Welkom  

   

Mijn Menu  

   

What's Up  

za mei 18 @12:00AM
ZF Pinkstertrip 2024
   

Wedstrijd  

Geen evenementen
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
Welkom, Gasten

Onderwerp: Temperatuur MD7A

Temperatuur MD7A 01 juni 2017 12:44 #839740

koko schreef :
Dank Ad en Nachtvlinder voor de heads up.

Ik meen eerder gelezen te hebben dat onverdund ook kon? Niet dus?

Hoe lang zou je adviseren om het zuur in het blok te laten zitten? Ook hiervan meen ik wel eens gelezen te hebben dat het rustig enkele uren kon? Of is dat te lang?

Onverdund kan wel maar dan wordt in verhouding tot het roest het staal zelf meer aangetast.
Dat is het voordeel van speciaal spul want ik neem aan ( weet niet zeker en het staat niet in de MSDS wat die twijfel versterkt) dat daar ook een inhibitor in ziet die de aantasting van staal tegengaat. Die 3% ( bij kamertemperatuur)heb ik ooit van een in het zuren van chemische installaties gespecialiseerde firma gehoord .

Een paar uur ( 2 of 3) kun je het spul wel laten zitten maar geen halve dag of zo. Wil je het precies weten , probeer dan ergens een zwaar verroest stuk staal vandaan te krijgen(sloperij of zo) en kijk hoe lang het duurt tot de roest is opgelost.
En na het zuren goed naspoelen met een 1% sodaoplossing of , beter, met ammonia om restjes zoutzuur te neutraliseren en grondig naspoelen met water .
Ad
Laatst bewerkt: 01 juni 2017 12:50 door Yellow Boat.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Temperatuur MD7A 01 juni 2017 13:11 #839744

  • koko
  • koko's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 15519
Dank je Ad, ga ik het zo doen.
1:1 verdunnen, 2 a 3 uur, naspoelen met ammonia en daarna veel water (motortochtje ;)
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Temperatuur MD7A 29 juli 2017 15:15 #856482

  • koko
  • koko's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 15519
Schiet mij maar lek.......
Na het spoelen met spul van Starbrite en nog een keer dunnetjes over met zoutzuur toch weer warmte alarm. Na deze keer de impellor, het dekseltje van de impellorpomp, wierfilter er definitief tussenuit gehaald en de thermostaat vervangen. Wederom een kleine winst geboekt dus voor effe tevreden.
Wat opviel bij het vervangen van de thermostaat was een zwarte, beetje glimmende, pasta achtige laag. Makkelijk weg te poetsen hoor, maar ja. Je kan verder nergens goed bij natuurlijk.

Plan is dus deze winter de kop te lichten enz enz.

Na een dikke week op zout water meet ik ter controle de temperaturen nog eens. Overal 10 tot 15gr lager dan eerst :blink: heetste punt was 78gr, nu 64gr. Andere plekken variëren, maar substantieel lager. (Vriesdop op kop, 54gr oid).

Kan het zoute water die zwarte rommel hebben opgelost?
Ik vermoedt dat het zwarte goedje een restproduct is van het spoelen met zoutzuur. Het bevat een korrelige structuur, (kalk of roest?) en spoelt niet weg.
Iemand een idee?
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Temperatuur MD7A 01 sept 2017 06:17 #867656

  • leejoow
  • leejoow's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 456
Inmiddels vaar ik toch af en toe voorzichtig op de motor, kan het niet over mijn hart verkrijgen om de motor nu in groot onderhoud te gooien. Maar ik bedacht mij opeens, ik heb nog helemaal niet getest met de thermostaat verwijderd. Even voor de zekerheid: als ik deze eruit haal loopt het koelwater toch altijd via de motor, ook als hij nog niet warm is? Wellicht dat ik dan eerst nog kan uitsluiten dat de thermostaat misschien defect is.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Temperatuur MD7A 01 sept 2017 06:56 #867665

  • Tony2920
  • Tony2920's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 7422
Thermostaat kan je makkelijk testen.
Pannetje met wat water op het vuur, thermostaat erbij, en met een thermometer de temperatuur van het water in de gaten houden. Bij 60 of 70 graden hoort de thermostaat open te gaan.
( juiste temperatuur waarop de thermostaat begint te werken is afhankelijk van de motor )

Als de thermostaat verwijderd is gaat het koelwater door het motorblok, de thermostaat regelt normaal gezien de hoeveelheid water dat door het blok gaat door meer of minder open te gaan.
Tussen koud volledig gesloten en warm volledig open.
I run a tight . . .
Shipwreck !
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Temperatuur MD7A 01 sept 2017 07:33 #867677

Tony2920 schreef :
Thermostaat kan je makkelijk testen.
Pannetje met wat water op het vuur, thermostaat erbij, en met een thermometer de temperatuur van het water in de gaten houden. Bij 60 of 70 graden hoort de thermostaat open te gaan.
( juiste temperatuur waarop de thermostaat begint te werken is afhankelijk van de motor )

Als de thermostaat verwijderd is gaat het koelwater door het motorblok, de thermostaat regelt normaal gezien de hoeveelheid water dat door het blok gaat door meer of minder open te gaan.
Tussen koud volledig gesloten en warm volledig open.

