Dagmar schreef :
Ik heb net een beneteau 24 first gekocht uit 1983 met binnenboord motor Volvo penta md5c 10pk.
De motor lekt koelwater en ik dacht dit op te lossen door de impeller te vervangen. Echter bij het openmaken van de impeller heeft het impellerhuis een heel vreemde vorm van binnen (niet rond). Weet iemand of dit hoort of hoe dit komt? En wat ik moet vervangen om het in orde te krijgen?
Als het koelwaterlek op of bij de buitenwaterpomp zit, en het water komt niet naar buiten via het deksel waar de impeller achter zit, dan lekt de keerring die om de aandrijfas van de pomp zit waarschinlijk. De meest pomp hebben een verklikkergaatje waardoor dat lekwater naar buiten kan.
Om de keerring te vervangen moet de pomp dus uit elkaar. Afhankelijk van waar de pomp zit op het motorblok, is het misschien het makkelijkste om de pomp helemaal van het motorblok af te halen.
Aanvulling: dat het pomphuis van binnen niet rond is, komt door de 'cam' die de bladen van die impeller moet 'indrukken', waardoor de pompwerking ontstaat. Daar is dus niks mis mee.
Of er ècht speciaal gereedschap nodig is om de keerring(en) te vervangen weet ik niet, maar enig handigheid en kennis van werken aan motoren is wel nodig. Heb je die kennis niet, haal er dan een ervaren monteur bij.
Mogelijk staat op het impellerdeksel een fabrikant en typenummer. Bij de dieseldokter.nl zijn mogelijk nieuwe keerringen voor deze pomp te koop.
www.dedieseldokter.nl/c-439490...visie-impeller-pomp/