Welkom  

   

Mijn Menu  

   

What's Up  

Geen evenementen
   

Wedstrijd  

Geen evenementen
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
Welkom, Gasten

Onderwerp: Nieuwe droge motoruitlaat bouwen

Nieuwe droge motoruitlaat bouwen 12 okt 2023 21:12 #1515854

Waar kopen jullie het isolatiemateriaal voor zo'n uitlaat? Kan dit niet vinden vooralsnog. dat mooie zoals in het filmpje met de Yanmar.
Laatst bewerkt: 12 okt 2023 21:13 door Sander Maris.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re:RE: Nieuwe droge motoruitlaat bouwen 12 okt 2023 21:24 #1515856

Sander Maris schreef :
Waar kopen jullie het isolatiemateriaal voor zo'n uitlaat? Kan dit niet vinden vooralsnog. dat mooie zoals in het filmpje met de Yanmar.

Zoek op thermische isolatiematrassen: www.thermatras.eu/product.html
Laatst bewerkt: 12 okt 2023 21:27 door Jollenbaas.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Nieuwe droge motoruitlaat bouwen 13 okt 2023 07:04 #1515881

  • Waterman
  • Waterman's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 1849
Zou je de uitlaat op kunnen hangen in rubbers zoals onder een auto?
Dat is een beproefd concept op het gebied van trillingsdemping en thermische isolatie.

Gepost met de officiële Zeilersforum-app
Zeilen: alle stress waait uit mijn hoofd 8-)
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re:Nieuwe droge motoruitlaat bouwen 13 okt 2023 07:56 #1515898

Daar zat ik ook aan te denken. Maar dat is geen stijvere verbinding die wordt voorgesteld.
Laatst bewerkt: 13 okt 2023 09:16 door Jollenbaas.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Nieuwe droge motoruitlaat bouwen 13 okt 2023 10:52 #1515961

Dat zou toch alleen gaan als de rompdoorvoer ook flexibel zou zijn? en die is dat niet op een boot. Kijk maar hoeveel een auto uitlaat nog rammelt onder de achterbumper als je bijvoorbeeld de motor start
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Nieuwe droge motoruitlaat bouwen 13 okt 2023 11:12 #1515968

  • sy helios
  • sy helios's Profielfoto
  • aanwezig
  • Gebruiker
  • Berichten: 14639
@Jollenbaas
dit is toch echt niet de eerste boot met een droge uitlaat?

ergo; als elders in het motorruim gekeken?
Helios is de zonnegod, Zoon van het Titanenpaar Hyperion en Theia, broer van Selene (Maan) en Eos (dageraad). Met zijn zonnewagen rijst hij bij dageraad op uit de Okeanos, rijdt langs de hemelkoepel en verdwijnt `s avonds in het westen weer in de oceaan.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Nieuwe droge motoruitlaat bouwen 13 okt 2023 13:27 #1516006

  • Knar
  • Knar's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 1963
Ook ik heb een Staverse Jol met een droge uitlaat. Bij mij heeft men er ooit voor gekozen om de demper dwars te monteren zodat het flexibele stuk de motortrillingen axiaal ipv radiaal opvangt. Mijn gevoel zegt me dat dit beter is.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re:RE: Nieuwe droge motoruitlaat bouwen 13 okt 2023 13:44 #1516015

Knar schreef :
Ook ik heb een Staverse Jol met een droge uitlaat. Bij mij heeft men er ooit voor gekozen om de demper dwars te monteren zodat het flexibele stuk de motortrillingen axiaal ipv radiaal opvangt. Mijn gevoel zegt me dat dit beter is.

Interessant want ik had in de tabellen al gelezen dat in een axiale richting meer beweging is toegelaten. Je zou dan een compensator dwars op de lengteas van het schip moeten zetten omdat de motor meer in de dwarsrichting beweegt. Maar afgezien of dat wel past zijn dan ook twee 90 graden bochten nodig en die vermijd ik liever ivm de tegendruk. Of zie ik dat verkeerd?

Heb je daar soms een paar foto's van?

