Welkom  

   

Mijn Menu  

   

What's Up  

Geen evenementen
   

Wedstrijd  

Geen evenementen
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
Welkom, Gasten

Onderwerp: Welke motor voor Bavaria 390 met saildrive?

Welke motor voor Bavaria 390 met saildrive? 31 jan 2024 11:38 #1538302

  • madoc
  • madoc's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 3579
Sunshine 36 schreef :
De Yanmars die ik heb (3GM30) of heb gehad (1GM10, 3QM30’ en 3YM30ae) waren bepaald niet stil. Daar staan Yanmars ook niet om bekend, of geldt dat alleen voor de motoren met 3 cilinders of minder?
. Hoe meer cilinders des te meer het zoemt ;)
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Welke motor voor Bavaria 390 met saildrive? 31 jan 2024 11:38 #1538303

Joop66 schreef :
Ilex schreef :
Deze bouwer koos alvast de D1-30 bij een 42 Omega, 7 ton.
no-frills-sailing.com/choosing...-diesel-boat-engine/

Wat gaat hij doen met de boot? Rondjes Tiengemeten? Of naar Vuurland? Dat maakt nogal een verschil. Kon t op de website niet vinden.

Naar de Noordpool.
Only fools rush in
syonlyfoolsrushin.blogspot.nl/
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Welke motor voor Bavaria 390 met saildrive? 31 jan 2024 11:57 #1538304

Only Fools Rush in schreef :

Naar de Noordpool.

Lastig nog hoor met zoveel ijs …
Henny (Team Zeilersforum.nl)

It is when you are riding out your first gale in a boat you have built yourself that you wonder about some of the doubtful workmanship that went into her - John Guzzwell

www.fram.nl
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Welke motor voor Bavaria 390 met saildrive? 31 jan 2024 12:44 #1538316

Even geduld hebben , lopen de pinguïns met zonnebrillen en kunnen de polyester bootjes er probleemloos varen .
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Welke motor voor Bavaria 390 met saildrive? 31 jan 2024 13:21 #1538322

  • Reed
  • Reed's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 1695
Jeroen-Pion schreef :
Idem hier ook van een GM naar een YM .

verschil dag en nacht ! :)

Kan ik volledig beamen,
In mijn Gibsea van een 3GM30 naar een 3YM30 en dat is een enorme verbetering vooral wat geluid betreft geweest.
Reed van Batavia (oud Nederlands) voor de Rede van Jakarta.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Welke motor voor Bavaria 390 met saildrive? 31 jan 2024 16:05 #1538344

  • Joop66
  • Joop66's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 8182
Philip schreef :
Ja geluid.

Mechanische Yanmar's zijn inderdaad niet erg stil, zeker de GM serie heeft echt nog zo'n nagel-geluid. Maar de 3YM30AE vind ik, mede door het lagere toerental, weldeglijk een flinke verbetering tov de 3GM30. Meer een diepe brom ipv dat typische voorkamer-genagel. Ik slaap er iig een stuk prettiger op :P

Dat is precies andersom: Direct ingespoten diesels hebben een veel minder geleidelijke verbranding, en verneveling is veel kritischer. Juist doordat de verbranding niet ingeleid wordt, kan het geluid veel scherper zijn. Indirecte injectie, met een voorwervelkamer dus, zijn veel stiller. Zo ook bij Yanmar:



Direct ingespoten diesels hebben (Carnot) wel een ietsje hoger rendement.


Philip schreef :
In de bijna-30-pk-klasse vind ik qua andere merken vind ik de Volvo het prettigste geluid hebben. Meer een gerafineerd geluid, minder rauw. De D1-30 heeft met eveneens max 3200rpm ook minder toeren dan de gangbare 3600rpm.
De oudere MD2030 (wat in feite hetzelfde (perkins/shibaura) blok heeft) draait overigens wel max 3600 en heeft (net als de Yanmar 3YM30 zonder AE) een kleinere cilinderinhoud dan de D1-30 opvolger. Maar wel dat lekkere geluid.


