Welkom  

   

Mijn Menu  

   

What's Up  

Geen evenementen
   

Wedstrijd  

Geen evenementen
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
Welkom, Gasten
  • Pagina:
  • 1
  • 2

Onderwerp: Motor warm laten draaien, en andere motor verhandelingen.

Motor warm laten draaien, en andere motor verhandelingen. 19 feb 2009 22:29 #59897

  • Faran
  • Faran's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 14868
Sailors,

Naast mij in de haven ligt een Duitser, die altijd de onhebbelijke gewoonte heeft om, voordat hij vertrekt, de motor start. Hij doet dat uit veiligheid, zegt-ie, als er een storing zich voordoet , dan ligt hij nog aan de steiger. Daarna gaat ie alles zeilklaar maken, de rommel opruimen, nog even naar de plee en zo kan het wel 20 minuten duren, voordat hij echt weggaat. Knap irritant als je 's-morgens om 7:00 ligt te maffen in je boot, zeker omdat er nogal wat walmpjes komen uit de uitlaat. Hij is niet enige, ik zie dat vaak bij anderen. :evil:
Nu is mijn mening: de motor starten als je echt weggaat, kijken of er water uit de uitlaat komt en dan rustig wegvaren. Ik heb vroeger geleerd, dat het niet goed is, om je motor stationair te laten opwarmen
1. Als de motor kracht moet leveren, warmt hij veel sneller op
2. Als de motor stationair draait, krijg je een verkeerde slijtage, de zuiger krijgt een kanteleffect (weliswaar heel miniem) in de cylinder.

En vaar dan ook even een stukje door om de motorolie op temperatuur te laten komen, dan is alle (eventuele) condensneerslag uit de olie verdampt.

Graag jullie mening.
Jeanneau Sun Odyssey 37

Gecertificeerd werkloos
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Motor warm laten draaien, en andere motor verhandelingen. 19 feb 2009 22:36 #59898

  • jouzers
  • jouzers's Profielfoto
Ben het helemaal met je eens, motor onder een geringe belasting varend warm draaien, ik laat hem wel even een paar minuten stationair draaien, fenders loshalen en in de bakskist, lijntjes los en dan er vandoor.

En sja, Duitsers, immer pünktlich und gründlich ja :wink: .
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Motor warm laten draaien, en andere motor verhandelingen. 19 feb 2009 22:39 #59899

  • TonDini
  • TonDini's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 2499
Als je daar vanaf wil is daar een simpele oplossing voor.
Als hij er een keer niet is gooi een kilo suiker in zijn tank.
Als hij geluk heeft doet de motor het nog een uur en dan heb je rust
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Motor warm laten draaien, en andere motor verhandelingen. 19 feb 2009 22:39 #59900

  • Mike87
  • Mike87's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 1966
Net zoals het slecht is om je auto te laten draaien en je eerst de ramen gaat krabben. Dus nee, geweldig voor je motor is het niet.

Maar je kan prima je motor iets eerder starten en dan rustig warmdraaien. Ik laat trouwens mijn buitenboordmotor altijd stationair in zn vooruit warmlopen en dan ongeveer 2 minuutjes.

Maar of het nu echt veel aan slijtage scheelt, het zal wel redelijk meevallen denk ik. Al is 20 minuten wel erg lang...
Gib Sea 76
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Motor warm laten draaien, en andere motor verhandelingen. 19 feb 2009 22:46 #59903

  • mgbgt1975
  • mgbgt1975's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 6606
20 minuten onbelast laten draaien is eerder slecht voor de motor dan goed. Zelf laat ik de motor altijd even warm lopen totdat de choke eraf kan. Maar dat heeft meer te maken met de te kleine gangpaden in de haven. Ik moet bij het uitvaren de motor een paar keer vooruit en achteruit zetten om te kunnen manouvreren, dan kan ik het niet gebruiken dat de motor uitslaat omdat ik met de handchoke loop te klooien.
mgbgt1975 nog steeds bekend als mgbgt1975
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Motor warm laten draaien, en andere motor verhandelingen. 19 feb 2009 22:50 #59905

  • Delphi32
  • Delphi32's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 17794
20 minuten is niet lang voor een diesel om warm te draaien hoor. Heb ik in december nog gezien toen ik geen zin had om de thermostaat los te halen ivm toedienen koelvloeistof: 20 minuten met een beetje gas en toen pas was ie warm.

