Welkom  

   

Mijn Menu  

   

What's Up  

za mei 18 @12:00AM
ZF Pinkstertrip 2024
   

Wedstrijd  

Geen evenementen
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
Welkom, Gasten
  • Pagina:
  • 1
  • 2

Onderwerp: VP md11c vervangen?? hermotoriseringsdilema

VP md11c vervangen?? hermotoriseringsdilema 06 jan 2023 11:21 #1450307

  • Elias
  • Elias's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 12
in 2019 vlak voor Corona kocht ik een friendship 28 bouwjaar 1978 met een originele VP md11c er in icm met een S110 saildrive. Ik heb er inmiddels al heel wat mijlen mee afgelegd en ben er bijzonder blij mee.

Afgelopen vaarseizoen begon de motor wat problemen te vertonen mbt de koeling. Geen koelwater en oplopende temp etc. Ik heb inmiddels al heel wat draadjes gevonden met vergelijkbare verhalen over deze motor en vergelijkbare types van dit bouwjaar.

Na veel gedoe met mijn monteur ben ik uiteindelijk naar Middelzee gegaan in Sneek (VP dealer). Hier zijn de directe problemen opgelost maar ik kreeg wel het advies om na te denken over hermotorisatie ivm dichtgeslipte koelkanalen waardoor de motor al snel +80 graden wordt. Ze raden Revisie of nieuwe motor aan. Bij navraag mbt de kosten hiervoor kwamen als snel bedragen van +10k voorbij. De factuur die ik vervolgens kreeg voor de beurt en het vervangen van wierpot was ook niet misselijk :sick:

Ik heb het hele seizoen gevaren met een snel heet wordende motor en daar wordt ik als schipper niet echt heel rustig van. En ja het is een zeilboot en als het ff kan staat de motor uit. Maar we liggen bij Rufus vlak bij Sneek en Joure en als je af en toe eens naar het IJsselmeer of de wadden wil heb je hem toch wel eens nodig als je met wind tegen door de Jeltesloot richting Heeg gaat :unsure: Een andere ligplaats is voorlopig ook geen optie.

Met het oog op komend seizoen ben ik de afgelopen dagen gaan uitzoeken wat mijn opties zijn. De volgende zaken zijn me nu duidelijk:
    Ik ben niet de eerste die hier tegen aan loopt en vast ook niet de laatste
    Ik wil geen nieuwe boot, of nou ja dat laat het budget voorlopig ook niet toe ;)
    Ik ga geen 10k of meer uitgeven

    Reviseren van de motor lijkt me eigenlijk geen optie gezien de leeftijd en is ook behoorlijk prijzig, Middelzee kon pas zeggen hoeveel het zou zijn als het ze het blok open hebben... dat snap ik maar is wel een behoorlijk risico.. Zelf reviseren is helaas geen optie.

    Ik heb gekeken naar nieuwe motoren en dan zou bijvoorbeeld een Sole mini 17 een optie kunnen zijn maar met inbouwen komt dat ook al snel op + 8k (aanschaf plus inbouw) en zo'n bedrag investeren in een boot die in de huidige markt voor ongeveer dit bedrag kunt kopen lijkt me niet ok.

    2e hands zijn er ook opties die prijstechnisch ook interessanter zijn maar hoe krijg ik dat ding er dan in (kan ik niet zelf) en hoe betrouwbaar zijn die motoren eigenlijk nog? Daarnaast past al dat materiaal ook niet altijd 1 op 1.

