Welkom  

   

Mijn Menu  

   

What's Up  

za apr 05 @ 2:00PM -
Zeilersforum Wintermeeting 2025
   

Wedstrijd  

Geen evenementen
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
Welkom, Gasten
  • Pagina:
  • 1
  • 2

Onderwerp: Verdronken 4 PK 4takt BBM te redden?

Verdronken 4 PK 4takt BBM te redden? 26 aug 2023 15:20 #1505115

  • Joop66
  • Joop66's Profielfoto
  • aanwezig
  • Gebruiker
  • Berichten: 8367
Het ligt er maar net aan hoe de cilinderwand er uit ziet. Die moet je echt zien. Dus kop er af, en liefst ook gewoon zuiger er uit.

Dan kun je ook meteen zien of de zuigerveren vast geroest zijn. Je wilt er niet veel geld aan besteden. Fair. Maar tijd? Met TLC kàn er nog wat van te maken zijn. Je kunt het ook als leerproject zien. Dan ziet de balans er weer heel anders uit.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Verdronken 4 PK 4takt BBM te redden? 26 aug 2023 15:44 #1505116

  • freek1970
  • freek1970's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 3576
Als je dat ding zelf repareert kost het niet veel geld maar wel tijd. Je hebt geen idee wat er allemaal verroest kan zijn ook je carburateur bijvoorbeeld of je aandrijfas.
Ik zou hem lekker weg doen voor 200 euro op Marktplaats en een goede voor 450 euro weer kopen!
Freek
Het mooist is de boot waar je zelf de sleutels van hebt.
Laatst bewerkt: 26 aug 2023 15:49 door freek1970.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Verdronken 4 PK 4takt BBM te redden? 26 aug 2023 16:38 #1505123

  • 3Noreen
  • 3Noreen's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 15336
Is het big end uitgevoerd als glij lager of naaldlager ? Naaldlagers zijn gevoelig voor een kleine oxide (roest) laagje.
dat conservatieven in doorsnee hechten aan veiligheid, voorspelbaarheid en autoriteit, terwijl liberalen zich eerder thuis voelen bij nuance en complexiteit,
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Verdronken 4 PK 4takt BBM te redden? 26 aug 2023 17:05 #1505128

  • daan1508
  • daan1508's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 1413
De uitlaatklepzitting is vast geroest en dus dicht die klep niet lekker af. Dat is makkelijk op te poetsen.
Maar als je pech hebt zitten de zuigerveren ook vastgeroest en dichten die ook niet lekker.

Ik zou toch de uitlaatklepzitting op schonen, effe kopje er af en als test gewoon met de oude koppakking even terug in elkaar. Als de compressie aanvaardbaar is vervang je de koppakking voor een nieuwe.
Stevenaak "Maria", 1879 (Kromhout 6LS)
Leisure 23SL "Maggie Mae" (VP MD5A/110S, was MB2A/50S)
Omgebouwde Juniorvlet "Kikker" met zijzwaarden
ex: Victoire 22 "Penny Lane" (Honda 5pk 4takt)
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Verdronken 4 PK 4takt BBM te redden? 26 aug 2023 17:35 #1505136

Ja beter maar goed doen inderdaad. Heeft geen haast en ik kan het “project” opzij leggen, qua ruimte en tijd. Dan is de eerste uitdaging nu hoe ik dat blok eraf krijg.

Ik snap die compressie trouwens niet: de spec is 42 psi (bij een compressieverhouding van 1:9.5): het begin van de schaal van mijn meter. Voor een Yamaha 4 pk 4takt geeft de service manual daarvan hoger dan 90 psi bij een compressieverhouding van 8.4. Een factor 2 hoger (bij lagere compressieverhouding). Snap ik niet; klopt die 42 psi wel!?