Voor de liefhebbers van dit onderwerp wat leeswerk. Droge uitlaat bouwen:

Bijlage:

Bestandsnaam: 02fa_droge...uwen.pdf
Bestandsgrootte:1,604 KB
Laatst bewerkt: 13 okt 2023 15:59 door Jollenbaas.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Nieuwe droge motoruitlaat bouwen 13 okt 2023 15:09 #1516037

  • madoc
  • madoc's Profielfoto
  • aanwezig
  • Gebruiker
  • Berichten: 4101
Verhoogde tegendruk zou ik me geen zorgen over maken
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re:Nieuwe droge motoruitlaat bouwen 13 okt 2023 21:57 #1516106

Dit lijkt mij een oplossing als idee. :)




Laatst bewerkt: 14 okt 2023 11:58 door Jollenbaas.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Nieuwe droge motoruitlaat bouwen 13 okt 2023 23:07 #1516113

sy helios schreef :
dit is toch echt niet de eerste boot met een droge uitlaat?
Ik schat zo in dat 90+% van alle boten/schepen wereldwijd een droge uitlaat hebben.
Erik de Jong (Team Zeilersforum.nl)
Laatst bewerkt: 13 okt 2023 23:08 door Erikdejong.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Nieuwe droge motoruitlaat bouwen 14 okt 2023 08:20 #1516131

  • Shebee
  • Shebee's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 579
Misschien een zijsprong, maar als je toch nieuw bouwt, de uitlaat voor de trillingsdemper zo dicht mogelijk naar het "midden" van de motor brengen? Daar is de beweging het minst.
Nog nooit gedaan dus ik denk dat ik het wel kan!
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re:RE: Nieuwe droge motoruitlaat bouwen 14 okt 2023 10:34 #1516152

  • Knar
  • Knar's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 1963
Jollenbaas schreef :
Heb je daar soms een paar foto's van?

Bijlage:

Bestandsnaam: Anna_Wijnt...laat.pdf
Bestandsgrootte:16 KB


Bijgaand een maatschets. Op deze wijze is het indertijd in de jaren 70 geconstrueerd door Kooijman & de Vries.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Nieuwe droge motoruitlaat bouwen 14 okt 2023 10:57 #1516153

  • AdB
  • AdB's Profielfoto
  • aanwezig
  • Gebruiker
  • Berichten: 4751
Ruim twintig jaar geleden had ik een gaffelkotter met een 40 pk
Peugeot Indenor diesel met droge uitlaat.
Ook daar problemen met het flexibele gedeelte van de uitlaat, deze
begaf het om de zoveel tijd.
Na een speurtocht kwam ik een flexibel uitlaatstuk tegen van een
Citroën DS. Deze zijn wat anders gemaakt dan de standaard flexibele
stukken, en een stuk robuuster.



Na installatie ging deze jaren goed.
Ze zijn nog steeds verkrijgbaar bij DS specialisten.

A
Tornado sport
Een monohull is eigenlijk een multihull die niet "af" is...
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re:RE: Re:RE: Nieuwe droge motoruitlaat bouwen 14 okt 2023 12:00 #1516170

@Knar: Mijn dank voor de mooie tekening! En begrijp ik het goed dat het nog steeds zo werkt?
Laatst bewerkt: 14 okt 2023 12:14 door Jollenbaas.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re:RE: Re:RE: Nieuwe droge motoruitlaat bouwen 14 okt 2023 13:05 #1516185

  • Knar
  • Knar's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 1963
Jollenbaas schreef :
@Knar: Mijn dank voor de mooie tekening! En begrijp ik het goed dat het nog steeds zo werkt?
Jazeker, nu zegt dat niet zoveel want ik heb de boot nog maar een paar jaar. Maar de vorige eigenaar, die de tweede eigenaar was nadat de eerste eigenaar 'm hooguit een jaar in eigendom heeft gehad, heeft er ook nooit problemen mee gehad. Over de extra tegendruk zou ik me geen zorgen maken, het is immers een viertakt en geen tweetakt, maar het voordeel is nu de extra lengte wat naar mijn gevoel gunstig is voor de geluiddemping.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Nieuwe droge motoruitlaat bouwen 14 okt 2023 13:16 #1516186