    Ik heb ondertussen al aardig wat draadjes op dit forum en andere fora doorgelezen en kom er gewoon niet goed uit. Zijn er nog opties die ik over het hoofd zie en wat zijn jullie ervaringen? Ik hoor graag!
Laatst bewerkt: 06 jan 2023 11:22 door Elias.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

VP md11c vervangen?? hermotoriseringsdilema 06 jan 2023 11:33 #1450309

  • madoc
  • madoc's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 3106
Koelkanalen kunnen uitgezuurd worden. Als de motor verder goed start en loopt zou dat de enige remedie zijn tegen het warm lopen.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

VP md11c vervangen?? hermotoriseringsdilema 06 jan 2023 11:55 #1450317

  • sy helios
  • sy helios's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 12548
zoek maar eens op ontkalken..
Helios is de zonnegod, Zoon van het Titanenpaar Hyperion en Theia, broer van Selene (Maan) en Eos (dageraad). Met zijn zonnewagen rijst hij bij dageraad op uit de Okeanos, rijdt langs de hemelkoepel en verdwijnt `s avonds in het westen weer in de oceaan.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

VP md11c vervangen?? hermotoriseringsdilema 06 jan 2023 11:56 #1450318

  • 3Noreen
  • 3Noreen's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 13434
Als je voldoende vertrouwen in je eigen kunnen hebt, DIY

Mijn oude motor;



in 1 dag vervangen






Kosten natuurlijk aanschaf nieuwe motor - opbrengst oud kreng.
You will have to take my last can of fossil fuel from my cold, dead hands ;-)
Laatst bewerkt: 06 jan 2023 11:57 door 3Noreen.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

VP md11c vervangen?? hermotoriseringsdilema 06 jan 2023 12:05 #1450323

  • daan1508
  • daan1508's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 1337
Mijn advies: zoek een monteur die wel zin heeft om jouw motor op te lappen.
Als ie, buiten de koelingsproblemen, goed loopt, is het enige wat moet gebeuren de koelkanalen schoonmaken met zuur of door de motor gedeeltelijk uit elkaar te nemen.
Een goed begin is al om het uitlaatspruitstuk er af te halen en alle kanalen waar je daar zo bij kan aan te pakken.

Er is heus iemand die dat wil, en dat kost veel minder dan een nieuwe motor.
Misschien Abma in Sneek oid? Ik doe dit soort dingen zelf, dus ik weet niet wie dit wil.
Het is een kwestie van willen, niet van kunnen. Het is niet zo moeilijk, maar men vindt deze generatie motoren simpelweg 'oud' en smeert je dan liever iets nieuws aan.
Dat is zonde, want de motoren zijn vaak verder prima in orde.
Stevenaak "Maria", 1879 (Kromhout 6LS)
Leisure 23SL "Maggie Mae" (VP MD5A/110S, was MB2A/50S)
Omgebouwde Juniorvlet "Kikker" met Arona AD186, zijzwaarden
ex: Victoire 22 "Penny Lane" (Honda 5pk 4takt)
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

VP md11c vervangen?? hermotoriseringsdilema 06 jan 2023 12:30 #1450338

  • koko
  • koko's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 15519
Begin eens met het ontkalkingsmiddel van Starbrite. Naar het schijnt een veel te duur verkocht goedje, maar in elk geval gemaakt voor jouw doel: ontkalken van je blok. Ik heb het later nog eens herhaald met gewoon zoutzuur (wat kalk en roest oplost).

Als het je lukt om het om een bypass systeem te maken waarmee je koelwater en in dit geval je ontkalkingsmiddel, kan rondpompen kan je het goedje wat langer en vaker door je blok spoelen. Het is geen wondermiddel waarmee je alle kanaaltjes weer schoon krijgt, maar je komt een heel eind.
Daarna weer varen en meten. Wie weet ben je voor een poos gered.

Destijds mijn VP MD7a reageerde heel goed op deze behandeling.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

VP md11c vervangen?? hermotoriseringsdilema 06 jan 2023 12:47 #1450340

  • Tony2920
  • Tony2920's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 7425
Kijk eens naar deze link, van de revisie van een soortgelijke motor op de site van de Dieseldokter.
Waarschijnlijk vind je hier de informatie die je kan helpen te bekijken wat de beste optie is voor jou.
Als de motor nu prima loopt en het alleen ontkalken is, en je niet van plan bent de boot erg lang te houden. Dan is ontkalken de beste optie.
Als je langer met de boot verder wil, is waarschijnlijk hermotoriseren een betere optie.
( al het geld dat je nu in de motor stopt is anders waarschijnlijk weggegooid).
Overweeg misschien ook of elektrisch een optie is voor jou.
( Ben er zelf geen voorstander van wegens mijn idee om op zee te gaan varen.)
I run a tight . . .
Shipwreck !
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

