Welkom  

   

Mijn Menu  

   

What's Up  

za mei 18 @12:00AM
ZF Pinkstertrip 2024
   

Wedstrijd  

Geen evenementen
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
Welkom, Gasten
  • Pagina:
  • 1
  • 2
  • 3

Onderwerp: 2,5 of 4 pk voor bijboot?

2,5 of 4 pk voor bijboot? 23 jan 2023 21:50 #1454041

  • koko
  • koko's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 15519
Sydeliefde schreef :

Motortje uit mijn link werkt gewoon op je gereedschapaccu's.
Dat idee spreekt me zeker wel aan hoor, ware het niet dat ik een ander merk gereedschap gebruik en zo weinig klus atm dat ik aan 1 accu genoeg heb. Een tweede is nooit erg, weet ik wel, maar toch.

En het blijft prijzig imo. Voor de helft heb ik een nieuwe 2,5 pk Suzuki.

Een Emotor met eigen accu. Het is echt veel geld vind ik hoor.
Qua lawaai eens natuurlijk, maar dat gaat ook over wie er met bootje vaart. De zich kromvervelende pukkelpuber van 13 of ik.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

2,5 of 4 pk voor bijboot? 23 jan 2023 23:51 #1454053

  • ilCigno
  • ilCigno's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 17703
Ik vaar al vele jaren met een 2pk 2-takt motortje achter de bijboot (Lodestar NSA230). Aanvankelijk een Suzuki DT-2, nu een stuk nieuwere Johnson J2RTSSR.00. Die ziet er anders uit maar de motortechniek is hetzelfde als de Suzuki. Er zit een enorme kracht in zo'n motortje, ook op sterk stromend water geen enkel probleem om met vier volwassenen van en naar de wal te varen. In je eentje is vol gas al bijna te veel van het goede.

Natuurlijk ken ik de bezwaren van oude 2-takt motortjes maar het aantal motoruren dat ik hiermee maak is zó gering dat dit eigenlijk geen argument is. Wat voor mij wel belangrijk is: gering gewicht, simpel zelf te onderhouden, hoge betrouwbaarheid (er zit vrijwel niets op wat kapot kan gaan en met Aspen benzine geen carburatorproblemen), laag diefstalrisico (niemand doet moeite voor een oude 2 pk motor) en voldoende krachtig om op tijstroom te kunnen varen. En ze zijn nog goedkoop te krijgen ook, voor €150 tot €300 heb je een prima motor.
Timo
Compromis 888 'il Cigno'
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

2,5 of 4 pk voor bijboot? 24 jan 2023 05:55 #1454060

Met Timo eens.

Als je hem maar heel zelden gebruikt:
Tweetakt bijna geen onderhoud, doet het altijd, voldoende power ook op stromend water, en onbeperkt bereik (met een jerrycan benzine).

Anders een Suzuki 2,5 pk. Ook mooie motor. Zelfde voordelen, maar dan duurder.

Beide zo veel mogelijk met Aspen benzine laten draaien (en zeker in de winter met Aspen wegzetten).

Vaar je heel vaak, dan electrisch.

Stil zijn al deze motortjes. (Stilste is een Torqueedo (al maakt die ook wel geluid), daarna Malta, daarna de Suzuki). Maar met rustig varen heeft niemand last van je met deze motortjes.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

2,5 of 4 pk voor bijboot? 24 jan 2023 07:07 #1454063

holtere schreef :
www.boot4.nl/torqeedo-travel-603.html

Aardig wat duurder dan benzine maar geen herrie, geen onderhoud, geen lekkende olie en benzine, zelf opladen i.p.v. extra jerrycannetjes, lichter, blije mede watersporters, makkelijk voor veel weer te verkopen etc, etc.

Geen onderhoud betekent niet dat ze niet kapot kunnen? Reparaties zijn ook niet goedkoop aan een torqueedo. Ook moet je de accu gewoon vervangen, is een lithium ion met een jaarlijks capaciteits verlies van 2 a 4%.

Begrijp me niet verkeerd, als het alleen maar korte stukjes zijn, en je hebt op de boot genoeg capaciteit om bij te laden (als je voor anker ligt), is het prima, en electrisch varen heel fijn.