De Yamaha:
Laatst bewerkt: 26 aug 2023 17:49 door Nachtvlinder.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Verdronken 4 PK 4takt BBM te redden? 26 aug 2023 22:09 #1505188

  • daan1508
  • daan1508's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 1413
Ik heb er even over gedacht!
Maar zo'n motor heeft een decompressie-mechanisme. Meestal werkt het met vlieg gewichtjes die de uitlaatklep wat langer openhouden of eens extra nog even opendoet, alleen bij lage toerentallen.
Daardoor is de gemeten compressiedruk natuurlijk ook nop. Sterker nog, ik vraag me ernstig af of het wel maat is voor de echte compressiedruk.
Stevenaak "Maria", 1879 (Kromhout 6LS)
Leisure 23SL "Maggie Mae" (VP MD5A/110S, was MB2A/50S)
Omgebouwde Juniorvlet "Kikker" met zijzwaarden
ex: Victoire 22 "Penny Lane" (Honda 5pk 4takt)
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Verdronken 4 PK 4takt BBM te redden? 26 aug 2023 23:26 #1505193

Ik heb hetzelfde aan de hand gehad met een Suzuki 6pk 4takt. Door omstandigheden ook niet gelijk de aandacht gekregen die het nodig had.
Ik heb die motor volledig uitelkaar gehaald en alleen de benodigde onderdelen om het weer operabel te maken waren al duurder als een nieuwe motor. Uiteindelijk alle onderdelen die nog in goede staat waren op ebay gezet en in totaal nog 800 USD gevangen. Ik heb het dan over zaken als staartstuk, schroef, impeller, aandrijfas, haakse overbrenging, motorkap etc.
Erik de Jong (Team Zeilersforum.nl)
Laatst bewerkt: 26 aug 2023 23:26 door Erikdejong.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Verdronken 4 PK 4takt BBM te redden? 27 aug 2023 03:39 #1505197

  • freek1970
  • freek1970's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 3576
Erik schreef
Ik heb hetzelfde aan de hand gehad met een Suzuki 6pk 4takt. Door omstandigheden ook niet gelijk de aandacht gekregen die het nodig had.
Ik heb die motor volledig uitelkaar gehaald en alleen de benodigde onderdelen om het weer operabel te maken waren al duurder als een nieuwe motor. Uiteindelijk alle onderdelen die nog in goede staat waren op ebay gezet en in totaal nog 800 USD gevangen. Ik heb het dan over zaken als staartstuk, schroef, impeller, aandrijfas, haakse overbrenging, motorkap etc.

Idd net wat ik zei. Lekker verkopen. Maar soms wil een mens sleutelen in plaats van zeilen, kan ook leuk zijn natuurlijk. Maar de gereedschappen kosten ook geld denk aan de hoon die je nodig hebt om die cilinder op te frissen tenzij je ergens kan lenen.

Freek
Het mooist is de boot waar je zelf de sleutels van hebt.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Verdronken 4 PK 4takt BBM te redden? 27 aug 2023 04:23 #1505199

Gisteravond laat de powerhead zonder schade van de middensectie kunnen verwijderen! Met een koevoet twee stevige punten (het is maar lichtmetaal allemaal!) kunnen vinden waar tussen kon krijgen. Toen kwam ie los :)

Vind het interessant dit verder uit te werken, nu het wél mogelijk is het blok verder te demonteren.

@Daan: inderdaad, dankje! Verderop in de service manual:



Leerzaam dit; benieuwd hoever ik kom en wat ik vanmiddag aantref. De 4, 5 en 6 pk versie verschillen alleen in carburateur, daar komt meteen de 6 pk versie op:


Met brandstofpomp, pakkingsets kom ik dan rond eur 200 uit, maar ik ga pas dingen bestellen als ik een beeld heb van eventuele verdere schade, ook n.a.v. wat 3Noreen en Joop opmerken.
Laatst bewerkt: 27 aug 2023 04:49 door Nachtvlinder.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Verdronken 4 PK 4takt BBM te redden? 27 aug 2023 05:12 #1505201

Ik kan geen betere tekening van de nokkenas vinden dan deze:


Vanaf het getande wiel naar rechts zou het dan zijn:
-nok voor uitlaat; daar ook “iets met veertjes”
-nok voor brandstofpomp (was ook zichtbaar bij verwijderde pomp)
-nok voor inlaatklep

Laatst bewerkt: 27 aug 2023 05:30 door Nachtvlinder.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Verdronken 4 PK 4takt BBM te redden? 27 aug 2023 07:15 #1505212

Zonder decompressie (uitlaatklep heel los gezet) komt ie nu op 75 psi. Buiten spec maar niet hopeloos. Dit als referentie voor later…

Laatst bewerkt: 27 aug 2023 08:41 door Nachtvlinder.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Verdronken 4 PK 4takt BBM te redden? 27 aug 2023 10:34 #1505246

In carter geen corrosie, allemaal bling bling onder de melkolie :) Big end geloof ik wel en laat ik zitten.