VP md11c vervangen?? hermotoriseringsdilema 06 jan 2023 13:01 #1450345

  • Ensor
  • Ensor's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 138
Herkenbaar dilemma. Ik had ook zo’n oude MD11 die ook erg dichtgeslibt was. De enige oplossing om dit goed op te lossen is de kop eraf te halen, cilinderhuizen eraf te nemen en daar de voeringen uit te persen (voordien met centerpons positie van voering markeren, want ze moeten precies op dezelfde positie terug ivm ‘onrondheid’)
Bij mij zat 1/3 van onderste gedeelte volledig dicht. Proberen dit met oplosmiddelen vrij te krijgen was zeker niet gelukt, het zat erg vast en bestond uit een massieve laag roestslib. Met enige kennis is deze klus wel te doen.
Toch heb ik uiteindelijk gekozen voor een nieuwe motor en daar geen spijt van. In die tijd waren de prijzen nog wel te doen en met zelf inbouwen was het te overzien. Maar als je dat niet kan wordt het wellicht wat te duur. In dat geval zou ik een goede gebruikte zoeken en die met hulp inbouwen.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

VP md11c vervangen?? hermotoriseringsdilema 06 jan 2023 13:03 #1450346

  • marcs
  • marcs's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 366
zeilersforum.nl/index.php/foru...6911-motor-ontkalken

Staat genoeg info incl goed werkend recept.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

VP md11c vervangen?? hermotoriseringsdilema 06 jan 2023 13:14 #1450349

Alles hangt af van het voorziene budget.
Ik zie oplapkosten als kosten op het sterfhuis (zoals ze dat bij ons zeggen)
Begin eens met prijzen te vragen voor een andere motor, verschillende merken.
Vergelijk die prijzen met een volledige revisie....
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

VP md11c vervangen?? hermotoriseringsdilema 06 jan 2023 13:32 #1450353

  • Knar
  • Knar's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 1666
Er zijn ook bedrijven, zoals Boerman Motoren in Baarn en Drinkwaard in Sliedrecht die 2e hands/gereviseerde motoren verkopen en deze ook voor je inbouwen.
Maar ook in dat geval denk ik niet dat je heel veel onder de 10K zal uitkomen.

Daar een MD11C bij watersportgebruik in de categorie "onverwoestbaar" valt is de goedkoopste oplossing, een beperkte revisie gericht op de koelproblemen zeker het overwegen waard, met name als er geen andere zaken spelen, zoals slecht starten, overmatig roken en/of olieverbruik, of "enge" bijgeluiden.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

VP md11c vervangen?? hermotoriseringsdilema 06 jan 2023 13:38 #1450355

  • sy helios
  • sy helios's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 12548
zuipschuit schreef :
Alles hangt af van het voorziene budget.
Ik zie oplapkosten als kosten op het sterfhuis (zoals ze dat bij ons zeggen)
Begin eens met prijzen te vragen voor een andere motor, verschillende merken.
Vergelijk die prijzen met een volledige revisie....

alles op zijn tijd...
eerst van die zure meuk erin
en dan pas verder kijken
Helios is de zonnegod, Zoon van het Titanenpaar Hyperion en Theia, broer van Selene (Maan) en Eos (dageraad). Met zijn zonnewagen rijst hij bij dageraad op uit de Okeanos, rijdt langs de hemelkoepel en verdwijnt `s avonds in het westen weer in de oceaan.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

VP md11c vervangen?? hermotoriseringsdilema 06 jan 2023 14:55 #1450367

  • Elias
  • Elias's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 12
Bedankt voor je reactie