Bij een MD7A gaat de thermostaat bij 60 graden open en is helemaal open bij 75 graden.(handboek) Tenminste , bij directe koeling.

Ad
Laatst bewerkt: 01 sept 2017 08:23 door Yellow Boat.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Temperatuur MD7A 01 sept 2017 07:45 #867683

  • brambo
  • brambo's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 7277
Eerder de tip gelezen bij de omzetting van directe koeling naar indirecte koeling om een stukje nylon kous in een slang verbinding te zetten. Hiermee vang je het vuil op dat in de motor circuleert.

Je moet dit wel mogelijk een paar keer herhalen.

Een ander erg vervelend probleem is, als een stukje van de rubber impellor in de leiding is geschoten. Dan zoek je je suf naar de oorzaak van een koelingsprobleem.

Algemene raad, kijk bij de vervanging van een defecte impellor altijd of alle stukken nog aanwezig zijn. Anders is het ontbrekende deeltje mogelijk in de koelwater leiding terecht gekomen.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Temperatuur MD7A 01 sept 2017 08:46 #867716

Ik heb op mijn VP MD5A een Martec warmtewisselaar. Daardoor een indirect koelsysteem. Ik wil nooit meer anders. Geen gezeur met buitenwater, kalk of rommel in de koelkanalen. En een vorstvrije motorkoeling

www.hvhbootonderdelen.nl heeft een handige pdf op de site
Elk jaar een andere boot houdt je scherp
Laatst bewerkt: 01 sept 2017 08:57 door bertilbeumer.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Temperatuur MD7A 01 sept 2017 15:30 #867905

  • Fer
  • Fer's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 7306
Tony2920 schreef :
Thermostaat kan je makkelijk testen.
Pannetje met wat water op het vuur, thermostaat erbij, en met een thermometer de temperatuur van het water in de gaten houden. Bij 60 of 70 graden hoort de thermostaat open te gaan.
( juiste temperatuur waarop de thermostaat begint te werken is afhankelijk van de motor )

Als de thermostaat verwijderd is gaat het koelwater door het motorblok, de thermostaat regelt normaal gezien de hoeveelheid water dat door het blok gaat door meer of minder open te gaan.
Tussen koud volledig gesloten en warm volledig open.

Als je de thermostaat wegneemt zal het koelwater de gemakkelijkste wegnemen en dat zal niet door het blok zijn als de koelanalen zijn vernauwd of dicht zitten.

Wat er nu vooral gebeurt is dat er meer koelwater lang de temperatuur sensor gaat maar dit betekend niet dat het blokt ook meer word gekoeld.

De sensor en thermostaat zit aan het einde van het koelsysteem maar wel met bypass. ik denk dat het blok nog steeds te heet word alleen word je er niet meer voor gewaarschuwd.

Als je een infraroodmeter heb zou je het even kunnen controleren wat ik schrijf.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Temperatuur MD7A 01 sept 2017 15:58 #867916

bertilbeumer schreef :
Ik heb op mijn VP MD5A een Martec warmtewisselaar. Daardoor een indirect koelsysteem. Ik wil nooit meer anders. Geen gezeur met buitenwater, kalk of rommel in de koelkanalen. En een vorstvrije motorkoeling

www.hvhbootonderdelen.nl heeft een handige pdf op de site

@bertilbeumer - Welke PDF bedoel je ??
Overleden 14 oktober 2020

Twee dingen zijn oneindig:
het universum en de menselijke domheid.
Maar van het universum ben ik nog niet heel zeker.

(Note: The opinions expressed in this post are my own and are not necessarily those of Zeilersforum and its management)
Laatst bewerkt: 01 sept 2017 15:59 door Thomss overleden 2020.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Temperatuur MD7A 01 sept 2017 17:39 #867959

  • john 338
  • john 338's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 363
Ik ben mijn oude md7 aan het reviseren en heb uit het uitlaat spruitstuk en de kop al een soepbeker vol met roest en aanslag los gebikt. Het cilinder blok moet nog. Alle vriesdoppen eruit en net zo lang prutsen tot het schoon is.
Met alleen spoelen had dit nooit schoon geworden.
De laatste roest moet er met een ontroester uit .
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Temperatuur MD7A 02 sept 2017 08:37 #868146

Thomss schreef :
bertilbeumer schreef :
Ik heb op mijn VP MD5A een Martec warmtewisselaar. Daardoor een indirect koelsysteem. Ik wil nooit meer anders. Geen gezeur met buitenwater, kalk of rommel in de koelkanalen. En een vorstvrije motorkoeling

www.hvhbootonderdelen.nl heeft een handige pdf op de site

@bertilbeumer - Welke PDF bedoel je ??