Maar de Yanmar 3JH40 (ook een 3 cilinder) schijnt een heel stuk stiller te zijn dan de kleinere mechanische Yanmars. En met max 3000rpm nog een lager toerental. Ik heb hem echter nog niet in het echt gehoord.

Lager toerental en meer cilinders, schelen veel inderdaad. Bij nieuwere motoren is daar veel meer aandacht voor dan vroeger. Veel wordt ook bepaald door de stijfheid van de zuigers en cilinders in het blok. Dat zijn geen parameters die je efkes vlug uit een spec sheet haalt.

Wat nog meetelt, en dat is een beetje tegengesteld aan lage toeren: lage tonen zijn lastig te dempen. Anderszijds is het menselijk oor er veel minder gevoeling voor.
Laatst bewerkt: 31 jan 2024 18:36 door Joop66.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Welke motor voor Bavaria 390 met saildrive? 31 jan 2024 16:29 #1538349

  • madoc
  • madoc's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 3579
Joop66 schreef :
Philip schreef :
Ja geluid.

Mechanische Yanmar's zijn inderdaad niet erg stil, zeker de GM serie heeft echt nog zo'n nagel-geluid. Maar de 3YM30AE vind ik, mede door het lagere toerental, weldeglijk een flinke verbetering tov de 3GM30. Meer een diepe brom ipv dat typische voorkamer-genagel. Ik slaap er iig een stuk prettiger op :P

Dat is precies andersom: Direct ingespoten diesels hebben een veel minder geleidelijke verbranding, en verneveling is veel kritischer. Juist doordat de verbranding niet ingeled wordt, kan het geluid veel scherper zijn. Indirecte injectie, met een voorwervelkamer dus, zijn veel stiller. Zo ook bij Yanmar:
.
. Mee eens. De voorkamer,indirecte injectie,was een middel om de "diesel knock" te verminderen.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Welke motor voor Bavaria 390 met saildrive? 31 jan 2024 16:34 #1538350

Wat ik bij de Yanmar GM had had ik ook bij mijn hele oude Scania van vroeger , starten zo rond de nul graden dacht je altijd de eerste minuut of wat , ontploft dat ding zo of wat vliegt me dadelijk om de oren ......... :pinch:

Natuurlijk helemaal niets uiteraard dat hoort gewoon zo . als het warm begint te worden wordt het geluid ook aangenamer .

nu is de YM heel veel stiller en de isolatie in de "machine" kamer aardig dik , ander probleem ik vergeet het soms uit te zetten direct na het afmeren dan denk ik door de guts water oooooh verhip :pinch: :pinch: :whistle:

Met de GM had ik dat nooit :laugh:
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Welke motor voor Bavaria 390 met saildrive? 31 jan 2024 16:52 #1538354

Jeroen-Pion schreef :
Waar we denk ik wel uit zijn is dat de conclusie is dat er in onze "oude " diesels mechanisch nu de afgelopen 50 jaar geen gigantische revolutie is geweest in vermogen en bijbehorend verbruik .

Maar daar waren de motoren fabrikanten ook wel achter dat er bij de mechanische inspuiting de grenzen wel waren bereikt vooral in vermogen.

Pas toen commomrail turbo's en moderne ECU's hun intrede deden , kon je met een diesel ook eens met gierende banden wegrijden , daarvoor moest je hem eerst op een grindpad zetten :lol:

Maar goed , de angst onder zeilers is zo groot voor al die kabeltjes en computers ........... hij bestaat niet maar als ik kon kiezen tussen een Yanmar zoals ik nu heb of dezelfde met commonrail etc , zou ik de laatste beslist hebben gekozen , want daar zit wel verschil ......... B)

