koko schreef :
Als je denkt dat er water in je tank zit zou ik helemaal niet meer starten en eerst dat oplossen. Het probleem met water is dat je motor er natuurlijk helemaal niet op zal starten, maar veel erger: water laat zich niet comprimeren. Met als gevolg dat de druk in je cylinders zo hoog zal worden dat er van alles stuk gaat. Kromme krukas, drijfstangen, gebroken zuigers enz enz.
Excusez moi, maar dit is echt een melk en klepel verhaal.
Motor kan op verschillende plaatsen water hebben, die allemaal hun eigen problemen veroorzaken:
1: In het koelsysteem: Geen alarm. Dit hoort zo te zijn.
2: In de tank. Niet ok, en is toch bijna altijd zo. Kan de volgende problemen veroorzaken:
2.1: Bacteriegroei en verstoppen van filters.
2.2: Als het heel veel is, en er is geen waterafscheider in het systeem, of die is al vol: motor stopt. Water is helaas niet brandbaar.
3: Via de uitlaat de cilinder in gespoeld. Dat kan gebeuren bij een verkeerd aangelegd uitlaatsysteem, bij achteroplopende hoge golven:
3.1: Dit kan waterslag veroozaken. Met de gevolgen als boven beschreven.
4: Water in het oliecarter. Kan voorkomen door een lekkend koelsysteem.
4.1: Olie wordt tot mayonaise geklopt, en smeert niet meer. Ook kunnen olieleidingen verstoppen.
Maar niets van dit al verklaart het niet goed starten van je motor.
Lucht lijkt meer eerder een probleem, of eigenlijk nog meer: slechte verstuivers, slechte compressie, ev zelfs slechte injectie pomp.
Verstopte filters waarschijnlijk niet. Die merk je vooral bij volgas als eerste.
Maar ik zou eerst eens zorgen dat alles GOED ontlucht is, en de compressie (laten) meten.
Dan weet je veel meer.
De tampon methode is geinig maar niet uitputtend. Als ze er zwart en/of opgezwollen uit komen, weet je dat t mis is. Als dat niet zo is, weet je nog niks.