Welkom  

   

Mijn Menu  

   

What's Up  

Geen evenementen
   

Wedstrijd  

Geen evenementen
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
Welkom, Gasten

Onderwerp: Warmlopertje

Warmlopertje 02 feb 2024 19:02 #1538871

  • Ilex
  • Ilex's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 8265
Nog even een update over de uitlaatbocht...
Dít was de start...
Gevaarlijke situatie volgens enkelen!




Na het opzuiveren zag ik niets meer.
Natuurlijk niet, aldus Jeroen Pion, je hebt het netjes dichtgepolierd!

Maar ook na afkloppen met een hamer kon ik geen foute geluiden of breuken vaststellen.

Tijd voor een penetranttest

Heb ze tweemaal uitgevoerd: 1 keer om te zien of ik de barst 'dichtgeschuurd' had en 1 keer na ruwer opschuren met schijf.

Geen enkele keer gaf de penetrant een verkleuring, wat wil zeggen dat er geen enkele barst aanwezig is.
De merkwaardige starttoestand kan ik niet anders verklaren dan een barst in de lak...


Laatst bewerkt: 02 feb 2024 19:04 door Ilex.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Warmlopertje 02 feb 2024 19:17 #1538874

  • sy helios
  • sy helios's Profielfoto
  • aanwezig
  • Gebruiker
  • Berichten: 13430
waardeloze lak...
Helios is de zonnegod, Zoon van het Titanenpaar Hyperion en Theia, broer van Selene (Maan) en Eos (dageraad). Met zijn zonnewagen rijst hij bij dageraad op uit de Okeanos, rijdt langs de hemelkoepel en verdwijnt `s avonds in het westen weer in de oceaan.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Warmlopertje 02 feb 2024 19:28 #1538880

Wat gek , op de foto ziet het er toch uit als een aardige scheur verder dan de groene verf .

Als je met dat spul niets vind lijkt het me inderdaad toch oppervlakkig ............ En niet dicht gepolijst zoals ik zei maar gewoon het scheurtje is weg geschuurd .





Ik neem aan dat je dat niet erg vind :P en een nieuw onderdeel naar waarschijnlijkheid kunt laten voor wat het is , zal wel niet het goedkoopste zijn VP en de motoren boeren kennende :(
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Warmlopertje 02 feb 2024 21:40 #1538895

  • Ilex
  • Ilex's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 8265
Ik ben er ook erg verbaasd over...
Maar zoals Nachtvlinder reeds zei
. Een "run to fail" strategie past soweizo niet bij TS.

Dus had ik reeds een nieuwe vervanger gekocht.
Deze komt uit Duitsland (waarschijnlijk China) en ziet er erg goed uit.
De Ali's heb ik niet aangeschaft omdat 1 de levertijd me te lang was en 2 op een foto van de binnenkant de opening waar het zeewater bij de uitlaatgassen komt slechts een enkel gat was (te vergelijken met de instroomopening).

Deze uitlaatbocht is een exacte kopie met inwendig ook de rondomopening.
Levensduur onbekend, prijs 1/3 van Volvo. Materiaal Inox.





Laatst bewerkt: 02 feb 2024 21:43 door Ilex.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Warmlopertje 02 feb 2024 21:43 #1538896

:)
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Warmlopertje 03 feb 2024 23:44 #1539117

  • Waterman
  • Waterman's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 1728
Ilex schreef :
.........
Materiaal Inox.
.......
Wat is dan nu het minst edele component wat gaat corroderen (weg rotten)?

Gepost met de officiële Zeilersforum-app
Zeilen: alle stress waait uit mijn hoofd 8-)
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Warmlopertje 04 feb 2024 08:23 #1539133

  • Ilex
  • Ilex's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 8265
Dat blijft de kwetsbare aluminium behuizing, helaas!
Overigens is rvs en roet/zeewater ook geen lekkere combo...

Ik vraag me af of ik een soort coating kan aanbrengen op die plek...
Of iets als www.kitcentrum.be/siliconenkit...0beweging%20optreedt.
Laatst bewerkt: 04 feb 2024 08:25 door Ilex.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Warmlopertje 09 feb 2024 15:47 #1540332

  • Ilex
  • Ilex's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 8265
Het stuk is opgelast.
De corrosie zat op vele plaatsen in diepe putjes, waardoor het frezen en lassen was...

