Welkom  

   

Mijn Menu  

   

What's Up  

za mei 18 @12:00AM
ZF Pinkstertrip 2024
   

Wedstrijd  

Geen evenementen
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
Welkom, Gasten
  • Pagina:
  • 1
  • 2
  • 3

Onderwerp: 2,5 of 4 pk voor bijboot?

2,5 of 4 pk voor bijboot? 23 jan 2023 15:01 #1453910

  • koko
  • koko's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 15519
Ik ben me aan het oriënteren op een andere buitenboordmotor. De bijboot kan 4 pk hebben volgens het plaatje. Omdat de huidige motor (impuls aankoop) onbetrouwbaar (lekt benzine) en van discutabel merk bleek en we er zelf nog nooit mee hebben gevaren heb ik geen idee of we met 2,5 af kunnen of liever voor 4 pk moeten gaan.

De plannen zijn om dit jaar Engeland aan te doen en wellicht zullen we af en toe aan een mooring verblijven. Dan is een bijboot wel handig natuurlijk. Ook voor volgende jaren denken we aan buitenlandse bestemmingen die in 4 weken haalbaar zijn. We zijn eigenlijk altijd met zijn tweetjes. De kans is groot natuurlijk dat we juist op getijdenwater met het bijbootje op stap willen. Een enkele keer misschien een meertje op, maar dat is geen hobby. Snelheid zal me biet wezen, maar we moeten toch wel iets van stroming weg kunnen varen.

zoals gezegd: de bijboot kan max 4pk aan, is iets van 240cm lang en geschikt voor 2 volwassen.

Is 2,5pk genoeg met deze "eisen" of toch uitkijken naar 4pk? In principe ga ik uit van een nieuwe, tenzij ik heel zeker weet dat het geen gejat exemplaar is.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

2,5 of 4 pk voor bijboot? 23 jan 2023 15:09 #1453911

  • holtere
  • holtere's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 16268
Je gaat nu geld uitgeven, kijk voor een electrische!
Zo'n torgueedo ding brengt je overal!

2,5 pk is ruim voldoende voor zoiets.
Laatst bewerkt: 23 jan 2023 15:09 door holtere.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

2,5 of 4 pk voor bijboot? 23 jan 2023 15:14 #1453913

  • koko
  • koko's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 15519
Ik zal kijken naar elektrisch
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

2,5 of 4 pk voor bijboot? 23 jan 2023 15:17 #1453914

2,5 pk is inderdaad genoeg (0 kan ook ;) let vooral op het gewicht.
Henny (Team Zeilersforum.nl)

It is when you are riding out your first gale in a boat you have built yourself that you wonder about some of the doubtful workmanship that went into her - John Guzzwell

www.fram.nl
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

2,5 of 4 pk voor bijboot? 23 jan 2023 15:21 #1453915

  • daan1508
  • daan1508's Profielfoto
  • aanwezig
  • Gebruiker
  • Berichten: 1337
Wat voor motor is je onbetrouwbare beestje nu? Als je er vanaf wil, neem ik m misschien wel over?

Ik heb een Honda 2.3pk viertakt, die is 11kg maar wel luid want luchtgekoeld. Ik kan daar met een 2m60 bootje de rompsnelheid varen, maar zelfs in mijn eentje niet in plane. Dat hoeft in principe ook niet.
Dat zou met een 4pk wel kunnen, maar met z'n tweeen is dan ook lastig. Ik vermoed dat je daar niet veel extra plezier uit zal halen.
Stevenaak "Maria", 1879 (Kromhout 6LS)
Leisure 23SL "Maggie Mae" (VP MD5A/110S, was MB2A/50S)
Omgebouwde Juniorvlet "Kikker" met Arona AD186, zijzwaarden
ex: Victoire 22 "Penny Lane" (Honda 5pk 4takt)
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

2,5 of 4 pk voor bijboot? 23 jan 2023 15:43 #1453923

  • Philip
  • Philip's Profielfoto
  • aanwezig
  • Gebruiker
  • Berichten: 7796
Een 4pk vind ik doorgaans te zwaar om steeds in de bijboot te tillen met >20kg, soms zelfs tegen de 30 aan.

Met de 2,5pk Suzuki (ook verkocht als Johnson met een ander kleurtje) kom je ook wel tegen de stroom in en die wegen met ~13kg een heel stuk minder. Dat lijkt mij de meest ideale benzine motor voor een bijboot.