  • daan1508
  • daan1508's Profielfoto
  • aanwezig
  • Gebruiker
  • Berichten: 1554
madoc schreef :
Verhoogde tegendruk zou ik me geen zorgen over maken

Ik ook niet. Totaal niet. Deze motoren kunnen ook werken met een natte uitlaat. Op het moment dat daar het water naar buiten geperst gaat worden heerst best tegendruk, en dat kan prima. Zo veel tegendruk ga je in een droge uitlaat nooit halen.
Stevenaak "Maria", 1879 (Kromhout 6LS)
Omgebouwde Juniorvlet "Kikker" met zijzwaarden
ex: Victoire 22 "Penny Lane" (Honda 5pk 4takt), Leisure 23SL "Maggie Mae" (VP MD5A/110S, was MB2A/50S)
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re:Nieuwe droge motoruitlaat bouwen 12 nov 2023 21:01 #1522204

De droge uitlaat is uit de boot. Hoorde de laatste vakantieweek ook kort lawaai bij het starten maar niet bij een hete uitlaat...
De oorzaak van die rammel (metaal op metaal) met een koude uitlaat lijkt gevonden. De uitlaat is niet gescheurd maar de vier bouten bij de flens (bij de Cowl-demper) zaten vrij los. Denk dat ze zijn los gejutterd/getrild doordat de uitlaat veel te star is en motor op soepele motorsteunen staat.

Net genoeg los om bij trillen/starten van de koude motor en -uitlaat even lawaai te maken maar geen roet lekkage omdat de uitlaat daarna vlug uitzet door de hitte. Aan de pakking is het jutteren en wat roet tussen de flens delen te zien. Moet nu ook een nieuw isolatie matras hebben. Deze is kapot getrild door de scherpe randen van het oude flexibele gevlochten deel.

Als oplossing denk ik nu aan een nieuwe rvs uitlaat met een dubbele compensator. Deze kan axiaal en radiaal meer bewegen wat ook nodig is. De demper zit in het hart van het schip. Wellicht is de nieuwe rvs compensator gelijk op de demper in de hartlijn zetten met vervolgens een verzet (max. 2x 15 graden bocht) naar het uitlaatspruitstuk beter.
De tekening van Knar is ook zeker te overwegen maar dat zorgt voor extra en haakse bochten. Dilemma...





Laatst bewerkt: 12 nov 2023 21:45 door Jollenbaas.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Nieuwe droge motoruitlaat bouwen 12 nov 2023 21:04 #1522205

  • Jeroen-Pion
  • Jeroen-Pion's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker is geblokkeerd
  • Berichten: 5412
""Wellicht is een nieuwe rvs uitlaat in de hartlijn zetten beter.""

Ik neem aan wel gepolijst rvs ? want deze roestige pijp hoort echt niet bij die machine kamer laat staan schip :blush:
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re:Nieuwe droge motoruitlaat bouwen 12 nov 2023 21:11 #1522207

Sorry... :D
Laatst bewerkt: 12 nov 2023 21:11 door Jollenbaas.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Nieuwe droge motoruitlaat bouwen 12 nov 2023 21:19 #1522208

  • madoc
  • madoc's Profielfoto
  • aanwezig
  • Gebruiker
  • Berichten: 4101
Jeroen-Pion schreef :
""Wellicht is een nieuwe rvs uitlaat in de hartlijn zetten beter.""

