Welkom  

   

Mijn Menu  

   

What's Up  

Geen evenementen
   

Wedstrijd  

Geen evenementen
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
Welkom, Gasten

Onderwerp: Vraag over v- snaar en dynamo

Vraag over v- snaar en dynamo 06 juli 2023 14:24 #1492325

  • madoc
  • madoc's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 3584
Slippende V-snaar? Juist spanning, juiste maat(breedte en hoogte) en dan is er geen enkel probleem. En oude molenaars gebruikten hars om het probleem van slippende drijfriemen op te lossen.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re:Vraag over v- snaar en dynamo 06 juli 2023 14:24 #1492326

  • Calidris
  • Calidris's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 29147
Jollenbaas schreef :
Bestaat hoor!
Mijn Ford met 1.5 EcoBoost heeft een oliegesmeerd tandriem.

Een tandriem is toch heel wat anders als een vertande V-snaar, hemelsbreed verschil.
Ik hoop niet voor je dat je ze verwisselt.
ZF informatie kanaal Telegram: t.me/zeilersforum
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Vraag over v- snaar en dynamo 06 juli 2023 14:25 #1492327

  • Calidris
  • Calidris's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 29147
madoc schreef :
Slippende V-snaar? Juist spanning, juiste maat(breedte en hoogte) en dan is er geen enkel probleem. En oude molenaars gebruikten hars om het probleem van slippende drijfriemen op te lossen.

Dat zeg ik.
ZF informatie kanaal Telegram: t.me/zeilersforum
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re:Vraag over v- snaar en dynamo 06 juli 2023 14:36 #1492329

  • svalk
  • svalk's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 3996
Calidris schreef :
Jollenbaas schreef :
Bestaat hoor!
Mijn Ford met 1.5 EcoBoost heeft een oliegesmeerd tandriem.

Een tandriem is toch heel wat anders als een vertande V-snaar, hemelsbreed verschil.
Ik hoop niet voor je dat je ze verwisselt.

Ja, het is wel te hopen , maar tegenwoordig weet je het maar nooit.
Ieder voordeel heb zijn nadeel en ieder nadeel heb zijn voordeel.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Vraag over v- snaar en dynamo 06 juli 2023 14:50 #1492333

  • FS33
  • FS33's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 351
Willen jullie nog even meedenken? Snaar slipt niet en voltmeter staat op de momenten dat hij piept net in het rood. Zie foto. Wat kan er aan de hand zijn en wat kan ik doen?
Bijlagen:
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Vraag over v- snaar en dynamo 06 juli 2023 15:10 #1492339

  • koko
  • koko's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 15784
Als de voltmeter netniet netwel in het rood slaat en het gebeurt als de motor al wat langer draait en stopt dan ook weer vanzelf zou ik zo wie zo de snaar wisselen voor een nieuwe. Dat kost weinig en je kan de oude bewaren voor noodnoodnood gevallen.

Komt het dan nog steeds voor dan kan je ook denken aan een verbruiker die aanslaat en zo een stevige belasting op de dynamo zet. Immers, hoe meer stroom hij moet leveren hoe harder hij moet werken. Lees: meer weerstand op de snaar.

En er kan natuurlijk iets zijn dat sluiting veroorzaakt. Dat betekent veel stroomverbruik, maar net niet de zekering door.

Ik zou het in die volgorde gaan uitsluiten. Voor punt 2: heb je iets aan boord dat aan en weer uitslaat en veel stroom verbruikt. Ik denk dan aan een koelkast, maar dat moet jij even bedenken. Jij weet wat je aan boord hebt.
Bij punt 3: heb je bijvoorbeeld een ankerlier op electriek met een lamme schakelaar? Dat zijn stevige verbruikers met zware kabels en zekeringen.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Vraag over v- snaar en dynamo 06 juli 2023 15:22 #1492343

  • 3Noreen
  • 3Noreen's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 14907
FS33 schreef :
Willen jullie nog even meedenken? Snaar slipt niet en voltmeter staat op de momenten dat hij piept net in het rood. Zie foto. Wat kan er aan de hand zijn en wat kan ik doen?