Een compromis is de Mercury/Mariner/Tohatsu 3,5pk (die technisch gelijk is aan de 2,5pk van dat merk) en zit met 17kg nog aardig ok. Als je toch richting de 4pk nodig denkt te hebben.

Ik heb zelf ooit de Mercury/Mariner 3,3pk uitgekozen op de beste pk/kg verhouding die ik kon vinden (13kg) maar dat is nog een tweetakje en daar wil ik eigenlijk wel vanaf. Maar qua pk/kg verhouding komt alleen de lawaai-honda 2,3pk in de buurt in de viertakt wereld.
Laatst bewerkt: 23 jan 2023 16:01 door Philip.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

2,5 of 4 pk voor bijboot? 23 jan 2023 15:50 #1453925

  • Jurrien
  • Jurrien's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 552
Koko,

Op een vergelijkbare bijboot had ik vroeger een 2,5 pk Suzuki. Voor twee personen en een middelgrote hond was dit ruim voldoende. Een zwaardere motor had ik waarschijnlijk minder gebruikt omdat het aan- en van boord halen dan een stuk zwaarder wordt.

Succes, Jurriën

Edit: dus helemaal eens met Philip, die een stukje rapper reageerde
Laatst bewerkt: 23 jan 2023 15:50 door Jurrien.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

2,5 of 4 pk voor bijboot? 23 jan 2023 16:39 #1453932

  • jerry
  • jerry's Profielfoto
  • aanwezig
  • Gebruiker
  • Berichten: 6733

Voor dit bootje van 10 voet (mijn eerste zelfgebouwde) was een 2,5 Pk viertakt Yamaha meer dan voldoende.
Laatst bewerkt: 23 jan 2023 16:40 door jerry. Reden: correctie
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

2,5 of 4 pk voor bijboot? 23 jan 2023 16:54 #1453934

  • 3Noreen
  • 3Noreen's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 13437
Zolang je niet in plané wilt is 2pk meer dan zat om je rubberdup op rompsnelheid te krijgen. Maar helaas is de lichtste (9,8kg) 2takt bb al jaren niet meer in de handel.
You will have to take my last can of fossil fuel from my cold, dead hands ;-)
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

2,5 of 4 pk voor bijboot? 23 jan 2023 17:11 #1453935

  • RickVis2
  • RickVis2's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 417
Ik vaar met een Suzuki 2.5df (viertakt). Dat is genoeg. Het fijne is vooral het gewicht (13,5kg) en dat er een vrijloop op zit.

Een mariner/tohatsu 2,5/3,5 heeft ook een achteruit, maar weegt 17,5 kg.

De Honda is idd best wel luid. De vraag is dus of je in plane wilt en of je dat hogere gewicht er voor over hebt. 13,5 kg is nog te behappen of je moet een mooie hijsconstructie achterop hebben…
Laatst bewerkt: 23 jan 2023 17:14 door RickVis2.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

2,5 of 4 pk voor bijboot? 23 jan 2023 17:12 #1453936

  • sy helios
  • sy helios's Profielfoto
  • aanwezig
  • Gebruiker
  • Berichten: 12548
koko schreef :
Ik ben me aan het oriënteren op een andere buitenboordmotor. De bijboot kan 4 pk hebben volgens het plaatje. Omdat de huidige motor (impuls aankoop) onbetrouwbaar (lekt benzine) en van discutabel merk bleek en we er zelf nog nooit mee hebben gevaren heb ik geen idee of we met 2,5 af kunnen of liever voor 4 pk moeten gaan.

De plannen zijn om dit jaar Engeland aan te doen en wellicht zullen we af en toe aan een mooring verblijven. Dan is een bijboot wel handig natuurlijk. Ook voor volgende jaren denken we aan buitenlandse bestemmingen die in 4 weken haalbaar zijn. We zijn eigenlijk altijd met zijn tweetjes. De kans is groot natuurlijk dat we juist op getijdenwater met het bijbootje op stap willen. Een enkele keer misschien een meertje op, maar dat is geen hobby. Snelheid zal me biet wezen, maar we moeten toch wel iets van stroming weg kunnen varen.

zoals gezegd: de bijboot kan max 4pk aan, is iets van 240cm lang en geschikt voor 2 volwassen.

