Welkom  

   

Mijn Menu  

   

What's Up  

Geen evenementen
   

Wedstrijd  

Geen evenementen
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
Welkom, Gasten

Onderwerp: Warmlopertje

Warmlopertje 07 jan 2024 18:37 #1533406

Ik kijk gewoon op dat je een wierpot wil plaatsen om afgebroken impeller lipjes op te vangen .

Omdat ik even dacht dat het een grapje was , vroeg ik dat dus . Het blijkt dus serieus te zijn .

Een lipje breekt niet zomaar af dat zie je ook ver van te voren meestal aankomen , ik vervang een impeller op dit moment al , platte kant nog ruim voor hij afbreekt maar wel al veel minder water verpompt .






Maar een wierpot kan nooit kwaad, tis wel orgineel denk ik :)
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Warmlopertje 07 jan 2024 18:42 #1533409

  • Ilex
  • Ilex's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 8265
sjoerd1981 schreef :

Of gewoon netjes de impeller elk jaar inspecteren, en op tijd (om het jaar ofzo) preventief vervangen.

Impeller gaat er tijdens de winter altijd uit als we langere tijd niet zouden varen.
Probeer echter ook dan door te varen.
Een simpele verklikker lijkt me handig. Heb je ook voor temperatuur, olie, spanning,...
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Warmlopertje 07 jan 2024 20:27 #1533454

  • Wadloper
  • Wadloper's Profielfoto
  • aanwezig
  • Gebruiker
  • Berichten: 27210
De afgelopen jaren heb ik steeds zo'n honderd motoruren per jaar gemaakt. Elk jaar de impeller gecontroleerd. De afgelopen paar jaar niet vervangen. Als er geen scheurtjes of andere beschadigingen zichtbaar zijn, lijkt me dat niet nodig. Wel de impeller na elke controle even invetten met siliconen-vet. Die impeller gaan bij normaal gebruik een paar honderd uur mee.

De vorige eigenaar heeft de (vorige?) impeller jarenlang niet gecontroleerd of heeft de impeller te lang droog laten draaien (motor gestart met de afsluiter van de wateraanvoer dicht).
Zo'n extra wierpot alleen als controle op afgebroken schoepen is het paard achter de wagen spannen. Op het moment dat je een losse schoepen ziet, heb je al een probleem. Je impellerpomp is heel makkelijk bereikbaar. Gewoon regulier preventief onderhoud doen is eenvoudig en afdoende.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Warmlopertje 07 jan 2024 20:31 #1533455

Ilex schreef :
sjoerd1981 schreef :

Of gewoon netjes de impeller elk jaar inspecteren, en op tijd (om het jaar ofzo) preventief vervangen.

Impeller gaat er tijdens de winter altijd uit als we langere tijd niet zouden varen.
Probeer echter ook dan door te varen.
Een simpele verklikker lijkt me handig. Heb je ook voor temperatuur, olie, spanning,...

Ok. Ach, het is geen gek idee hoor. En als de impellerpomp op een moeilijk bereikbare plek zit misschien wel handig.. ik heb het zo’n extra wierpot nog nooit gezien, maar als jij het handig vind vooral doen! Het kan geen kwaad…

Verder mooie boot hoor! (Maar dat had ik al gezegd…:) )
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Warmlopertje 07 jan 2024 21:38 #1533487



Hier is iets anders aan de hand…
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Warmlopertje 07 jan 2024 21:47 #1533492

Nee hoor niks aan de hand gewoon versleten in het midden waar hij telkens langs de scherpe rand van de waterinlaat loopt , links en rechts loopt ie over het onderbroken vlak mee daarom is hij daar nog rond .

Impeller is van een jabsco waterpomp kunstoog huis . Verschijnsel van al deze impeller pompen. ( heb er 3 en die apen elkaar allemaal na )

De foto is ook ter illustratie dat je ruim heel ruim van te voren ziet , zoals Sjoerd ook al opmerkte als een schoep afbreekt heeft hij of heel lang gezeten , of zoals WL opmerkte droog gedraaid.
Laatst bewerkt: 07 jan 2024 21:47 door Jeroen-Pion.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Warmlopertje 07 jan 2024 21:51 #1533494

Dat zal het vast zijn. Is mij nooit opgevallen. Loopvlak zó ver afgesleten dat deze overgang scherp wordt!?! Mss even zoeten?
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Warmlopertje 07 jan 2024 21:51 #1533495

  • Shebee
  • Shebee's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 346
Ilex schreef :
Shebee schreef :
Even met een hamertje er op kloppen, die barst komt echt wel weer tevoorschijn. Nieuwe maken van rvs was bij mijn Nanni een duurzame oplossing.

