3Noreen schreef :
Uiteindelijk maar eens een bouwlaser er bij gepakt. Blijkt dat de motorsteunen, dus de metalen armpjes aan de motor, niet in 1 vlak liggen.
Eén zit 2 mm hoger. Drie liggen uiteraard altijd in 1 vlak. Dus kom ik er niet uit waar de fout zit. Die dingen zijn gelast. Kan dus ook goed zijn dat ze allemaal niet loepzuiver zijn.
Wat je hier tegen komt is het nadeel van statisch overbepaalde constructies. Met 3 steunen was dit nooit een probleem. Met meer weet je nooit precies welke krachten waar lopen.
Of 2mm veel is? Laten we eens kijken. Ik zal toleranties ruim maar realistisch schatten:
Plaatszuiverheid draadgaten in het blok:.....+/- 0,2mm
Speling bout in gat steun ~1mm..................+/- 0,5mm
Plaats zetting in steun..................................+/- 0,5mm
Haaksheid zetting in steun...........................+/- 0,2mm
Telt al best snel op hè?
Lineair opgeteld heb je hier al +/- 1,4mm te pakken. Per steun.
Een afwijking van 2mm is helemaal niet gek, zeker omdat je het vlak door 3 steunen definieert: De 4e steun zit op een afstand van de kantellijn, dat zwaai effect krijg je ook mee.
En dat is alleen de motor nog maar. De fundatie is een polyester deel. De vlakheid daarvan zou ik ook niet beter dan 0,5mm inschatten, waarchijnlijk slechter. En dan nog de tolerantie op de rubbers. Die is ook niet beter dan 0,2mm
Hoe hier mee om te gaan?
Theoretisch zou ik zeggen: Terwijl de motor nog in de takel hangt, alle steunen naar 0 speling stellen en dat als baseline nemen. Alle aanpassingen gaan vanaf dat moment links en rechts hetzelfde.
Dat lukt natuurlijk niet goed. De motor zal altijd voor of achter eerst allebei de steunen raken. Dat wordt dan de orientatie. Verder laten zakken tot de eerste steun aan de andere kant (voor of achter) geraakt wordt, en dan de nog totaal losse daarheen stellen. Shims onder de steun? En dan pas de schroefas gaan zoeken. Maar links en rechts altijd hetzelfde veranderen.