FS33 schreef :
Als leek snap ik niet dat de snaar gaat slippen als er teveel Amp lopen? Die staat toch gewoon op spanning?
Eenzelfde vraag is waarom een auto meer benzine verbruikt als je met de lampen aan rijdt.
Het antwoord is omdat een dynamo die meer stroom moet/gaat leveren meer (magnetische) weerstand ervaart. Eigenlijk remt op zo'n moment de pulley van de dynamo de draaisnelheid van de motor af.
Dat voelt de motor als een extra belasting mits de v-snaar die kracht goed overbrengen kan.
Bij een te losse v-snaar zou die nog net voldoende kunnen overbrengen, maar doe je de lichten aan, of trekken de accu's stroom, kan de snaar de kracht van de motor niet meer overbrengen naar de dynamo en de snaar slipt.
Dan de 15 volt.
De laadregelaar, is een pakketje elektronische componenten bij elkaar en behelst meer dan alleen het laden. Zo wordt ook de wisselspanning omgezet naar gelijkspanning. En voordat de dynamo stroom kan gaan leveren heeft hij al een beetje stroom nodig om een magnetisch veld op te wekken. Voor de laadspanning wordt gebruikt gemaakt van schakelende componenten en meetspanningen.
En ik denk dat @3Noreen goed zit met dat een schokkerig draaiende dynamo, het mis gaat met dit schakelen. Immers krijgen deze componenten die pers seconde al vele malen schakelen veel verschillende spanningen aangeleverd waardoor dit niet meer goed gebeurd.
Ik vond een nog al technische uitleg en afbeelding, die ook al begrijp je er niks van wel duidelijk maakt dat bij een slippende snaar er vreemde dingen gebeuren kunnen.
www.boothobby.nl/index.php/sch...stuwing/bosch-dynamo
Ik weet niet op welke motor dit alles zit maar bij sommige modellen loopt de snaar ook over de waterpomp en is een juiste spanning en degelijke v-snaar helemaal belangrijk voor t koelen van de motor. Dan ben je niet alleen ver van huis maar ben je plots een echte zeiler geworden:))
V-snaar spanning of "voorspanning" staat in de manual motor, en kan je ook meten.
indrukken is afhankelijk van de loop en lengte slechts een grove indicatie.
Meten kan met een (véél te dure) Optikrik van Optibelt. Die voor het ongemak ook nog eens 4 versies heeft met verschillende krachtbereiken. Je moet dus echt wel de goede waarde uit je manual halen.