Welkom  

   

Mijn Menu  

   

What's Up  

Geen evenementen
   

Wedstrijd  

Geen evenementen
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
Welkom, Gasten
  • Pagina:
  • 1
  • 2

Onderwerp: Yanmar met zwetende koppakking

Yanmar met zwetende koppakking 27 sept 2023 20:13 #1513024

  • miva61
  • miva61's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 61
Dag forum,

vorig jaar hebben wij een Yanmar 1GM10 eencylindertje laten reviseren. Alle aan sljtage onderhevige onderdelen zijn hierbij (preventief) vervangen. Maar ook de cylinderkop zelf is vervangen want deze was zwaar gecorrodeerd door via het uitlaatspruitstuk binnendringend zeewater. De schade aan de cylinderkop was de aanzet tot deze revisie. Gelukkig was er niks anders aangetast door het zeewater. Bij deze oefening zijn uiteraard ook alle pakkingen vervangen en we hebben hiervoor deze pakking set gebruikt. Jammer genoeg bleek dit bij aankomst geen origineel Yanmar onderdeel maar een B-merk :ohmy:

De revisie werd uitgevoerd door een bevriend diesl-technicus. Ik heb het ganse proces aandachtig gevold en het lijkt mij dat alles keurig volgens het boekje is gebeurd (maar ik ben geen motor-technicus en kan daar misschien niet zo goed over oordelen ;) ).

Ondertussen is het motortje tot onze tevredenheid terug in dienst. Maar wat hierbij opvalt is dat zich op de buitenrand van de koppakking een vuil-wit, brokkelig laagje vormt. Het lijkt wel een kalk- of zoutafzetting. Kan het zijn dat die pakking een beetje koelwater "zweet"? Ik heb dit fenomeem al wel eerder gezien op bv. een waterpomp-pakking maar nu het de cylinderkop betreft maak ik me toch wat zorgen.

Op bijgevoegde foto's is de afzetting zichtbaar onder de thermostaat, maar evengoed aan de zijkant van het motortje of achteraan onder de luchtinlaat. Er zijn ook plaatsen waar zich helemaal geen afzetting vormt.

De motor blijft mooi op temperatuur (ongeveer 52 graden als ik me goed herinner) en er is nergens enig spoor van koelwater-lekkage. Ook de motorolie ziet er zuiver uit, geen spoor van lekkend water.

Heeft iemand enig idee wat hier aan de hand is?
Alvast bedankt!
Bijlagen:
Laatst bewerkt: 27 sept 2023 20:19 door miva61.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Yanmar met zwetende koppakking 27 sept 2023 21:22 #1513034

Als je zoals je zegt schone olie en geen olie in je koelwater hebt, je motor netjes op temperatuur blijft en goed start.
Dan lijkt het alsof het pakkingmateriaal reageert met de omgeving en zou ik zelf daar verder geen drukte over maken.
Voldoet één van de voorwaarden niet dan kocht ik een verse pakking en maakte die er tussen.
Een cilinderkop van een 1gm kan echt geen probleem zijn. Wel even een goede momentsleutel gebruiken.
Origineel zijn die pakkingen best prijzig trouwens.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Yanmar met zwetende koppakking 27 sept 2023 22:14 #1513040

  • Petervdw
  • Petervdw's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 1543
miva61,
Goede gewoonte na een revisie: Kopbouten na warmdraaien na de revisie, natrekken op het juiste moment en volgorde. Meestal is de instructie na 50 draaiuren of zo, maar beter is het om het na de eerste keer goed warmdraaien te doen. En uiteraard weer als voorgeschreven is om het na pakweg 50 uur nog eens te doen. Verder is van belang om originele onderdelen te gebruiken, met name de koppakking. En uiteraard een goede momentsleutel gebruiken. Overigens moet je voor het natrekken eerst de koppbouten stuk voor stuk lossen, de draad goed in de smeerolie zetten en eerst op een voorspanning van pakweg 2 a 3 kgm weer vastzetten.

Vr.groet, peter
Laatst bewerkt: 27 sept 2023 22:17 door Petervdw.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Yanmar met zwetende koppakking 28 sept 2023 04:57 #1513046

  • Ilex
  • Ilex's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 8393
Petervdw schreef :
miva61,
Goede gewoonte na een revisie: Kopbouten na warmdraaien na de revisie, natrekken op het juiste moment en volgorde. Meestal is de instructie na 50 draaiuren of zo, maar beter is het om het na de eerste keer goed warmdraaien te doen. En uiteraard weer als voorgeschreven is om het na pakweg 50 uur nog eens te doen. Verder is van belang om originele onderdelen te gebruiken, met name de koppakking. En uiteraard een goede momentsleutel gebruiken. Overigens moet je voor het natrekken eerst de koppbouten stuk voor stuk lossen, de draad goed in de smeerolie zetten en eerst op een voorspanning van pakweg 2 a 3 kgm weer vastzetten.