Welk rvs heb je gebruikt en hoelang gaat het al mee?

Niet helemaal zeker van welk rvs, gaat zeker al een jaar of 8 mee. Ik denk dat je met wat lasbochten rvs 316 en wat reststukje buis een heel eind komt. (Helaas heeft niks het eeuwige leven)
Nog nooit gedaan dus ik denk dat ik het wel kan!
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Warmlopertje 07 jan 2024 21:59 #1533502

Nachtvlinder schreef :
Dat zal het vast zijn. Is mij nooit opgevallen. Loopvlak zó ver afgesleten dat deze overgang scherp wordt!?! Mss even zoeten?

Ik was ook wat verbaasd omdat het in het midden was en niet daar buiten , dus geïnformeerd , pomp eigenschap (kunstof huis ) durf daar niet aan te schuren (dun en hard plastic )

Deze is oud hoor , nou ja in 4 jaar heel wat rondjes gedraaid .
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Warmlopertje 08 jan 2024 06:04 #1533521

Ilex schreef :
Jeroen-Pion schreef :
Serieus ?

Ja, waarom niet?
Ge kunt natuurlijk om de zoveel tijd de klus klaren waarmee ik nu bezig ben :whistle:

Ik snap je denkwijze maar raad het je af. Je introduceert een extra "single point of failure" met extra wierpot. Je zit nu met wat klusjes op je nieuwe boot maar als die motor weer "schoon" en eigen hebt gemaakt zul je merken dat dit soort noodgrepen niet meer aan de orde zijn. Ik denk dat je de hele motor inclusief koelsysteem helemaal moet controleren en alle onderdelen waar je over twijfelt vervangen gezien je andere post over uitlaatbocht. Beter nu gelijk in 1 keer goed aanpakken want anders blijft dat knagen en de boot is het waard. De Dieseldokter of wat mede Etappers bij de Etapclub zullen ook goede bronnen voor info zijn.
Laatst bewerkt: 08 jan 2024 07:06 door dehler31abc.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Warmlopertje 08 jan 2024 06:17 #1533523

  • Ilex
  • Ilex's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 8265
Ik begrijp de eventuele overbodigheid van de extra wierpot, maar zie niet waarom dit persé een extra point of failure wordt...

Maar geen stress, heren, voorlopig verander ik niets :)
Wat motoren en onderhoud dan wel reparatie betreft, ben ik rookie. Dus ook daar geen stress...
Laatst bewerkt: 08 jan 2024 06:18 door Ilex.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Warmlopertje 08 jan 2024 06:21 #1533525

Ik zeg niet dat het gaat falen maar het is wel een extra punt in je installatie dat kan gaan falen. Goed bedoeld.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Warmlopertje 08 jan 2024 08:16 #1533534

dehler31abc schreef :
Je introduceert een extra "single point of failure"


Als je niet weet wat dat is kun je beter in Jip en Janneke taal opschrijven wat je bedoelt.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Warmlopertje 08 jan 2024 08:29 #1533537

  • Philip
  • Philip's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 7947
Een extra wierpot introduceert ook meteen extra verbindingen die kunnen lekken en een deksel die (lucht) kan gaan lekken. Ik zou het niet doen.
For he record: in 12 jaar bootje varen heb ik 3 keer een impeller vervangen: bij de grote beurt toen ik de boot + motor kocht, een keer tussendoor bij een scheurtje en vanzelf bij de hermotisering enkele jaren geleden. Nooit een afgebroken schoep gehad. Elke eind-seizoen-beurt de impeller er uit halen en eens goed bekijken en bij begin seizoen met wat kranenvet weer monteren was blijkbaar afdoende. En om ze zoveel tijd eens de warmtewisselaar doorlichten als het toch een keer gebeurt, heeft ook wel zin zoals je gezien hebt.

Heeft het een ook niet met het ander te maken? Boot ligt te koop -> tijd niet gebruikt -> impeller gaat vast zitten -> gaat stuk bij eerste gebruik. Gebrekkig onderhoud hoeft niet perse de reden te zijn.

Over RVS in de injectiepunt: ik was altijd tegen ivm spleetcorrosie etc. van RVS, zeker op een hete plek met zou water. Echter bleek dat mijn nieuwe Yanmar standaard een RVS bocht heeft... Die heb ik maar laten zitten :P
Laatst bewerkt: 08 jan 2024 08:38 door Philip.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Warmlopertje 08 jan 2024 08:38 #1533538

Extra wierpot zou ik niet doen; bij periodieke inspectie of preventief vervangen reduceer je dit risico meer dan voldoende om op te wegen tegen de extra kans op storingen.