Is 2,5pk genoeg met deze "eisen" of toch uitkijken naar 4pk? In principe ga ik uit van een nieuwe, tenzij ik heel zeker weet dat het geen gejat exemplaar is.
ik zou eerst eens dat BB ding nakijken, zo moeilijk kan het toch niet zijn? lekt; kan een pakking van een tientje of minder zijn. Ding mee naar huis, sleutelen, in een kliko met water hangen en gaan...
Helios is de zonnegod, Zoon van het Titanenpaar Hyperion en Theia, broer van Selene (Maan) en Eos (dageraad). Met zijn zonnewagen rijst hij bij dageraad op uit de Okeanos, rijdt langs de hemelkoepel en verdwijnt `s avonds in het westen weer in de oceaan.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

2,5 of 4 pk voor bijboot? 23 jan 2023 17:14 #1453937

  • RickVis2
  • RickVis2's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 417
Een kliko gaat meestal goed, maar soms fout. Kan een bak ellende geven…
Laatst bewerkt: 23 jan 2023 17:15 door RickVis2.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

2,5 of 4 pk voor bijboot? 23 jan 2023 17:21 #1453938

  • sy helios
  • sy helios's Profielfoto
  • aanwezig
  • Gebruiker
  • Berichten: 12548
klopt, eerst de GFT er uit..
Helios is de zonnegod, Zoon van het Titanenpaar Hyperion en Theia, broer van Selene (Maan) en Eos (dageraad). Met zijn zonnewagen rijst hij bij dageraad op uit de Okeanos, rijdt langs de hemelkoepel en verdwijnt `s avonds in het westen weer in de oceaan.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

2,5 of 4 pk voor bijboot? 23 jan 2023 18:03 #1453950

Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

2,5 of 4 pk voor bijboot? 23 jan 2023 18:07 #1453953

Leuk ding.
Ook voor het dieven gilde.
Henny (Team Zeilersforum.nl)

It is when you are riding out your first gale in a boat you have built yourself that you wonder about some of the doubtful workmanship that went into her - John Guzzwell

www.fram.nl
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

2,5 of 4 pk voor bijboot? 23 jan 2023 18:12 #1453955

  • Calidris
  • Calidris's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 27127
Sydeliefde schreef :
Bijzonder weinig adequate informatie.
ZF informatie kanaal Telegram: t.me/zeilersforum
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

2,5 of 4 pk voor bijboot? 23 jan 2023 18:35 #1453957

  • koko
  • koko's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 15519
sy helios schreef :
ik zou eerst eens dat BB ding nakijken, zo moeilijk kan het toch niet zijn? lekt; kan een pakking van een tientje of minder zijn. Ding mee naar huis, sleutelen, in een kliko met water hangen en gaan...

Klopt, moet ik nog gaan doen hoor. Ik heb de carburateur al eens los gehaald en schoongemaakt. Allemaal super simpel, dus daar zit de uitdaging niet. Onderdelen is wel een uitdaging, niemand schijnt nog iets met het merk Aquaparx te maken te willen hebben.
En ik voel er weer niks voor om benzine over mijn boot te zien lekken omdat er weet ik veel wat stuk gaat.

Hij liep wel prachtig na het reinigen van de carburateur en ook op Aspen. Dat wel.

Alle adviezen wijzen op 2,5 pk tenzij we in plane zouden willen gaan. Die behoefte hebben we niet ;)
Elektrisch ook even bekeken, maar dat wordt hem niet. Te duur, korte vaartijd en een laadoplossing nodig. Dat weggezet tegen het weinige gebruik, waarbij de accu wel onderhouden moet worden in de opslag.

Dank allen die al reageerden!
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

2,5 of 4 pk voor bijboot? 23 jan 2023 18:44 #1453961

  • holtere
  • holtere's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 16268
Met alle respect voor de overweging van Koko en dat terzijde vraag ik me af hoe lang benzine BB's nog toegestaan zijn of dat er beperkingen komen links of rechts.
Zou me niets verbazen!
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

2,5 of 4 pk voor bijboot? 23 jan 2023 18:45 #1453962

  • sy helios
  • sy helios's Profielfoto
  • aanwezig
  • Gebruiker
  • Berichten: 12548
beperkingen zijn er al
AMS geen 2 takt meer toch?
Helios is de zonnegod, Zoon van het Titanenpaar Hyperion en Theia, broer van Selene (Maan) en Eos (dageraad). Met zijn zonnewagen rijst hij bij dageraad op uit de Okeanos, rijdt langs de hemelkoepel en verdwijnt `s avonds in het westen weer in de oceaan.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

2,5 of 4 pk voor bijboot? 23 jan 2023 19:33 #1453984

koko schreef :
sy helios schreef :
ik zou eerst eens dat BB ding nakijken, zo moeilijk kan het toch niet zijn? lekt; kan een pakking van een tientje of minder zijn. Ding mee naar huis, sleutelen, in een kliko met water hangen en gaan...