Angst is niet alleen voor de kabeltjes en computer. Een commonrail diesel heeft een hogere kwaliteit diesel nodig dan diesel met mechanische inspuiting. De injectoren van een commonrail diesel zijn veel gevoeliger voor verontreinigen en reparatie/vervanging is duur en vereisen over het algemeen verandering van parameters in het motor managment systeem. Een paar steeksleutels zijn dus niet genoeg, je moet er dan ook al diagnose apperatuur aan gaan hangen. Brandstof kwalitiet is normaal gesproken in europa geen probleem maar in een tank van een jachtje wil het wel eens een stuk slechter zijn. Ook als je naar landen wilt waar de diesel kwaliteit niet zo goed is, is de kans op problemen veel groter.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Welke motor voor Bavaria 390 met saildrive? 31 jan 2024 17:30 #1538368

Hoe wordt in die niet-EU landen de brandstofkwaliteit gespecificeerd? Daar zullen toch ook wel common rail diesels rondrijden? Of doel je meer op pompstations aan het water?

Vaste verontreinigingen kun je met goede voorfilters afvangen toch?

Ik snap je punt hoor, maar is dat echt een realistisch argument om bij (50 jaar oude) tractor motoren te blijven?
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Welke motor voor Bavaria 390 met saildrive? 31 jan 2024 17:47 #1538372

Wat mij betreft wel. Ik heb in het buitenland meer dan eens diesel van dubieuze kwaliteit moeten tanken en was maar wat blij met mijn eenvoudige diesel met filters en aftap mogelijkheid.
Henny (Team Zeilersforum.nl)

It is when you are riding out your first gale in a boat you have built yourself that you wonder about some of the doubtful workmanship that went into her - John Guzzwell

www.fram.nl
Laatst bewerkt: 31 jan 2024 17:50 door Noballast.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Welke motor voor Bavaria 390 met saildrive? 31 jan 2024 17:53 #1538374

OK. Dubieus qua specificatie, of zaten er ongedocumenteerde verontreinigingen (motorolie, slaolie etc) doorheen gemixed? Water en vuil kan altijd gebeuren natuurlijk.

Dan zijn we hier wel héél voorzichtig; ons motortje liefkozen met premium GTL fuel!
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Welke motor voor Bavaria 390 met saildrive? 31 jan 2024 17:59 #1538378

Noballast schreef :
Wat mij betreft wel. Ik heb in het buitenland meer dan eens diesel van dubieuze kwaliteit moeten tanken en was maar wat blij met mijn eenvoudige diesel met filters en aftap mogelijkheid.

Is dat een gevoel , of heb je het ook laten testen etc ?
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Welke motor voor Bavaria 390 met saildrive? 31 jan 2024 18:10 #1538381

Geen idee. Kan ook zijn dat een krakkemikkige installatie het gevoel van dubieuze diesel heeft gevoed. Maar zeker is dat ik vaker dan hier in NL rommel in de aftap heb gevonden. Meest dubieuze was de tank laten vullen met een handbediende pomp op een oliedrum. (Tunesië)
Henny (Team Zeilersforum.nl)

It is when you are riding out your first gale in a boat you have built yourself that you wonder about some of the doubtful workmanship that went into her - John Guzzwell

www.fram.nl
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Welke motor voor Bavaria 390 met saildrive? 31 jan 2024 18:39 #1538388

  • Joop66
  • Joop66's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 8182
Noballast schreef :
Geen idee. Kan ook zijn dat een krakkemikkige installatie het gevoel van dubieuze diesel heeft gevoed. Maar zeker is dat ik vaker dan hier in NL rommel in de aftap heb gevonden. Meest dubieuze was de tank laten vullen met een handbediende pomp op een oliedrum. (Tunesië)

Dan ben je al lang blij dat er iets is waar t woord "Diesel" op staat. Over kwaliteit hebben we het niet.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Welke motor voor Bavaria 390 met saildrive? 31 jan 2024 18:50 #1538389

Nachtvlinder schreef :
Hoe wordt in die niet-EU landen de brandstofkwaliteit gespecificeerd? Daar zullen toch ook wel common rail diesels rondrijden? Of doel je meer op pompstations aan het water?

