Dank voor de vele info en antwoorden. Ga vooral door
De DV10 heeft z'n uitlaat hoog achter bovenop, en mengt zo'n 30 cm verderop het koelwater erbij in het uitlaatkanaal.
Het is dus een natte uitlaat inderdaad.
Slechts 10pk uit 600cc maakt dat hij laagbelast loopt, en ondanks de kleine hoeveelheid koelwater keurig handwarm blijft. Technisch in orde dus.
De huidige demper/waterslot kon wel eens de originele uit 1978 zijn. Ik zie zo snel geen beluchter oid om hevelen te voorkomen.
De uitlaatmond (paarse pijl op foto) zit net boven water. Maar varend onder water. De donkere horizontale streep op de achtersteven is waar de waterlijn komt door de boeggolf/hekgolf.
Hij kan dus niet anders dan steeds pufjes water wegblazen al varend. Pef-pef-pef-pef-pef-pef. Iedere uitlaatklap een pef. Niet iedere paar seconden een sproei.
Van mijn vaders 4-cilinder peugeot indinor diesel ken ik een rustiger loop, iedere paar seconden een sproei water. Dat is stiller.
Wil ik ook