Welkom  

   

Mijn Menu  

   

What's Up  

Geen evenementen
   

Wedstrijd  

Geen evenementen
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
Welkom, Gasten

Onderwerp: Welke motor voor Bavaria 390 met saildrive?

Welke motor voor Bavaria 390 met saildrive? 24 jan 2024 22:21 #1536911

In mijn zelfbouw woodcore Baltic 37 gewicht 9,5 ton, lekker degelijk, stond een Volvo 27 pk.
Nooit te weinig pk’s gehad bij 12000 mijlen, veelal op zee. Haalde met gemak 7 kn.
Een bav zal zeker niet zwaarder zijn.
geen sponsor alhier
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Welke motor voor Bavaria 390 met saildrive? 25 jan 2024 05:37 #1536921

Maar jij had een echte zeilboot én kunt zeilen! In andere draadjes is de hier heersende inflatie van motorvermogen ook gebleken.

Het zal wel. Er zijn boten die met een klein electro-hulpmotortje de wereld rondzeilen.

10 PK per ton zeg ik! Dan zit je écht veilig! Je weet maar nooit wanneer je jezelf in situaties hebt gebracht dat je dat écht eens nodig hebt! Veul makkelijker plannen ook, je bent veel minder afhankelijk van wind, golven en hiaten in je tochtplanning. Kost weinig extra, past vast wel in een moderne borrelboot en het extra gewicht... Ach: die boot is toch al volgestouwd met voorraden, beetje gietijzer kan er nog wel bij!
Laatst bewerkt: 25 jan 2024 07:43 door Nachtvlinder.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Welke motor voor Bavaria 390 met saildrive? 25 jan 2024 08:17 #1536925

  • Philip
  • Philip's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 8011
La Mavare schreef :
Moderne diesels met MMS hebben een probleem, die hebben stroom nodig.
Het gros van de motoren in deze klasse zijn nog gewone mechanische diesels met alleen electrische oplossingen voor starten, stop solenoid en dat soort dingen. De volvo's hebben de electrische componenten in het MDI kastje bij elkaar gestopt maar het ding zelf blijft een mechanische diesel die blijft lopen als de stroom uit valt. Ook de genoemde D2-40 en de D1-30.

Er zijn maar enkelele uitzonderingen die in deze klasse wel werken met electronisch gestuurde inspuiting en laat zo'n uitzondering nou wel net mijn favouriet zijn: de Yanmar 3JH40. De kleinste direct ingespoten common rail diesel. Electronisch geregeld met een ECU, geheel tegen de conservatieve trend van ZF in. Maar o zo veel zuiniger en schoner (wat ook zorgt voor minder interne vervuiliding). Via nmea2000 uit te lezen op storingen, heerlijk. Het is jammer dat het niet paste in mijn boot (qua formaat en budget :P) en ik het toch moet doen met zo'n ouderwets mechanisch ding.
Laatst bewerkt: 25 jan 2024 09:51 door Philip.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Welke motor voor Bavaria 390 met saildrive? 25 jan 2024 09:42 #1536949

  • Waterblok
  • Waterblok's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 5257
Mijn Oceanis 390 uit 1988: 7 ton in de kraan. 50pk Perkins Prima, drieblads vaste schroef.
Motor vervuilt idd en moet daarvoor af en toe wat golven trekken, dan is ie weer schoon.
Handig om snel te stoppen of achteruit iemand van de plaat te slepen.

Maak mezelf wijs dat de Perkins nul problemen heeft gehad omdat ie nooit hard hoeft te werken en omdat ik zo lief voor hem ben maar of dat waar is?
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Welke motor voor Bavaria 390 met saildrive? 25 jan 2024 11:10 #1536965

Waterblok schreef :
Handig om snel te stoppen

Die "stopweg" testte de Waterkampioen ook altijd :laugh: :laugh:
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Welke motor voor Bavaria 390 met saildrive? 25 jan 2024 12:15 #1536971

Waterblok schreef :
Mijn Oceanis 390 uit 1988: 7 ton in de kraan. 50pk Perkins Prima, drieblads vaste schroef.
Motor vervuilt idd en moet daarvoor af en toe wat golven trekken, dan is ie weer schoon.
Handig om snel te stoppen of achteruit iemand van de plaat te slepen.

Maak mezelf wijs dat de Perkins nul problemen heeft gehad omdat ie nooit hard hoeft te werken en omdat ik zo lief voor hem ben maar of dat waar is?

