Orange Sunset schreef :
madoc schreef :
[...]Voor alle duidelijkheid.Onderste kromme is het specifieke brandstof verbruik bij alle toerentallen en vermogens.Ook als d keerkoppeling uitgeschakeld is en geen vermogen afgenomen wordt.Motor verbruikt dan brandstof om wrijving weerstand te overwinnen
Madoc, die onderste kromme is het verbruik in gram
per kWh voor een bepaald toerental. Je ziet dat je bij 2200tpm het zuinigst vaart. Als je weet dat je motor 5kW moet leveren bij 2200tpm dan weet je dat je dan 5 keer de waarde op dat punt in de curve verbruikt. Punt is juist dat je dus niet goed weet hoeveel kW de motor levert op een bepaald moment.
Weet ik , maar als je meet hoeveel je op dat moment verbruikt d.m.v. bijvoorbeeld
een flowmeter weet je wel hoeveel kW de motor produceert. Je moet liters dan eerst wel even omrekenen naar grammen en dan delen door de
grammen die de curve aangeeft bijv.250
Madoc, ik heb het probleem met je interpretatie van de grafiek in beeld getracht te brengen. Jouw grafiek geeft alleen de situatie weer bij maximum vermogen bij ieder toerental (bovenste plaatje). Als je bij hetzelfde toerental minder vermogen afneemt, gaat je specifieke verbruik omhoog (de rode punten in de tweede plaatje). Het derde plaatje is geen toerental-vermogen grafiek, maar een toerental-koppel grafiek. De vette lijn is weer de situatie bij max koppel per toerental. Als je vermogen laat afnemen, dus vanaf de dikke lijn naar beneden gaat, zie je ook daar dat het specifieke verbruik omhoog gaat. Niet zo gek, want er is een direct verband tussen koppel en vermogen : vermogen=koppel x hoeksnelheid.