Nachtvlinder schreef :
De eigenfrequentie van het deel tussen demper en motor ligt toch in een totaal andere ordegrootte dan die van het geheel "motor+dempers+fundatie"? Wat heeft het dan voor zin de eigenfrequentie van dat (sub)deel van de contructie te berekenen wanneer die eigenfrequentie in de praktijk nooit aangestoten wordt?
Ik verwacht dat het faalmechanisme van een te lange bout vermoeiing zal zijn, niet de sterkte. Voor vermoeiing geldt hoe kleiner de buiging (=hoe verder de repetatieve vervorming van de elasticiteitsgrens afligt), hoe langer het duurt voor vermoeiingsbreuk optreedt.
Puur theoretisch;
Geen buiging betekend geen vermoeiing.
Vermoeiing ontstaat alleen bij een wisselende buiging. Een wisselende buiging is een trilling.
Wat je zeker niet wilt is dat de eigen frequentie van niet in de buurt ligt van de trilling of één van de boventonen van de motor. Of zo hoog ligt dat er nog veel energie in de trilling zit.
Zover de theorie.
De praktijk kan ongetwijfeld gebaseerd zijn op vuistregels. Daar is niets op tegen.
Mijn fundatie moet ik nog aanpassen. Ben nu nog in het stadium van het meten en maken van een mal.
Bij de motor geleverde steunen hebben een stelbout van M16x1,5
Waar ik nu meer me zit is dat de inzakking van de motorsteunen niet gelijk is. Ik meet 38,7 ,
40,9 , 40,1 , 40,1 mm Als de motor met zijn gewicht er op staat. Op een vlakke ondergrond.
Even zitten meten maar de motorsteunen lijken niet in 1 vlak aan de motor gemonteerd te zitten. Maar ik ben niet vertrouwd met de precisie die nodig is. Als amateur ben je genegen maar een slag in de lucht te slaan wat dat betreft precisie. Afhankelijk van hoe goed je kunt meten. ( 1,4mm op een basis van 400 bij 460 mm. )