Welkom  

   

Mijn Menu  

   

What's Up  

Geen evenementen
   

Wedstrijd  

Geen evenementen
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
Welkom, Gasten
  • Pagina:
  • 1
  • 2

Onderwerp: Waarom staan filters waar ze staan?

Waarom staan filters waar ze staan? 05 jan 2024 21:25 #1532834

Nanni heeft alle filters en impellerhuis aan de voorkant en zelfs een handpomp waarmee je de oude olie uit het carter zuigt.
Inderdaad trap weg en relaxed op een kussen ervoor alles doen zonder morsen.
Kubota blok die ze gebruiken is ook een begrip.
Laatst bewerkt: 05 jan 2024 21:28 door Laatmaarwaaien.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Waarom staan filters waar ze staan? 05 jan 2024 21:26 #1532835

  • Ilex
  • Ilex's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 8401
Laatmaarwaaien schreef :
Nanni heeft alle filters en impellerhuis aan de voorkant en zelfs een handpomp waarmee je de oude olie uit het carter zuigt.
Kubota blok die ze gebruiken is ook een begrip.

Hulde voor Nanni!
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Waarom staan filters waar ze staan? 05 jan 2024 21:34 #1532837

Links de handpomp, slang erop en oude olie in jerrycan pompen. Daarnaast brandstoffilter en impeller en rechts oliefilter. Oliefilter hangt wel dwars maar makkelijk een zak omheen te doen inclusief om het huis waardoor je geen druppel morst.

Laatst bewerkt: 05 jan 2024 21:36 door Laatmaarwaaien.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Waarom staan filters waar ze staan? 05 jan 2024 21:46 #1532838

  • Ilex
  • Ilex's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 8401
Daar is al flink over nagedacht!
Waar zit fijnfilter?
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Waarom staan filters waar ze staan? 05 jan 2024 21:50 #1532840

  • Rikken
  • Rikken's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 2653
Omdat we op onze bootjes geen ruimte willen besteden aan een fatsoenlijke machinekamer. De motor moet ergens in een hoekje gepropt worden. Keuken, 6 bedden, rondzit en badkamer worden hoger aangerekend dan een ruime machinekamer.
Op de meeste motorboten is het al beter, in de beroepsvaart is het veelal fantastisch gesteld met de ruimte rond de motor. maar ja, dan kun je op een 15 meter sleepboot ook maar met 2 man slapen.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Waarom staan filters waar ze staan? 05 jan 2024 21:57 #1532842

  • madoc
  • madoc's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 3579
Ilex schreef :
Daar is al flink over nagedacht!
Waar zit fijnfilter?
Links boven! Maar mischien bedoel je het grof filter.Dat zit ergens tussen de tank en de motor. Dat wordt niet op de motor geinstalleerd.
Laatst bewerkt: 05 jan 2024 22:17 door madoc.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Waarom staan filters waar ze staan? 05 jan 2024 22:17 #1532854

Er bestaan setjes om je olie filter extern te plaatsen, in krappe toepassingen wordt dat vaak gedaan, graafmachines etc etc etc verzin het ......
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Waarom staan filters waar ze staan? 05 jan 2024 22:20 #1532857

Het is al een oudje, maar ik kan er wel goed bij. (Motorsailor van de tweede categorie, zonder dichte stuurhut, dus geen lid van de club :( )

Rob
Albin 82 MS te Benedensas (wsv Volkerak)
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Waarom staan filters waar ze staan? 05 jan 2024 22:21 #1532858

Ilex schreef :
Nu tot de kern van mijn vraag: waarom hangen filters waar ze hangen?
Het is toch heel eenvoudig om ze netjes naast elkaar te hangen, eenvoudig bereikbaar door énkel de trap los te maken én zo dat er niet alleen een bakje onder kan, maar bovendien de oliefilter verticaal hangt?

Remote oil filter mount, om mee te starten.