Wil je wat vaker, en soms ietsje verder varen (en niet een tweede accu kopen), dan moet je serieus kijken of het bij je past.

Mooiste is zo’n torqueedo met een reserve accu erbij. Maar dat kost wel wat…
En die motortjes houden nu goed hun waarde, maar over 5 a 6 jaar vraag ik me dat af, dat hangt dan af van de staat van de accu…

Het is heel mooi, maar nu helaas nog heel duur als 1 op 1 vergelijking met een kleine (2,5 pk) motor die op dinosap vaart..
Laatst bewerkt: 24 jan 2023 07:09 door sjoerd1981.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

2,5 of 4 pk voor bijboot? 24 jan 2023 07:35 #1454067

  • PvO
  • PvO's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 5169
Wij varen (bijna) elk jaar wel naar de zuidkust van Engeland, waar we vaak ook meerdere dagen achtereen ankeren. Als je je boot dat ook wel eens van de buitenkant wilt kunnen bekijken, is een bijboot met motor een must. Omdat wij geen grote boot hebben (Hunter 27) telt elke kilo. Wij hebben rubberboot van 2,2mtr een Honda 2,3pk. Dit is voldoende gebleken om met 3-4 volwassenen naar de kant te varen, ook op stromend water.
Als je van plan bent langere tochten met de bijboot te gaan varen zou ik zelf iets anders aanschaffen als de luchtgekoelde Honda, deze maakt veel herrie en trilt enorm.
Elektrisch is leuk, maar wij laten de bijboot regelmatig voor meerdere uren achtereen onbeheerd achter op het strand. Hoe minder aantrekkelijk voor het dievegilde, hoe groter de kans dat we de boot terugvinden waar we hem hebben achtergelaten.
Iedereen heeft dezelfde wind, maar niet dezelfde zeilen
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

2,5 of 4 pk voor bijboot? 24 jan 2023 07:39 #1454070

  • PvO
  • PvO's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 5169
sjoerd1981 schreef :
holtere schreef :
www.boot4.nl/torqeedo-travel-603.html

Aardig wat duurder dan benzine maar geen herrie, geen onderhoud, geen lekkende olie en benzine, zelf opladen i.p.v. extra jerrycannetjes, lichter, blije mede watersporters, makkelijk voor veel weer te verkopen etc, etc.

Geen onderhoud betekent niet dat ze niet kapot kunnen? Reparaties zijn ook niet goedkoop aan een torqueedo. Ook moet je de accu gewoon vervangen, is een lithium ion met een jaarlijks capaciteits verlies van 2 a 4%.

Begrijp me niet verkeerd, als het alleen maar korte stukjes zijn, en je hebt op de boot genoeg capaciteit om bij te laden (als je voor anker ligt), is het prima, en electrisch varen heel fijn.

Wil je wat vaker, en soms ietsje verder varen (en niet een tweede accu kopen), dan moet je serieus kijken of het bij je past.

Mooiste is zo’n torqueedo met een reserve accu erbij. Maar dat kost wel wat…
En die motortjes houden nu goed hun waarde, maar over 5 a 6 jaar vraag ik me dat af, dat hangt dan af van de staat van de accu…

Het is heel mooi, maar nu helaas nog heel duur als 1 op 1 vergelijking met een kleine (2,5 pk) motor die op dinosap vaart..

Als aanvulling op het bovenstaande, onze Honda 2,3pk hebben wij nu een jaar of 10 (tweedehands gekocht) hij heeft vorig jaar zijn eerste onderhoudsbeurt gehad..... :whistle:
Wat jerrycans benzine betreft, aan het begin van het jaar vul ik een 5liter can met verse benzine, een enkele keer moet ik nog een keer bijtanken gedurende zomervakantie, maar dat is het dan wel.
Heb je kinderen die het zich alleen kunnen vermaken met de bijboot, dan wordt het natuurlijk een ander verhaal.
Iedereen heeft dezelfde wind, maar niet dezelfde zeilen
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

2,5 of 4 pk voor bijboot? 24 jan 2023 07:48 #1454074

koko schreef :
Sydeliefde schreef :

Motortje uit mijn link werkt gewoon op je gereedschapaccu's.
Dat idee spreekt me zeker wel aan hoor, ware het niet dat ik een ander merk gereedschap gebruik en zo weinig klus atm dat ik aan 1 accu genoeg heb. Een tweede is nooit erg, weet ik wel, maar toch.

