Welkom  

   

Mijn Menu  

   

What's Up  

Geen evenementen
   

Wedstrijd  

Geen evenementen
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
Welkom, Gasten
  • Pagina:
  • 1
  • 2
  • 3

Onderwerp: vetus versus volvo penta

vetus versus volvo penta 15 sept 2023 21:34 #1510455

Voor Volvo meer servicepunten, onderdelen in buitenland verkrijgbaar
Bavaria 46 Cruiser "Sparky²"
Watersporter pur sang, zowel professioneel als privé
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

vetus versus volvo penta 16 sept 2023 07:42 #1510483

  • Waterblok
  • Waterblok's Profielfoto
  • aanwezig
  • Gebruiker
  • Berichten: 5257
kegeerts schreef :
Dag allemaal,

Wij zijn aan het kijken om onze huidige motor (perkins prima M50) te vervangen in onze Beneteau Oceanis 430.

We twijfelen tussen een Volvo Penta D2-50 (keerkoppeling MS25) en een Vetus M4.56 (keerkoppeling TMC60).
Buiten de prijs, kan iemand de voor -en nadelen even benoemen?

Alle info is welkom!

Kevin

Heb dezelfde motor in mijn Oceanis 390... Ben benieuwd waarom je gaat vervangen? Welk jaar is de boot/motor?
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

vetus versus volvo penta 16 sept 2023 07:55 #1510490

  • Knar
  • Knar's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 1741
Bav32Sparky schreef :
Voor Volvo meer servicepunten, onderdelen in buitenland verkrijgbaar
Ik vraag me af, gegeven het feit dat Vetus alweer enige tijd geleden is overgenomen door Yanmar, of dat nog steeds zo is, Maar als je binnen het Yanmar concern kijkt is het natuurlijk nog steeds zo dat Yanmar het A-merk is, dat, net als Volvo Penta moet voldoen aan met name de service en garantie faciliteiten zoals gevraagd door de internationale botenbouwers, en Vetus de B variant waarvoor dat minder urgent is.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

vetus versus volvo penta 16 sept 2023 08:01 #1510492

Ik heb ooit eens een lijstje gekregen van een medewerker van Van Twist, waarin in stond,
welke types Penta het zelfde motorblok hadden dan de Perkins.

Bv Penta D2-55 Perkins 404-22 Ps 55 Kw 40,5 Perkins build list HP81473 Bore 84 Cub lit 2,20

Daar staat de D2-50 niet bij???
Gert
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

vetus versus volvo penta 16 sept 2023 08:03 #1510493

  • 3Noreen
  • 3Noreen's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 14889
In de Super heb je ook A en B merken. Als consument mag je kiezen. Na mijn weten zijn er geen fabrikanten meer die een specifieke motor voor jachten maakt. Het zijn (bijna) allemaal generieke motorblokken die ingekocht worden en gemariniseerd. Mariniseren is het ombouwen van een auto- of andere motor tot scheepsmotor.

ik zag wel laatst dat Volvo Penta nu een koeling toepast die meer toegesneden is op het functioneren op zee niveau. Wat de bijkomende problemen van een meer generiek koelsysteem vermijd.
dat conservatieven in doorsnee hechten aan veiligheid, voorspelbaarheid en autoriteit, terwijl liberalen zich eerder thuis voelen bij nuance en complexiteit,
Laatst bewerkt: 16 sept 2023 08:06 door 3Noreen.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

vetus versus volvo penta 16 sept 2023 11:23 #1510533

  • kegeerts
  • kegeerts's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 63
Waterblok schreef :
kegeerts schreef :
Dag allemaal,

Wij zijn aan het kijken om onze huidige motor (perkins prima M50) te vervangen in onze Beneteau Oceanis 430.

We twijfelen tussen een Volvo Penta D2-50 (keerkoppeling MS25) en een Vetus M4.56 (keerkoppeling TMC60).
Buiten de prijs, kan iemand de voor -en nadelen even benoemen?

Alle info is welkom!

Kevin

Heb dezelfde motor in mijn Oceanis 390... Ben benieuwd waarom je gaat vervangen? Welk jaar is de boot/motor?

boot en motor is van bj 1990.
Het vervangen van de motor is een heel aparte/moeilijke discussie geweest.
We hebben na lang wikken en wegen toch gekozen voor een nieuwe omdat we denken/hopen dat die ons meer zekerheid gaat geven op onze lange reis die we willen maken.
En er was ook wel redelijk wat werk aan de huidige motor om die op punt te krijgen
Laatst bewerkt: 16 sept 2023 11:24 door kegeerts.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

vetus versus volvo penta 16 sept 2023 12:01 #1510538

  • kegeerts
  • kegeerts's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 63
Grootste verschil dat ik momenteel zie is dat
de volvo d2-50 geen turbo diesel is en de
vetus M4.56 is dat wel.

