JB-NL schreef :
[…]
Helemaal mee eens, maar om nu je motor tijd hard te laten draaien. Op 3/4 belasting of gaat ie gewoon langer mee;)
En stroom mee of tegen maakt voor de snelheid door t water nix uit...
JB
Ook me eens. Maar mijn conclusie uit elektrificatie en hermotoriserings topics is dat niemand hier op ZF weet echt hoe ‘hard’ zijn de motor moet werken om een bepaalde snelheid door het water te houden, en met ‘hard’ bedoel ik dan daadwerkelijke belasting/geleverd vermogen en
niet het toerental. Toerental zegt namelijk helemaal niets over het geleverde vermogen op een bepaald moment. In de handleiding van een motor kun je alleen opzoeken hoeveel vermogen de motor maximaal kan leveren bij een bepaald toerental.
Dus 3/4 belasting is voor niemand hier te bepalen. Heel misschien bij moderne scheepsmotoren het uit te lezen met de CANBUS, maar dan moet deze al ingebouwd zitten. Veel ligt ook aan schroef, waterverplaatsing, overbrenging en rompvorm.
Maar mijn ervaringen in de Zeeuwse delta zijn dat ik een enkele keer op motor terug ben gevaren naar de haven omdat het 2e rif niet on orde was. Rest gaat de motor alleen aan om havens en sluizen in en uit te varen en de Zeelandbrug te passeren. Zelfs met niet plannen is het heerlijk varen, maar dat is persoonlijk natuurlijk, als je plant kun je er gebruik van maken om snel bij de Zee te komen bijv.
Ohwja, de allereerste keer zeilen op de Oosterschelde was met een 2,8m zeil dinghy (DinghyGo Orca 280), dus zonder motor en met slechts 5-6 maanden zeilervaring. Die had ik mee toen we bij Colijnsplaat op de camping stonden. Toen ging ik meestal een uurtje voor hoog of laagwater het water op en kwam 2-3 uurtjes later weer terug. Wat voorzichter gezien de geringe snelheid tov een zeiljacht.
Stroming op de Oosterschelde is maximaal 2,9knopen bij springtij bij de zuidkant van de Zeelangbrug aan de noordkant is die dan <2,0knopen. Maar daar kun je door te plannen gebruik van maken. Noord of zuid. Noord kun je nog prima tegeningaan met een boot met 6kn rompsnelheid blijft er nog 4kn over, prima te doen.
Maar Kajuitzeilboot7, als je Victoire 22 nu reeds prima zijn rompsnelheid haalt met het huidige motortje dan is je boot er (motorisch) klaar voor