Bovenste 2 veren zitten vast, olieschraapveer beweegt nog:



Cilinderwand is wel voelbaar aangetast en heeft aandacht nodig



Cilinderkop idem
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Verdronken 4 PK 4takt BBM te redden? 27 aug 2023 10:43 #1505247

Als je zoiets als dit hebt is de cilinder vrij snel weer fris en fruitig


Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Verdronken 4 PK 4takt BBM te redden? 27 aug 2023 11:18 #1505254

  • 3Noreen
  • 3Noreen's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 15336
Nachtvlinder schreef :
mooi gewone lagerschalen. Ik verwacht hier geen probleem
Nachtvlinder schreef :
Heb je voor demontage de motor nog even rond gedraaid ? Dus hebben de kleppen even open gestaan ?
Dan kun je de kleppen controleren door de kop met beurtelings de uitlaat kant en de inlaatkant omhoog en te vullen met benzine.
Zie je geen benzine aan de verbrandingskant komen, donkerder worden, dan sluiten de kleppen nog goed.
dat conservatieven in doorsnee hechten aan veiligheid, voorspelbaarheid en autoriteit, terwijl liberalen zich eerder thuis voelen bij nuance en complexiteit,
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Verdronken 4 PK 4takt BBM te redden? 27 aug 2023 11:41 #1505256

Cilinderwand is heel ver heen. Dit is na schoonborstelen met een nylon komborstel. Het lijkt welnof de gehardde laag is opgevreten. Daar moet een nieuwe voering in denk ik?


Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Verdronken 4 PK 4takt BBM te redden? 27 aug 2023 11:59 #1505260

  • 3Noreen
  • 3Noreen's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 15336
Nachtvlinder schreef :
Cilinderwand is heel ver heen. Dit is na schoonborstelen met een nylon komborstel. Het lijkt welnof de gehardde laag is opgevreten. Daar moet een nieuwe voering in denk ik?



Nieuwe cilinderbussen ???? Dat is wel heel erg 50 jaar terug in de tijd. Denk niet dat je met deze motor dat nog kunt. Ik neig te denken aan EOL.
dat conservatieven in doorsnee hechten aan veiligheid, voorspelbaarheid en autoriteit, terwijl liberalen zich eerder thuis voelen bij nuance en complexiteit,
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Verdronken 4 PK 4takt BBM te redden? 27 aug 2023 12:03 #1505261

  • freek1970
  • freek1970's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 3576
Nachtvlinder schreef
Cilinderwand is heel ver heen. Dit is na schoonborstelen met een nylon komborstel. Het lijkt welnof de gehardde laag is opgevreten. Daar moet een nieuwe voering in denk ik?

:pinch: Zitten putjes in. Cilinder moet je opnieuw op laten maken door een revisie bedrijf, als dit niet met een cilinderbus werkt, daarom dacht ik al wat, die motor kun je beter verpatsen.
Ik heb een keer met mijn vorige Kolibri het motor plankje verrot gehad, gelukkig kieperde vlak bij mijn box de hele motor eraf terwijl ie liep en bleef ie met de kap boven water aan het kettinkje hangen. Ik heb toen hem los weten te maken en in de boot weten te hijsen. De boot ook in de box gekregen. Ik had in de gaten dat ik narigheid met roest zou kunnen krijgen. Op de werkvlet van de haven zat geen motor. Ik heb de motor daar toen op gezet hij ging nog rond. Ik had ok een normaal oliepeil. Ik heb de motor toen gestart en een kwartier laten lopen achter die werkvlet ervan uitgaande dat ik hem daarna droog van binnen had en veilig kon bewaren tot ik de boot gerepareerd had.

Freek
Het mooist is de boot waar je zelf de sleutels van hebt.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Verdronken 4 PK 4takt BBM te redden? 27 aug 2023 12:14 #1505266

Ja zal specialistisch en wss kostbaar worden; wss te diepe putten om op te kunnen (laten) boren tot overmaat. Dan ook nieuwe zuigers nodig.

Klepjes en klepzittingen zijn denk wel in te slijpen; ik zie daar geen corrosie, alleen wat koolaanslag:





Ter hoogte waar de koppakking af moet dichten echter flinke corrosie. Dat valt niet te vlakken: gaat over een millimeter bijna!


