Reed schreef :
Dat begrijp ik, maar het staat daar naar mijn idee los van.
Of daar nu een schroef achter hangt of een elektro-rem.
Bij een vermogen van 13 pK aan de krukas blijft het vermogen 13 pK.
Nee, bij een elektrorem is het afgenomen vermogen aan de krukas 13 pk. Bij een schroef is het afgenomen vermogen aan de krukas wat de schroef afneemt. Volgens het Nanni diagram is dat slechts zo'n 4pk.
Wat zegt die 1 liter/uur uit de curve van BM dan wel volgen jou ?
Dat de motor 1 liter per uur vebruikt bij 2200 rpm en het vermogen dat de schroef dan afneemt. 4pk volgens nanni diagram. 250ml/pk/uur, wat overeenkomt met 208gr/pk/uur. Wederom een hele normale waarde.
1 liter per uur voor 13pk zou ongekend mega zuinig zijn, natuurkundig zelfs onmogelijk omdat 1 liter diesel 10kwh (dus 13pkh) aan energie bevat. 1 liter per uur voor 13pk zou dus betekenen dat de motor met 100% efficientie zou werken waar rond de 30% al aardig OK is voor een verbrandingsmotor.
IK denk dat het grote verschil tussen een grotere motor in deellast of een kleine motor voluit,
zit in het rendement. Bij de kleine motor zal bij max vermogen veel warmte (energie) verloren gaan in (veel) hoge uitlaatgassen temperaturen en de rest met het koelwater en zie je niet terug in vermogen aan de krukas.
Waarom zou een grote motor in deellast zoveel minder warmte in uitlaatgassen stoppen dan een kleine motor op vol vermogen? Er zijn wel wat verschillen in rendement maar dat zit in procenten, geen giga verschillen. Kijk maar naar alle sommetjes hier boven: al die motoren zitten rond de 185 a 210 gr diesel per pk per uur.