Philip schreef :
Ja geluid.
Mechanische Yanmar's zijn inderdaad niet erg stil, zeker de GM serie heeft echt nog zo'n nagel-geluid. Maar de 3YM30AE vind ik, mede door het lagere toerental, weldeglijk een flinke verbetering tov de 3GM30. Meer een diepe brom ipv dat typische voorkamer-genagel. Ik slaap er iig een stuk prettiger op
Dat is precies andersom: Direct ingespoten diesels hebben een veel minder geleidelijke verbranding, en verneveling is veel kritischer. Juist doordat de verbranding niet ingeleid wordt, kan het geluid veel scherper zijn. Indirecte injectie, met een voorwervelkamer dus, zijn veel stiller. Zo ook bij Yanmar:
Direct ingespoten diesels hebben (Carnot) wel een ietsje hoger rendement.
Philip schreef :
In de bijna-30-pk-klasse vind ik qua andere merken vind ik de Volvo het prettigste geluid hebben. Meer een gerafineerd geluid, minder rauw. De D1-30 heeft met eveneens max 3200rpm ook minder toeren dan de gangbare 3600rpm.
De oudere MD2030 (wat in feite hetzelfde (perkins/shibaura) blok heeft) draait overigens wel max 3600 en heeft (net als de Yanmar 3YM30 zonder AE) een kleinere cilinderinhoud dan de D1-30 opvolger. Maar wel dat lekkere geluid.
Maar de Yanmar 3JH40 (ook een 3 cilinder) schijnt een heel stuk stiller te zijn dan de kleinere mechanische Yanmars. En met max 3000rpm nog een lager toerental. Ik heb hem echter nog niet in het echt gehoord.
Lager toerental en meer cilinders, schelen veel inderdaad. Bij nieuwere motoren is daar veel meer aandacht voor dan vroeger. Veel wordt ook bepaald door de stijfheid van de zuigers en cilinders in het blok. Dat zijn geen parameters die je efkes vlug uit een spec sheet haalt.
Wat nog meetelt, en dat is een beetje tegengesteld aan lage toeren: lage tonen zijn lastig te dempen. Anderszijds is het menselijk oor er veel minder gevoeling voor.