Een "run to fail" strategie past soweizo niet bij TS.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Warmlopertje 08 jan 2024 08:50 #1533539

  • Waterblok
  • Waterblok's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 5202
Philip schreef :
Een extra wierpot introduceert ook meteen extra verbindingen die kunnen lekken en een deksel die (lucht) kan gaan lekken

Die extra pot komt aan de drukzijde van de pomp, maar lekken kan dan ook idd.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Warmlopertje 08 jan 2024 08:50 #1533540

  • Lemmer
  • Lemmer's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 7
Dat is het paard achter de wagen spannen. Impeller moet je gewoon jaarlijks vervangen. Ik gebruik heel mijn leven al deze motoren en heb eigenlijk nog nooit een kapotte impeller gezien bij jaarlijks vervangen. Een filter blijft een potentiële lekkage, zeker zo een kunstof ding, kan ook geen druk aan, dus stel dat je koeler dicht gaat zitten en de druk tussen de koeler en pomp loopt op…..pang en lek! de opvoerpomoen maken wel een bar of 6 dus dat klapt stuk.
Out of Office X
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Warmlopertje 08 jan 2024 08:55 #1533541

  • Lemmer
  • Lemmer's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 7
Die is kapot, waarschijnlijk een keer geen water gehad, warm geworden en toen ineens kraan open gezet, is thermoshock. Niet prullen met dit soort dingen, je brengt jezelf, bemanning en schip in gevaar. Prijzen bij VP zijn gewoon diefstal, maar ja, er is gee alternatief mits je beschikt over een goede lasser en kunde.
Out of Office X
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Warmlopertje 08 jan 2024 09:03 #1533542

  • holtere
  • holtere's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 16592
Grappig, je moet eens die slangen wisselen van je koelwaterfilter, je zult ter plekke grijze haren krijgen van het gemak waarmee die plastic slangthules afbreken :woohoo:
Het idee dat je er daar twee van monteert..... :whistle:
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Warmlopertje 08 jan 2024 09:07 #1533544

  • Philip
  • Philip's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 7947
Over die dure onderdelen, via Perkins kanalen (de kleine Volvo's zijn in feite groen gespoten Perkins die weer Shibaura blokjes gebruiken) kun je ook onderdelen zoeken.

Of externe makers:
Hier een third-party RVS spruitstuk voor 260 euro:

Laatst bewerkt: 08 jan 2024 09:31 door Philip.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Warmlopertje 08 jan 2024 09:12 #1533545

  • Lemmer
  • Lemmer's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 7
Die is kapot, waarschijnlijk een keer geen water gehad, warm geworden en toen ineens kraan open gezet, is thermoshock. Niet prullen met dit soort dingen, je brengt jezelf, bemanning en schip in gevaar. Prijzen bij VP zijn gewoon diefstal, maar ja, er is gee alternatief mits je beschikt over een goede lasser en kunde.
Out of Office X
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Warmlopertje 08 jan 2024 09:13 #1533546

  • Lemmer
  • Lemmer's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 7
Kijk, dat is een waardevolle tip! maar hou er rekening mee dat RVS ook slecht bestand is tegen warm zeewater!
Out of Office X
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Warmlopertje 08 jan 2024 09:27 #1533551

Kan iemand uitleggen waarom die linker RVS bocht op bovenstaande foto er uitziet alsof deze gegoten is? Of is die bocht uit één massief blok gefreesd en daarna geparelstraald oid??

Had meer zoiets verwacht:
Laatst bewerkt: 08 jan 2024 09:29 door Nachtvlinder.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Warmlopertje 08 jan 2024 09:46 #1533556

Nachtvlinder schreef :
Kan iemand uitleggen waarom die linker RVS bocht op bovenstaande foto er uitziet alsof deze gegoten is? Of is die bocht uit één massief blok gefreesd en daarna geparelstraald oid??

Had meer zoiets verwacht:

Die is inderdaad gegoten…

Is veel goedkoper bij massaproductie van zo’n vorm, dat is de enige reden denk ik…

Jouw voorbeeld is goedkoop als je er niet zoveel maakt (gelaste constructie)
Laatst bewerkt: 08 jan 2024 09:46 door sjoerd1981.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Warmlopertje 08 jan 2024 09:49 #1533559

  • Reed
  • Reed's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 1605
Wellicht een simpele gedachte maar ik zou zeggen gebruik (neopreen) impellors.
Wel wat duurder maar zo veel beter van kwaliteit.
Reed van Batavia (oud Nederlands) voor de Rede van Jakarta.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.
Tijd voor maken pagina: 0.164 seconden
Gemaakt door Kunena
   
   
   
   
© Zeilersforum.nl