Dus hij piept als de meter een te hoge spanning aangeeft ?
FS33 schreef :
Waar vind ik de laadregelaar? Op de motor of doet de mastervolt regelaar dat? En kan ik zelf iets aan aanpassen?

De regelaar is bij nieuwere dynamo's, de laatste 40 jaar, geïntegreerd met de dynamo.

Advies; lastig. gezien dat je zelf zegt niet zoveel kennis te hebben is een diagnose stellen lastig. Allereerst zou ik de dynamo (laten) uitbouwen en na laten kijken door een bedrijf die daarin gespecialiseerd is.

Bij terugbouwen even een nieuwe V-snaar plaatsen. Zo'n snaar kost de wereld niet.
dat conservatieven in doorsnee hechten aan veiligheid, voorspelbaarheid en autoriteit, terwijl liberalen zich eerder thuis voelen bij nuance en complexiteit,
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Vraag over v- snaar en dynamo 06 juli 2023 15:23 #1492344

  • FS33
  • FS33's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 351
Nee koelkast staat uit. Ankerlier is handmatig. Ik heb wel een reserve v snaar aan boord. Die zal ik vanavond aanbrengen. Al was het maar om dat uit te sluiten. Dank.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Vraag over v- snaar en dynamo 06 juli 2023 15:43 #1492349

  • svalk
  • svalk's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 3996
FS33 schreef :
Willen jullie nog even meedenken? Snaar slipt niet en voltmeter staat op de momenten dat hij piept net in het rood. Zie foto. Wat kan er aan de hand zijn en wat kan ik doen?

Ik denk dat de dynamo het zwaar heeft en dat dan de snaar gaat piepen omdat de dynamo zwaar draait. Net zoals vorige posters, even dynamo uitbouwen en laten testen. In Norge zijn er genoeg bedrijven die dat even voor je kunnen doen, soms al bij een gewoon tankstation langs de weg. Even kijken of er een Bosch teken ergens staat. Ben je al weg uit Kristiansand ?
Ieder voordeel heb zijn nadeel en ieder nadeel heb zijn voordeel.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Vraag over v- snaar en dynamo 06 juli 2023 15:47 #1492350

  • FS33
  • FS33's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 351
Ja ik lig dicht bij mandal. Dan zou ik even terug moeten.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Vraag over v- snaar en dynamo 06 juli 2023 16:21 #1492361

  • PvO
  • PvO's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 5219
Als je voltmeter correct werkt, is de spanning ruim 15V.
Dit is veel te hoog.
Ik zou idd je dynamo en spanningsregelaar laten controleren.
Verder, wordt je accu heet tijdens het draaien van de motor?
En als je navulbare accu's hebt, zou ik het vloeistof niveau in elke cel controleren.
Mocht je toevallig een multimeter hebben, zou ik de spanning direct op de accupolen meten tijdens het laden.
Iedereen heeft dezelfde wind, maar niet dezelfde zeilen
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Vraag over v- snaar en dynamo 06 juli 2023 16:25 #1492363

  • svalk
  • svalk's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 3996
FS33 schreef :
Ja ik lig dicht bij mandal. Dan zou ik even terug moeten.

Kijk even naar een Bosch service in de buurt, Farsund is niet zo gek ver weg meer.





Zelfs in Mandal !
Ieder voordeel heb zijn nadeel en ieder nadeel heb zijn voordeel.
Laatst bewerkt: 06 juli 2023 16:43 door svalk.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Vraag over v- snaar en dynamo 06 juli 2023 16:30 #1492366

  • Reed
  • Reed's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 1705
Of haal `m er ff af en breng `m naar een servicepunt, kunnen ze `m even nakijken en kun je dat uitsluiten. of laten herstellen.
Reed van Batavia (oud Nederlands) voor de Rede van Jakarta.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Vraag over v- snaar en dynamo 06 juli 2023 16:33 #1492369