Op die manier warmdraaien is inderdaad niet al te best. Zeker als je geen gas geeft (echt stationair dus) helpt het geen drol en kan het eerder schadelijk zijn dan gezond.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Motor warm laten draaien, en andere motor verhandelingen. 19 feb 2009 22:50 #59907

  • Faran
  • Faran's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 14868
Als je daar vanaf wil is daar een simpele oplossing voor.
Als hij er een keer niet is gooi een kilo suiker in zijn tank.
Als hij geluk heeft doet de motor het nog een uur en dan heb je rust

Hé Ton,
Als je wilt saboteren, moet je het wel zó doen, dat je niet verdacht wordt.
Heb ik geleerd in mijn diensttijd. Suiker is te achterhalen, dat is opzet.
Pleur dan gewoon 10 liter water in de tank, dan denkt de desbetreffende, dat ie zelf schuldig is, achterstallig onderhoud, lekkende pakkingsring of zo.
Is nog goedkoper ook. :P
Jeanneau Sun Odyssey 37

Gecertificeerd werkloos
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Motor warm laten draaien, en andere motor verhandelingen. 19 feb 2009 22:53 #59908

  • Faran
  • Faran's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 14868
20 minuten onbelast laten draaien is eerder slecht voor de motor dan goed. Zelf laat ik de motor altijd even warm lopen totdat de choke eraf kan. Maar dat heeft meer te maken met de te kleine gangpaden in de haven. Ik moet bij het uitvaren de motor een paar keer vooruit en achteruit zetten om te kunnen manouvreren, dan kan ik het niet gebruiken dat de motor uitslaat omdat ik met de handchoke loop te klooien.

Dan heb jij een benzinemotor. Is een ander verhaal. Een diesel slaat niet af, ook niet als hij koud is.
Jeanneau Sun Odyssey 37

Gecertificeerd werkloos
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Motor warm laten draaien, en andere motor verhandelingen. 19 feb 2009 22:59 #59910

  • mgbgt1975
  • mgbgt1975's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 6606
[

Dan heb jij een benzinemotor.

Helemaal correct!
mgbgt1975 nog steeds bekend als mgbgt1975
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Motor warm laten draaien, en andere motor verhandelingen. 20 feb 2009 00:07 #59925

  • Lannes
  • Lannes's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker is geblokkeerd
  • Berichten: 2435
Je mag de motor even laten draaien om de olie de kans te geven door het blok te spoelen en licht op te warmen.

Ga dan maar niet in de buurt van grote schepen/jachten liggen want daar draaien altijd generatoren als ze onvoldoende walstroom kunnen krijgen, buitendien moeten die hun olie eerst voorverwarmen voordat ze de hoofdmotor(en) kunnen starten.
Als je de horizon kunt aanraken is het einde van je reis nabij.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Motor warm laten draaien, en andere motor verhandelingen. 20 feb 2009 08:17 #59936

  • Albert 45
  • Albert 45's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 12595
Als je dan toch warm wil draaien, doe het dan goed. Dat is, stationair - plus een beetje meer - met de schroef in zijn werk.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Motor warm laten draaien, en andere motor verhandelingen. 20 feb 2009 09:12 #59941

  • TonDini
  • TonDini's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 2499
Als je dan toch warm wil draaien, doe het dan goed. Dat is, stationair - plus een beetje meer - met de schroef in zijn werk.

Wij weten dat allemaal wel. :wink:
Maar hoe breng je dat die Duitser aan het verstand? :x
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Motor warm laten draaien, en andere motor verhandelingen. 20 feb 2009 11:03 #59951

Warm draaien voor een diesel kan best op de ligplaats.
Het is alleen nutteloos gedrag om 20 minuten warm te draaien.


Diesels worden heel vaak als aandrijving in landbouw en zo gebruikt.
Zelfs soms dagen stationair.

Het is enkel associaal naar je buren. Ik zet hem ook aan en ga dan rustig los maken. ben binnen 5 minuten weg. Ik voel me zelfs opgelaten als ik naast aanwezig buren lig te dampen.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Motor warm laten draaien, en andere motor verhandelingen. 20 feb 2009 17:08 #60000

  • zeehond
  • zeehond's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 2342
@ etab

In de landbouw draaien ze nooit heel lang stationair. Mensen in die sector zijn uitermate zuinig. Stationair draaien betekent diesel verstoken zobnder opbrengst.