Nou de meeste mensen zijn zo bang om een nieuwe diesel eens flink aan het werk te zetten , want dat moet heel voorzichtig en met fluwelen handschoentjes op de gas hendel is het idee , dat Yanmar er maar heel wat tekst aan gewijd heeft om dat idee uit het hoofd van de eindgebruiker te "proberen" te halen :P

lief zijn voor een motor is wat anders dan hem niet te laten werken zoals hij dat het liefste wil .

Uit het manuaal van Yanmar , maar dit onderwerp komt bij bijna alle motoren in grote lijnen op hetzelfde neer ;


Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Welke motor voor Bavaria 390 met saildrive? 25 jan 2024 12:35 #1536974

  • XanderB
  • XanderB's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 2321
Het is wel duidelijk, een dieselmotor wil werken en met 10pk minder dan de huidige motor lukt het ook. Komt nog bij dat de D2-50 helemaal niet past en de D1-30 wel, waarbij met een ombouwset ook de saildrive behouden kan blijven (die is een paar jaar geleden gereviseerd).
Topic is hiermee afdoende beantwoord :)
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Welke motor voor Bavaria 390 met saildrive? 25 jan 2024 12:47 #1536976

En er kunnen denk ik een slordige 150 kg mee aan hapjes denk ik ?

Prima keuze denk ik :)
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Welke motor voor Bavaria 390 met saildrive? 25 jan 2024 13:30 #1536989

  • Reed
  • Reed's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 1695
daan1508 schreef :
PK's: wij varen met 23 meter staal, 40 ton en 60 pk. Schip loopt 15 km/u.
D1-30 is genoeg joh.

Het lijkt er op dat je nog nooit dikke wind en stevige golven op de kop heb gehad.
Dan zijn de beschikbaarheid van wat extra PK`s geen luxe.
Reed van Batavia (oud Nederlands) voor de Rede van Jakarta.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Welke motor voor Bavaria 390 met saildrive? 25 jan 2024 13:53 #1536992

Brandaris ( charter) 30 meter lang DAF 1160 200 pk en uit mijn hoofd lang geleden 150t

Met de ZF normen zouden dat minimaal het 10 pk per ton dus 1500 pk zijn .

Zullen we nu weer uit het sprookjesbos vertrekken ?
Laatst bewerkt: 25 jan 2024 13:55 door Jeroen-Pion.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Welke motor voor Bavaria 390 met saildrive? 25 jan 2024 14:20 #1536997

Ik snap Reed wel. Na een flinke golf lig je dan bijna stil, die extra pk's zijn wel handig om snel weer de gang er in te krijgen.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Welke motor voor Bavaria 390 met saildrive? 25 jan 2024 14:30 #1537000

Een volvo is natuurlijk goede keuze voor een dergelijke reis. Ik zou alleen voor een Vetus, Solé of Drinkwaard gaan. Hoofdzakelijk omdat deze motoren goedkoper zijn. Daarnaast zijn deze motoren ook van goede kwaliteit. De Mitsubishi basisonderdelen zijn volgens mij ook overal goed verkrijgbaar.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Welke motor voor Bavaria 390 met saildrive? 25 jan 2024 14:50 #1537004

  • Waterblok
  • Waterblok's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 5257
Ik geef af en toe wel gas Jeroen dat is het probleem niet.
Lief: Olie en filter wisselen en motor aan direct wegvaren rustig aan, nooit in de haven stationair warm laten lopen wat je veel ziet. Dat soort dingen.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Welke motor voor Bavaria 390 met saildrive? 25 jan 2024 15:13 #1537008

  • Philip
  • Philip's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 8011
AlbinVega27 schreef :
De Mitsubishi basisonderdelen zijn volgens mij ook overal goed verkrijgbaar.
Ik lees dat vaker. Maar hoe vaak vervang je nou een intern basisonderdeel? Bij mijn vorige motor van 25 jaar oud is dat op een opvoerpompje na nog nooit nodig geweest, het zijn juist de vooral marinisatie onderdelen die onderhoud behoeven en evenuteel vervangen moeten worden. Ook/vooral die moet je onderweg tegen komen.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Welke motor voor Bavaria 390 met saildrive? 25 jan 2024 15:32 #1537012

  • AdB
  • AdB's Profielfoto
  • aanwezig
  • Gebruiker
  • Berichten: 4104
Jeroen-Pion schreef :
Brandaris ( charter) 30 meter lang DAF 1160 200 pk en uit mijn hoofd lang geleden 150t

Met de ZF normen zouden dat minimaal het 10 pk per ton dus 1500 pk zijn .