Vaste verontreinigingen kun je met goede voorfilters afvangen toch?

Ik snap je punt hoor, maar is dat echt een realistisch argument om bij (50 jaar oude) tractor motoren te blijven?

Zo naief ben je toch niet? Even zoeken op giftige diesel afrika. Diesel die hier niet verkocht mag worden omdat er teveel zwavel in zit wordt gewoon daar naar toe verscheept. En dan zit er niet 2 of 3 keer zoveel zwavel in als hier is toegestaan maar honderden keren meer als hier is toegestaan. Het is gewoon ontzettend gifitge troep, denk je dat er dan nog gekeken wordt naar brandstof specificaties. Hier willen we er gewoon vanaf en daar lopen de oude dieseltjes er nog op, en dus is er een markt. Zo werkt dat in deze wereld.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Welke motor voor Bavaria 390 met saildrive? 31 jan 2024 19:28 #1538394

  • madoc
  • madoc's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 3579
Noballast schreef :
Geen idee. Kan ook zijn dat een krakkemikkige installatie het gevoel van dubieuze diesel heeft gevoed. Maar zeker is dat ik vaker dan hier in NL rommel in de aftap heb gevonden. Meest dubieuze was de tank laten vullen met een handbediende pomp op een oliedrum. (Tunesië)
Dat is dan exact de reden waarom er filters in het systeem zitten. In Nederland zit er zelden wat in de filters. M.a.w.het system werkt ;)
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Welke motor voor Bavaria 390 met saildrive? 31 jan 2024 20:03 #1538401

Ik heb daarom een filter in de vulhals zitten , wat niet in de tank komt hoeft er ook niet uit later :P

In NL is het even off topic ook niet altijd top hoor , met de bus tanken paar dagen later sputter sputter sputter, naar de garage , krijg ik de volgende dag belletje , nou meneer het is niet best !!!!

Wat dan ? nou alles zit onder metaal "stof" tank filters alles , vermoedelijk de hogedrukpomp van de commonrail , okay nou ja doe maar wat je moet doen , tja wat moet je anders :unsure: .

Schade weet ik niet meer maar paar duizend euro geraamd , krijg ik s middags een belletje ; meneer heeft u toevallig daar getankt afgelopen dagen ? uhm ja daar tank ik altijd , goed dan weten we ook waar het metaal spul vandaan komt uit de dieselpomp waar u mee heeft getankt ......... we hebben inmiddels 2 bussen en 1 auto hier staan met zelfde probleem :woohoo:

De Avia heeft keurig het reinigen van het dieselsysteem op zich genomen en alle kosten en kreeg een verse tank diesel en een mooi bosje bloemen en 1000x sorry.

Hoe mooi of niet mooi het er allemaal uitziet zegt dus niet zoveel B)
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Welke motor voor Bavaria 390 met saildrive? 31 jan 2024 20:36 #1538410

  • Ilex
  • Ilex's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 8397
Toch een reden om geen hypermoderne diesel in een boot te pleuren?
Ik ben alvast blij met ouder model. De D1-30 is al meer dan modern genoeg :)
Doe niet veel uren op motor. En doe je dat wel, dan ben je niet goed bezig met jouw dure aankoop :P
Laatst bewerkt: 31 jan 2024 20:36 door Ilex.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Welke motor voor Bavaria 390 met saildrive? 31 jan 2024 21:20 #1538428

  • madoc
  • madoc's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 3579
JeroenFemke schreef :
Nachtvlinder schreef :
Hoe wordt in die niet-EU landen de brandstofkwaliteit gespecificeerd? Daar zullen toch ook wel common rail diesels rondrijden? Of doel je meer op pompstations aan het water?