Willen we wel een turbo diesel op een zeilboot? Lijkt me overbodig en weer iets extra wat kapot kan gaan.

Kevin
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

vetus versus volvo penta 16 sept 2023 12:04 #1510540

  • madoc
  • madoc's Profielfoto
  • aanwezig
  • Gebruiker
  • Berichten: 3579
Volvo Penta is van origine een technisch bedrijf en Vetus een bedrijf dat overal z,n naamstikker op plakt
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

vetus versus volvo penta 16 sept 2023 12:49 #1510568

  • Wadloper
  • Wadloper's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 27521
madoc schreef :
Volvo Penta is van origine een technisch bedrijf en Vetus een bedrijf dat overal z,n naamstikker op plakt

Dat kan zo zijn, maar de volvo-penta motoren zijn geen van allen eigen ontwerpen. Zelfs de buitenboordmotoren niet.

Wat betreft Vetus en Yanmar: Vetus opereert sinds de overname nog steeds als het voorheen deed. Het dealernetwerk functioneert ook nog steeds en ik heb sterk de indruk dat bij de motoren de M-serie nog steeds op basis van Mitsubishi-blokken is.
In díe zin is er weinig veranderd. Naar mijn smaak nog steeds geen B-merk.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

vetus versus volvo penta 16 sept 2023 12:56 #1510569

Wadloper schreef :
madoc schreef :
Volvo Penta is van origine een technisch bedrijf en Vetus een bedrijf dat overal z,n naamstikker op plakt

Dat kan zo zijn, maar de volvo-penta motoren zijn geen van allen eigen ontwerpen. Zelfs de buitenboordmotoren niet.

Wat betreft Vetus en Yanmar: Vetus opereert sinds de overname nog steeds als het voorheen deed. Het dealernetwerk functioneert ook nog steeds en ik heb sterk de indruk dat bij de motoren de M-serie nog steeds op basis van Mitsubishi-blokken is.
In díe zin is er weinig veranderd. Naar mijn smaak nog steeds geen B-merk.

Da's niet helemaal waar !

De grotere motoren dus een D9 tot de D16 zijn door Volvo eigen ontwikkelde motoren echter niet exclusief voor de marine toepassingen , je vind ze voornamelijk in hun Trucks etc .

Het mariniseren is het enige verschil verder niets

De kleintjes in onze bootje heb ik geen idee van dus een 50 PK weet ik niet als een eigen model te duiden van wie die is. Vetus maakt zelf helemaal geen motoren niet klein en niet groot .

Dat wil niet zeggen dat een vetus een B merk is .
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

vetus versus volvo penta 16 sept 2023 15:07 #1510604

  • 3Noreen
  • 3Noreen's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 14889
Als je pech hebt dan heeft Volvo het hart, de brandstofpomp, van de motor gewoon ook ingekocht bij derden. ;)
dat conservatieven in doorsnee hechten aan veiligheid, voorspelbaarheid en autoriteit, terwijl liberalen zich eerder thuis voelen bij nuance en complexiteit,
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

vetus versus volvo penta 16 sept 2023 15:14 #1510605

3Noreen schreef :
Als je pech hebt dan heeft Volvo het hart, de brandstofpomp, van de motor gewoon ook ingekocht bij derden. ;)

Gaan we zo beginnen ? B)
Iedereen koopt componenten in en maakt er weer een eind product van .

Overigens kan ik een hele lijst Bosch pompen opnoemen die voor een type motor zijn ontworpen :woohoo:
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

vetus versus volvo penta 16 sept 2023 16:42 #1510624

  • Wadloper
  • Wadloper's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 27521
Jeroen-Pion schreef :
De grotere motoren dus een D9 tot de D16 zijn door Volvo eigen ontwikkelde motoren echter niet exclusief voor de marine toepassingen , je vind ze voornamelijk in hun Trucks etc .

Mja. Ik schreef ook niet voor niks: Volvo-Penta. De jachtmotoren, dus.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

vetus versus volvo penta 16 sept 2023 16:51 #1510627

  • 3Noreen
  • 3Noreen's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 14889
kegeerts schreef :
Grootste verschil dat ik momenteel zie is dat
de volvo d2-50 geen turbo diesel is en de
vetus M4.56 is dat wel.

Willen we wel een turbo diesel op een zeilboot? Lijkt me overbodig en weer iets extra wat kapot kan gaan.

