Welkom  

   

Mijn Menu  

   

What's Up  

Geen evenementen
   

Wedstrijd  

Geen evenementen
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
Welkom, Gasten

Onderwerp: Hoeveel diesel verbruik jij per pk per uur?

Hoeveel diesel verbruik jij per pk per uur? 30 nov 2022 20:29 #1441405

hi Sprokkie,
ik neem aan dat het 0,3 ltr/pk/hr is, en refererend aan je motto: anders is je motor een pracht van een artefact voor de toekomst.
We lossen het zeilend wel op.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Hoeveel diesel verbruik jij per pk per uur? 30 nov 2022 20:49 #1441409

Duurzaam Jacht schreef :

En dank voor je zorgen, maar ik betaal niet voor stroom hoor, de zon gaat voor niks op en er is zelfs nog geen windbelasting. :-)

Haha, roep dat maar niet te hard. Er komt vast en zeker nog wel een keer een zonnepaneel belasting ;)

Qua zelf opwekken. Bij een relatief kleine monohull is er meestal niet genoeg ruimte om zoveel panelen te plaatsen (beetje efficiënt gericht) om binnen een week een zwaar accupakket weer op te laden vrees ik…
Denk jij dat het een haalbare zaak is om alle accupakketten in die zeilbootjes in de jachthaven straks zonder walstroom op te laden?

Ik hoop in de toekomst een kleine kajuit catamaran te kopen. Daar kunnen aardig wat panelen op, en met een fatsoenlijk (lees duur) accupakket denk ik wel hybride te kunnen varen, en het meeste zelf op te wekken (hybride, dus wel met een bbm voor als we toch een enkele keer langer moeten moteren).

Maar dat principe van zelfvoorzienend zijn qua energie-opwekking is best een uitdaging denk ik.
Misschien alos eerste een heel goed zeilend scheepje kopen, zodat je die motor zo min mogelijk nodig hebt (mijn huidige scheepje is een jaren zeventig motor-zeiler. Hoog aan de wind vind ze maar niks ;) )
Laatst bewerkt: 30 nov 2022 21:54 door sjoerd1981.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Hoeveel diesel verbruik jij per pk per uur? 30 nov 2022 20:54 #1441412

  • koko
  • koko's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 15783
Duurzaam Jacht schreef :
Voor de laatste zeg 3000 mijl zit ik iets boven de 2%. Ik sprak jaren geleden ene Joost Ubbink, die lag op de Hiswa te water. Hij deed nog minder op de motor. Hij houdt ook van zeilen.
Joost is hier lid: Sunday.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Hoeveel diesel verbruik jij per pk per uur? 30 nov 2022 20:56 #1441414

  • koko
  • koko's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 15783
@ Sjoerd en Duurzaam Jacht
Denk eens aan de Watt and Sea generator. Is hier ook een topic over.

zeilersforum.nl/index.php/foru...rvaring-met-watt-sea
Laatst bewerkt: 30 nov 2022 20:58 door koko.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Hoeveel diesel verbruik jij per pk per uur? 30 nov 2022 21:40 #1441418

  • madoc
  • madoc's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 3583
Het specifiek verbruik van een motor is een vaststaand gegeven. Hoe lager,des te beter is het rendement van de motor.
Laatst bewerkt: 30 nov 2022 21:41 door madoc.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Hoeveel diesel verbruik jij per pk per uur? 30 nov 2022 22:07 #1441423

  • madoc
  • madoc's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 3583
koko schreef :
Duurzaam Jacht schreef :
Voor de laatste zeg 3000 mijl zit ik iets boven de 2%. Ik sprak jaren geleden ene Joost Ubbink, die lag op de Hiswa te water. Hij deed nog minder op de motor. Hij houdt ook van zeilen.
Joost is hier lid: Sunday.
Z,n ex boot zit nu bij mij in de familie. Diesel heeft een spec.br.verbruik van 0.Zit geen dieselmotor in ;)
Laatst bewerkt: 30 nov 2022 22:09 door madoc.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Hoeveel diesel verbruik jij per pk per uur? 30 nov 2022 23:13 #1441426

  • CeesS
  • CeesS's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 4485
Duurzaam Jacht schreef :
Cees
Dat zijn best boude beweringen. Waar je cijfers noemt of een harde vergelijking kan ik preciseren.

