Duurzaam Jacht schreef :
Cees
Dat zijn best boude beweringen. Waar je cijfers noemt of een harde vergelijking kan ik preciseren.
"Het rendement van een conventionele centrale ligt bij vollast rond de 50%."
Een kolencentrale is de minst efficiente en haalt als jaargemiddelde (dus met deellast, stops en vollast) rond de 40% als ze doorsnee kwaliteit kolen de ketels in gooien. Dan leveren ze bijproducten zoals gips voor gipsplaat, en vliegas voor de wegenbouw die niet meer gemaakt hoeven.
Een gascentrale zoals de RoCa in Rotterdam haalt 98%, maar dat is inclusief warmteterugwinning van 'afgedankt' koelwater en meer, dus laten we het houden op 90%.
Een resultaat hieruit: In Nederland stoken we voornamelijk op gas, dus laten we het op 60-70 procent houden.
Onzin. Het rendement van een moderne STEG-centrale op maximaal vermogen bedraagt net 60%. Bij een lager vermogen zakt het rendement echter met zo'n 10%. De warmtenetten die gebruik maken van restwarmte zijn zwaar verliesgevend en inefficient door de grote transportafstanden. En warmteoverschot in de zomer. Dus reken je niet rijk. Zie
nl.m.wikipedia.org/wiki/Stoom-_en_gascentrale
Duurzaam Jacht schreef :
Voor de verliezen in de infrastructuur rekent men als vuistregel tot 5%. Maar het kan flink varieren. In de rekensommen van vakopleidingen houdt men meestal 5% aan, vanaf opwekking tot verbruiker, jouw inductiekookplaat. Het zou misschien 6% kunnen wezen, maar 4% kan net zo goed.
Tennet geeft een intern transportverlies op van 5,6%. Niet meegerekend zijn hierbij de aanzienlijke transportverliezen bij de inkoop van windmolenstroom uit Duitsland en Denemarken, en atoomstroom uit Frankrijk. Zie
www.tennet.eu/nl/netverliezen
Duurzaam Jacht schreef :
De energetisch inhoud van een liter diesel ligt iets boven de 10 kWh. Een simpele bootdieselmotor haalt dat bij lange na niet, helaas, al kun je voor 50% de schuld geven aan de schroef.
Om zo positief mogelijk te einidgen: een goede dieselgenerator haalt 2,5 kWh uit een liter diesel, dus 25%. Maar beter wil het niet.
Onzin. Een elektromotor drijft ook een schroef aan. En we bebben het hier niet over een generator maar een boot aandrijving. Een moderne diesel heeft een rendement van bijna 50% (zie onderstaande afbeelding). Onze simpele bootmotoren zitten op rond 40%.
Wat je niet vermeldt, is het laadrendement van een accu. Dat wordt gesteld op 80%. Zie
www.felixdonkers.nl/2019/05/la...an-elektrisch-autos/
Mijn stelling dat bij het huidige opwekkingsregime van elektriciteit een elektrische aandrijving aan boord niet efficienter is dan een simpele dieselmotor, blijft recht overeind.