Als je Googlet op "ombouw indirecte koeling" kom je m tegen
Elk jaar een andere boot houdt je scherp
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Temperatuur MD7A 02 sept 2017 08:46 #868148

Waarom plaats je niet gewoon de juiste link?
www.hvhbootonderdelen.nl/pdf/348.pdf
Ad
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Temperatuur MD7A 02 sept 2017 13:51 #868212

  • jerry
  • jerry's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 6727
Zo'n Martec zit er op mijn Yanmar 2GM20. Werkt perfect. Zou Yanmar in 1993 geen motor met dit vermogen met indirect koelsysteem gehad hebben? Werd geleverd met alle voorgebogen slangen en een aangepaste thermostaat. Het pompje van Johnson heb ik een paar jaar geleden moeten vernieuwen.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Temperatuur MD7A 02 sept 2017 14:45 #868219

  • brambo
  • brambo's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 7277
Hier werkt de Martec warmtewisselaar op de Volvo MD7A ook perfect. Ik heb deze niet op de motor gemonteerd maar op een schot direct naast de motor. Het circulatiepompje is electrisch wat misschien een nadeel is.

Echter een modern electrisch Johnson pompje heeft geen as meer naar de motor om de rotor aan te drijven, maar een magnetische overbrengen.

Werkt al jaren perfect. Ik heb altijd wel een reserve Johnson pompje aan boord en enige koppeling en slangen, mocht het nodig zijn om tijdelijk naar direct koeling over te kunnen stappen.

Noodzaak is wel de motor grondig door te spoelen en schoon te maken. Is eigenlijk niet meer aan te bevelen als de motor lang met directe koeling heeft gedraaid.

Je kunt een andere thermostaat monteren waar de motor veel beter van op temperatuur komt.

Bram
Laatst bewerkt: 02 sept 2017 14:46 door brambo.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Temperatuur MD7A 02 sept 2017 16:24 #868225

  • Fer
  • Fer's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 7306
Hooooo Rambo

Kleine aantrekking , :)

De zuigers van de oude MD motoren zijn van aluminium daar niets vreemd aan maar deze zijn niet verstevigt met stalen ringen die zijn mee gegoten en ervoor ervoor zorgen dat de zuiger net te veel uitzetten .je kan niet zomaar bij elke motor er vanuit gaan dat de werk thempratuur omhoog kan
Laatst bewerkt: 02 sept 2017 16:25 door Fer.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Temperatuur MD7A 02 sept 2017 17:06 #868240

  • brambo
  • brambo's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 7277
Beste Fer,

de Volvo Penta MD7A is geleverd met directe koeling en een versie met een warmtewisselaar.

Toevallig heb ik beide exemplaren in mijn bezit. Een is van 1980. Deze oudere Volvo's hebben gewoon alu zuigers. En ook de Martec set wordt geleverd met een andere thermostaat.

Volgens mijn kennis is de lage temperatuur thermostaat uitsluitend noodzakelijk om ketelsteen en andere aanslag in de koelruimtes te voorkomen.

Groet,


Bram
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Temperatuur MD7A 02 sept 2017 17:18 #868243

  • Fer
  • Fer's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 7306
Klop dat de zuigers van aluminium zijn dat altijd zo, echter zitten bij de eerste Md motoren aluminium zuigers zonder meegegoten uitzetringen waardoor de zuiger teveel uitzetten de cilinderwant beschadigt of zelf vastloopt

Het kan heel goed zijn dat dit alleen bij de 1,2 en 3 alleeen was want daar kom uk die probleem wel eens

Ga het ff uitzoeken binnenkort
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Temperatuur MD7A 03 sept 2017 16:54 #868593

  • john 338
  • john 338's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 363
Kijk , nog iets om te controleren.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Temperatuur MD7A 09 sept 2017 22:42 #870931