"Het rendement van een conventionele centrale ligt bij vollast rond de 50%."
Een kolencentrale is de minst efficiente en haalt als jaargemiddelde (dus met deellast, stops en vollast) rond de 40% als ze doorsnee kwaliteit kolen de ketels in gooien. Dan leveren ze bijproducten zoals gips voor gipsplaat, en vliegas voor de wegenbouw die niet meer gemaakt hoeven.
Een gascentrale zoals de RoCa in Rotterdam haalt 98%, maar dat is inclusief warmteterugwinning van 'afgedankt' koelwater en meer, dus laten we het houden op 90%.
Een resultaat hieruit: In Nederland stoken we voornamelijk op gas, dus laten we het op 60-70 procent houden.

Onzin. Het rendement van een moderne STEG-centrale op maximaal vermogen bedraagt net 60%. Bij een lager vermogen zakt het rendement echter met zo'n 10%. De warmtenetten die gebruik maken van restwarmte zijn zwaar verliesgevend en inefficient door de grote transportafstanden. En warmteoverschot in de zomer. Dus reken je niet rijk. Zie nl.m.wikipedia.org/wiki/Stoom-_en_gascentrale

Duurzaam Jacht schreef :
Voor de verliezen in de infrastructuur rekent men als vuistregel tot 5%. Maar het kan flink varieren. In de rekensommen van vakopleidingen houdt men meestal 5% aan, vanaf opwekking tot verbruiker, jouw inductiekookplaat. Het zou misschien 6% kunnen wezen, maar 4% kan net zo goed.

Tennet geeft een intern transportverlies op van 5,6%. Niet meegerekend zijn hierbij de aanzienlijke transportverliezen bij de inkoop van windmolenstroom uit Duitsland en Denemarken, en atoomstroom uit Frankrijk. Zie www.tennet.eu/nl/netverliezen

Duurzaam Jacht schreef :
De energetisch inhoud van een liter diesel ligt iets boven de 10 kWh. Een simpele bootdieselmotor haalt dat bij lange na niet, helaas, al kun je voor 50% de schuld geven aan de schroef.
Om zo positief mogelijk te einidgen: een goede dieselgenerator haalt 2,5 kWh uit een liter diesel, dus 25%. Maar beter wil het niet.

Onzin. Een elektromotor drijft ook een schroef aan. En we bebben het hier niet over een generator maar een boot aandrijving. Een moderne diesel heeft een rendement van bijna 50% (zie onderstaande afbeelding). Onze simpele bootmotoren zitten op rond 40%.

Wat je niet vermeldt, is het laadrendement van een accu. Dat wordt gesteld op 80%. Zie www.felixdonkers.nl/2019/05/la...an-elektrisch-autos/

Mijn stelling dat bij het huidige opwekkingsregime van elektriciteit een elektrische aandrijving aan boord niet efficienter is dan een simpele dieselmotor, blijft recht overeind.


Laatst bewerkt: 30 nov 2022 23:28 door CeesS.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Hoeveel diesel verbruik jij per pk per uur? 01 dec 2022 00:32 #1441433

Cees,
Roca/Steg: ik heb het over het echte rendement. 60% is te onjuist. Ik vermoed dat je de lage temp. verwarming en de CO2 terugwinning vergeet. En sorry, dat is echt energie. Maar op de 98% moet ik terugkomen, sorry, want dat is met ideale condities (o.a. nagenoeg vollast), en inmiddels draait daar alleen de Roca3 nog dacht ik. Ik wil er 3% afhalen. wat zeg ik, ik doe eens gek, 5%. Maar sorry, 38% is te dol, dan was hij niet gebouwd.

netverlies. ik zit er dit jaar 0,6% naast zie ik. Ja dan is hun vuistregel die ik noem inderdaad onzin van mij ;-)

de motivatie van je laatste 'onzin' bewering begrijp ik niet. alsof je argumenten geeft op een andere stelling.

hoe dan ook, we zouden het eens kunnen zijn over de efficiency van een bootdieselmotor tot voor de schroef. Echter, het is een bootdieselmotor. Hij moet iets doen, en dat is een schroef aandrijven. Net als een elektriciteitscentrale iets doet, namelijk elektriciteit maken. Zeg dat de schroef 50% rendement heeft, dan kom ik toch echt op 20% rendement van die bootdieselmotor uit. Begrijp je, daarom mijn uitwijk naar de dieselgenerator, want die haalt tenminste nog 25%.

Je stelling. Laat ik ervan uitgaan dat je niet zinloos 'kritiek om de kritiek' zit te geven, maar dat je stelling ergens toe moet leiden. Het beste wat ik ervan kan maken, is dat je die lange onhandige weg van powerplant naar gebruiker dus graag verbeterd wil zien.
OK. Wat let je?

