Ik begon bijna een draadje in te pikken (
mail.zeilersforum.nl/index.php...rt-soms-niet-meestal), dus hierbij maar een nieuw onderwerp.
De volgende links geven goed weer wat die ‘vergomming’ is en doet.
www.harald-paul.de/pdf/eis/Gyp...azine%20Teil%203.pdf
En :
marineindustrynews.co.uk/nl/ri...sticky-fuel-samples/
Na goed zoeken wist dat dit verschijnsel vergomming genoemd wordt, maar misschien is er ook wel een officiëler woord voor.
Dit nog wat onbekende probleem begint nu wat vorm te krijgen in onze vrij nieuwe Solé mini29. In eerste instantie maak ik me druk om mezelf, maar als ik het heb, zullen er toch wel meer zijn. Hygroscopisch kleine hoeveelheden water lijken naast de drap, ook schade (corrosie) te veroorzaken ín het brandstofsysteem. Misschien is dat wel erger. Wat gaat dit betekenen voor onze motoren? Daarom wilde ik dit in ieder geval even met jullie delen.
Direct in mijn omgeving bij een vriend van mij die dit hoorde, concludeerde dat hij het wsl ook had en ging op onderzoek uit. Door het gat van de tankzender kon hij dezelfde drap (lijkend op appelstroop) zien.
De vlotter en de tankwand waren voorzien van een plakkerige, gommige laag. Pikkerig, opgedroogde olie, zoals bij het dopje van zonnebloemolie. De vlotter weigerde ook zo nu en dan en m’n vriend was al in het bezit van een nieuwe. Oude eruit gehaald en eerst puur op een klein stukje en binnen een paar uur opgelost. Van de week de vlotter in de juiste verhouding diesel gehangen en dit lost ook goed op.
We hebben dus wat proefjes genomen met wat verschillende additieven voor in het brandstofsysteem en de resultaten zijn positief, al moeten terughoudend zijn omdat straks het systeem binnenin (nog) niet gecontroleerd kan worden.
Het vergommen van de B7 diesel is zichtbaar in het Separfilter. Het kijkglas wel even schoongemaakt en wat proefjes op ‘schoepjes’ . Voor de rest niet gedaan omdat ik ook het filter als controle wil blijven monitoren.
In de tank ook vlokjes ‘ appelstroop’ geconstateerd.
Morgenochtend via het Separfilter het additief erin en puur door het systeem spoelen en dan de motor uit.
Na een week eens kijken naar het resultaat.
De foto’s van het Separfilter spreken voor zich.
Gelezen dat :
- als de motor er geschikt voor is, GTL
- B0 ipv B7
- regelmatig een additief. Niet te verwarren met antibacteriële, zoals Grotamar 71