Kevin

Volgens mij is daarmee je keuze wel bepaald. Ik zelf zou overigens ook geen turbo willen in een over het algemeen matig gekoelde kleine motorruimte. Zo'n ding kan serieus heet worden.
dat conservatieven in doorsnee hechten aan veiligheid, voorspelbaarheid en autoriteit, terwijl liberalen zich eerder thuis voelen bij nuance en complexiteit,
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

vetus versus volvo penta 16 sept 2023 16:51 #1510628

Wadloper schreef :
Jeroen-Pion schreef :
De grotere motoren dus een D9 tot de D16 zijn door Volvo eigen ontwikkelde motoren echter niet exclusief voor de marine toepassingen , je vind ze voornamelijk in hun Trucks etc .

Mja. Ik schreef ook niet voor niks: Volvo-Penta. De jachtmotoren, dus.

Als je een behoorlijk jacht hebt staat er een Volvo Penta D16 in , dezelfde motor vind je ook in de Volvo truck de FH 750 pk of in een aggregaat .

Het zijn dus eigen motoren .

Tot hoever die lijn daaronder naar benden gaat weet ik niet , niet uitgezocht, bij vetus ben ik snel klaar , geen enkele .

Dus je stelling dat Volvo Penta geen eigen motoren bouwt is niet juist in dat opzicht ze lenen die bij de motoren afdeling en mariniseren die
Laatst bewerkt: 16 sept 2023 16:52 door Jeroen-Pion.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

vetus versus volvo penta 16 sept 2023 17:04 #1510635

  • Knar
  • Knar's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 1741
Wadloper schreef :
Naar mijn smaak nog steeds geen B-merk.
Ik heb het idee dat mijn kwalificatie als B merk anders geïnterpreteerd wordt dan ik het bedoelde (heb zelf recent bij de hermotorisering van mijn Staverse Jol vol overtuiging voor Vetus gekozen) Ik doelde louter op de trategische marketing overweging van Yanmar om na aankoop van Vetus dit merk als zelfstandig motormerk te laten voortbestaan. Daarbij wordt Yanmar gepositioneerd als het relatief dure Premium merk dat direct concurreert met Volvo Penta en Vetus als het goedkopere Value merk dat de concurrentie moet aankunnen met partijen als Beta, Sole, etc.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

vetus versus volvo penta 17 sept 2023 17:36 #1510825

  • Reed
  • Reed's Profielfoto
  • aanwezig
  • Gebruiker
  • Berichten: 1695
Mijn boot heeft tot onze volle tevredenheid een Volvo D2-55. Deze is zonder turbo. Dezelfde motor met turbo is de D2-75 dacht ik. Voordeel van een turbo is dat je dan vaak een kleinere motor heb met hetzelfde vermogen. Maar zitten ook nadelen aan wanneer je langdurig stationair draait vervuild het een beetje.
In een van de draadjes hier werd wel een zwak dingetje van de D2-55 aangestipt en dat heeft te maken met het zwarte kastje aan de bb zijde van de motor waar het motormanagement en de beveiligingen in zitten.
Naar ik begrepen heb is dat door Volvo inmiddels verbeterd en geen probleem meer.
Verder moet je even kritisch kijken of een Vetus wel past. Vetus heeft vaak het vliegwiel aan de achterzijde en dat moet wel passen met de ruimte die je in de boot beschikbaar heb. IN mijn beleving zijn beide motoren prima machientjes. Succes met je keuze.
Reed van Batavia (oud Nederlands) voor de Rede van Jakarta.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

vetus versus volvo penta 17 sept 2023 20:36 #1510860

  • madoc
  • madoc's Profielfoto
  • aanwezig
  • Gebruiker
  • Berichten: 3579
Reed schreef :
Mijn boot heeft tot onze volle tevredenheid een Volvo D2-55. Deze is zonder turbo. Dezelfde motor met turbo is de D2-75 dacht ik. Voordeel van een turbo is dat je dan vaak een kleinere motor heb met hetzelfde vermogen. Maar zitten ook nadelen aan wanneer je langdurig stationair draait vervuild het een beetje.
In een van de draadjes hier werd wel een zwak dingetje van de D2-55 aangestipt en dat heeft te maken met het zwarte kastje aan de bb zijde van de motor waar het motormanagement en de beveiligingen in zitten.
Naar ik begrepen heb is dat door Volvo inmiddels verbeterd en geen probleem meer.
Verder moet je even kritisch kijken of een Vetus wel past. Vetus heeft vaak het vliegwiel aan de achterzijde en dat moet wel passen met de ruimte die je in de boot beschikbaar heb. IN mijn beleving zijn beide motoren prima machientjes. Succes met je keuze.
Bij de Volvo zit het vliegwiel ook aan de achterzijde van de motor. Zoals bij de meeste motoren.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

vetus versus volvo penta 18 sept 2023 07:28 #1510889

  • brambo
  • brambo's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 7512
De beste keuze is een standaard motorblok dat ook gebruikt wordt in allerlei andere toepassingen.

