Welkom  

   

Mijn Menu  

   

What's Up  

Geen evenementen
   

Wedstrijd  

Geen evenementen
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
Welkom, Gasten

Onderwerp: Nieuwe droge motoruitlaat bouwen

Nieuwe droge motoruitlaat bouwen 17 nov 2023 08:53 #1523129

  • Philip
  • Philip's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 8369
daan1508 schreef :

Nee, daar ben ik het niet mee eens. Een grotere pijp maakt meer geluid dan een kleine pijp.
En een Yanmar 3GM30 is 1266cc, 3 cilinders. Het is dus echt geen slechte vergelijk.

Die uitlaat van een 3L mercedes is pas een slechte vergelijking.
Nog minder, slechts 0,954 liter..
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re:Nieuwe droge motoruitlaat bouwen 17 nov 2023 08:53 #1523131

Heb Discom gevraagd om advies. Ben benieuwd!
Laatst bewerkt: 17 nov 2023 08:55 door Jollenbaas.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Nieuwe droge motoruitlaat bouwen 17 nov 2023 09:02 #1523133

  • Jeroen-Pion
  • Jeroen-Pion's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker is geblokkeerd
  • Berichten: 5412
Wat is de reden dat je twijfelt aan de diameter? Voldeed de oude niet ?
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re:Nieuwe droge motoruitlaat bouwen 17 nov 2023 09:08 #1523137

Twijfel of de diameter (nu 40 mm inwendig maar bij de bochten is dat minder) juist is gezien de lengte en bochten en welke compensator geschikt en vooral flexibeler is.
Het huidige omvlochten deel heeft nu een lengte van maar 130 mm. De diameter is nooit nagerekend.

Op deze foto is de inbouwhoek aan boord te zien.

Laatst bewerkt: 17 nov 2023 09:23 door Jollenbaas.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Nieuwe droge motoruitlaat bouwen 17 nov 2023 09:30 #1523141

  • Jeroen-Pion
  • Jeroen-Pion's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker is geblokkeerd
  • Berichten: 5412
Bochten ? Die paar flauwe knikken mag je geen bocht noemen .

Die leveren een tegendruk tot ver achter de komma in vergelijk met een kaarsrechte pijp .
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re:RE: Nieuwe droge motoruitlaat bouwen 17 nov 2023 09:33 #1523144

Jeroen-Pion schreef :
Bochten ? Die paar flauwe knikken mag je geen bocht noemen .

Die leveren een tegendruk tot ver achter de komma in vergelijk met een kaarsrechte pijp .

Klopt maar bij de zwanenhals en de demper zitten nog een aantal 90 graden bochten.
Laatst bewerkt: 17 nov 2023 09:33 door Jollenbaas.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Nieuwe droge motoruitlaat bouwen 17 nov 2023 09:35 #1523145

  • Jeroen-Pion
  • Jeroen-Pion's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker is geblokkeerd
  • Berichten: 5412
Ja dus ?

Zullen we nu een kijken hoe dezelfde 3GM30 met natte uitlaat het heeft ? Daar zit nog een waterlock tussen en mag hij er elke keer nog een puts water uitdrukken op de uitlaatgassen .

Over tegendruk gesproken……….. :unsure:
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re:Nieuwe droge motoruitlaat bouwen 17 nov 2023 09:42 #1523149

Weet ik maar die slangen zijn dan als het goed is 50 mm inwendig. Mijn uitlaatpijp is 40 mm inwendig. Vandaar mijn twijfels.
Nu ik hem toch vervang door een van rvs wil het gelijk goed doen.
Laatst bewerkt: 17 nov 2023 09:42 door Jollenbaas.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Nieuwe droge motoruitlaat bouwen 17 nov 2023 09:57 #1523154

  • Jeroen-Pion
  • Jeroen-Pion's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker is geblokkeerd
  • Berichten: 5412
Dat snap ik dan weer wel .

Maar ik denk dat jouw 40 mm minder tegendruk heeft dan een 50 mm natte uitlaat .

De opmerking hoe groter de diameter hoe meer lawaai moet je wel ook even serieus meenemen bij een droge uitlaat !

Vroeger toen dat nog mocht , schroefden de Scania V8 rijders de 85 mm pijpen af fabriek er meteen af , klep er tusssn en een rechte pijp zo dik als er ruimte is :woohoo:

Meer muziek / geroffel van de V8 en een prachtige jank van de turbo van de blow of valve :evil:

Ik denk dat jij het zo stil mogelijk wil hebben binnen de verantwoorde diameters :P
Laatst bewerkt: 17 nov 2023 09:58 door Jeroen-Pion.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re:Nieuwe droge motoruitlaat bouwen 17 nov 2023 10:20 #1523159

Inderdaad. :)
Laatst bewerkt: 17 nov 2023 10:20 door Jollenbaas.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Nieuwe droge motoruitlaat bouwen 17 nov 2023 17:19 #1523270

  • daan1508
  • daan1508's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 1561
Philip schreef :
daan1508 schreef :

Nee, daar ben ik het niet mee eens. Een grotere pijp maakt meer geluid dan een kleine pijp.
En een Yanmar 3GM30 is 1266cc, 3 cilinders. Het is dus echt geen slechte vergelijk.