  • 3Noreen
  • 3Noreen's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 14907
Mocht je zo'n goedkoop lidl IR thermometer aan boord hebben is de temperatuur van de dynamo als die piept een indicatie voor wat er aan de hand is. Of bij gebrek aan zo'n IR thermometer de motor laten draaien totdat de dynamo piept en vervolgens de motor stoppen en (voorzichtig brand je handen niet, voelen of de dynamo niet pis heet is.
Een water druppel op de dynamo die gaat sissen is meer dan honderd graden !
dat conservatieven in doorsnee hechten aan veiligheid, voorspelbaarheid en autoriteit, terwijl liberalen zich eerder thuis voelen bij nuance en complexiteit,
Laatst bewerkt: 06 juli 2023 16:37 door 3Noreen.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Vraag over v- snaar en dynamo 06 juli 2023 17:13 #1492382

  • FS33
  • FS33's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 351
Beste heren, mijn dank is groot maar ik begrijp het ook niets helemaal. Ik heb de reserve v snaar aangebracht en op spanning gebracht. Nu blijft het lampje en het alarm stil. De voltmeter staat weer op de vertrouwde 14,2 (accu's zijn nog compleet vol).
Probleem lijkt opgelost. Maar als leek snap ik niet dat een versleten snaar juist een hogere laadstroom genereert? Kunnen jullie mij dat uitleggen?
In de eerstvolgende haven stuur ik een ansichtkaart ( als die nog bestaan) voor de servicemonteur die de snaar nog goedkeurde.
Bijlagen:
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Vraag over v- snaar en dynamo 06 juli 2023 19:56 #1492435

  • koko
  • koko's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 15784
Kan het zijn dat door het loshalen, heen en weer bewegen van de dynamo (lees “schuren” van de metalen op elkaar) en weer stevig aandraaien van alles je de verbinding met massa weer hebt hersteld/verbeterd?
Weet niet of de dynamo daar hogere spanning door gaat leveren, maar iemand anders vast?
Gedachte: door slecht massacontact kon de laadregelaar de juiste spanning niet bepalen??
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Vraag over v- snaar en dynamo 06 juli 2023 20:01 #1492438

Goed punt: de sense-draad kan slecht contact hebben gemaakt, waardoor de dynamo hárd heeft geladen? Snap dan nog steeds de alarm-piep niet…
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Vraag over v- snaar en dynamo 06 juli 2023 20:13 #1492446

  • Shebee
  • Shebee's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 365
Ik houd het idd. op een spanningsregelaar die zo nu en dan in de war is. Bij 15V gaan er dan meer Ampères lopen wat dan weer slip op de v-riem geeft. Op den duur niet zo lekker voor je accu.
Nog nooit gedaan dus ik denk dat ik het wel kan!
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Vraag over v- snaar en dynamo 08 juli 2023 05:02 #1492706

  • koko
  • koko's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 15784
FS33, ik ben heel nieuwsgierig geworden naar de oorzaak. Dat wordt misschien lastig te achterhalen, maar kan je laten weten of het nu toch duurzaam is opgelost?

Ik had er nog niet eerder bij stil gestaan dat de spanning ook wel eens omhoog zou kunnen gaan als er iets niet lekker zit bij een dynamo. Vandaar mijn interesse.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Vraag over v- snaar en dynamo 08 juli 2023 09:21 #1492754

Is er al eens beltspray geprobeerd ? Ik had een versleten snaar op mijn 2cil luchtcompressor. Die heeft toch nog wel een redelijke tijd uitgehouden tot ie echt op was. Maar toen had ik al een vervanger geregeld. Die ook maar gelijk in gespoten. Het geeft een wat stroever loopvlak. Dus het zou slip iets moeten verminderen. Maar als eerste moet het allemaal wel goed afgesteld zijn met de juiste snaar vorm dat spreekt voorzich.