Zullen we nu weer uit het sprookjesbos vertrekken ?

Of nog extremer, de spits van mijn schoonzuster. Haar varende woonboot.
+/- 24 meter lang met een Industrie IB5 ééncilinder diesel 24 PK.
Perslucht gestart en met een vliegwiel waar je U tegen zegt.

2 x rondje Marker-en IJselmeer gedaan, met mooi weer naar Harlingen geweest.
Stroom tegen gehad, geen centje pijn.
Via den Oever en het noord hollands kanaal weer terug naar Amsterdam.

Door dat vliegwiel duurt het lang voordat de motor op toeren komt en nog
langer terug naar stationair. Maar wat een kracht komt er op de schroef.
Dit vraagt behoorlijk wat anticiperen, maar dat is de sport bij dit soort motoren.
's Ochtends de cilinderkop donkerrood stoken, handmatig de diesel aanvoer bedienen,
de zuiger op het juiste moment zetten en dan de perslucht er in, stationair lopen
op 40/45 toeren, prachtig!

Back on topic;
Ik zou die D1-30 kiezen, voldoende vermogen en een wereldwijd dealer netwerk.

A
Tornado sport
Een monohull is eigenlijk een multihull die niet "af" is...
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Welke motor voor Bavaria 390 met saildrive? 25 jan 2024 16:02 #1537018

Reed schreef :
Het lijkt er op dat je nog nooit dikke wind en stevige golven op de kop heb gehad.
Dan zijn de beschikbaarheid van wat extra PK`s geen luxe.

Dan zet je een voor die omstandigheden gesneden fok op je boot en gaat zeilen! Hersens in plaats van spierballen. Recht tegen de golven in motoren is sowiezo heel oncomfortabel; gelukkig eigenlijk maar dat je er niet eens recht tegenin kúnt zeilen! Stop je geld in een fijne zeilgardarobe in plaats van in domme kracht om niet werkende ballon-rolfokjes te compenseren.

Het blijkt hier maar al te weer waar de mannen zich van de verwende borrelaars onderscheiden.

Op naar de 10 PK per ton, Reed! Lekker makkelijk en weerberichten kun je gewoon negeren.
Laatst bewerkt: 25 jan 2024 16:11 door Nachtvlinder.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Welke motor voor Bavaria 390 met saildrive? 25 jan 2024 16:09 #1537020

  • madoc
  • madoc's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 3579
Hoe groter het schip des te minder PK per Ton! Mammoet tanker b.v. ongeveer 0.1pk per Ton
Laatst bewerkt: 25 jan 2024 16:11 door madoc.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Welke motor voor Bavaria 390 met saildrive? 25 jan 2024 16:12 #1537022

  • holtere
  • holtere's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 16750
Nachtvlinder schreef :
Reed schreef :
Het lijkt er op dat je nog nooit dikke wind en stevige golven op de kop heb gehad.
Dan zijn de beschikbaarheid van wat extra PK`s geen luxe.

Dan zet je een voor die omstandigheden gesneden fok op je boot en gaat zeilen! Hersens in plaats van spierballen. Recht tegen de golven in motoren is sowiezo heel oncomfortabel; gelukkig eigenlijk maar dat je er niet eens recht tegenin kúnt zeilen! Stop je geld in een fijne zeilgardarobe in plaats van in domme kracht om niet werkende ballon-rolfokjes te compenseren.

Het blijkt hier maar al te weer waar de mannen zich van de verwende borrelaars onderscheiden.

Op naar de 10 PK per ton, Reed! Lekker makkelijk en weerberichten kun je gewoon negeren.

En ik ben het lekker met Reed eens. Puristengeneuzel en weinig praktische kijk op de gang van zaken :P
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Welke motor voor Bavaria 390 met saildrive? 25 jan 2024 16:17 #1537024

Ik dacht al waar blijf je ;)

Afgelopen weekend presentatie gehad van een schipper van een Kaskelot, was van en naar Finland geweest en alle omstandigheden wel tegengekomen. Daar zat een gloednieuwe 10 PK Yanmar in. Bewust zo klein gekozen want “ik zeil toch!?”

Zusterboot:
www.zeilwereld.nl/toerzeilen/rony-grooten-spotlight/
Laatst bewerkt: 25 jan 2024 16:22 door Nachtvlinder.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Welke motor voor Bavaria 390 met saildrive? 25 jan 2024 16:19 #1537025

  • Ilex
  • Ilex's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 8397
Hier viel ergens het begrip stopweg. Er werd wat lacherig op gereageerd.
Tijdens het manoeuvreren is het evenwel prettig als ook in achteruit de schroef snel en krachtig hapt.
Niet noodzakelijk pk-gerelateerd!