Is het nodig om het blok uit de boot te halen om de kop er af te halen en de cilderhuizen er uit te nemen?
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

VP md11c vervangen?? hermotoriseringsdilema 06 jan 2023 15:27 #1450384

  • sy helios
  • sy helios's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 12548
`zelf weten, ik zeg; niet doen
eerst spoelen en dan verder kijken
meer werk kan altijd nog;
kop er af
revisie
andere motor
andere boot
Helios is de zonnegod, Zoon van het Titanenpaar Hyperion en Theia, broer van Selene (Maan) en Eos (dageraad). Met zijn zonnewagen rijst hij bij dageraad op uit de Okeanos, rijdt langs de hemelkoepel en verdwijnt `s avonds in het westen weer in de oceaan.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

VP md11c vervangen?? hermotoriseringsdilema 06 jan 2023 15:35 #1450386

  • daan1508
  • daan1508's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 1337
Ik ben het met helios eens.

In principe kunnen de koppen er in de boot af. Maar daar moet dan wel genoeg ruimte voor zijn. Dat kan alleen jij zien :)
Stevenaak "Maria", 1879 (Kromhout 6LS)
Leisure 23SL "Maggie Mae" (VP MD5A/110S, was MB2A/50S)
Omgebouwde Juniorvlet "Kikker" met Arona AD186, zijzwaarden
ex: Victoire 22 "Penny Lane" (Honda 5pk 4takt)
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

VP md11c vervangen?? hermotoriseringsdilema 06 jan 2023 16:03 #1450391

  • TonDini
  • TonDini's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 2493
Heb in mijn MAXI 84 in het jaar 2019 een nieuwe vetus 16 pk laten zetten ,heb ook een s110 en dat past met een tussenstuk heb er veel plijzier van zit nu ook een alternator van 75 ampere op dus ook veel meer stroom
Kosten toen inclusief een winter daar op de kant 7k
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

VP md11c vervangen?? hermotoriseringsdilema 06 jan 2023 16:51 #1450397

Ontkalken....ja het woord zegt het al, das is nl om ketelsteen (kalk die in het water zit en nu dus neergeslagen is in je cilinderkoelwanden...)
Ontkalken is goed, krijg je idd veel kalk mee weg...



HELAAS !
zand, roest en overige vast delen die in je koelkanalen zitten zijn geen kalk elementen en lossen dus niet op en blijven zitten.
Je lost met ontkalken dus maar een deel van je koelprobleem op.
Wil je het goed doen en ja dat kost serieus geld en moeite zul je de boel toch moeten uitbouwen.
Alternatief die ik gebruik,..thermostaat uitnemen, via de koelkanalen met draaiende motor (hard stationair) via de aftap kanalen perslucht doorblazen. Door de perslucht gaan de vaste delen wervelen en worden dan naar buiten gepompt door de koelpomp. Perslucht in pulsen zodat je wel koelwater ind e cilinder houdt. Thermostaat eruit om een vrije doorgang van prut naar buiten te garanderen ook als de motor koud is

Mijn eigen VP MD11C heb ik in de boot gedemoteert, onderblok, inclusief zuigers en drijfstangen laten zitten,..koppen en cilinders uitnemen.
Bij monteren een deelbare zuigerverenklem gebruiken (ja ik hoor jullie alweer denken...roepen...;-) )

Hierbij een stuk van de "lesmotor" waarvan ik een stuk uit de cilinder heb geslepen van een cilinder die gespoeld is met ontkalker,...zie de restprut onderin de mantel

Laatst bewerkt: 06 jan 2023 16:58 door De Optimaal.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

VP md11c vervangen?? hermotoriseringsdilema 06 jan 2023 17:06 #1450398

  • sy helios
  • sy helios's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 12548
De Optimaal schreef :
Ontkalken....ja het woord zegt het al, das is nl om ketelsteen (kalk die in het water zit en nu dus neergeslagen is in je cilinderkoelwanden...)
Ontkalken is goed, krijg je idd veel kalk mee weg...



