Welkom  

   

Mijn Menu  

   

What's Up  

za mei 18 @12:00AM
ZF Pinkstertrip 2024
   

Wedstrijd  

Geen evenementen
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
Welkom, Gasten

Onderwerp: Temperatuur MD7A

Temperatuur MD7A 07 okt 2017 07:01 #880184

  • Fer
  • Fer's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 7306
Kan geen kwaad
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Temperatuur MD7A 12 okt 2017 11:42 #881674

  • leejoow
  • leejoow's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 456
Vandaag begonnen met het uit elkaar halen van de motor. Uurtje aan het vechten geweest met de verstuivers, maar met WD40, een kunststof hamer en wat gereedschap zijn deze eruit gekomen. Zien er redelijk vervuild uit en wil ze naar Fer sturen om ze na te laten kijken (dan weet je dat alvast, Fer ;-))

Voor de rest snap ik dat er een warmteprobleem is, de kanalen zitten redelijk dicht:





De kop zelf heb ik er nog niet af. Ik kon met de sleutel die ik mee had niet genoeg kracht zetten. Zou ik deze met een dikke ratel er wel afkrijgen?
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Temperatuur MD7A 12 okt 2017 13:34 #881691

leejoow schreef :

De kop zelf heb ik er nog niet af. Ik kon met de sleutel die ik mee had niet genoeg kracht zetten. Zou ik deze met een dikke ratel er wel afkrijgen?

Geen ratel gebruiken want die kan niet zo best tegen het grote koppel waarmee dit soort bouten vast zit.
Neen wel een passende dop maar dan met een flink T-stuk( zie plaatje) of , beter want langer een momentsleutel op maximale stand.
Ad
Laatst bewerkt: 12 okt 2017 13:35 door Yellow Boat.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Temperatuur MD7A 12 okt 2017 14:07 #881692

  • leejoow
  • leejoow's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 456
Bedankt voor de tip, nu snap ik na al die jaren eindelijk waar ik dat T-stuk voor kan gebruiken :P
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Temperatuur MD7A 12 okt 2017 14:12 #881694

  • koko
  • koko's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 15519
Dat lijkt mij het uitlaatspruitstuk?

Momenteel geen warmteproblemen meer, maar het verwijderen van dat onderdeel lijkt me niet een al te grote ingreep? Dan zie je wel net effe iets meer natuurlijk.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Temperatuur MD7A 12 okt 2017 14:14 #881695

  • leejoow
  • leejoow's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 456
Klopt, dat is het uitlaatspruitstuk. Na verwijderen moet je volgens de boekjes wel nieuwe pakking plaatsen (maar geen idee of de oude echt niet meer te gebruiken is). Je ziet dan wel een stuk beter hoe het ervoor staat
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Temperatuur MD7A 12 okt 2017 16:21 #881734

  • john 338
  • john 338's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 363
Die gaten zitten nog veel meer dicht dan bij mijn md7. Het zal tussen cilinders en de kop niet veel beter zijn.
Ik haalde nog een heel kopje vol roest onder uit de cilinder mantel. Misschien een idee om dat ook goed te checken.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Temperatuur MD7A 12 okt 2017 17:50 #881756

  • Fer
  • Fer's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 7306
Gata hij doen, heb een pakking set geleverd


Leo

Stuur de verstuivers maar op, zal ze voor je controleren , geen kosten aan verbonden
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Temperatuur MD7A 13 okt 2017 12:14 #881940

  • leejoow
  • leejoow's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 456
Morgen ga ik de kop zelf van de motor afhalen. Thuis wel alvast met het uitlaatspruitstuk begonnen. Ik snap niet dat er ooit koelwater doorheen gestroomd is... :unsure: De doorgang die ik met rood heb aangegeven zat geheel dicht. Deze heb ik open gemaakt weer door een schroef in de smurrie te draaien en er telkens een beetje uit te halen. De blauwe doorgang was zo goed als dicht, daar ging wel wat lucht doorheen toen ik de compressor erop zette. Inmiddels is deze ook verder open. Van Fer begreep ik dat niet alle gaatjes helemaal groot moeten zijn en de bovenste blauwe heb ik dan ook zo ver gereinigd als dat de aanslag leek te zitten. In het spruitstuk (in de ruimte achter de grote middelste prop) zit nu losse rotzooi. Hopelijk gaat dit met spoelen eruit. Zodra dit gebeurd is wil ik het nog een tweetal uur in 10% oxaalzuur zetten.



Misschien weet iemand dit: de aansluiting aan de onderkant (aangegeven met een groene cirkel) zit ook dicht. Maar hoort deze ook dicht te zitten? Het lijkt hier wel op, maar dan snap ik niet helemaal waarom de koelwaterleiding er wel op aangesloten zit...

Hier nog een foto van het kanaal, het is de poort linksboven (gezien op de foto).

Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Temperatuur MD7A 13 okt 2017 12:31 #881944

  • koko
  • koko's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 15519
Goed verhaal Leejow!

