Welkom  

   

Mijn Menu  

   

What's Up  

Geen evenementen
   

Wedstrijd  

Geen evenementen
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
Welkom, Gasten

Onderwerp: koelkanalen reinigen VP MD7a

koelkanalen reinigen VP MD7a 24 okt 2023 15:28 #1518234

  • Dory
  • Dory's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 7
Ik heb een Volvo Penta MD7a dieselmotor in mijn dufour 2800 liggen.
de motor is origineel en uit 1979, een oud beestje dus.

de vorige eigenaar kon er weinig over vertellen behalve dat hij de beurten op tijd liet uitvoeren, aan boord lagen ook oude vervangen onderdelen als thermostaten en impellers en diverse facturen ter inzage.

op zich loopt het blok goed , er is wat grijze rook bij belasting en het lijkt of er ook wat stoom uit de uitlaat meekomt, lastig te zien wat het nu precies is.

Of de hoeveelheid water dat uit de uitlaat meekomt voldoende is ? geen idee, het lijkt wat weinig te zijn.
ook of de temperatuur van het blok te hoog wordt is zonder temperatuurmeter niet in te schatten.

mijn idee was om eerst de koelkanalen te reinigen met starbrite maar hoe wet je nou of het heeft geholpen?
ik heb dus eerst de motor een poos warm gedraaid en met een infrarood thermometer metingen gedaan.
op de cilinderkop, kleppendeksel, cilinderblok.
wie weet wat de juiste temperatuurwaarden moeten zijn?

ik heb gemeten : cilinderkop max 52 gr celcius cilinderblok max 54 gr Celsius.
na de behandeling met startbrite is er wat verkeerd gegaan met de wierpot want deze bleef leeglopen? en lekte onder bij de aansluitingen van de slangen en dat was eerst niet zo..
dit lekken stopte toen ik het deksel weer op de wierpot draaide.

ik heb de motor gestart met de afsluiter buitenwater open.
Emmer onder de uitlaat aan een touwtje.
de eerste minuut zwarte troep zoals verwacht maar toen stopte de water straal uit de uitlaat.
ik heb de motor meteen afgezet, wegens tijdgebrek kon ik niet verder nagaan wat er aan de hand was.

zou het kunnen dat de impeller droog heeft gelopen en is verbrand?

groetjes Peter
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

koelkanalen reinigen VP MD7a 24 okt 2023 16:57 #1518271

  • Apae
  • Apae's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 6594
Vuistregel bij directe koeling: zolang er nog water uit de uitlaat komt en niet alleen stoom, had je nog een stukje koelcapaciteit.
Maar als je met koude motor al denkt dat het wat weinig is, zal dat ongetwijfeld het geval zijn. In eerste instantie de pomp goed controleren: Is het pompdeksel niet ingesleten? Vaak kan je dat dekseltje omdraaien . Ik zou er sowieso nu een nieuwe impeller in stoppen.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

koelkanalen reinigen VP MD7a 24 okt 2023 17:21 #1518279

52-54 graden, als het koelwater ook die temperatuur heeft, dan staat de thermostaat nog niet open. Echt warm is hij dan nog niet en dan gaat je starbrite ook niet door de koelknalen.

Spoelen doe ik met de thermostaat eruit.

Dat je wierpotaansluitingen nu blijken te lekken, kan betekenen dat er lucht i.p.v. water aangezogen wordt. Dat kun je zien als er geen water stroomt door je wierpot als de motor draait.