Vaste verontreinigingen kun je met goede voorfilters afvangen toch?

Ik snap je punt hoor, maar is dat echt een realistisch argument om bij (50 jaar oude) tractor motoren te blijven?

Zo naief ben je toch niet? Even zoeken op giftige diesel afrika. Diesel die hier niet verkocht mag worden omdat er teveel zwavel in zit wordt gewoon daar naar toe verscheept. En dan zit er niet 2 of 3 keer zoveel zwavel in als hier is toegestaan maar honderden keren meer als hier is toegestaan. Het is gewoon ontzettend gifitge troep, denk je dat er dan nog gekeken wordt naar brandstof specificaties. Hier willen we er gewoon vanaf en daar lopen de oude dieseltjes er nog op, en dus is er een markt. Zo werkt dat in deze wereld.
Dat er hier geen zwavel in de diesel zit is een milieu item. Teveel zwavel uitstoot. Voor de motor was de toevoeging juist gunstig. Dus motor technisch geen probleem.
Laatst bewerkt: 31 jan 2024 21:21 door madoc.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Welke motor voor Bavaria 390 met saildrive? 01 feb 2024 06:43 #1538453

Zwavel is natuurlijk niet het enige probleem. Was meer om aan te geven dat er al totaal niet gelet wordt op de impact op de mens. Laat staan de impact op een diesel motor. Het is gewoon de goedkoopste rotzooi die er te vinden valt die nog enigzins wil ontbranden in een verbrandingsmotor. Het is niet ontzwavelde diesel (ontzwavelen is duur) geblend met goedkope reststromen van olieraffinaderijen en de chemische industrie.

Misschien dat je met een goed filter systeem ermee weg komt. Feit blijft dat een common rail veel gevoeliger is voor verontreinigen. Met een common rail zal je dus eerder in de problemen komen. Als het dan gebeurd is het oplossen van de problemen veel lastiger en duurder dan met een mechanisch ingespoten diesel.


Als een mechanishce diesel stopt door vervuiling is het plaatsen van nieuwe filters en een tankje met schone diesel vaak genoeg om em weer aan de praat te krijgen. Bij een common rail is de kans groot dat de injectoren verstopt zijn en dat je een dure reparatie te wachten staat die je zeker niet op het water gaat oplossen.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Welke motor voor Bavaria 390 met saildrive? 01 feb 2024 06:55 #1538455

  • holtere
  • holtere's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 16750
Onvervalst stukje VOC mentaliteit ;)
nos.nl/artikel/2133147-giftige...e-havens-naar-afrika
Laatst bewerkt: 01 feb 2024 06:56 door holtere.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Welke motor voor Bavaria 390 met saildrive? 01 feb 2024 07:02 #1538457

Nou! Ik vond dit ook gisteren, was ik al vergeten.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Welke motor voor Bavaria 390 met saildrive? 07 feb 2024 21:31 #1539916

  • XanderB
  • XanderB's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 2321
Inmiddels heb ik de boot gekocht en is de keuze op dit moment tussen een nieuwe Beta 38 en een door De Waterman volledig gereviseerde D2-40.
De 120s wil ik voorlopig toch laten zitten. Deze is door Jan Dijkman destijds nog onderhanden genomen. Jan gaf aan dat de Beta 38 op veel hoger toerental loopt, wat de saildrive niet gewend is omdat die altijd op het toerental van de VP heeft gedraaid.
Ik vond het wel plausibel klinken dat dat tot problemen kan leiden en neig nu naar de gereviseerde D2-40. Maar de keuze is nog niet gemaakt…
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Welke motor voor Bavaria 390 met saildrive? 07 feb 2024 21:33 #1539917

Moet een saildrive wennen dan? In de specs van de saildrive staat toch wel een max rpm genoemd?
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.
Tijd voor maken pagina: 0.183 seconden
Gemaakt door Kunena
   
   
   
   
© Zeilersforum.nl