Ik neem aan wel gepolijst rvs ? want deze roestige pijp hoort echt niet bij die machine kamer laat staan schip :blush:
Dat ziet geen kip want er komt toch isolatie omheen.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re:Nieuwe droge motoruitlaat bouwen 15 nov 2023 20:42 #1522927

Is er soms iemand op het ZF bekend met het (her)berekenen van de benodigde uitlaatdiameter / lengte / tegendruk bij een droge uitlaat voor een diesel?
Laatst bewerkt: 15 nov 2023 21:04 door Jollenbaas.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Nieuwe droge motoruitlaat bouwen 15 nov 2023 21:53 #1522946

  • daan1508
  • daan1508's Profielfoto
  • aanwezig
  • Gebruiker
  • Berichten: 1554
Nee, geen berekening. Maar vergelijk het eens met een auto.
Ik weet wel een voorbeeld: Citroën BX, 1600cc benzine, 88 pk, 48mm uitlaat met 2 dempers, verschillende haakse bochten, lengte ongv 4 meter.
Stevenaak "Maria", 1879 (Kromhout 6LS)
Omgebouwde Juniorvlet "Kikker" met zijzwaarden
ex: Victoire 22 "Penny Lane" (Honda 5pk 4takt), Leisure 23SL "Maggie Mae" (VP MD5A/110S, was MB2A/50S)
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Nieuwe droge motoruitlaat bouwen 16 nov 2023 18:46 #1523082

  • Waterman
  • Waterman's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 1849
Dan is die 1600 cc benzine BX niet echt een goede vergelijking.

Vergelijk dan met een auto met een dieselmotor met een vergelijkbare motorinhoud en vegelijkbaar aantal cylinders.

Bij een grotere motorinhoud zijn zowel de pijp als de dempers gedimensioneerd op meer flow.
De "premium" merken steken meer budget in "sound engineering" dan de gemiddelde.

Persoonlijk zou ik dan gaan meten aan een Mercedes uitlaat van een E-klasse met 3 liter dieselmotor.
Zonder turbo, want die heeft ook flinke invloed op het uitlaatgeluid.
Bij voorkeur in Elegance uitvoering; de Avant Garde en AMG variant klinken waarschijnlijk "sportiever", net als BMW's.

Andere diesels die ik als behoorlijk stil ervaar vindt je in de pompen die een bouwput droog houden.
Generatoren zijn soms ook fluisterstil.



Gepost met de officiële Zeilersforum-app
Zeilen: alle stress waait uit mijn hoofd 8-)
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Nieuwe droge motoruitlaat bouwen 17 nov 2023 07:41 #1523116

  • daan1508
  • daan1508's Profielfoto
  • aanwezig
  • Gebruiker
  • Berichten: 1554
Waterman schreef :
Dan is die 1600 cc benzine BX niet echt een goede vergelijking.

Vergelijk dan met een auto met een dieselmotor met een vergelijkbare motorinhoud en vegelijkbaar aantal cylinders.

Bij een grotere motorinhoud zijn zowel de pijp als de dempers gedimensioneerd op meer flow.
De "premium" merken steken meer budget in "sound engineering" dan de gemiddelde.

Persoonlijk zou ik dan gaan meten aan een Mercedes uitlaat van een E-klasse met 3 liter dieselmotor.
Zonder turbo, want die heeft ook flinke invloed op het uitlaatgeluid.
Bij voorkeur in Elegance uitvoering; de Avant Garde en AMG variant klinken waarschijnlijk "sportiever", net als BMW's.

Andere diesels die ik als behoorlijk stil ervaar vindt je in de pompen die een bouwput droog houden.
Generatoren zijn soms ook fluisterstil.



Gepost met de officiële Zeilersforum-app

Nee, daar ben ik het niet mee eens. Een grotere pijp maakt meer geluid dan een kleine pijp.
En een Yanmar 3GM30 is 1266cc, 3 cilinders. Het is dus echt geen slechte vergelijk.

Die uitlaat van een 3L mercedes is pas een slechte vergelijking.
Stevenaak "Maria", 1879 (Kromhout 6LS)
Omgebouwde Juniorvlet "Kikker" met zijzwaarden
ex: Victoire 22 "Penny Lane" (Honda 5pk 4takt), Leisure 23SL "Maggie Mae" (VP MD5A/110S, was MB2A/50S)
Laatst bewerkt: 17 nov 2023 07:42 door daan1508.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.
Tijd voor maken pagina: 0.181 seconden
Gemaakt door Kunena
   
   
   
   
© Zeilersforum.nl