En het blijft prijzig imo. Voor de helft heb ik een nieuwe 2,5 pk Suzuki.

Een Emotor met eigen accu. Het is echt veel geld vind ik hoor.
Qua lawaai eens natuurlijk, maar dat gaat ook over wie er met bootje vaart. De zich kromvervelende pukkelpuber van 13 of ik.

In jouw geval (voor anker, niet vaak aan Duitse landvast voor opladen accu ebbm) is een 2 a 3 pk handzame 2takt de beste keuze. Maakt niet uit of jij die gebruikt of een tiener trouwens, wat is dat toch dat jullie altijd zo negatief zijn over de jeugd ? Doet totaal niet ter zake voor jouw vraag dus geef ze ook niet een trap na.
Jeanneau Sun 2000

-STEUN DE BOEREN-
Laatst bewerkt: 24 jan 2023 07:49 door dehler31abc.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

2,5 of 4 pk voor bijboot? 24 jan 2023 07:53 #1454076

  • PvO
  • PvO's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 5169
dehler31abc schreef :
Maakt niet uit of jij die gebruikt of een tiener trouwens, wat is dat toch dat jullie altijd zo negatief zijn over de jeugd ? Doet totaal niet ter zake voor jouw vraag dus geef ze ook niet een trap na.
Wat mij betreft niet zo zeer negatief over de jeugd, meer over de ouders....
Als mijn kinderen met de rubberboot met de lawaaiige Honda wilde varen, gaf ik ze altijd mee om niet rond de boot te blijven varen, maar om ergens naar toe te varen. Dan is m.i. de overlast voor andere watersporters beperkt en van korte duur.
Ik irriteer me niet snel, maar als ik ergens voor anker lig, en vervolgens gaan er (diverse) rubberboten langere tijd alleen maar rondjes varen tussen de voor anker liggende boten baal ik er altijd van dat ik de torpedo's thuis gelaten heb.
Iedereen heeft dezelfde wind, maar niet dezelfde zeilen
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

2,5 of 4 pk voor bijboot? 24 jan 2023 08:07 #1454079

PvO schreef :
Ik irriteer me niet snel, maar als ik ergens voor anker lig, en vervolgens gaan er (diverse) rubberboten langere tijd alleen maar rondjes varen tussen de voor anker liggende boten baal ik er altijd van dat ik de torpedo's thuis gelaten heb.

Wat een achterlijke opmerking.
Jeanneau Sun 2000

-STEUN DE BOEREN-
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

2,5 of 4 pk voor bijboot? 24 jan 2023 08:18 #1454083

  • sy helios
  • sy helios's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 12535
idd in een ankerveld met bootjes rachen door pubers, maar evenzeer door "volwassenen" met waterscooters, zegt wel wat over het nivo van deze mensen.

maar trek het je vooral niet persoonlijk aan Dehlerabc....
Helios is de zonnegod, Zoon van het Titanenpaar Hyperion en Theia, broer van Selene (Maan) en Eos (dageraad). Met zijn zonnewagen rijst hij bij dageraad op uit de Okeanos, rijdt langs de hemelkoepel en verdwijnt `s avonds in het westen weer in de oceaan.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

2,5 of 4 pk voor bijboot? 24 jan 2023 08:49 #1454093

  • WaltB
  • WaltB's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 1699
1 van de belangrijkste criteria (voor mij) is dat ik het motortje in mijn eentje op de hekstoel kan tillen, ook op onrustige ankerplaats. Dus gewicht is heel belangrijk. Daarom een harnasje en eenvoudig kraantje gemaakt om te voorkomen dat het motortje op de zeebodem belandt. 2 PK yamaha is ruim voldoende. Als het even kan roei ik.
The miracle is not to fly in the air, or to walk on the water, but to walk on the earth.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

2,5 of 4 pk voor bijboot? 24 jan 2023 12:47 #1454165

  • Bert65
  • Bert65's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 4146
Het fijne bij de Epropulsion is dat de motor en de accu gescheiden op het bootje gezet worden. Je tilt dus nooit meer dan 8 á 9 kg in één keer.