Wat zij feitelijk doen is met een laag toerental de motor belast laten draaien.

succes,

zeehond
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Motor warm laten draaien, en andere motor verhandelingen. 20 feb 2009 17:16 #60003

  • jouzers
  • jouzers's Profielfoto
Ik denk dat etap bedoelt te zeggen dat er heel veel diesels in agrarische toepassingen met weinig toeren lang draaien, zoals generatoren, pompen, etc. maar dan staat er natuurlijk wel een belasting op al draaien ze langzaam en ze zijn gebouwd voor lage toeren.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Motor warm laten draaien, en andere motor verhandelingen. 20 feb 2009 19:07 #60014

  • Postman
  • Postman's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 1175
:D Volgens mij wordt het tijd voor een goed gesprek met je buurman. Een pilsje of een goed glas wijn doet wonderen... en dan het gesprek subtiel op het warm draaien van motoren brengen..

Of stap gewoon op hem af, groet vriendelijk en vertel hem jou waarneming en dat je daar last van hebt en vraag hem of dat ook anders kan... vertaal de teksten van dit kenners forum voor hem en leg hem uit dat ie niet echt lief is voor zijn motor, al denkt hij van wel... :wink: Suc6
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Motor warm laten draaien, en andere motor verhandelingen. 20 feb 2009 19:21 #60018

  • marfamke
  • marfamke's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 1444
Wat zij feitelijk doen is met een laag toerental de motor belast laten draaien.
Of dat goed is voor je motor betwijfel ik ook. Met een laag toerental heb je toch een vrij hoog koppel nodig om hetzelfde vermogen te leveren, de druk op de lagers is dan vrij hoog terwijl de oliedruk juist laag is door het lage toerental. Met de schroef in zijn werk maak je de belasting alleen maar zwaarder, de aanstroming is immers niet optimaal omdat de boot stil ligt.
Ook zal de zuiger meer kantelen in de cilinder, de passing is immers nog niet optimaal. Onbelast met iets verhoogt toerental is wat mij betreft de beste manier om de boel op temperatuur te laten komen voor je de boel gaat belasten.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Motor warm laten draaien, en andere motor verhandelingen. 20 feb 2009 21:23 #60035

  • Faran
  • Faran's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 14868
Wat zij feitelijk doen is met een laag toerental de motor belast laten draaien.
Of dat goed is voor je motor betwijfel ik ook. Met een laag toerental heb je toch een vrij hoog koppel nodig om hetzelfde vermogen te leveren, de druk op de lagers is dan vrij hoog terwijl de oliedruk juist laag is door het lage toerental. Met de schroef in zijn werk maak je de belasting alleen maar zwaarder, de aanstroming is immers niet optimaal omdat de boot stil ligt.
Ook zal de zuiger meer kantelen in de cilinder, de passing is immers nog niet optimaal. Onbelast met iets verhoogt toerental is wat mij betreft de beste manier om de boel op temperatuur te laten komen voor je de boel gaat belasten.

Die zuiger kantelt juist, ondat het mechaniek niet belast wordt
Jeanneau Sun Odyssey 37

Gecertificeerd werkloos
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Motor warm laten draaien, en andere motor verhandelingen. 20 feb 2009 22:05 #60039

  • marfamke
  • marfamke's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 1444
Die zuiger kantelt juist, ondat het mechaniek niet belast wordt
Volgens mij kantelt de zuiger omdat hij nog niet voldoende door verwarming is uitgezet. Het maakt voor het kantelen dan toch weinig uit of de zuiger hoog of laag wordt belast?
Ik kan me wel voorstellen dat bij een hogere belasting meer schade door slijtage optreedt.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Motor warm laten draaien, en andere motor verhandelingen. 20 feb 2009 22:30 #60040

  • Faran
  • Faran's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 14868
Die zuiger kantelt juist, ondat het mechaniek niet belast wordt
Volgens mij kantelt de zuiger omdat hij nog niet voldoende door verwarming is uitgezet. Het maakt voor het kantelen dan toch weinig uit of de zuiger hoog of laag wordt belast?
Ik kan me wel voorstellen dat bij een hogere belasting meer schade door slijtage optreedt.