Waarom?
Luiheid, gemakzucht, onnadenkendheid.

Toen ik een vrachtwagen-DAF ombouwde tot scheeps-DAF voor mijn tjalk, monteerde ik een afzuigleiding op de plek van de carteraftapplug, met daaraan een pomp op ergonomische hoogte.
Verder verplaatste ik de smeeroliefilters naar een hoge plek, verbonden met hogedrukslangen naar een flens op de oorspronkelijke filterplek.
Goed voor de rug, geen knoeiboel meer.
Schippers schoffelen niet
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Waarom staan filters waar ze staan? 06 jan 2024 06:30 #1532878

  • b100
  • b100's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 7164
tja filters wegstoppen is een rare gedachte, filters zouden altijd onder handbereik geplaatst moeten worden.
in de autoindustrie word het ook steeds meer mode om dingen te verstoppen.
voor elke oplossing is er een probleem
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Waarom staan filters waar ze staan? 06 jan 2024 07:47 #1532883

  • rooiedirk
  • rooiedirk's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 6750
Ook op de grotere bootjes soms kommer en kwel. Ooit vuile gasolie gebunkerd op een scheepje met een Cat. Moet je op zee filters wisselen en zitten de gasolie filters recht boven de (hete) uitlaat :pinch:
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Waarom staan filters waar ze staan? 06 jan 2024 08:31 #1532889

madoc schreef :
Ilex schreef :
Daar is al flink over nagedacht!
Waar zit fijnfilter?
Links boven! Maar mischien bedoel je het grof filter.Dat zit ergens tussen de tank en de motor. Dat wordt niet op de motor geinstalleerd.

Klopt het grof filter zit elders in mijn geval achter de motor maar daar heb ik een klep om erbij te komen vanuit de achterhut.
Bij het mariniseren van dit Kubota blok is het fijnfilter bewust baar voren gehaald en zit daar op een speciale plaat.
In de folder werd ook specifiek vermeld dat alles wat relevant is voor onderhoud en inspectie goed bereikbaar is, een van de redenen dat ik deze motor kocht.
Als een auto of bouwvoertuig (waar dit blok veel voor wordt toegepast) een verstopt brandstoffilter heeft dan is er geen echt probleem, bij een boot kan dat wel zo zijn en wil je het snel en makkelijk kunnen wisselen bij nood. Het is een veiligheid issue en belachelijk dat veel fabrikanten daar niet bij stil staan als ze ontwikkelen .
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Waarom staan filters waar ze staan? 06 jan 2024 09:02 #1532897

  • Ilex
  • Ilex's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 8401
Jeroen-Pion schreef :
Er bestaan setjes om je olie filter extern te plaatsen, in krappe toepassingen wordt dat vaak gedaan, graafmachines etc etc etc verzin het ......

Ja, die oplossing had ik reeds gemeld.
Inlezen daarrond leert dat het wellicht beter is de filter lager te monteren zodat leidingen niet leeglopen. Anders zou het enkele tellen langer duren voordat olie op druk is.

Berghout2 plaatste ze net hoger. Blijkbaar zonder probleem.

En terugdenkend aan mijn jaren sleutelen aan Citroëns (GS, CX, BX, eend) dan stond de oliefilter bij een GS centraal op zijn kop, dus die liep leeg...
Laatst bewerkt: 06 jan 2024 09:05 door Ilex.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Waarom staan filters waar ze staan? 06 jan 2024 09:04 #1532898

Het ontwikkelen van machines op de tekentafel is nu eenmaal iets anders dan het gebruik in de praktijk. Door de al langer in zwang zijnde CAD-techniek kunnen onderdelen lekker compact in elkaar gepast worden in de ontwerpfase en wordt er materiaal bespaard. Wat weer scheelt in de kosten. Dat we met onze bootjes als afnemers van dieselmotoren niet op de voorste rij staan en de aanpassingen dien ten gevolge beperkt zijn zal ook uitmaken. De meeste dieselmotoren voor bootjes zijn volgens mij ook al langer geleden van de tekentafel gekomen en soms omwille van de beschikbaarheid met andere onderdelen uitgerust dan in het eerste ontwerp voorzien. Zal ook wel niet helpen.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Waarom staan filters waar ze staan? 06 jan 2024 09:09 #1532899

  • Ilex
  • Ilex's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 8401
Het ophangen van filters in de motorruimte staat toch los van het ontwerp van de motor?
Een werf kan die netjes naast elkaar en toegankelijk hangen, lijkt me.