Ik herhaal mijn vraag of ik iets kan aanbrengen om dit te vermijden... Vuurvaste kit? Of is het een kwestie van tweejaarlijks uitlaatbocht demonteren en reinigen?


Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Warmlopertje 09 feb 2024 15:50 #1540333

  • Shebee
  • Shebee's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 346
Anode er in?
Nog nooit gedaan dus ik denk dat ik het wel kan!
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Warmlopertje 09 feb 2024 15:59 #1540335

  • Ilex
  • Ilex's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 8265
Dat stuk komt in principe niet in contact met zeewater.
Er is een theorie dat dit wel gebeurt als er 'terugslag' is vanuit de uitlaatbocht. Mogelijk door draaien op ralenti. Zou verergerd worden door roetopstapeling.
Sommigen verlengen daarom de bocht, zodat de toevoer zeewater lager/later gebeurt.
Laatst bewerkt: 09 feb 2024 16:01 door Ilex.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Warmlopertje 09 feb 2024 20:55 #1540384

  • Reed
  • Reed's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 1605
Nee, dit is een soort opoffering-principe.
Tegen uitlaatgassen met (zout)water i.c.m. hoge temperaturen, gaat ook RVS op den duur naar de haaien.
Je moet er dus rekening mee houden dat je dit deel van de uitlaat regelmatig moet controleren en wellicht een keer zal moeten vervangen. Ik ga morgen ook nog eens kritisch kijken hoe het er bij mij aan boord voor staat.
Reed van Batavia (oud Nederlands) voor de Rede van Jakarta.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Warmlopertje 10 feb 2024 06:52 #1540411

In de handleiding van mijn nieuwe Yanmar (2YM15) staat dat de mixing elbow elke 2(!) jaar vervangen moet worden..
Only fools rush in
syonlyfoolsrushin.blogspot.nl/
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Warmlopertje 10 feb 2024 07:29 #1540415

  • Ilex
  • Ilex's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 8265
De elleboog tot daaraan toe, maar de aluminium behuizing wordt aangetast....
Het idee van terugslag vanuit de bocht kan in principe wel.
Hoe ruwer de elleboog binnenin wordt, hoe meer kans.
Kuisen en in het oog houden dus!
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Warmlopertje 10 feb 2024 12:51 #1540471

  • Waterman
  • Waterman's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 1728
En misschien ondertussen een reserve (nieuw/gebruikt/gerepareerd) op voorraad nemen.
Zeilen: alle stress waait uit mijn hoofd 8-)
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Warmlopertje 10 feb 2024 13:02 #1540475

  • holtere
  • holtere's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 16592
Onze 2030 is voorzien van zo'n uitlaatstuk.
Zijn dat ook zulke slijtgrage gevallen?
Ik denk als deze moet vervangen dat het een maandloon is onderhand, zijn daar ook elcheapo vervangers voor of dan vervangen door een normaal exemplaar?

Laatst bewerkt: 10 feb 2024 13:03 door holtere.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Warmlopertje 10 feb 2024 13:42 #1540477

  • Ilex
  • Ilex's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 8265
Ben ze al eens tegengekomen. Rond de 1300 euro als ik het goed heb :side:
Heeft te maken met de hoogte van de motor tov het waterslot, of zoiets. Heb het maar diagonaal gelezen omdat het voor mij niet van toepassing is :blush:
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Warmlopertje 10 feb 2024 14:01 #1540481

  • holtere
  • holtere's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 16592
Komt bij mij meteen de vraag op hoe hoog de waterlijn zou moeten zijn t.o.v. de motor om deze voorziening noodzakelijk te maken?
Zo diep ligt de motor niet bij ons!
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Warmlopertje 10 feb 2024 15:00 #1540487

  • Ilex
  • Ilex's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 8265
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Warmlopertje 10 feb 2024 15:23 #1540488

  • Shebee
  • Shebee's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 346
Ilex schreef :
Het stuk is opgelast.
De corrosie zat op vele plaatsen in diepe putjes, waardoor het frezen en lassen was...