Beste allen, wij hebben 2 weken geleden een Dufour 29 met een VP MD7A gekocht. Tijdens de proefvaart blijkt dat de motor erg snel warm wordt.
Ik heb vorig weekend de impeller vervangen omdat er weinig wat uit de uitlaat komt. Echter is de impeller na openen nog goed. De motor ziet er wel er vuil en verwaarloost uit. De vorige eigenaar heeft aangegeven dat hij alleen olie ververst heeft. De boot ligt al vele jaren op zout water.
Ik heb het sterke vermoeden dat de/er veel kw leidingen bijna dicht geslibt zijn, zout kristallen en roest. zie foto 1 en 2.
Ik heb veel in deze topic gelezen en daarom vandaag een eigen flush systeem gemaakt met een boormachine met pompje in de spankop met tuinslangen. Ik heb de slang van de binnenboord kraan gehaald en hierop de pers van de boormachinepomp gezet. de slang van de boormachinepomp in een emmer met 1,8 ltr Star brite/ 4,5 ltr water en de impeller uit de kwpomp weg gelaten. De uitlaat van het kw heb ik op de uitlaatspruitstuk via een tuinslang in de emmer terug geleid en op deze manier kon ik rond pompen, ik heb dit circa 2 uur gedaan. zie foto 3.
Ik lig in Kortgene en wil de zboot naar de nieuwe thuis haven varen in Strijensas maar wil geen risico lopen op een vast loper, ik wil van de winter de VP uitbouwen en een grote beurt geven.
Ik ben van plan om de boormachinepomp tijdens het varen te gaan gebruiken i.p.v. de impeller omdat deze weinig water opbrengst heeft.
Het moet er zo gaan uitzien: binnenboord kraan- wierpot-tuinslang- boormachinepomp- tuinslang- keerkopp in en uit naar impeller/kwpomphuis zonder de impeller erin- dan motorblok in en via de normale manier via de uitlaatspruitstuk de uitlaat in.
Wanneer ik dan de motor start zet ik ook de boormachinepomp aan, hierdoor heb ik meer water opbrengt om te koelen.
Hebben andere mensen wel eens wat anders gedaan om dit probleem tijdelijk op te lossen/te bypassen.
Ik wil namelijk niet in Kortgene te veel werk doen of uitbouwen omdat dit niet handig is vanwege de afstand en ik de boot z.s.m. op het droge wil in Strijensas.
Hebben jullie nog andere ideeën of gedachten.
Graag hoor ik van jullie, Gr Michel
Bijlagen:
Niagara 35
Laatst bewerkt: 09 sept 2017 22:47 door Michel21594.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Temperatuur MD7A 09 sept 2017 22:55 #870933

  • Fer
  • Fer's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 7306
Welkom op het forum


De boormachine heeft stroom nodig en moet lang draaien , ik vraag me af of de boormachine dit wel volhoud. Ik heb wel wat boormachines gemolt door zit te misbruiken
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Temperatuur MD7A 09 sept 2017 23:00 #870934

  • Fer
  • Fer's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 7306
De foto is niet heel duidelijk maar als ik het goed zie is het geen MD7
Laatst bewerkt: 10 sept 2017 09:19 door Fer.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Temperatuur MD7A 10 sept 2017 03:13 #870951

  • CeesS
  • CeesS's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 4452
Om te beginnen zou ik de thermostaat verwijderen bij het spoelen met middelen om afzettingen in het motorinwendige te verwijderen. Als je de thermostaat laat zitten, bereik je bij een koude motor het inwendige niet bij de beschreven opstelling.

Voordat je andere maatregelen neemt, zou ik testen wat het effect van het verwijderen van de thermostaat is op de motortemperatuur.

Een tekort aan koelwater zou ook veroorzaakt kunnen worden door slijtage van huis en deksel van de koelwaterpomp.
Het varen met een boormachine als koelwaterpompaandrijving lijkt me geen goed idee.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Temperatuur MD7A 10 sept 2017 09:24 #871005

  • Fer
  • Fer's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 7306
Fer schreef :
De foto is niet heel duidelijk maar als ik het goed zie is het geen MD7


Heb de foto's nu even via me pc bekeken maar het is geen MD7 maar een MD2 of MD11

Het maakt ook veel uit of het een MD2 of MD11 is want als het een MD11 is dan zal er geen doorstroming meer zijn lanss de natte voeringen en kan je pompen wat je wilt maar de motor blijft te heet.

Geen doorstroming langs de natte voering is een MD11 kwaaltje maar wel goed op te lossen als je de motor gaat demonteren zoals op mijn site dieseldokter.nl

tip maak even een nieuw topic aan ivm met dit geen mD7 is
Laatst bewerkt: 10 sept 2017 09:34 door Fer.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Temperatuur MD7A 07 okt 2017 05:56 #880174

  • leejoow
  • leejoow's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 456
Deze week gaan we beginnen :) Donderdag en vrijdag heb ik vrij en wil ik aan de kop beginnen. Vandaag wil ik al langsgaan om alvast de olie te verwijderen en wat zaken voor te bereiden.

Kan het kwaad als er een tijdje geen olie in de motor staat? Uiteraard wordt hij gevuld op het moment dat we daadwerkelijk gaan draaien met de motor.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.
Tijd voor maken pagina: 0.290 seconden
Gemaakt door Kunena
   
   
   
   
© Zeilersforum.nl