Op de vorige boot hadden wij een drieblads vaanstandschroef van
J-Prop.
Wat een geweldig ding was dat!
Vooruit en achteruit dezelfde kracht.

Staat op de sinterklaasbrief, maar gezien de prijs misschien pas binnen 3 jaar...
Laatst bewerkt: 25 jan 2024 16:21 door Ilex.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Welke motor voor Bavaria 390 met saildrive? 25 jan 2024 16:31 #1537031

  • holtere
  • holtere's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 16750
Nachtvlinder schreef :
Ik dacht al waar blijf je ;)

Afgelopen weekend presentatie gehad van een schipper van een Kaskelot, was van en naar Finland geweest en alle omstandigheden wel tegengekomen. Daar zat een gloednieuwe 10 PK Yanmar in. Bewust zo klein gekozen want “ik zeil toch!?”

Iedereen mag doen wat ie wil, ik heb daar geen waardeoordeel over. Voor ons is het geen optie is om te drijven of tekort te komen in lastige situaties.
Geen optie omdat ik daar domweg een bloedhekel aan heb. We varen ergens naar toe het liefst op zeil. Laat de wind na gaan we in een streep door op de motor en dan is het verdomde fijn als je niet 10 uur lang (ja, dat komt voor) hoog in de toeren moet zitten om vooruit te komen.
In een seizoen motoren we zo'n 200 uur als we pech hebben dus alle comfort is gewenst.
Wat is comfort dan?
Snel en vlot onder alle omstandigheden je doel bereiken met zo min mogelijk herrie en daar helpt een voldoende dikke motor echt bij.

Even ten overvloede mijn kijk erop:
50 is ruim voor zo'n schuit, 30 vind ik krap en 40 pk precies mooi!
Laatst bewerkt: 25 jan 2024 16:44 door holtere.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Welke motor voor Bavaria 390 met saildrive? 25 jan 2024 17:06 #1537036

Verkeerde planning dus , ik moet daar heen met me bootje maar dat lukt niet , maar we doen het toch desnoods met heeeeel vuuuuul pk's :whistle:

Zo jammer B)
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Welke motor voor Bavaria 390 met saildrive? 25 jan 2024 17:08 #1537037

  • holtere
  • holtere's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 16750
Ja, laat ons nu maar lekker alles verkeerd doen en zorg jij nu maar dat je alles goed doet ;)
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Welke motor voor Bavaria 390 met saildrive? 25 jan 2024 17:09 #1537038

harryvogel schreef :
Ik zou er een Beta 38 inzetten. Simpel en goed. Niet te duur, 4 cilinder, Kubota blok.
Heb je het juiste vermogen en een wereldwijd service netwerk. Goede dealer in NL ook.
(over de aanschaf van een Bavaria 390 heb ik ook wel een mening, maar niet op deze plek....)

H

+1

Beta kan trouwens ook gewoon conversie sets leveren zodat je de motor op je huidige fundering kan plaatsen. Weet niet hoe de prijzen nu zijn maar toen wij offertes opvroegen scheelde het duizenden euro's met de volvo (het ging om vervanging van een 2030). Dat was trouwens wel zonder inbouw. Het zou me niets verbazen als je met de Beta 38 nog een stuk goedkoper uitkomt dan de Volvo 30.

Nu zou ik waarschijnlijk een mitsubishi kiezen. Ben ervan overtuigd dat het niet zoveel uitmaakt welk merk je kiest en dan is de prijs voor mij de doorslag.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Welke motor voor Bavaria 390 met saildrive? 25 jan 2024 17:16 #1537042

holtere schreef :
Ja, laat ons nu maar lekker alles verkeerd doen en zorg jij nu maar dat je alles goed doet ;)

Kun je niet beter een motorboot kopen dan ? 2x 250 pk erin :woohoo:

Dat zeilen is toch maar gedoe , en heb je zo'n ding mag je nog 10 uur met een paar pk's ergens naar toe hobbelen omdat je dat nu eenmaal zo graag wilt druk druk druk .

Maar je geeft al toe , het was op jezelf gericht en niet een algemeen gegeven gelukkig :whistle:
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.
Tijd voor maken pagina: 0.189 seconden
Gemaakt door Kunena
   
   
   
   
© Zeilersforum.nl