Vr.groet, peter

Dit geldt alleen voor oude typen koppakkingen. Nieuwe hoeven niet nagetrokken te worden. Zou op verpakking moeten staan.

Natrekken doe je met een koude motor.
Bouten niet helemaal eruit en insmeren...
1.5 toer terugdraaien en opnieuw met momentsleutel vastzetten.

Tenzij Yanmar anders voorschrijft.

Als er rekbouten gebruikt zijn, dienen deze te worden vervangen als een nieuwe koppakking gestoken wordt.
Laatst bewerkt: 28 sept 2023 04:59 door Ilex.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Yanmar met zwetende koppakking 28 sept 2023 08:26 #1513077

  • madoc
  • madoc's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 3578
Ilex schreef :
Petervdw schreef :
miva61,
Goede gewoonte na een revisie: Kopbouten na warmdraaien na de revisie, natrekken op het juiste moment en volgorde. Meestal is de instructie na 50 draaiuren of zo, maar beter is het om het na de eerste keer goed warmdraaien te doen. En uiteraard weer als voorgeschreven is om het na pakweg 50 uur nog eens te doen. Verder is van belang om originele onderdelen te gebruiken, met name de koppakking. En uiteraard een goede momentsleutel gebruiken. Overigens moet je voor het natrekken eerst de koppbouten stuk voor stuk lossen, de draad goed in de smeerolie zetten en eerst op een voorspanning van pakweg 2 a 3 kgm weer vastzetten.

Vr.groet, peter

Dit geldt alleen voor oude typen koppakkingen. Nieuwe hoeven niet nagetrokken te worden. Zou op verpakking moeten staan.

Natrekken doe je met een koude motor.
Bouten niet helemaal eruit en insmeren...
1.5 toer terugdraaien en opnieuw met momentsleutel vastzetten.

Tenzij Yanmar anders voorschrijft.

Als er rekbouten gebruikt zijn, dienen deze te worden vervangen als een nieuwe koppakking gestoken wordt.
Een rekbout hoef je alleen te vervangen als hij "overrekt" is geweest.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Yanmar met zwetende koppakking 28 sept 2023 08:59 #1513085

  • Ilex
  • Ilex's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 8393
Hoe weet je dat...?
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Yanmar met zwetende koppakking 28 sept 2023 10:00 #1513113

  • madoc
  • madoc's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 3578
Ilex schreef :
Hoe weet je dat...?
Omdat ik op schepen werkte waar de tapeinden hydraulisch gerekt worden om de koppen vast en los te zetten en deze tapeinden nooit vervangen worden.
Laatst bewerkt: 28 sept 2023 10:12 door madoc.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Yanmar met zwetende koppakking 28 sept 2023 10:04 #1513116

De rekbouten moet je altijd vervangen. Dat is de eigenschap van deze bouten .
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Yanmar met zwetende koppakking 28 sept 2023 10:14 #1513120

  • madoc
  • madoc's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 3578
Jeroen-Pion schreef :
De rekbouten moet je altijd vervangen. Dat is de eigenschap van deze bouten .
De eigenschap is dat ze terugkomen in de oorspronkelijk lengte wanneer je de rekgrens niet overschrijd.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Yanmar met zwetende koppakking 28 sept 2023 10:17 #1513121

madoc schreef :
Jeroen-Pion schreef :
De rekbouten moet je altijd vervangen. Dat is de eigenschap van deze bouten .
De eigenschap is dat ze terugkomen in de oorspronkelijk lengte wanneer je de rekgrens niet overschrijd.

De grap is dat ze rekken , daarom hoef je ze ook niet na te halen .

Ze rekken 1x dat is de eigenschap.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Yanmar met zwetende koppakking 28 sept 2023 10:41 #1513126

  • Ilex
  • Ilex's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 8393
madoc schreef :
Ilex schreef :
Hoe weet je dat...?
Omdat ik op schepen werkte waar de tapeinden hydraulisch gerekt worden om de koppen vast en los te zetten en deze tapeinden nooit vervangen worden.