Tenslotte de toon. Je geeft me het gevoel dat je eens flink 'tegen' gaat zijn, en met de 'ik weet het beter' houding. Ik vind dat onaangenaam. Het nodigt niet uit tot verbetering/lering.

Ik houd het erop dat we dan een verschil van inzicht hebben en daar kan ik prima mee leven.

groet,
Peter
We lossen het zeilend wel op.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Hoeveel diesel verbruik jij per pk per uur? 01 dec 2022 00:43 #1441434

@Macdoc en Koko.

Wat leuk! Bedankt! ik had hem al gemaild voor een foto van zijn boot maar ik kom denk ik in zijn spam '-)

Ik ga hem opzoeken hier, als ik kan uitvlooien hoe dat werkt.

En grappig dat Sunday Joost een boot achterliet zonder dieselmotor. Die is wel heel fanatiek fossielvrij.:laugh:
We lossen het zeilend wel op.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Hoeveel diesel verbruik jij per pk per uur? 01 dec 2022 04:02 #1441438

  • Calidris
  • Calidris's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 29142
Toch is "fossielvrij" een zeer relatief begrip.
Omdat te kunnen bereiken is met grote zekerheid veel fossiele energie verbruikt.

Gepost met de officiële Zeilersforum-app
ZF informatie kanaal Telegram: t.me/zeilersforum
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Hoeveel diesel verbruik jij per pk per uur? 01 dec 2022 06:03 #1441439

  • Calidris
  • Calidris's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 29142
Ik zou liever van fossiel-luw willen spreken. Zelfs fossiel-arm is al discutabel.

Gepost met de officiële Zeilersforum-app
ZF informatie kanaal Telegram: t.me/zeilersforum
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Hoeveel diesel verbruik jij per pk per uur? 01 dec 2022 06:08 #1441440

Calidris schreef :
Ik zou liever van fossiel-luw willen spreken. Zelfs fossiel-arm is al discutabel.

Gepost met de officiële Zeilersforum-app

En dat ben ik helemaal eens. Er is gebruikt van kunststoffen bij de bouw van boot en onderdelen.

Hoe nobel de gedachten van dit soort projecten zijn, we zijn simpelweg als mens milieubelastend. Maar ach, het woord duurzaam is natuurlijk ook maar een betrekkelijk begrip.
Lest kwam ik bai de dokter
Hai zeit: "je loike wel wat dik". Ik zei: "Dat ken ok heel best kloppen, maar ik hew wel barre skik".
Laatst bewerkt: 01 dec 2022 06:11 door Barre Skik.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Hoeveel diesel verbruik jij per pk per uur? 01 dec 2022 07:54 #1441456

  • madoc
  • madoc's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 3583
[/quote] cees dit rendement geld alleen voor heeele grote dieselmotoren.Onze motortjes doen het maximaal op zo.n 35 %
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Hoeveel diesel verbruik jij per pk per uur? 01 dec 2022 08:05 #1441458

  • CeesS
  • CeesS's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 4485
madoc schreef :
cees dit rendement geld alleen voor heeele grote dieselmotoren.Onze motortjes doen het maximaal op zo.n 35 %
Dat staat ook vermeld in de begeleidende tekst.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Hoeveel diesel verbruik jij per pk per uur? 01 dec 2022 08:35 #1441463

  • Menno
  • Menno's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 3674
Duurzaam Jacht schreef :
En grappig dat Sunday Joost een boot achterliet zonder dieselmotor. Die is wel heel fanatiek fossielvrij.:laugh:

Zijn nieuwe boot heeft dan wel weer een 40 jaar oude Deutz 6-cilinder FL912 M luchtgekoelde dieselmotor:
zeilersforum.nl/index.php/foru...n/582125-norna-biron
Laatst bewerkt: 01 dec 2022 08:37 door Menno.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Hoeveel diesel verbruik jij per pk per uur? 01 dec 2022 08:46 #1441466

  • madoc
  • madoc's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 3583
Duurzaam Jacht schreef :
@Macdoc en Koko.

Wat leuk! Bedankt! ik had hem al gemaild voor een foto van zijn boot maar ik kom denk ik in zijn spam '-)

Ik ga hem opzoeken hier, als ik kan uitvlooien hoe dat werkt.

En grappig dat Sunday Joost een boot achterliet zonder dieselmotor. Die is wel heel fanatiek fossielvrij.:laugh:
Maar van dat formaat zeilen er over de hele wereld duizenden boten fossielvrij ;)
Laatst bewerkt: 01 dec 2022 08:46 door madoc.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Hoeveel diesel verbruik jij per pk per uur? 01 dec 2022 09:53 #1441474

  • Reed
  • Reed's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 1703
Onzin. Een elektromotor drijft ook een schroef aan. En we bebben het hier niet over een generator maar een boot aandrijving. Een moderne diesel heeft een rendement van bijna 50% (zie onderstaande afbeelding). Onze simpele bootmotoren zitten op rond 40%.