En bij mij komt er gewoon geen benzine meer aan boord. Iedereen haar of zijn eigen afwegingen.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

2,5 of 4 pk voor bijboot? 24 jan 2023 13:03 #1454167

  • Eclips
  • Eclips's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 6488
Bert65 schreef :
Het fijne bij de Epropulsion is dat de motor en de accu gescheiden op het bootje gezet worden. Je tilt dus nooit meer dan 8 á 9 kg in één keer.

En bij mij komt er gewoon geen benzine meer aan boord. Iedereen haar of zijn eigen afwegingen.

Datzelfde voordeel heb je met een "generieke" electrische BBM met een losse accu. En als die accu een lithiumvariant is, weegt 'ie nog weinig ook. Ik gebruik een Haswing Protruar electrische BBM in combinatie met een zelfbouw 100Ah LiFePO4 accu. Ter beveiliging loopt er een staalkabeltje door de spiegel, de BBM en de handgreep van de accu. En als we ergens aanleggen, schakel ik via Bluetooth de accu uit. Voor incidenteel gebruik in ieder geval ideaal.
Roald

Never follow a Southerly!
Laatst bewerkt: 24 jan 2023 13:06 door Eclips.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

2,5 of 4 pk voor bijboot? 24 jan 2023 13:06 #1454169

  • XanderB
  • XanderB's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 2157
Voor iedereen die vaart met een E-BBM: hoe zit dit met diefstalgevoeligheid als je bv in de Carrieb met je bijboot even boodschappen gaat doen. Je neemt dan die motor niet makkelijk mee natuurlijk.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

2,5 of 4 pk voor bijboot? 24 jan 2023 13:36 #1454182

Een eBBM met geïntegreerde accu kan meestal de accu (te) gemakkelijk afgenomen worden. Dus met kabelslotje beide afsluiten en natuurlijk de dinghy. Maar dat is toch niet veel anders dan met een benzine BBM?
Maxi 33s - Hide-Away - Stevensweert
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

2,5 of 4 pk voor bijboot? 24 jan 2023 13:40 #1454184

  • XanderB
  • XanderB's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 2157
Ik kan me voorstellen dan een eBBM nog gewilder is en ze er dus meer moeite voor doen om hem mee te proberen nemen... kabels worden al geregeld doorgeknipt in de carieb, dus met je 2x zo dure motor denk ik dat je dan zuur uit bent... Ik weet dus niet of ik daar met een eBBM zou varen of niet...
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

2,5 of 4 pk voor bijboot? 24 jan 2023 13:47 #1454187

Een BB kun je voor dieven minder aantrekkelijk maken door de kap te vervangen door een plastic zak of in een hip kleurtje te schilderen. Met een E-BB is dat lastiger denk ik. Om die reden ook liever geen ingebouwde accu?

Mijn 2PK BB is na vele jaren van probleemloze omzwervingen in het buitenland gejat in de toenmalige thuishaven Harlingen (Atlantic werf)
Henny (Team Zeilersforum.nl)

It is when you are riding out your first gale in a boat you have built yourself that you wonder about some of the doubtful workmanship that went into her - John Guzzwell

www.fram.nl
Laatst bewerkt: 24 jan 2023 13:51 door Noballast.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

2,5 of 4 pk voor bijboot? 24 jan 2023 14:28 #1454193

  • lschip
  • lschip's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 926
Ik ben eigenlijk wel benieuwd.
Waar bewaar je die buitenboord motor op de boot?

En dan bedoel ik niet een steun aan de hekstoel maar als je er voor langere tijd (week/weken) niet bent.
Ergens binnen lijkt mij i.v.m. benzinedampen heel onwenselijk.
Of moet je hem dan echt mee naar huis nemen?
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

2,5 of 4 pk voor bijboot? 24 jan 2023 14:39 #1454194

  • holtere
  • holtere's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 16255
Misschien ter overweging:

