FS33 schreef :
koko schreef :
Als je verre reizen maakt, is het dan niet veel fijner zelf je impeller en V snaar te kunnen wisselen?
Dat is te leren en de tijd/moeite meer dan waard
Op mijn 63e heb ik veel geleerd, ook en vooral over mezelf. Zelf sleutelen maakt motoren vaak niet beter maar minder. Alles is een vak. Ik denk dat ik het in nood zelf kan. Ik begrijp zo'n simpele dieselmotor wel. Maar omdat ik lange reizen maak geef ik graag wat van mijn zuurverdiende geld uit aan het vakkundige oog van de specialist.
Als je die beschreven klusjes met enige regelmaat doet, bouw je zelf de ervaring op die een zogenaamde specialist ook heeft. Je moet wel weten waar je grenzen liggen. Een impeller of een v-snaar controleren en vervangen valt wat mij betreft niet onder "sleutelen". Een motorrevisie, daarentegen, laat ik graag door een specialist doen. "Sleutelen" doe je om slecht of niet functioneren van de motor te verhelpen.
De genoemde klusjes doe je om te controleren of bepaalde essentieële dingen nog in goede conditie zijn, waarmee je slecht functioneren voorkomt.
Zeker als je tochten gaat maken waarbij de eerstvolgende haven verder dan een een paar uur varen verwijderd is, is vertrouwen in je boot, en het idee dat bepaalde zaken goed voor elkaar zijn, een belangrijke factor om zo'n tocht in alle gemoedsrust te kunnen maken.
De wetenschap dat dat, zolang je zelf je kop erbij houdt alles gewoon goed gaat en het in ieder geval niet aan de boot (en indirect dus toch aan jou) zal liggen. Als je er daarnaast voor zorgt dat je van bepaalde essentiële onderdelen een reserve bij je hebt (impeller, v-snaar, dieselfilter), en weet hoe je die moet vervangen, kan je op dat front ook weinig meer gebeuren en hoef je daar geen muizenissen over te hebben.
Ik ben het in dit geval dus helemaal met Koko eens. Zelfvoorzienend zijn geeft veel rust.