CeesS ik weet niet wat jou (aan)drijft om zo te reageren maar het Sankey diagram voor grote scheepsmotoren wat je bijvoegt is niet vergelijkbaar met die van onze scheepsdieseltjes.
Reed van Batavia (oud Nederlands) voor de Rede van Jakarta.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Hoeveel diesel verbruik jij per pk per uur? 01 dec 2022 10:07 #1441476

  • CeesS
  • CeesS's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 4485
Reed schreef :
Onzin. Een elektromotor drijft ook een schroef aan. En we bebben het hier niet over een generator maar een boot aandrijving. Een moderne diesel heeft een rendement van bijna 50% (zie onderstaande afbeelding). Onze simpele bootmotoren zitten op rond 40%.

CeesS ik weet niet wat jou (aan)drijft om zo te reageren maar het Sankey diagram voor grote scheepsmotoren wat je bijvoegt is niet vergelijkbaar met die van onze scheepsdieseltjes.

Dat staat ook in mijn tekst die je citeert. Het plaatje was bedoeld om inzichtelijk te maken welke afvalstromen een rol spelen.
Laatst bewerkt: 01 dec 2022 10:12 door CeesS.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Hoeveel diesel verbruik jij per pk per uur? 01 dec 2022 10:08 #1441478

  • Philip
  • Philip's Profielfoto
  • aanwezig
  • Gebruiker
  • Berichten: 8025
Duurzaam Jacht schreef :

En grappig dat Sunday Joost een boot achterliet zonder dieselmotor. Die is wel heel fanatiek fossielvrij.:laugh:
Tegenwoordig is ie wat minder fanatiek fossielvrij met een 5,6l 6 cilinder diesel in zijn huidge boot ;)
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Hoeveel diesel verbruik jij per pk per uur? 01 dec 2022 10:13 #1441481

  • Joop66
  • Joop66's Profielfoto
  • aanwezig
  • Gebruiker
  • Berichten: 8196
Duurzaam Jacht schreef :
hi Sjoerd,
mijn doel, ik wil een vergelijking maken van twee tochten en dit een beetje kloppend/degelijk neerzetten in het boek (zie mijn eerdere heel uitgebreide verhaal). Het gaat me nu alleen om het verbruik, de andere zaken zoals zeilplezier, comfort, gemak, dat heb ik al goed staan.

Wat een en ander kost, daar gaan zoveel verhalen over, van bijna gratis tot '1500 Euro per mijl'. Dat verschilt allemaal zoveel, dat laat ik aan ieder. Nu eerst even het verbruik.

En dank voor je zorgen, maar ik betaal niet voor stroom hoor, de zon gaat voor niks op en er is zelfs nog geen windbelasting. :-)

Kijk, en hier heb je dus iets te pakken:

Ik vaar regelmatig op zee. Dan maakt snelheid wel degelijk uit. Je getijdevenster missen, betekent niet een half uurtje later aankomen, maar zomaar 3 uur. En veel ongemak. Motoren is dan niet altijd facultatief.

Daarbij gebruik je op lange tochten dan ook veel energie. Hoe ga je dat weer goed maken in beperkte tijd? De dag er op wil ik verder kunnen.

Afhankelijk van je tochtdefinitie zul je wel of niet uit kunnen.

En hoe zie je een delivery? Dus snel en efficient ergens heen om daar te kunnen genieten van een mooie onbekende omgeving? Dan is tank/oplaadtijd gewoon een ding.

Met 1.5l/u en 60 liter in de tank en nog 40 in kannetjes, heb ik voor 66uur aan boord heb. Daarmee kan ik onder rustige omstandigheden een meerdaagse aanbreng tocht maken. Ook als er geen wind is. Hoe zie je dat electrisch?
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Hoeveel diesel verbruik jij per pk per uur? 01 dec 2022 10:22 #1441483

  • martinw
  • martinw's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 2396
Ik heb een langkieler van 9,5 meter met een Vetus Mitsubishi van 33 pk. 4 cilinder. Ik ben een zeer gevarieerd vaarder. Zeilen naar en van de Oostzee, maar ook tochten zonder mast naar bv.Berlijn. Ik vaar al 20 jaar met deze boot en mijn gemiddelde verbruik over al die jaren ligt rond de 2,2 liter per uur. Is na het gebruik van GTL heel licht toegenomen. Maar alle vaarvormen en snelheden door elkaar dus.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Hoeveel diesel verbruik jij per pk per uur? 01 dec 2022 10:24 #1441486