Ik volg het graag en met grote belangstelling, dus foto's zijn welkom ;)

Ik kan je niet helpen met je vraag of dat gat open of dicht moet zijn. Helpt het plaatje op pag2 van dit topic misschien?
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Temperatuur MD7A 13 okt 2017 14:22 #881969

  • leejoow
  • leejoow's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 456
Als het plaatje dat daar staat inderdaad van een MD7A is, dan zou dat gat open moeten zijn. Weet je zeker dat het van deze motor is? Fer, heb jij nog een idee?
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Temperatuur MD7A 13 okt 2017 15:15 #881975

  • Fer
  • Fer's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 7306
2 ingangen rond 7 of zo en en grote langwerpig uitlaat
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Temperatuur MD7A 13 okt 2017 15:41 #881979

  • Joop66
  • Joop66's Profielfoto
  • aanwezig
  • Gebruiker
  • Berichten: 7839
leejoow schreef :
Misschien weet iemand dit: de aansluiting aan de onderkant (aangegeven met een groene cirkel) zit ook dicht. Maar hoort deze ook dicht te zitten? Het lijkt hier wel op, maar dan snap ik niet helemaal waarom de koelwaterleiding er wel op aangesloten zit...

Hier nog een foto van het kanaal, het is de poort linksboven (gezien op de foto).


Bij de MD11 zit op deze plek een aftapkraantje voor t winterklaar maken.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Temperatuur MD7A 13 okt 2017 18:11 #882012

  • john 338
  • john 338's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 363
Gat aan de onder kant is ook een water toevoer ( van af pijp uit de pomp) via ruimte in het uitlaat spruitstuk de kop in . Blauw omcirkeld is het gat naar de kop.
Laatst bewerkt: 13 okt 2017 18:31 door john 338.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Temperatuur MD7A 14 okt 2017 07:20 #882086

  • koko
  • koko's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 15519
Ik moet het even echt checken, maar het zou een plaatje van de md7 moeten zijn. Als dat niet zo is hrb ik me toen vreselijk vergist. Ik kom er op terug.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Temperatuur MD7A 14 okt 2017 15:43 #882187

  • leejoow
  • leejoow's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 456
Koko, ik heb het in de handleiding van de MD7 ook zien staan, dus het zal kloppen B)

Vandaag met mijn nieuwe gereedschapjes naar Spark om de kop van de motor te halen.
Met wat kreunen en steunen (van voornamelijk mij) is hij losgekomen. Wat meteen opviel was een behoorlijke vervuiling in de cilinders (veel roet), zoals ook te zien is op de foto. Wat ook opviel, was dat de koelkanalen er redelijk goed uitzagen. Het blok zou ik liever niet verwijderen uit de boot, heeft iemand een tip wat ik hier het beste mee kan doen? Stofzuiger erin?



De kop zelf heb ik thuis op de werkbank even gefotografeerd voor de geïnteresseerden. Ook hier zijn de koelkanalen naar het blok vrij netjes, de openingen naar het spruitstuk zijn wel heel belabberd. Deze ga ik dus in elk geval open maken. Ook zit er over te denken om de klepzitting direct te slijpen (heb nu toch de boel openliggen en hij startte altijd al vrij lastig, wellicht dat het helpt).



Had ik nog niet geplaatst, maar hier nog een foto van een van de verstuivers. Ook erg veel roetvervuiling. Deze gaan voor afpersen en controle naar Fer.

Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Temperatuur MD7A 14 okt 2017 18:04 #882216

  • Fer
  • Fer's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 7306
Om de koelkanalen in het blokt enigszins schoon te maken zou ik oxzaalzuur gebruiken.

Het blok vullen en paar uurtjes laten staan dna aftappen via de aftapplug onder in het blokt
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Temperatuur MD7A 14 okt 2017 22:32 #882272

  • koko
  • koko's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 15519
Wat opvallend dat het spruitstuk zo vervuild is, maar de kop niet. Je zou haast het idee krijgen om alleen het spruitstuk los te halen en de kop lekker te laten voor wat hij is. Een stuk minder ingrijpend zo.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Temperatuur MD7A 15 okt 2017 06:08 #882277

  • Fer
  • Fer's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 7306
Het verbaast mij ook, vaak zitten de gaatje in het cilinderblok ook dicht.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Temperatuur MD7A 15 okt 2017 11:14 #882317

  • leejoow
  • leejoow's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 456
Verbaasde mij ook, maar ga toch oxaalzuur in het blok zetten voor de zekerheid. Als ik in de gaatjes kijk, zie ik wel degelijk roest zitten en andere zooi zitten. Wat kan ik het beste met de cilinders doen? Ik neem aan dat ik deze het beste kan schoonmaken om de losse vervuiling eruit te krijgen. Heeft iemand hier een tip voor?

