik gratis de ellende van een slecht beheerde pomp aan de waterkant kreeg meegeleverd. Doordat de aanzuig op het laagste punt in de tank zit, en het kijkglas van de waterafscheider voor het groffilter zit, gingen onmiddellijk (figuurlijk) de alarmbellen af en konden de ongerechtigheden zonder verdere gevolgen worden afgetapt.
Uit voorzorg voeg ik bij iedere tankbeurt biocide volgens de voorgeschreven dosering toe.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Bio-diesels sloopen marine motoren (pas op) 21 apr 2022 06:40 #1385257

  • Joop66
  • Joop66's Profielfoto
  • aanwezig
  • Gebruiker
  • Berichten: 7821
CeesS schreef :
Bij een constructief verstandige uitvoering van het brandstofsysteem van vuldop, ontluchting, aftap, filters, leidingmaterialen en layout, ontluchtingspunten tot de injectiepomp, en een verstandig management van je tankmomenten, is er ook weinig reden tot paniek.

Inderdaad. Ik weet dus niet hoe dat op andere AWB's is, maar die van mij was dat origineel dus... Eh, k*. Geen aftappunt aan de tank, geen mangat, niet bereikbaar, messing fittings, brandstof aftap ook niet helemaal op de bodem, bodem niet op afschot, etc. Ook geen plaats voor dat al.

En dan is t gewoon wachten tot er met een tankbeurt of zo, water in je tank komt die er niet meer uit komt. En dan begint t feest. Zie ook topic "Snot-verdulleme".

Ik ga er dan voor t gemak maar even vanuit dat meer AWB's deze setup hebben.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Bio-diesels sloopen marine motoren (pas op) 21 apr 2022 07:36 #1385270

  • Hans V
  • Hans V's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 4214
Bij ons ook niet-ideale situatie. Eén keer vuil in het filter gehad (geen motorproblemen met onze D2-55), waarschijnlijk meegekregen bij tanken in Cherbourg. Grote drukke haven met veelgebruikte tankinstallatie, dus had dat niet verwacht. Gebruiken nu Grotamar toevoeging en tot nu toe probleemloos. Halen tank in de winter niet leeg en varen dus op soms best wel oude diesel.

Goed filter geïnstalleerd (Separ), regelmatig inspectie op drab of water in kijkglas. Onderdrukmeter voor verstoppingsdetectie. Voorkomen blijft beter dan genezen.
Dufour 405 GL

www.sailasailing.nl
Laatst bewerkt: 21 apr 2022 07:48 door Hans V.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Bio-diesels sloopen marine motoren (pas op) 21 apr 2022 08:54 #1385290

CeesS schreef :
.....Uit voorzorg voeg ik bij iedere tankbeurt biocide volgens de voorgeschreven dosering toe.


zou dat bijvoorbeeld deze kunnen zijn?




groet, Rick
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Bio-diesels sloopen marine motoren (pas op) 21 apr 2022 09:15 #1385293

  • CeesS
  • CeesS's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 4452
Ja prima spul om besmetting te voorkomen. Mag officieel niet aan particulieren worden verkocht, maar niemand die zich daaraan stoort....

Laatst bewerkt: 21 apr 2022 09:25 door CeesS.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Bio-diesels sloopen marine motoren (pas op) 21 apr 2022 09:26 #1385295

Dan ga ik 'm gauw bestellen, thnx!!
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Bio-diesels sloopen marine motoren (pas op) 21 apr 2022 11:30 #1385325

  • Hans V
  • Hans V's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 4214
Ik heb informatie aangevraagd bij twee VP dealers over het gebruik van alternatieve brandstoffen zoals GTL en HVO100 in onze D2-55 (en andere Volvo Penta marine motoren) en kreeg van één bijgaand Service Bulletin doorgestuurd. Misschien is die al in eerdere draadjes over dit onderwerp vermeld, maar informatie van de bron lijkt me in potentiële paniekdraadjes op z'n plaats.


Bijlage:

Bestandsnaam: VolvoPenta...etin.pdf
Bestandsgrootte:115 KB
Dufour 405 GL

www.sailasailing.nl
Laatst bewerkt: 21 apr 2022 11:33 door Hans V.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Bio-diesels sloopen marine motoren (pas op) 21 apr 2022 12:06 #1385341

Van Volvo zelf:
HVO fuel approval offers huge fossil CO2 reductions to Volvo Penta engines
2016-04-21
Volvo Penta
Volvo Penta approves the use of hydro-treated vegetable oil (HVO) in all of its engines globally, enabling a reduction of fossil CO2 emissions by up to 90%.

Ik heb dit jaar voor het eerst HVO100 getanked...
Trotse eigenaar van de IW-31 'Zwaantje'
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Bio-diesels sloopen marine motoren (pas op) 21 apr 2022 13:15 #1385353

  • Sunday
  • Sunday's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 7584
Niet relevant maar wel leuk: ik ontdekte gisteren dat de diesel op Spitsbergen maar iets meer dan een euro de liter kost.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Bio-diesels sloopen marine motoren (pas op) 21 apr 2022 16:04 #1385376

Sunday schreef :
Niet relevant maar wel leuk: ik ontdekte gisteren dat de diesel op Spitsbergen maar iets meer dan een euro de liter kost.

Ga je een inkoopactie doen?
"You means de Womens' Libromatium Movenint done created de uncontrollable urgement to play dingle-dangle-dingle wit de personal requipment of yo own gender?" Zappa, Thing Fish
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Bio-diesels sloopen marine motoren (pas op) 21 apr 2022 16:08 #1385377

  • sy helios
  • sy helios's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 12537
is dat daar niet walvistraan oid?
Helios is de zonnegod, Zoon van het Titanenpaar Hyperion en Theia, broer van Selene (Maan) en Eos (dageraad). Met zijn zonnewagen rijst hij bij dageraad op uit de Okeanos, rijdt langs de hemelkoepel en verdwijnt `s avonds in het westen weer in de oceaan.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.
Tijd voor maken pagina: 0.299 seconden
Gemaakt door Kunena
   
   
   
   
© Zeilersforum.nl