Dag forum,
vorig jaar hebben wij een Yanmar 1GM10 eencylindertje laten reviseren. Alle aan sljtage onderhevige onderdelen zijn hierbij (preventief) vervangen. Maar ook de cylinderkop zelf is vervangen want deze was zwaar gecorrodeerd door via het uitlaatspruitstuk binnendringend zeewater. De schade aan de cylinderkop was de aanzet tot deze revisie. Gelukkig was er niks anders aangetast door het zeewater. Bij deze oefening zijn uiteraard ook alle pakkingen vervangen en we hebben hiervoor
deze pakking set gebruikt. Jammer genoeg bleek dit bij aankomst geen origineel Yanmar onderdeel maar een B-merk
De revisie werd uitgevoerd door een bevriend diesl-technicus. Ik heb het ganse proces aandachtig gevold en het lijkt mij dat alles keurig volgens het boekje is gebeurd (maar ik ben geen motor-technicus en kan daar misschien niet zo goed over oordelen
).
Ondertussen is het motortje tot onze tevredenheid terug in dienst. Maar wat hierbij opvalt is dat zich op de buitenrand van de koppakking een vuil-wit, brokkelig laagje vormt. Het lijkt wel een kalk- of zoutafzetting. Kan het zijn dat die pakking een beetje koelwater "zweet"? Ik heb dit fenomeem al wel eerder gezien op bv. een waterpomp-pakking maar nu het de cylinderkop betreft maak ik me toch wat zorgen.
Op bijgevoegde foto's is de afzetting zichtbaar onder de thermostaat, maar evengoed aan de zijkant van het motortje of achteraan onder de luchtinlaat. Er zijn ook plaatsen waar zich helemaal geen afzetting vormt.
De motor blijft mooi op temperatuur (ongeveer 52 graden als ik me goed herinner) en er is nergens enig spoor van koelwater-lekkage. Ook de motorolie ziet er zuiver uit, geen spoor van lekkend water.
Heeft iemand enig idee wat hier aan de hand is?
Alvast bedankt!