Grt. Mark



Verzonden vanaf mijn iPad zonder tapatalk.
Meten is weten.
Specialiseren is meer van minder weten.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Vraag over v- snaar en dynamo 08 juli 2023 14:11 #1492800

  • koko
  • koko's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 15784
Gezien de hoge spanning (volt ;) ) die gezien werd en dat het piepen niet van de snaar kwam maar van het alarm is het meer waarschijnlijk dat een loszittend contact of extra weerstand dit heeft veroorzaakt.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Vraag over v- snaar en dynamo 08 juli 2023 14:44 #1492807

  • Calidris
  • Calidris's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 29147
Freetime1970 schreef :
Is er al eens beltspray geprobeerd ? Ik had een versleten snaar op mijn 2cil luchtcompressor. Die heeft toch nog wel een redelijke tijd uitgehouden tot ie echt op was. Maar toen had ik al een vervanger geregeld. Die ook maar gelijk in gespoten. Het geeft een wat stroever loopvlak. Dus het zou slip iets moeten verminderen. Maar als eerste moet het allemaal wel goed afgesteld zijn met de juiste snaar vorm dat spreekt voorzich.



Grt. Mark



Verzonden vanaf mijn iPad zonder tapatalk.

Lees jij zo'n draadje wel?

Alle alternatieve oplossingen zijn de revue al gepasseerd.
ZF informatie kanaal Telegram: t.me/zeilersforum
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Vraag over v- snaar en dynamo 08 juli 2023 14:46 #1492808

  • Calidris
  • Calidris's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 29147
Shebee schreef :
Ik houd het idd. op een spanningsregelaar die zo nu en dan in de war is. Bij 15V gaan er dan meer Ampères lopen wat dan weer slip op de v-riem geeft. Op den duur niet zo lekker voor je accu.

De wet op de remmende voorsprong?
ZF informatie kanaal Telegram: t.me/zeilersforum
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Vraag over v- snaar en dynamo 09 juli 2023 19:51 #1493034

  • FS33
  • FS33's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 351
koko schreef :
FS33, ik ben heel nieuwsgierig geworden naar de oorzaak. Dat wordt misschien lastig te achterhalen, maar kan je laten weten of het nu toch duurzaam is opgelost?

Ik had er nog niet eerder bij stil gestaan dat de spanning ook wel eens omhoog zou kunnen gaan als er iets niet lekker zit bij een dynamo. Vandaar mijn interesse.

Ja, inmiddels al weer dagen verder en probleem doet zich niet meer voor. Geen lamp, geen piep en normale waarden op de voltmeter. Wat ik als leek kan bedenken is dat de overbrenging wijzigt als de snaar op de poelie van de dynamo dieper ligt. Per omwenteling van de motorproblemen draait de dynamo dan sneller. Maar of dat een verklaring is weet ik niet.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Vraag over v- snaar en dynamo 09 juli 2023 22:59 #1493075

Calidris schreef :
Freetime1970 schreef :
Is er al eens beltspray geprobeerd ? Ik had een versleten snaar op mijn 2cil luchtcompressor. Die heeft toch nog wel een redelijke tijd uitgehouden tot ie echt op was. Maar toen had ik al een vervanger geregeld. Die ook maar gelijk in gespoten. Het geeft een wat stroever loopvlak. Dus het zou slip iets moeten verminderen. Maar als eerste moet het allemaal wel goed afgesteld zijn met de juiste snaar vorm dat spreekt voorzich.



Grt. Mark



Verzonden vanaf mijn iPad zonder tapatalk.

Lees jij zo'n draadje wel?

Alle alternatieve oplossingen zijn de revue al gepasseerd.


Jazeker een bericht of twee voor mijn reactie werdt er gesproken over snaar slip door de mogelijke 15amp die de dynamo moest produceren. Toen moest ik aan mijn compressor situatie denken en de oplossing die ik daar voor genomen hebt. En tot op vandaag nog prima werkt. Nu is dit wel eens waar een krachstroom compressor, maar het vergelijk met de poulie aandrijving blijft het zelfde. Zelfs de variabele ballast die via de snaar overgebracht moet worden. Immers in tank van 200liter op 2 bar druk zetten kost minder energie dan de tank naar 8 bar brengen.

Grt. Mark




Verzonden van mijn iPad zonder tapatalk.
Meten is weten.
Specialiseren is meer van minder weten.
Laatst bewerkt: 09 juli 2023 23:01 door Freetime1970.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.
Tijd voor maken pagina: 0.172 seconden
Gemaakt door Kunena
   
   
   
   
© Zeilersforum.nl