HELAAS !
zand, roest en overige vast delen die in je koelkanalen zitten zijn geen kalk elementen en lossen dus niet op en blijven zitten.
Je lost met ontkalken dus maar een deel van je koelprobleem op.
Wil je het goed doen en ja dat kost serieus geld en moeite zul je de boel toch moeten uitbouwen.
Alternatief die ik gebruik,..thermostaat uitnemen, via de koelkanalen met draaiende motor (hard stationair) via de aftap kanalen perslucht doorblazen. Door de perslucht gaan de vaste delen wervelen en worden dan naar buiten gepompt door de koelpomp. Perslucht in pulsen zodat je wel koelwater ind e cilinder houdt. Thermostaat eruit om een vrije doorgang van prut naar buiten te garanderen ook als de motor koud is

Mijn eigen VP MD11C heb ik in de boot gedemoteert, onderblok, inclusief zuigers en drijfstangen laten zitten,..koppen en cilinders uitnemen.
Bij monteren een deelbare zuigerverenklem gebruiken (ja ik hoor jullie alweer denken...roepen...;-) )

Hierbij een stuk van de "lesmotor" waarvan ik een stuk uit de cilinder heb geslepen van een cilinder die gespoeld is met ontkalker,...zie de restprut onderin de mantel


toch voor 75% vrij ;)
Helios is de zonnegod, Zoon van het Titanenpaar Hyperion en Theia, broer van Selene (Maan) en Eos (dageraad). Met zijn zonnewagen rijst hij bij dageraad op uit de Okeanos, rijdt langs de hemelkoepel en verdwijnt `s avonds in het westen weer in de oceaan.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

VP md11c vervangen?? hermotoriseringsdilema 06 jan 2023 17:08 #1450399

ja dat wel...zei ook niet dat het helemaal niet ging werken...ook natuurlijk afhankelijk hoeveel zand en prut er al inzit en dat wordt alleen maar meer.

Is maar om aan te geven dat ontkalken niet DE oplossing is maar een tijdelijke.
Natuurlijk ook afhankelijk waar je vaart...een platbodem die veel op stranden aanschuift zal dus meer last van zand hebben dan een diepwater schip
Laatst bewerkt: 06 jan 2023 17:09 door De Optimaal.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

VP md11c vervangen?? hermotoriseringsdilema 06 jan 2023 17:47 #1450406

  • Ensor
  • Ensor's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 138
Elias schreef :
Bedankt voor je reactie

Is het nodig om het blok uit de boot te halen om de kop er af te halen en de cilderhuizen er uit te nemen?

Nee, de motor hoeft er niet uit.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

VP md11c vervangen?? hermotoriseringsdilema 06 jan 2023 18:49 #1450411

  • koko
  • koko's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 15519
De gedachte achter ontkalken en spoelen met zoutzuur is dan ook: uitstellen van een flinke operatie. Het is geen wondermiddel, maar kan wel uitstel van executie betekenen. TS heeft geen 10k over voor revisie danwel hermotoriseren (gelijk heeft hij). En geeft aan tegen zelf doen op te zien. Dan is spoelen zijn goedkoopste optie om te redden wat er te redden valt. Lukt het niet, dan is er geen vermogen verloren gegaan.
Zoutzuur lost ook roest op (deels). Wie weet is dat voldoende voor afdoende koeling. Dat demonteren en mechanisch verwijderen beter is klopt, maar dat moet je maar kunnen.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

VP md11c vervangen?? hermotoriseringsdilema 07 jan 2023 18:18 #1450646

  • Joop66
  • Joop66's Profielfoto
  • aanwezig
  • Gebruiker
  • Berichten: 7832
Met zuur bereik je behoorlijk weinig. Zoutzuur is GEEN goed idee: dat vreet ook tamelijk snel door je metalen onderdelen heen.

zeilersforum.nl/index.php/foru...en-zonder-te-lichten

Hier een draadje van mij van 8 jaar terug. Zelfde probleem. De Optimaal was me net voor toen. Bij ons beiden zat er flink veel kalk tussen de bus en de cilinderblokken, en in alle doorvoeren van de koppen. Alle gaten van 8mm zaten helemaal dicht. Dan doet zuur ook niks meer, want je moet circulatie hebben. Bovendien: als je echt gaat uitrekenen hoeveel zuur je nodig hebt om de hoeveelheid kalk echt weg te krijgen... Daar schrik je nog van. Daarbij bestaat de aanslag niet alleen uit kalk. Ook roest, en algen.