Heeft IlCigno dit nog niet aangepakt? :laugh:
Laatst bewerkt: 06 jan 2024 09:10 door Ilex.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Waarom staan filters waar ze staan? 06 jan 2024 11:15 #1532964

  • Philip
  • Philip's Profielfoto
  • aanwezig
  • Gebruiker
  • Berichten: 8014
Het is inderdaad niet alleen de motor. Bij mijn Yanmar zitten ook alle service onderdelen netjes voor aan de motor bereikbaar gemonteerd. Maar bij sommige boten zitten deze motoren achterstevoren ism saildrive en dan kan je als motorbouwer nog zo je best doen... Ontwerp en werf hebben ook een rol.
Bij de hermotorisering verhuisde het oliefilter van bakboord naar stuurboord. Bij mij niet zo'n probleem maar als je met luikjes vanuit de achteruit moet werken, kan je net pech hebben.

Ik heb bij mij een scharnierende motorkist gemaakt en als ik die wegneem, mag ik over bereikbaarheid niet klagen. Voor keerkoppeling olie moet ik echter nog steeds onder het bed duiken :p




Qua grootte van de boot maakt het niet zoveel uit. Ik werk met superjachten, vaak >100m en daar is het net zon uitdaging op alles bereikbaar en onderhoudbaar te krijgen.

Bij mijn 'moderne' auto moet het gaspedaal er uit om het interieur filter (=service onderdeel) te vervangen :dry: Maar dat is niks nieuws want ook bij mijn (classic) mini moet de benzine tank er uit als je de achterlicht unit wilt vervangen :huh: gelukkig hoeft dat niet zo vaak.
Laatst bewerkt: 06 jan 2024 11:45 door Philip.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Waarom staan filters waar ze staan? 06 jan 2024 11:53 #1532990

  • madoc
  • madoc's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 3579
Ilex schreef :
Het ophangen van filters in de motorruimte staat toch los van het ontwerp van de motor?
Een werf kan die netjes naast elkaar en toegankelijk hangen, lijkt me.
Dat betreft alleen het brandstof grof filter en een eventueel een wezig wierfilter. De rest is onderdeel van de motor zelf.
Laatst bewerkt: 06 jan 2024 11:56 door madoc.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Waarom staan filters waar ze staan? 06 jan 2024 12:07 #1532993

  • Shebee
  • Shebee's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 364
Er wordt hier steeds over grof en fijnfilter gesproken, dan zie ik de CAV/Delphi als groffilter aangemerkt worden... Volgens mij zitten deze in hetzelfde micron bereik als het filter op de motor?
Nog nooit gedaan dus ik denk dat ik het wel kan!
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Waarom staan filters waar ze staan? 06 jan 2024 13:10 #1533009

  • Ilex
  • Ilex's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 8401
madoc schreef :
Dat betreft alleen het brandstof grof filter en een eventueel een wezig wierfilter. De rest is onderdeel van de motor zelf.

Nee, toch? Fijnfilter hangt met twee bouten aan blok en kan de dus verplaatst worden en oliefilter kan met de reeds aangehaalde remote filter mount eender waar gezet worden...
Laatst bewerkt: 06 jan 2024 13:11 door Ilex.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Waarom staan filters waar ze staan? 06 jan 2024 13:12 #1533010

  • Ilex
  • Ilex's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 8401
Shebee schreef :
Er wordt hier steeds over grof en fijnfilter gesproken, dan zie ik de CAV/Delphi als groffilter aangemerkt worden... Volgens mij zitten deze in hetzelfde micron bereik als het filter op de motor?