Wij hebben een VP md17c, ik vind dat daar ook beperkt water doorheen gaat, maar kennelijk wel genoeg, want na uren motoren nog niet heet.
Rob
Albin 82 MS te Benedensas (wsv Volkerak)
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

koelkanalen reinigen VP MD7a 24 okt 2023 17:38 #1518283

  • daan1508
  • daan1508's Profielfoto
  • aanwezig
  • Gebruiker
  • Berichten: 1376
Ho ho, deze md7a is hoogstwaarschijnlijk direct gekoeld met een koude thermostaat, vast niet meer dan 60 graden om ketelsteen tegen te gaan.
Stevenaak "Maria", 1879 (Kromhout 6LS)
Leisure 23SL "Maggie Mae" (VP MD5A/110S, was MB2A/50S)
Omgebouwde Juniorvlet "Kikker" met zijzwaarden
ex: Victoire 22 "Penny Lane" (Honda 5pk 4takt)
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

koelkanalen reinigen VP MD7a 24 okt 2023 17:46 #1518286

  • Dory
  • Dory's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 7
ik heb de motor laten draaien iets hoger dan stationair
ongeveer een half uurtje.
motor stond in vrijstand.
het leek mij dat ie al lekker op temperatuur was maar zoals gezegd , ik heb geen temperatuurmeter.

de gemeten waarden zijn met een infrarood thermometer gedaan
de laatste 10 minuten van de opwarmtijd liep de temperatuur niet verder op
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

koelkanalen reinigen VP MD7a 24 okt 2023 17:46 #1518287

Rob
Albin 82 MS te Benedensas (wsv Volkerak)
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

koelkanalen reinigen VP MD7a 24 okt 2023 19:40 #1518303

  • daan1508
  • daan1508's Profielfoto
  • aanwezig
  • Gebruiker
  • Berichten: 1376
Mijn MD2B wordt ook een graad of 50 op de koppen, prima dus.
Stevenaak "Maria", 1879 (Kromhout 6LS)
Leisure 23SL "Maggie Mae" (VP MD5A/110S, was MB2A/50S)
Omgebouwde Juniorvlet "Kikker" met zijzwaarden
ex: Victoire 22 "Penny Lane" (Honda 5pk 4takt)
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

koelkanalen reinigen VP MD7a 10 dec 2023 20:40 #1527680

  • Dory
  • Dory's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 7
Het probleem van het koelwater in de VP md7a is na een pittige zoektocht eindelijk verholpen.
Er kwam ( te ) weinig koelwater uit de uitlaat. Advies : starbrite motorontkalker gebruiken.

Na de starbrite behandeling kwam er eerst helemaal geen koelwater meer uit de uitlaat dus dat viel even tegen.
Mogelijk losgekomen troep die de boel verstopte?
Ik heb met een waterzuiger alle af en toevoeren leeggezogen en dat heeft echt veel troep , een soort zwart gruis eruitgezogen.

De impeller was nog goed bleek na controle.
Na advies van een monteur heb ik een by pass van de koelwater inlaat gemaakt door een drinkwaterslang direct op de motorinlaat aan te sluiten en zo de wierpot en afsluiter te omzeilen.
Na het starten kwam er meteen een straal koelwater uit de uitlaat. :P
Zwarte troep de eerste minuten en daarna de motor nog een tijdlang laten draaien om verder schoon te spoelen.
Omdat er eerst maar weinig koelwater was en nu met hulp van de drinkwaterslang veel meer is de conclusie dat de koelkanalen blijkbaar voldoende doorstroming hebben.
Het euvel zat dus in, of de wierpot, of de koelwaterinlaat zou gedeeltelijk verstopt zitten?
Uiteindelijk bleek dat er een scheur in de wierpot zelf zat, vrijwel onzichtbaar maar deze scheur veroorzaakte wel het opheffen van het vacuĆ¼m dat nodig is omdat de waterpomp anders te weinig druk kan opbouwen en dus ook te weinig water geeft.
Na installatie van een nieuwe wierpot was het probleem verholpen. :)
Je moet er maar achter komen waar het hem in zit.. :S
het heeft best wat uren gekost om het probleem te herkennen.
Laatst bewerkt: 10 dec 2023 20:55 door Dory.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.
Tijd voor maken pagina: 0.121 seconden
Gemaakt door Kunena
   
   
   
   
© Zeilersforum.nl