Die uitlaat van een 3L mercedes is pas een slechte vergelijking.
Nog minder, slechts 0,954 liter..

Juist, ik had het getal van de 3YM30 gevonden per ongeluk.




Sorry Jollenbaas, totaal niet lullig bedoeld: geen zorgen om maken! Dit is niet je probleem :)
Stevenaak "Maria", 1879 (Kromhout 6LS)
Omgebouwde Juniorvlet "Kikker" met zijzwaarden
ex: Victoire 22 "Penny Lane" (Honda 5pk 4takt), Leisure 23SL "Maggie Mae" (VP MD5A/110S, was MB2A/50S)
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re:Nieuwe droge motoruitlaat bouwen 16 dec 2023 11:24 #1528794

Zo de nieuwe rvs uitlaat is klaar om te laten lassen.
De uitwendige diameter is gelijk gebleven als van Yanmar: 50,8 mm. Maar nu wel over de volle lengte van de uitlaat. Het flexibele deel is 500 mm lang ipv. 200 mm. Hopelijk is deze uitvoering beter :)







Eerdere foto's:



Laatst bewerkt: 16 dec 2023 11:53 door Jollenbaas.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re:Nieuwe droge motoruitlaat bouwen 16 dec 2023 12:00 #1528802

Mooi hoor! Zoals altijd heb je het goed voorbereid..

Waarom zit die aansluiting bij de motorflens nu op een andere plaats? Wat is dat eigenlijk voor aansluiting?

Die balg goed afdekken als je gaat lassen. Wordt het GTAW (tig) gelast? Dan heb je geen lasspetters… Ander lasproces is ook prima, maar dan die balg heel goed afdekken dat daar niks opkomt…
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re:Nieuwe droge motoruitlaat bouwen 16 dec 2023 12:55 #1528811

Dank je. Die aansluiting bij de motorflens op het uitlaatspruitstuk is voor de (droge) uitlaatgas sensor. Hij zit onder een hoek van 45 graden omdat dat beter uitkomt met de kabelboom. Nu ik toch bezig ben gelijk maar gemaakt...

Ik laat hem Tig lassen en omhul de balg met een brandwerende deken.
Laatst bewerkt: 16 dec 2023 16:47 door Jollenbaas.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re:Nieuwe droge motoruitlaat bouwen 17 dec 2023 23:20 #1529099

Hij ligt klaar om te laten lassen.

Laatst bewerkt: 17 dec 2023 23:20 door Jollenbaas.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re:Nieuwe droge motoruitlaat bouwen 18 dec 2023 05:46 #1529102

Ziet ee goed uit!

Neem aan dat ie ( de grondlaag) met backing gas gelast wordt?

Dus beide flenzen ff aftapen, en slangetje erin met argon om lucht te verdringen. scheelt weer oxidatie van de las aan de binnenkant…

Het is een droge uitlaat, dus corrosie zal wel meevallen… maar als je het toch laat lassen dan beter met backing gas.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re:Nieuwe droge motoruitlaat bouwen 20 dec 2023 19:50 #1529614

Het rvs laswerk aan o.a. de uitlaat is klaar. De uitlaat is met backing gas gelast. :)

De kleine 'dunne' flens (6 mm) bij het uitlaatspruitstuk is al wat dikker dan gebruikelijk maar moet helaas worden nagevlakt. Wat is hiervoor een goede en handige werkwijze?

Laatst bewerkt: 20 dec 2023 20:45 door Jollenbaas.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re:Nieuwe droge motoruitlaat bouwen 20 dec 2023 20:45 #1529634

Potjandorie, ziet er sjiek-de-friemel uit hoor…

Is die uitlaatflens een beetje kromgetrokken na het lassen? Is het erg veel?
Als het meevalt en je een goede vijl hebt kan je hem daarmee vlakken…
Heb op de MTS heel wat afgevijld, met wat beleid en een goede halfzoete vijl is dat best te doen.

Of op een freesbank natuurlijk… dat gaat veel sneller…
Laatst bewerkt: 20 dec 2023 20:46 door sjoerd1981.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re:Nieuwe droge motoruitlaat bouwen 20 dec 2023 21:20 #1529640

Zeker fraai en zowat zonde om straks in te pakken met een isolatiematras...