Ik bedoelde: hoe weet je dat ze te ver gerekt zijn?
:lol:
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Yanmar met zwetende koppakking 28 sept 2023 10:49 #1513128

  • madoc
  • madoc's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 3578
Jeroen-Pion schreef :
madoc schreef :
Jeroen-Pion schreef :
De rekbouten moet je altijd vervangen. Dat is de eigenschap van deze bouten .
De eigenschap is dat ze terugkomen in de oorspronkelijk lengte wanneer je de rekgrens niet overschrijd.

De grap is dat ze rekken , daarom hoef je ze ook niet na te halen .

Ze rekken 1x dat is de eigenschap.
En al je losdraait komen ze weer terug op de originele lengte en kun je ze weer gebruiken. z

Zogenaamde elastische vervorming van staal
Laatst bewerkt: 28 sept 2023 10:56 door madoc.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Yanmar met zwetende koppakking 28 sept 2023 10:51 #1513129

  • madoc
  • madoc's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 3578
Ilex schreef :
madoc schreef :
Ilex schreef :
Hoe weet je dat...?
Omdat ik op schepen werkte waar de tapeinden hydraulisch gerekt worden om de koppen vast en los te zetten en deze tapeinden nooit vervangen worden.

Ik bedoelde: hoe weet je dat ze te ver gerekt zijn?
:lol:
Als je ze te ver uitrekt breken ze.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Yanmar met zwetende koppakking 28 sept 2023 10:53 #1513131

madoc schreef :
Jeroen-Pion schreef :
madoc schreef :
Jeroen-Pion schreef :
De rekbouten moet je altijd vervangen. Dat is de eigenschap van deze bouten .
De eigenschap is dat ze terugkomen in de oorspronkelijk lengte wanneer je de rekgrens niet overschrijd.

De grap is dat ze rekken , daarom hoef je ze ook niet na te halen .

Ze rekken 1x dat is de eigenschap.
En al je losdraait komen ze weer terug op de originele lengte en kun je ze weer gebruiken.

Lees je even in !

Bij demontage zijn ze blijvend vervormd.

Maar goed ieder zijn ding ;)
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Yanmar met zwetende koppakking 28 sept 2023 10:58 #1513133

  • madoc
  • madoc's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 3578
Jeroen-Pion schreef :
madoc schreef :
Jeroen-Pion schreef :
madoc schreef :
Jeroen-Pion schreef :
De rekbouten moet je altijd vervangen. Dat is de eigenschap van deze bouten .
De eigenschap is dat ze terugkomen in de oorspronkelijk lengte wanneer je de rekgrens niet overschrijd.

De grap is dat ze rekken , daarom hoef je ze ook niet na te halen .

Ze rekken 1x dat is de eigenschap.
En al je losdraait komen ze weer terug op de originele lengte en kun je ze weer gebruiken.

Lees je even in !

Bij demontage zijn ze blijvend vervormd.

Maar goed ieder zijn ding ;)
Kijk eens even bij:" bepaling van treksterkte van staal"! Even inlezen ;) Materiaalkennis op de LTS
Laatst bewerkt: 28 sept 2023 11:01 door madoc.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Yanmar met zwetende koppakking 28 sept 2023 11:00 #1513134

Ik denk dat ieder met Google , rekbouten kan in voeren en lezen wat men er allemaal over verteld .

Ik denk dat ieder dan ook zelf de afweging kan maken wel of niet vervangen .

Mij maakt het allemaal niet uit om eerlijk te zijn B)
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Yanmar met zwetende koppakking 28 sept 2023 12:30 #1513147

  • Wadloper
  • Wadloper's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 27518
Voor we gaan uitweiden over rekbouten (die kunnen inderdaad niet hergebruikt worden; ze heten zo omdat tot over de vloeigrens worden gerekt), zou even moeten worden vastgesteld of Yanmar inderdaad rekbouten toepast op zijn blokken.
De rekbout is iets dat nog wel eens met 'moderne' motoren wordt geassocieerd. En hoe modern zijnde Yanmar. Motoren nu eigenlijk.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Yanmar met zwetende koppakking 28 sept 2023 12:54 #1513157

Wadloper schreef :
zou even moeten worden vastgesteld of Yanmar inderdaad rekbouten toepast op zijn blokken


En? Wat komt er uit je onderzoekje?
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Yanmar met zwetende koppakking 28 sept 2023 13:28 #1513163

  • Johan22
  • Johan22's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 779
Wadloper schreef :
Voor we gaan uitweiden over rekbouten (die kunnen inderdaad niet hergebruikt worden; ze heten zo omdat tot over de vloeigrens worden gerekt), zou even moeten worden vastgesteld of Yanmar inderdaad rekbouten toepast op zijn blokken.
De rekbout is iets dat nog wel eens met 'moderne' motoren wordt geassocieerd. En hoe modern zijnde Yanmar. Motoren nu eigenlijk.