De cylinder zet ook uit tijdens opwarming...
Overigens draait een diesel optimaal als hij aan z'n maximale Nm opgave zit, economisch gesproken dan. Voor mijn auto, Alfa 159, is dat 280 Nm bij 2000 toeren. En dat is een hoogtoeren diesel (max 4500 rpm)
Dat zal bij onze dieseltjes zo'n 1700 toeren zijn.
Jeanneau Sun Odyssey 37

Gecertificeerd werkloos
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Motor warm laten draaien, en andere motor verhandelingen. 20 feb 2009 22:51 #60044

  • Delphi32
  • Delphi32's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 17794
Ik ben toch geneigd me aan te sluiten bij Marfamke. Ik zie niet in waarom het ontbreken van belasting van de krukas tot gevolg zou hebben dat de zuiger zou kantelen; ik snap daarentegen wel dat in een niet-opgewarmde motor er iets ruimte zit tussen de cylinder en de zuiger (waarbij de zuiger waarschijnlijk van een materiaal is gemaakt dat sneller uitzet dan de cylinder, om de ruimte te verkleinen).

Als een onbelaste koude motor last heeft van kantelende cylinders en een onbelaste warme motor niet (anders zou je nooit meer stationair mogen draaien), dan moet het haast wel aan de bedrijfstemperatuur liggen.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Motor warm laten draaien, en andere motor verhandelingen. 20 feb 2009 22:54 #60045

  • marfamke
  • marfamke's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 1444
De cylinder zet ook uit tijdens opwarming...
Dat is zo, maar de zuiger wordt heter, er is dus verschil in uitzetting.
Bij hoge-prestatiemotoren zijn de koude zuigers niet rond maar een beetje ei-vormig. Het zuigerdeel bij de inlaatpoorten wordt gekoeld door de inlaatlucht en zal dus minder uitzetten, bij de uitlaatpoorten wordt de zuiger heter en zal meer uitzetten. De vorm van de zuiger is dan zodanig gekozen dat hij bij bedrijfstemperatuur mooi rond is. Of dat ook bij onze scheepsdieseltjes het geval is weet ik niet, misschien dat het bij de moderne turbodiesels speelt.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Motor warm laten draaien, en andere motor verhandelingen. 20 feb 2009 23:06 #60046

  • TonDini
  • TonDini's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 2499
Helaas heren de meeste denken dat de zuiger meer uitzet.
Maar dat is niet zo een dieselmotor die koud is heeft de meeste compressie.
En op temperatuur de minste .
Daarom start een oude versleten motor vaak wel als hij koud is ,
maar niet meer als hij warm is de cilinder zet meer uit dan de zuiger.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Motor warm laten draaien, en andere motor verhandelingen. 21 feb 2009 07:26 #60054

  • marfamke
  • marfamke's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 1444
... een dieselmotor die koud is heeft de meeste compressie.
En op temperatuur de minste .
Komt dat niet omdat de koude olie wat dikker is en de speling tussen zuiger en cilinderwand beter opvult? Bij een luchtgekoelde motor zou het wel kunnen maar bij een scheepsdiesel wordt de cilinder toch door het water gekoeld?

Een turbodiesel heeft vaak oliesproeiers onder de zuigerbodem om de zuigers te koelen, laat je zo'n diesel zonder deze sproeiers lopen zal hij vastlopen.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Motor warm laten draaien, en andere motor verhandelingen. 21 feb 2009 09:01 #60058

  • ron b
  • ron b's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 3785
Waar hebben we het over, kantelende zuigers en uitzettende cilinders, spijkers zoeken op laag water heet dat, wel of geen genoeg compressie, het beste is helemaal geen motor :D en anders, laat het ding gewoon zijn werk doen, en wel zo kort als mogelijk, en als je je simpele gewone onderhoud doet, dan weet ik zeker dat geen van ons in zijn hele leven een dieseltje zal opvaren.

En als je motor teorie nou echt interessant vindt dan wil ik in een apart topic nog wel een boompje opzetten, over lijbaandruk, gaswisseling, zuigerveerdruk, olietemperatuur, smeerfilm, waarmdraaifasse,s , uitlaatgas temp, viscositeits indexen, octaan en heptaan getallen, onderhouds intervallen, vermogenskromme,s, koppel en einddrukken, roept u maar......., of toch maar niet :?
Delher 29 D'Helios

...hij wist zeker dat niemand anders dan de duivel die vlag op zee gestreken kon hebben......
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.
  • Pagina:
  • 1
  • 2
Tijd voor maken pagina: 0.167 seconden
Gemaakt door Kunena
   
   
   
   
© Zeilersforum.nl