Het flensje (90 × 78 x 6 mm) is rondom ca. 0,5 mm kromgetrokken en dat is m.i. teveel om dat met een vijl goed te kunnen doen. Het geheel vastzetten tijdens het vijlen is ook een ding. Dacht aan een bandschuurmachine.

Mooi vlak aansluiten is natuurlijk nodig omdat de pakking zo niet meer goed zal afdichten. Bij de koperen afdichtring zal hij dan koelvloeistof gaan lekken.

Dat gat heeft verder geen nut bij de droge uitlaat. Indien nodig kan ik via het gat dat deel van het uitlaatspruitstuk met een ragerborstel schoonmaken. Het gat dichtmaken wil ik daarom niet doen.




Laatst bewerkt: 20 dec 2023 23:36 door Jollenbaas.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re:Nieuwe droge motoruitlaat bouwen 21 dec 2023 08:26 #1529687

Tja, rvs trekt nu eenmaal enorm bij het lassen. Veel meer dan gewoon staal.
Maar het laat zich ook eenvoudig terugsmeden.

Neem een stevige bankschroef. Hang je mooie nieuwe uitlaat eraan op, met de kromme flens liggend op de bekken, en nèt niet vastgeknepen aan de pijp. Een paar tikjes met de hamer op de lasrups (je hoeft niet eens hard te slaan). Herhalen met de hele handel een kwartslag gedraaid.
Als je bang bent voor hamerputjes, kun je er een klein plaatje staal tussen houden bij het slaan.
Schippers schoffelen niet
Laatst bewerkt: 21 dec 2023 08:27 door Berghout-2.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re:Nieuwe droge motoruitlaat bouwen 21 dec 2023 17:17 #1529809

Erop slaan met een (messing of koperen?) hamer is niet het eerst wat ik zou doen... Zou dat gaan bij 6 mm rvs?
Mijn Brockhaus-Heuer bankschroefje van 120 mm breed is daar denk ik net te klein voor.
Laatst bewerkt: 21 dec 2023 17:26 door Jollenbaas.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re:Nieuwe droge motoruitlaat bouwen 21 dec 2023 17:58 #1529826

Jollenbaas schreef :
Erop slaan met een (messing of koperen?) hamer is niet het eerst wat ik zou doen... Zou dat gaan bij 6 mm rvs?

Jazeker. Al zou het 10 of 12 mm zijn! RVS is zacht, he.
Een Heuer is er zeer geschikt voor. Misschien een beetje pielen omdat het een beetje kleine bankschroef is.
Je kunt een gewone stalen hamer nemen. Ideaal in dit geval is een anderhalf ponder.
Schippers schoffelen niet
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Nieuwe droge motoruitlaat bouwen 21 dec 2023 18:44 #1529833

  • Jeroen-Pion
  • Jeroen-Pion's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker is geblokkeerd
  • Berichten: 5412
Even terug naar de lasser , die legt een tegen lasje en het is weer kaarsrecht , zonder hamer en welk geweld dan ook.

Vreemd dat hij dat niet gedaan heeft , want lassen met backing gas etc doet niet een amateur , dus dat het krom zou trekken had hij zeker moeten weten , dus tegenlassen .

Verder is het weer als van ouds ; een genot om naar te kijken !!! :kiss:
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Nieuwe droge motoruitlaat bouwen 21 dec 2023 18:58 #1529842

Jeroen-Pion schreef :
Even terug naar de lasser , die legt een tegen lasje en het is weer kaarsrecht , zonder hamer en welk geweld dan ook...

Een tegenlas is normaal een prima oplossing, maar daar is bij deze flens geen plek voor, denk ik.

Nu Jollenbaas dit weet, kan hij ook bedenken waarom de "echte" flens (die aan de andere kant zit) zo'n soort tuit heeft. Die voorkomt kromtrekken bij het lassen.
Schippers schoffelen niet
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Nieuwe droge motoruitlaat bouwen 21 dec 2023 18:59 #1529843

Tja, beetje krom door krimpen van de hoeklas (rvs las krimpt als een malle). Kan gebeuren, zeker met een 6mm flensje.

Rvs is inderdaad redelijk zacht en taai, kan je wel koud vervormen.

Maar hoeveel mm is tie nou eigenlijk krom? Fotootje?
Ik neem aan dat ie van buiten een hoeklas heeft. En dat de flens naar buiten krom is (richting de balg zeg maar).

Als je niet wilt hengsten (koud vervormen) dan vijlen.

(Ik zou het ook wel durven met een kleine slijptol voorzien van flappen schuurschijf. Maar dat moet je wel rustig doen, winkelhaakje erbij opspannen in de bankschroef en rustig vlak aaien).
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.
Tijd voor maken pagina: 0.161 seconden
Gemaakt door Kunena
   
   
   
   
© Zeilersforum.nl