Dan nog even voor de zekerheid: moet het gat (dat ik eerder met groen omcirkelde) in het spruitstuk open zijn?
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Temperatuur MD7A 15 okt 2017 14:12 #882352

  • douwe
  • douwe's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 5229
leejoow schreef :
Verbaasde mij ook, maar ga toch oxaalzuur in het blok zetten voor de zekerheid. Als ik in de gaatjes kijk, zie ik wel degelijk roest zitten en andere zooi zitten. Wat kan ik het beste met de cilinders doen? Ik neem aan dat ik deze het beste kan schoonmaken om de losse vervuiling eruit te krijgen. Heeft iemand hier een tip voor?

Dan nog even voor de zekerheid: moet het gat (dat ik eerder met groen omcirkelde) in het spruitstuk open zijn?

Die groene moet open zijn. Dat is zeer vermoedelijk de afvoer van het koelwater naar de uitlaat.
Ik denk zelfs dat met het openen van het "groene" gat het hele probleem opgelost is.
Ciculatie koelwater.
1. Motorblok in.
2. Van blok naar kop.
3. Van kop naar spruitsuk.
4. Van spruitstuk naar uitlaat en als de uitlaat niet gekoeld is direct overboord.
Alleen als de motor nog koud is, koelwater beneden b.v 45 graden, wordt het "gebypassed" om blok en kop heen, maar wel door spruitstuk.

Als groen dicht of bijna dicht zit gebeurt dit allemaal niet.
BM, 16m2, Sharpie, Topklasse, Finnjol, Friendship 26, Maxi 1000
Laatst bewerkt: 15 okt 2017 15:03 door douwe.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Temperatuur MD7A 15 okt 2017 17:55 #882398

  • john 338
  • john 338's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 363
Ik heb op mijn md7 aardig gepuzzeld op de stroming van het koelwater. De pijp aan onderzijde van de uitlaat en die naar het thermostaat huis zijn samen de toevoer van het koelwater. De bijpas bij de thermostaat regeld de doorstroming naar het blok. Van uit de uitlaat gaat het via de 2 gaten de kop in. Hier zit bij elk gat een pijpje die op de verstuivers richt. Water afvoer gaat via het beetje driehoekige gat bij de thermostaat. Nu komt volgens mij het gekke.... er is geen actieve stroming langs de cilinders. Dit is passieve stroming op warmtecirculatie. Misschien heeft fer hier een ánder idee over. Ik heb nu dan ook een extra leiding van af de thermostaat naar de cilinder mantel gemaakt. Aangesloten op de plaats waar het aftap kraantje zit.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Temperatuur MD7A 15 okt 2017 17:58 #882400

  • john 338
  • john 338's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 363
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Temperatuur MD7A 15 okt 2017 18:16 #882404

john 338 schreef :
Ik heb op mijn md7 aardig gepuzzeld op de stroming van het koelwater. De pijp aan onderzijde van de uitlaat en die naar het thermostaat huis zijn samen de toevoer van het koelwater. De bijpas bij de thermostaat regeld de doorstroming naar het blok. Van uit de uitlaat gaat het via de 2 gaten de kop in. Hier zit bij elk gat een pijpje die op de verstuivers richt. Water afvoer gaat via het beetje driehoekige gat bij de thermostaat. Nu komt volgens mij het gekke.... er is geen actieve stroming langs de cilinders. Dit is passieve stroming op warmtecirculatie. Misschien heeft fer hier een ánder idee over. Ik heb nu dan ook een extra leiding van af de thermostaat naar de cilinder mantel gemaakt. Aangesloten op de plaats waar het aftap kraantje zit.

In ons vorige scheepje stond ook een Volvo Penta MD7, vandaar dat ik dit draadje met belangstelling volg. Mijn vraag is of er met de 'modificatie van de koelwatercirculatie' al is gevaren.

Deze vraag omdat de warmtehuishouding van het koelwater wel eens drastisch kan veranderen. Immers, het koude koelwater / buitenboordwater koelt eerst de uitlaat en neemt daarbij warmte op, dit 'voorverwarmde' koelwater stroomt daarna de cilinderkop in.

De 'modificatie' laat koud koelwater de cilindermantels inpompen. Wanneer de MD7 met koud buitenboordwater wordt gekoeld (uitzonderingen met een gesloten koelsysteem daargelaten) betekent dit relatief koelere cilinders op. Waarmee voortdurend met een koudere of zelfs 'te koude' motor wordt gevaren. Theorie maar niet ondenkbaar, lijkt mij.
Forumlid sinds 21 augustus 2008
www.waterrimpels.nl
Laatst bewerkt: 15 okt 2017 18:33 door Waterrimpels.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Temperatuur MD7A 15 okt 2017 19:28 #882441

  • john 338
  • john 338's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 363
Op de manier kan de cilinder mantel wat extra koeling krijgen. De mantel is veel heter dan de kop. Met de juiste doorlaat wil ik de temperatuur gelijk krijgen. De diameter is nu 6mm .gaat dus nooit heel veel koeling geven.
Volgende week eerst wat proefdraaien op de bok of alles goed dicht is.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.
Tijd voor maken pagina: 0.283 seconden
Gemaakt door Kunena
   
   
   
   
© Zeilersforum.nl