Goed punt. Ik kan er niets over vinden voor een Yanmar GM. En de aangeboden kopbouten worden ook niet als zodanig benoemd. Wat zegt jouw monteur?
Terzijde: er zijn wel herbruikbare rekbouten blijkbaar, maar dan wel bv maximaal 5x herbruiken volgens voorschrift. Meeste gewoon vervangen.



Gepost met de officiële Zeilersforum-app
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Yanmar met zwetende koppakking 28 sept 2023 13:53 #1513167

  • sy helios
  • sy helios's Profielfoto
  • aanwezig
  • Gebruiker
  • Berichten: 13610
even los van dat hele verhaal over wel niet trekbouten

aandraaien moet vlgs mij altijd na X uur
dus dat zal het "euvel" wel zijn
Helios is de zonnegod, Zoon van het Titanenpaar Hyperion en Theia, broer van Selene (Maan) en Eos (dageraad). Met zijn zonnewagen rijst hij bij dageraad op uit de Okeanos, rijdt langs de hemelkoepel en verdwijnt `s avonds in het westen weer in de oceaan.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Yanmar met zwetende koppakking 28 sept 2023 13:57 #1513170

sy helios schreef :
even los van dat hele verhaal over wel niet trek-bouten

aandraaien moet vlgs mij altijd na X uur
dus dat zal het "euvel" wel zijn

Da's totaal iets anders :whistle:

Laten we het onderwerp niet teveel op rekken.

Maar klopt zal in het werkplaats handboek zeker beschreven staan x uur en aantrekken koude of warme motor vele mogelijkheden te over bij fabrikanten
Laatst bewerkt: 28 sept 2023 13:58 door Jeroen-Pion.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Yanmar met zwetende koppakking 28 sept 2023 14:00 #1513171

  • sy helios
  • sy helios's Profielfoto
  • aanwezig
  • Gebruiker
  • Berichten: 13610
ok, rek bouten dan
blijft gezever
Helios is de zonnegod, Zoon van het Titanenpaar Hyperion en Theia, broer van Selene (Maan) en Eos (dageraad). Met zijn zonnewagen rijst hij bij dageraad op uit de Okeanos, rijdt langs de hemelkoepel en verdwijnt `s avonds in het westen weer in de oceaan.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Yanmar met zwetende koppakking 28 sept 2023 14:12 #1513172

  • madoc
  • madoc's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 3578
Wadloper schreef :
Voor we gaan uitweiden over rekbouten (die kunnen inderdaad niet hergebruikt worden; ze heten zo omdat tot over de vloeigrens worden gerekt)
Een rekbout die over de vloeigrens aangetrokken is, is z'n sterkte kwijt en kun je weg gooien.
Laatst bewerkt: 28 sept 2023 14:13 door madoc.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Yanmar met zwetende koppakking 28 sept 2023 14:16 #1513173

  • Knar
  • Knar's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 1741
Ziet er naar mijn mening niet erg verontrustend uit. Ik zou het periodiek, bv een paar keer per seizoen, bekijken en als het zich niet uitbreidt in de vorm van zichtbaar uitgebreide zweetplekken zou ik me er verder niet echt druk om maken, met name omdat de motor blijkbaar verder prima functioneert.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Yanmar met zwetende koppakking 28 sept 2023 14:56 #1513184

  • sy helios
  • sy helios's Profielfoto
  • aanwezig
  • Gebruiker
  • Berichten: 13610
not true
meeste motoren moet je toch echt wel naderhand een keer de bouten aantrekken

NB heb me daar ook een keer in vergist...
dikke lek op de pakking
dacht ik lekke pakking
kop eraf
niets te zien...
óepsie bouten vergeten na 50 uur
Helios is de zonnegod, Zoon van het Titanenpaar Hyperion en Theia, broer van Selene (Maan) en Eos (dageraad). Met zijn zonnewagen rijst hij bij dageraad op uit de Okeanos, rijdt langs de hemelkoepel en verdwijnt `s avonds in het westen weer in de oceaan.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.
  • Pagina:
  • 1
  • 2
Tijd voor maken pagina: 0.171 seconden
Gemaakt door Kunena
   
   
   
   
© Zeilersforum.nl