Bij mij is t een halve revisie geworden:
- Cilinderbussen en koppen demonteren.
- Kleppen inslijpen,
- Nieuwe zuigerveren en daarom ook licht een hoon door de cilinders,
- Revisie injectors,

Het drijfwerk heb ik gelaten voor wat t is. Met zo weinig specifiek vermogen, en zo weinig vermogensgebruik, kan ik me nauwelijks voorstellen dat daar veel aan de hand is.

Totale kosten aan onderdelen E615 inclusief alles.

Maar wel het werk zelf gedaan!

Deze motortjes zijn schier onverwoestbaar. Maar koeling is wel een ding. Die moet goed werken.
Laatst bewerkt: 07 jan 2023 18:20 door Joop66.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

VP md11c vervangen?? hermotoriseringsdilema 11 jan 2023 10:34 #1451421

  • Arwen
  • Arwen's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 46
Probeer de Jong in Joure, ook mooi dichtbij
de bouw volgen ? www.wanderer40.nl
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

VP md11c vervangen?? hermotoriseringsdilema 16 jan 2023 07:56 #1452371

  • Elias
  • Elias's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 12
Heel erg bedankt voor alle reacties, ze hebben geholpen om eea op een rijtje te zetten. Ik heb nu een monteur gevonden die volgende week het blok gaat open maken om te beoordelen wat er moet gebeuren om het groene beest weer in top conditie te krijgen. wordt vervolgt!
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

VP md11c vervangen?? hermotoriseringsdilema 16 jan 2023 09:03 #1452393

  • Zeerover
  • Zeerover's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 398
Joop66 schreef :
Met zuur bereik je behoorlijk weinig. Zoutzuur is GEEN goed idee: dat vreet ook tamelijk snel door je metalen onderdelen heen.

zeilersforum.nl/index.php/foru...en-zonder-te-lichten

Hier een draadje van mij van 8 jaar terug. Zelfde probleem. De Optimaal was me net voor toen. Bij ons beiden zat er flink veel kalk tussen de bus en de cilinderblokken, en in alle doorvoeren van de koppen. Alle gaten van 8mm zaten helemaal dicht. Dan doet zuur ook niks meer, want je moet circulatie hebben. Bovendien: als je echt gaat uitrekenen hoeveel zuur je nodig hebt om de hoeveelheid kalk echt weg te krijgen... Daar schrik je nog van. Daarbij bestaat de aanslag niet alleen uit kalk. Ook roest, en algen.

Bij mij is t een halve revisie geworden:
- Cilinderbussen en koppen demonteren.
- Kleppen inslijpen,
- Nieuwe zuigerveren en daarom ook licht een hoon door de cilinders,
- Revisie injectors,

Het drijfwerk heb ik gelaten voor wat t is. Met zo weinig specifiek vermogen, en zo weinig vermogensgebruik, kan ik me nauwelijks voorstellen dat daar veel aan de hand is.

Totale kosten aan onderdelen E615 inclusief alles.

Maar wel het werk zelf gedaan!

Deze motortjes zijn schier onverwoestbaar. Maar koeling is wel een ding. Die moet goed werken.
Dit is de beste optie. Het meeste werk is schoonmaken, probeer dat zelf te doen.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.
  • Pagina:
  • 1
  • 2
Tijd voor maken pagina: 0.307 seconden
Gemaakt door Kunena
   
   
   
   
© Zeilersforum.nl