Dat is belangrijk voor onderdelen leveranties en service.

De merknaam van de motor zegt niet zoveel.

Keerkoppelingen zijn ook vrijwel standaard van het merk ZF/Hurth.

Wat dan overblijft zijn enige componenten voor de koeling.

Wel is al lang bekend dat onderdelen met het label Volvo Penta schrikbarend duur zijn. Ook voor onderdelen die ze zelf niet eens maken. Een voordeel is weer wel dat VP onderdelen in Europa snel geleverd kunnen worden.

Bram
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

vetus versus volvo penta 18 sept 2023 07:52 #1510892

Het doet mij nog steeds deugd dat een aanvankelijk groot probleem met een defecte brandstofpomp op de trouwe Deutz, eenvoudig werd opgelost met een nieuwe pomp die op het schap van de plaatselijke (Sardinie) landbouwmachine werkplaats lag. En dat voor een paar tientjes.

Om die reden zelf voor Yanmar gekozen vanwege wereldwijde dekking. Zal wel wat duurder zijn denk ik.
Henny (Team Zeilersforum.nl)

It is when you are riding out your first gale in a boat you have built yourself that you wonder about some of the doubtful workmanship that went into her - John Guzzwell

www.fram.nl
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

vetus versus volvo penta 18 sept 2023 08:47 #1510904

Voor een Kubota basisblok (o.a.sole, beta marine) zijn ook onderdelen over de hele wereld verkrijgbaar voor een zeer schappelijke prijs bij lokale landbouw winkels of leveranciers van bouwmachines.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

vetus versus volvo penta 18 sept 2023 09:11 #1510906

  • Knar
  • Knar's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 1741
Noballast schreef :
Om die reden zelf voor Yanmar gekozen vanwege wereldwijde dekking. Zal wel wat duurder zijn denk ik.
Het wereldwijd kunnen bieden van hoogwaardige service is precies de reden dat de internationale jachtbouwers zoal Beneteau, Hanse etc. altijd kiezen voor Volvo Penta dan wel Yanmar, en nooit voor Vetus, Beta en soortgelijken. De motor moet immers voldoen aan hun eigen kwaliteitseisen op dat gebied. Voor de meeste individuele kopers van motoren speelt dat aspect niet waardoor er een veel bredere keuze ontstaat.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

vetus versus volvo penta 18 sept 2023 09:40 #1510912

  • Calidris
  • Calidris's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 29124
johannesw schreef :
Voor een Kubota basisblok (o.a.sole, beta marine) zijn ook onderdelen over de hele wereld verkrijgbaar voor een zeer schappelijke prijs bij lokale landbouw winkels of leveranciers van bouwmachines.

Yanmar is toch ook Kubota blok? Toch? of was dat Nanni?
ZF informatie kanaal Telegram: t.me/zeilersforum
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

vetus versus volvo penta 18 sept 2023 09:46 #1510916

Calidris schreef :
johannesw schreef :
Voor een Kubota basisblok (o.a.sole, beta marine) zijn ook onderdelen over de hele wereld verkrijgbaar voor een zeer schappelijke prijs bij lokale landbouw winkels of leveranciers van bouwmachines.

Yanmar is toch ook Kubota blok? Toch? of was dat Nanni?

Volvo Penta meestal perkins onderdeel van CAT UK
YANMAR Nanni kubota
Vetus beta meestal Mitsubishi Hyundai of deutz

Grof welke fabrikant als basis veelal heeft uitzondering daar gelaten
Laatst bewerkt: 18 sept 2023 09:54 door Jeroen-Pion.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

vetus versus volvo penta 18 sept 2023 09:47 #1510918

  • 3Noreen
  • 3Noreen's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 14889
Calidris schreef :
johannesw schreef :
Voor een Kubota basisblok (o.a.sole, beta marine) zijn ook onderdelen over de hele wereld verkrijgbaar voor een zeer schappelijke prijs bij lokale landbouw winkels of leveranciers van bouwmachines.

Yanmar is toch ook Kubota blok? Toch? of was dat Nanni?


dat conservatieven in doorsnee hechten aan veiligheid, voorspelbaarheid en autoriteit, terwijl liberalen zich eerder thuis voelen bij nuance en complexiteit,
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.
  • Pagina:
  • 1
  • 2
  • 3
Tijd voor maken pagina: 0.185 seconden
Gemaakt door Kunena
   
   
   
   
© Zeilersforum.nl