  • Reed
  • Reed's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 1703
Even om het verband te zien met wat we vanuit de auto gewend zijn.
Mijn boot gebruikt ca. 4 liter bij 6 knopen en heb 285 liter brandstof aan boord.
Dat betekend een verbruik (zoals we dat van de auto`s kennen) van (6*1,852) / 4 maakt 1: 2,8 kM (!)
Actieradius (285/4)*6*1,852 = 792 kM.
IK sta daar nooit zo bij stil maar dit lijken wel de cijfers van een vrachtwagen.
Afgelopen zomervakantie van de drie weken slechts 7 dagen lekker kunnen zeilen, rest geen of te weinig wind.(wel veel zon) Wanneer je dan toch een eindje wilt varen, tja, toch serieus geld bij €. 2,30/liter.
Evengoed een heerlijke vakantie gehad hoor, maar dit geldt voor de meesten onder ons verwacht ik.
Conclusie: Voorlopig geen elektrische aandrijving in onze boot.
Reed van Batavia (oud Nederlands) voor de Rede van Jakarta.
Laatst bewerkt: 01 dec 2022 10:32 door Reed.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Hoeveel diesel verbruik jij per pk per uur? 01 dec 2022 10:27 #1441487

  • lschip
  • lschip's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 1021
Ik vraag mij af of elektrisch varen echt wel duurzamer is.
Bij auto's (al zijn daar verschillende inzichten in) lees ik dat een elektrische auto pas na 50.000 kilometer duurzamer wordt dan een brandstof variant.

Bij een bootje vraag ik mij dan af waar daar het omslagpunt ligt. Dat zou wel eens heel ver (vaaruren) kunnen liggen. Maar weten doe ik dat niet.

Inmiddels weet ik wel dat wat duurzaam lijkt dat soms helemaal niet is. Te vaak denken we dat iets beter is voor het milieu is terwijl dat niet zo blijkt te zijn.

Denk aan de plasticbekertjes bij de koffieautomaat. Een mok is beter denkt men vaak maar dat blijk dus helemaal niet het geval. Het maken van die mok gaat gepaard met heel veel energie. Die moet jaaaaren meegaan en dat gebeurt meestal niet.

Dus elektrisch varen lijkt mij ook duurzamer maar dat is ook maar een gevoel.

Ik zou heel graag een goede fundering zien van de argumenten waarom het één beter voor het milieu is dan het ander (dus niet het gevoel dat je erbij hebt).
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Hoeveel diesel verbruik jij per pk per uur? 01 dec 2022 10:31 #1441488

  • Serus
  • Serus's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 405
Uiteraard willen we allemaal blijven genieten (bootje varen, etc.) zolang we op deze bol rondlopen maar ik heb de indruk dat een aantal mensen meer zoeken naar onmogelijkheden, om iets liever met het milieu/grondstoffen om te gaan dan naar mogelijkheden.

Je hoeft het niets eens voor het klimaat te doen als je dat niet wilt of niet gelooft in klimaatverandering, maar bewaar wat van de aardse grondstoffen voor de volgende generaties.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Hoeveel diesel verbruik jij per pk per uur? 01 dec 2022 11:00 #1441490

  • Philip
  • Philip's Profielfoto
  • aanwezig
  • Gebruiker
  • Berichten: 8025
Toen ik een paar jaar geleden een nieuwe motor voor de boot ging kopen, heb ik wel electrisch overwogen. Maar na wat sommetjes was me duidelijk dat ik de meerprijs van die stap naar electrisch op andere manieren veel meer impact zou hebben. Met die 40 tot 100 liter diesel voor een gewoon jaar ga ik het verschil niet maken. Diezelfde investering in mijn huis (warmtepomp, zonnepanelen en vooral isolatie. En ook een electrische speedpedelec) had een veel grotere impact. Dus dat maar gedaan.

En ik moet zeggen dat ik hier nu met de energie prijzen daar qua financien maar wat bij mee ben. Een dieselprijs verdubbeling is prima te doen met mijn beperkt verbruik.. Gasprijs en stroomprijs verdubbelingen doen meer pijn ;)

Een kleine hybride opstelling zou ik wel zien zitten. Zodat de diesel niet aan hoeft voor een sluispassage of aanleggen.
Laatst bewerkt: 01 dec 2022 11:01 door Philip.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.
Tijd voor maken pagina: 0.194 seconden
Gemaakt door Kunena
   
   
   
   
© Zeilersforum.nl