Voorfilter of groffilter is inderdaad vaak de CAV.
Zelfde micron? Waar ligt het nut dan van de voorfilter? Enkel water scheiden?
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Waarom staan filters waar ze staan? 06 jan 2024 13:29 #1533015

  • sy helios
  • sy helios's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 13618
dat de eerste volschiet en je de tweede niet hoeft te vervangen ;)
Helios is de zonnegod, Zoon van het Titanenpaar Hyperion en Theia, broer van Selene (Maan) en Eos (dageraad). Met zijn zonnewagen rijst hij bij dageraad op uit de Okeanos, rijdt langs de hemelkoepel en verdwijnt `s avonds in het westen weer in de oceaan.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Waarom staan filters waar ze staan? 06 jan 2024 14:05 #1533026

  • madoc
  • madoc's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 3579
Ilex schreef :
Shebee schreef :
Er wordt hier steeds over grof en fijnfilter gesproken, dan zie ik de CAV/Delphi als groffilter aangemerkt worden... Volgens mij zitten deze in hetzelfde micron bereik als het filter op de motor?

Voorfilter of groffilter is inderdaad vaak de CAV.
Zelfde micron? Waar ligt het nut dan van de voorfilter? Enkel water scheiden?
Bescherming van de opvoerpomp.Als bagger meekomt naar die pomp zitten de zuig en persklepjes vol bagger en stopt de motor. Mijn vorige boot had geen voorfilter i.v.m. zuinigheid van de werf. Dus op gegeven moment :"drijven"!
Laatst bewerkt: 06 jan 2024 14:05 door madoc.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Waarom staan filters waar ze staan? 06 jan 2024 15:02 #1533050

  • RickVis2
  • RickVis2's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 572
De werf heeft hier eenenorme invloed op. Zij ontwerpen de motorruimte en kiezen het type motor.

Ik moet zeggen dat dat bij mij enorm goed geregeld is. Luiken aan alle kanten, gasveren op de trap, verlichting in de motorruimte.

Ik heb nog nooit zo fijn filters gewisseld. En desondanks is het niet ten koste van de ruimte gegaan. Wel heeft men voor mijn type schip bijvoorbeeld gekozen om er geen driehutten versie van te leveren. Zo kan ik ook bij de motor vanuit de toiletruimte om het oliefilter wisselen...
Laatst bewerkt: 06 jan 2024 15:04 door RickVis2.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Waarom staan filters waar ze staan? 06 jan 2024 15:14 #1533058

Even over Yanmar en de opmerking van Philip , die hebben ook laat het licht gezien hoor .

Pas bij de YM is het veel beter geworden , de twee opvallendste punten ;

De impeller pomp omgedraaid je kunt nu bij de deksel , bij een GM mag je meestal het hele pomphuis demonteren .
De Peilstok aan de voorkant , ook bij de GM zit ie ergens achter het fijn filter , beetje grabbelen dus eruit makkelijker dan er weer in .

Als je niet goed bij de zijkant kunt , en dat is op veel boten zo , is het oliefilter nog steeds een nare lastige plek .
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Waarom staan filters waar ze staan? 06 jan 2024 16:57 #1533078

Tja die pijlstok ook zo’n dingetje en in het motorontwerp en niet achteraf aanpasbaar. Zat op mijn vorige boot op een vrijwel onbereikbare plaats waarbij je hem op de tast moest terugplaatsen. Dat is een keer goed mislukt. Gevolg de bilge vol olie. :sick:
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.
  • Pagina:
  • 1
  • 2
Tijd voor maken pagina: 0.185 seconden
Gemaakt door Kunena
   
   
   
   
© Zeilersforum.nl