Wij hebben zo'n minakota trolling ding. Minimaal vermogen maar genoeg, we hoeven niet te roeien wat ook nauwelijks gaat.
Daarbij een losse lifepo accu van 90Ah, genoeg om ruim meer dan twee uur te varen zonder dat ik me zorgen maak.
De accu's zitten in zo'n waterdicht koffertje met een anderson stekker er op. In de boot hebben we een rechtstreekse (anderson) aansluiting op een busbar van waaruit alles verder in de boot verdeeld wordt. Die losse accu kunnen we daar op aansluiten en zo hebben we dan een perfecte backup mocht de huishoudaccu leeg zijn. Ook een flinke bilgepomp kan, weer met zo'n anderson stekker daar ook op aangesloten worden.
Zo heeft die losse accu nog mooi wat functies erbij.
Totaalkosten waren onder de 1100 euro.
Laatst bewerkt: 24 jan 2023 14:39 door holtere.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

2,5 of 4 pk voor bijboot? 24 jan 2023 14:48 #1454198

De oplossing van Holtere vind ik een mooie oplossing!

Ik heb een tijdje gevaren met een Minn Kota, de 55lbs max:

www.boot4.nl/minn-kota-endura-...s-fluistermotor.html

Was voldoende voor een 15 voets oostzeejol, 4 knopen vol gas, maar gebruikte meestal een slakkegangetje van 2 a 3 knopen. (De “max” van minn kota is traploos gas geven, half gas is ook half verbruik. Bij veel goedkopere motoren is dat niet. Niet erg als je altijd vol gas vaart, anders verlies je wel veel rendement)

Voordeel van die minn kota: licht, en vooral heeeel stil (gewoon eigenlijk geen geluid).
Torqueedo is ook niet luid, maar wel mechanisch lawaai door de overbrenging (minn kota zit de motor onder water, direct aan de schroef)

En zo’n fluistermotor is niet zo hip, en dus ietsje minder diefstalgevoelig (denk ik…).
Met zo’n losse accu als Holtere voorstelt is het aardig hufterproof, apart in de bijboot, en toch 2 uur kunnen varen…
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

2,5 of 4 pk voor bijboot? 24 jan 2023 14:57 #1454199

Wij hebben een oude 2pk viertakt Honda outboard. Niet de lichtste. Wel heel betrouwbaar. Wordt op termijn een keer vervangen door een elektrische. Vooral omdat dat stiller is.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

2,5 of 4 pk voor bijboot? 24 jan 2023 15:14 #1454201

  • PvO
  • PvO's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 5169
lschip schreef :
Ik ben eigenlijk wel benieuwd.
Waar bewaar je die buitenboord motor op de boot?

En dan bedoel ik niet een steun aan de hekstoel maar als je er voor langere tijd (week/weken) niet bent.
Ergens binnen lijkt mij i.v.m. benzinedampen heel onwenselijk.
Of moet je hem dan echt mee naar huis nemen?
Die van mij ligt dan gewoon op de vloer in de kajuit.
Nog nooit last gehad van benzine dampen. Nou ja 1x, maar toen was de tankdop aan vervanging toe.
Iedereen heeft dezelfde wind, maar niet dezelfde zeilen
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

2,5 of 4 pk voor bijboot? 24 jan 2023 15:44 #1454208

  • XanderB
  • XanderB's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 2157
Vergeet alle tips en adviezen die hiervoor zijn gegeven.
Deze motor moet je hebben:

www.instagram.com/reel/Clcl_Tq...?igshid=MDJmNzVkMjY=
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

2,5 of 4 pk voor bijboot? 24 jan 2023 16:15 #1454213

  • PvO
  • PvO's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 5169
lekker praktisch op te bergen ook... :woohoo:
Iedereen heeft dezelfde wind, maar niet dezelfde zeilen
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

2,5 of 4 pk voor bijboot? 24 jan 2023 17:03 #1454234

  • RickVis2
  • RickVis2's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 414
lschip schreef :
Ik ben eigenlijk wel benieuwd.
Waar bewaar je die buitenboord motor op de boot?

Die van mij gaat rechtop in de bakskist, naast de lege en opgerolde rubberboot. Wel erg fijn dat dat kan. Rechtop nog geen last gehad van geurtjes. Die kwamen vooral van de plastic jerrycan, maar daar heb ik nu buiten een goede geventileerde plek voor…
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.
  • Pagina:
  • 1
  • 2
  • 3
Tijd voor maken pagina: 0.309 seconden
Gemaakt door Kunena
   
   
   
   
© Zeilersforum.nl