Klopt, moet ik nog gaan doen hoor. Ik heb de carburateur al eens los gehaald en schoongemaakt. Allemaal super simpel, dus daar zit de uitdaging niet. Onderdelen is wel een uitdaging, niemand schijnt nog iets met het merk Aquaparx te maken te willen hebben.
En ik voel er weer niks voor om benzine over mijn boot te zien lekken omdat er weet ik veel wat stuk gaat.

Hij liep wel prachtig na het reinigen van de carburateur en ook op Aspen. Dat wel.

Alle adviezen wijzen op 2,5 pk tenzij we in plane zouden willen gaan. Die behoefte hebben we niet ;)
Elektrisch ook even bekeken, maar dat wordt hem niet. Te duur, korte vaartijd en een laadoplossing nodig. Dat weggezet tegen het weinige gebruik, waarbij de accu wel onderhouden moet worden in de opslag.

Dank allen die al reageerden!

Motortje uit mijn link werkt gewoon op je gereedschapaccu's.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

2,5 of 4 pk voor bijboot? 23 jan 2023 19:52 #1453988

In mijn ervaring maakt het geen verschil of je er nu een 2,5 of een 4 achterhangt. Pas als je boven de 6 gaat begint het verschil te maken omdat je dan kunt planeren met het bootje. Ook ik zou naar een elektrische kijken. Ik denk dat we de onze gaan vervangen door een torquido. Al is het nog wel even slikken voor de prijs van die dingen.
Erik de Jong (Team Zeilersforum.nl)
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

2,5 of 4 pk voor bijboot? 23 jan 2023 20:01 #1453992

  • holtere
  • holtere's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 16268
www.boot4.nl/torqeedo-travel-603.html

Aardig wat duurder dan benzine maar geen herrie, geen onderhoud, geen lekkende olie en benzine, zelf opladen i.p.v. extra jerrycannetjes, lichter, blije mede watersporters, makkelijk voor veel weer te verkopen etc, etc.
Laatst bewerkt: 23 jan 2023 20:02 door holtere.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

2,5 of 4 pk voor bijboot? 23 jan 2023 20:03 #1453994

  • AdB
  • AdB's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 3677
sy helios schreef :
beperkingen zijn er al
AMS geen 2 takt meer toch?

Dat geldt voor rondvaren in de grachten en bootjes van de bewoners
van AMS.
Op de doorgaande routes (denk SMR) is tweetakt nog steeds toegestaan.

A
Tornado sport
Een monohull is eigenlijk een multihull die niet "af" is...
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

2,5 of 4 pk voor bijboot? 23 jan 2023 20:18 #1453999

AdB schreef :
sy helios schreef :
beperkingen zijn er al
AMS geen 2 takt meer toch?

Dat geldt voor rondvaren in de grachten en bootjes van de bewoners
van AMS.
Op de doorgaande routes (denk SMR) is tweetakt nog steeds toegestaan.

A

2-takt mag overal in Amsterdam mits:

Sinds 1 januari 2017 mag u in Amsterdam niet meer varen met oudere tweetaktmotoren. Behalve als u alleen over doorgaande vaarwegen vaart. Zoals het IJ, de Amstelroute en Kostverlorenvaartroute. Daar mag u wel varen met een oudere tweetaktmotor.

Hebt u uw motor na 2007 in Nederland gekocht? Dan hoeft u niets te doen.
Een buitenboordmotor moet minimaal voldoen aan de Europese norm 2003/44/EC.
Laatst bewerkt: 23 jan 2023 20:19 door Account op verzoek verwijderd 12.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

2,5 of 4 pk voor bijboot? 23 jan 2023 20:55 #1454028

  • Bert65
  • Bert65's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 4152
Hallo Koko,

Mocht je het kunnen veroorloven, zal ik zeker gaan voor electrisch. Een Epropulsion of Torqueedo kan zich zeker meten met een 2,5 pk.

De Torqueedo heeft een klein beetje meer power, de Epropulsion heeft een grotere (ongeveer 20%) accu.

Wij hebben een Epropulsion en die bevalt fantastisch. Heel af en toe duikt er eens een gebruikte EBBM op, maar nooit een koopje.

Gepost met de officiële Zeilersforum-app
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.
  • Pagina:
  • 1
  • 2
  • 3
Tijd voor maken pagina: 0.291 seconden
Gemaakt door Kunena
   
   
   
   
© Zeilersforum.nl