Ik herhaal mijn vraag of ik iets kan aanbrengen om dit te vermijden... Vuurvaste kit? Of is het een kwestie van tweejaarlijks uitlaatbocht demonteren en reinigen?


Heb je het laswerk ook getest met penetrant van binnenuit? Ik heb vorig jaarceen warmtewisselaar van een Nanni laten lassen, eerst met Mig, dat bleef lekken. Daarna met Tig, dat ging wel goed.
Nog nooit gedaan dus ik denk dat ik het wel kan!
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Warmlopertje 10 feb 2024 15:38 #1540490

  • holtere
  • holtere's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 16592
Ilex schreef :
Ik vond wat aardige opties op het cruisersforum voor als je twijfels over een highriser wel of niet. Lijkt een aardige optie om in het achterhoofd te houden?



Laatst bewerkt: 10 feb 2024 15:38 door holtere.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Warmlopertje 10 feb 2024 16:48 #1540501

  • Ilex
  • Ilex's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 8265
. Heb je het laswerk ook getest met penetrant van binnenuit? Ik heb vorig jaarceen warmtewisselaar van een Nanni laten lassen, eerst met Mig, dat bleef lekken. Daarna met Tig, dat ging wel goed.

Dit is met TIG. Volste vertrouwen, dus niet getest met penetrant B)
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Warmlopertje 10 feb 2024 16:51 #1540502

  • Ilex
  • Ilex's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 8265
. k vond wat aardige opties op het cruisersforum voor als je twijfels over een highriser wel of niet. Lijkt een aardige optie om in het achterhoofd te houden?

Ben altijd een beetje wantrouwig tegenover zulke grote hefbomen... Schuddend aan een dunne aluminium behuizing...

Voor zij die niet helemaal mee zijn met het proces van falen, hier een duidelijk filmpje.
Laatst bewerkt: 10 feb 2024 17:56 door Ilex.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Warmlopertje 11 feb 2024 00:29 #1540542

  • holtere
  • holtere's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 16592
Ben altijd een beetje wantrouwig tegenover zulke grote hefbomen... Schuddend aan een dunne aluminium behuizing...
Ja, dat was ook mijn gedachte hoewel niet alle behuizingen van alu zijn.
Er zou wat extra steun voor gezocht moeten worden aan het motorblok.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Warmlopertje 13 feb 2024 18:19 #1541050

  • Ilex
  • Ilex's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 8265
Alles zit er terug onder en de motor draait als een zonnetje!

Het verwijderen van de oude pakking op het spruitstuk was een kutjob...
Als er een volgende keer komt, zwier ik het spruitstuk gelijk onder de frees...

De nieuwe pakking blijkt een simpele papieren pakking te zijn. Van 58 euro... Duur papiertje!
Voor het monteren voorzie ik beide zijden van een weinig vet. De pakking wordt er spontaan een centimeter langer van!
Even voor de verwarming houden doet het terug krimpen.
Monteren gaat vlot op de achterste kap van de warmtewisselaar na: die krijg ik er niet op...
Beetje bij beetje aandraaien van de drie bouten levert veel spanning en licht verbuigen van de kunststof kap, dus besluit ik dat de kans op breuk te groot is.

Door de oude o-ring terug te monteren, lukt het wel: deze is net iets minder dik.

De rest is gewoon een eenvoudig puzzeltje.
De kwetsbare MDI hang ik met een nieuw gemaakte beugel aan de zijwand in de hoop dat het hier minder kwetsbaar is.




Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Warmlopertje 13 feb 2024 18:37 #1541052

  • Ilex
  • Ilex's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 8265
Het waterlock zit vastgebout op een aluminium profiel.
Bij controle blijkt zowel de uitlaatslang als de bedieningskabel van de schakelkast (ben naam even kwijt) te schavielen tegen de dieseltank.




Ik besluit de aluminium steun te laten voor wat is en zet een multiplex plaatje in epoxy en plak er alvast de bouten in.
Hiermee komt het waterslot dik 15mm lager en dus vrij van de dieseltank.


Laatst bewerkt: 13 feb 2024 18:38 door Ilex.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.
Tijd voor maken pagina: 0.183 seconden
Gemaakt door Kunena
   
   
   
   
© Zeilersforum.nl