Nachtvlinder schreef :
Met brandstofpomp, pakkingsets kom ik dan rond eur 200 uit, maar ik ga pas dingen bestellen als ik een beeld heb van eventuele verdere schade, ook n.a.v. wat 3Noreen en Joop opmerken.

Einde verhaal helaas!
Laatst bewerkt: 27 aug 2023 12:52 door Nachtvlinder.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Verdronken 4 PK 4takt BBM te redden? 27 aug 2023 12:30 #1505270

  • daan1508
  • daan1508's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 1413
Jammer, toch verloren! Krukasje en lagers waren inderdaad keurig zo te zien.
Volgende keer meteen de olie verversen, paar keer zonder bougie rond trekken zodat het water er uit is, dan een half uurtje laten draaien. Dan is het leed geleden.
Maar ach, leuk avontuur!
Stevenaak "Maria", 1879 (Kromhout 6LS)
Leisure 23SL "Maggie Mae" (VP MD5A/110S, was MB2A/50S)
Omgebouwde Juniorvlet "Kikker" met zijzwaarden
ex: Victoire 22 "Penny Lane" (Honda 5pk 4takt)
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Verdronken 4 PK 4takt BBM te redden? 27 aug 2023 12:32 #1505273

  • freek1970
  • freek1970's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 3576
Het lijkt met een overmaat te werken van 0,5 mm. Zie bijlage, ik weet enkel niet of dit de motor is ik heb jouw motor nr niet.Dan moeten de putjes weg zijn als er 0,25 mm van de cilinderwand afgeslepen is, das erg veel materiaal wegnemen ik denk dat je zo een bewerking niet zelf goed kan uitvoeren met een hoon. Dit gaat gemakkelijker met je Bukh, dan een nieuwe bus inpersen en je ksn weer.
Die kleppen zijn het probleem niet. Wat ook kan, electromotor in bouwen heb je een ebbm!

Freek
Bijlagen:
Het mooist is de boot waar je zelf de sleutels van hebt.
Laatst bewerkt: 27 aug 2023 12:38 door freek1970.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Verdronken 4 PK 4takt BBM te redden? 27 aug 2023 12:35 #1505274

  • daan1508
  • daan1508's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 1413
Oh, als er een overmaat beschikbaar is kun je het blok laten boren.
Dat kun je met een hoon niet zelf, dat wordt on-rond.
Stevenaak "Maria", 1879 (Kromhout 6LS)
Leisure 23SL "Maggie Mae" (VP MD5A/110S, was MB2A/50S)
Omgebouwde Juniorvlet "Kikker" met zijzwaarden
ex: Victoire 22 "Penny Lane" (Honda 5pk 4takt)
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Verdronken 4 PK 4takt BBM te redden? 27 aug 2023 12:42 #1505275



0.5 mm inderdaad. Ik zou morgen even bij een revisiebedrijf langs kunnen om op te laten meten of dat voldoende zou zijn…

…maar die putcorrosie bij het pakkingvlak van de cylinderkop is hier (sowiezo) de spelbreker toch!? Of valt dat door een vakman op te lassen en daarna te vlakken?
Laatst bewerkt: 27 aug 2023 12:42 door Nachtvlinder.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Verdronken 4 PK 4takt BBM te redden? 27 aug 2023 12:45 #1505277

Je bent een jaar of 5 te laat :(

Had je het meteen gedaan na een week onder water , was er meer te redden geweest dan 5 jaar rustig kunnen roesten.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Verdronken 4 PK 4takt BBM te redden? 27 aug 2023 12:49 #1505278

Weet ik Jeroen maar dat helpt nu niet hé!? ;)
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Verdronken 4 PK 4takt BBM te redden? 27 aug 2023 12:55 #1505281

Nachtvlinder schreef :
Weet ik Jeroen maar dat helpt nu niet hé!? ;)

Die kop is wel te redden met een putty , heb ik bij de brommers en crossers zovaak gedaan met de oude zooi die ik had :P

Opzoek naar een nieuwe cilinder kan , als je het leuk vind :)

Helpt je dit wel ? :P
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.
  • Pagina:
  • 1
  • 2
Tijd voor maken pagina: 0.184 seconden
Gemaakt door Kunena
   
   
   
   
© Zeilersforum.nl