Een extra wierpot introduceert ook meteen extra verbindingen die kunnen lekken en een deksel die (lucht) kan gaan lekken. Ik zou het niet doen.
For he record: in 12 jaar bootje varen heb ik 3 keer een impeller vervangen: bij de grote beurt toen ik de boot + motor kocht, een keer tussendoor bij een scheurtje en vanzelf bij de hermotisering enkele jaren geleden. Nooit een afgebroken schoep gehad. Elke eind-seizoen-beurt de impeller er uit halen en eens goed bekijken en bij begin seizoen met wat kranenvet weer monteren was blijkbaar afdoende. En om ze zoveel tijd eens de warmtewisselaar doorlichten als het toch een keer gebeurt, heeft ook wel zin zoals je gezien hebt.
Heeft het een ook niet met het ander te maken? Boot ligt te koop -> tijd niet gebruikt -> impeller gaat vast zitten -> gaat stuk bij eerste gebruik. Gebrekkig onderhoud hoeft niet perse de reden te zijn.
Over RVS in de injectiepunt: ik was altijd tegen ivm spleetcorrosie etc. van RVS, zeker op een hete plek met zou water. Echter bleek dat mijn nieuwe Yanmar standaard een RVS bocht heeft... Die heb ik maar laten zitten