Welkom  

   

Mijn Menu  

   

What's Up  

Geen evenementen
   

Wedstrijd  

Geen evenementen
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
Welkom, Gasten
  • Pagina:
  • 1
  • 2

Onderwerp: e-foil motor ipv diesel?

e-foil motor ipv diesel? 09 sept 2025 07:29 #1648533

Ik kwam deze mtor tegen:

flipsky.net/collections/waterp...s-85165-150kv-19500w

Een waterdichte 19500W motor met regelaar. Ik zit serieus te overwegen deze in te bouwen in mijn 31ft in plaats van de 8(?) pk Penta MD1. Met voldoende accus om 6 uur te varen (rond de 3,5 - 4 kts) kom ik nog steeds verassend voordelig uit.

Heeft iemand ervaring met dit type motor? wat zijn overwegingen vóór of tegen?
Trotse eigenaar van de IW-31 'Zwaantje'
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

e-foil motor ipv diesel? 09 sept 2025 08:21 #1648539

  • TuuLeVi
  • TuuLeVi's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 6556
ik ga je topic volgen Maarten :)
S&S #2042 1/2ton 1973
1e eigenaar Rauno Aaltonen: "... as my daughter is called Tuulevi, meaning a light wind. The word tuulee is a verb meaning the wind blows. Tuulevi is a dialect word meaning a very light blow."
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

e-foil motor ipv diesel? 09 sept 2025 08:35 #1648541

  • zeiler26
  • zeiler26's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 316
Waarom zou je dit doen? Is je motor onherstelbaar kapot en moet je die vervangen?
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

e-foil motor ipv diesel? 09 sept 2025 08:52 #1648544

Dat zijn best prima specificaties voor die prijs! misschien een leuke combi met dit pakket en een multiplus? www.nkon.nl/nkon-ess-pro-51-2v...h-thuisbatterij.html (wel een relatief lage ontlading)

hoe wil je het gaan doen qua koppel? je kan namelijk geen vertraging maken dus blijft zitten met veel toeren en een kleine schroef. Alhoewel je een 8pk vervangt, dan is dit al een stuk meer vermogen.
Laatst bewerkt: 09 sept 2025 08:55 door rboxhoorn.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

e-foil motor ipv diesel? 09 sept 2025 10:00 #1648558

rboxhoorn schreef :
Dat zijn best prima specificaties voor die prijs! misschien een leuke combi met dit pakket en een multiplus? www.nkon.nl/nkon-ess-pro-51-2v...h-thuisbatterij.html (wel een relatief lage ontlading)

hoe wil je het gaan doen qua koppel? je kan namelijk geen vertraging maken dus blijft zitten met veel toeren en een kleine schroef. Alhoewel je een 8pk vervangt, dan is dit al een stuk meer vermogen.

Details moeten allemaal nog komen- dit is nog een 'misschien is dat wel een idee' idee.

Volgens mij is deze motor op veel manieren regelbaar- ook dus toerental hoeft volgens mij niet vertraagd.

Waar ik me (iets) zorgen over maak is dat dit ding gemaakt is als motor onder een foil / jet/sub board bedacht is, hoe zou die het doen bij een relatief zware, waterverplaatsende romp? That's a different cookie, misschien.

Mogelijke opties zijn een pully-achtige aansluiting op mn schroefas of in een 'gondel' achtige constructie aan de romp monteren.

Maar ben dus echt benieuwd naar ervaringen met, of de mening van mensen met ervaring over dit type motor..
Trotse eigenaar van de IW-31 'Zwaantje'
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

e-foil motor ipv diesel? 09 sept 2025 10:08 #1648561

  • Ton Mitz
  • Ton Mitz's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 6412
Niet gehinderd door enige kennis
Bij montage binnenzijde boot , is er dan voldoende koeling?
Feeling 32 Di, bootnaam Mitz
Genoemd naar een Engels stripfiguur
Mitz, the half fairy lady
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

e-foil motor ipv diesel? 09 sept 2025 10:21 #1648564

  • OldBawley
  • OldBawley's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 2368
Een binnenboord installatie als er reeds een schroefaskoker en as is heeft als voordeel dat de schroef niet zo snel uit het water komt bij golven. Het is echter energie verkwistend.
Bij ons bootje is de oude (1987) schroefas en schroef behoorlijk stroef. Ondanks dat alles perfect uitgelijnd is, dat uitlijnen is een tijdje mijn job geweest. Ook op zeeschepen.
Oké, er hangt nog steeds een hydraulische koppeling aan, die zou afgekoppeld worden, toch is niks zo efficiënt als een schroefje direct op de motoras. Let wel, ik haal tijdens het zeilen of geankerd de motor plus schroef uit het water. Geen kans op inwateren en geen weerstand.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

e-foil motor ipv diesel? 09 sept 2025 11:19 #1648597

Ton Mitz schreef :
Niet gehinderd door enige kennis
Bij montage binnenzijde boot , is er dan voldoende koeling?

Goeie vraag - omdat de motor waterdicht is verwacht ik dattie watergekoeld wil zijn - dus warmteontwikkeling is een dingetje om rekening mee te houden!
Trotse eigenaar van de IW-31 'Zwaantje'
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

e-foil motor ipv diesel? 09 sept 2025 11:22 #1648600

OldBawley schreef :
Een binnenboord installatie als er reeds een schroefaskoker en as is heeft als voordeel dat de schroef niet zo snel uit het water komt bij golven. Het is echter energie verkwistend.
Bij ons bootje is de oude (1987) schroefas en schroef behoorlijk stroef. Ondanks dat alles perfect uitgelijnd is, dat uitlijnen is een tijdje mijn job geweest. Ook op zeeschepen.
Oké, er hangt nog steeds een hydraulische koppeling aan, die zou afgekoppeld worden, toch is niks zo efficiënt als een schroefje direct op de motoras. Let wel, ik haal tijdens het zeilen of geankerd de motor plus schroef uit het water. Geen kans op inwateren en geen weerstand.

Als ik iets 'buitenboord' ga doen wordt dat net zo ver onder de waterlijn als mn huidige schroef - ik denk aan een gondel kort achter de kiel, dus onderwater blijft die schroef wel. Stel dat dan alles helemaal perfect werkt verwijder ik op termijn de oude schroefas - weer een gat minder (oké één gaatje erbij voor de bedrading, maar dat is behoorlijk minimaal.
Trotse eigenaar van de IW-31 'Zwaantje'
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

e-foil motor ipv diesel? 09 sept 2025 12:14 #1648606

Reken ik goed?
Continuous power 8200W
Tork 12.6nm (Wat is rated?)
8200/12.6 = 650 radialen/sec
= 103 omwentelingen per sec
= 6200 rpm.
Dus een reductie van 1:5 er nog graag tussen.
Hans Fix, Feeling 29DI
Met elektrische hulpmotor.
hansfix.nl/electric/
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

e-foil motor ipv diesel? 09 sept 2025 12:45 #1648615

  • H700
  • H700's Profielfoto
  • aanwezig
  • Gebruiker
  • Berichten: 1784
Je diesel levert denk ik 25,5Nm?
Deze electra motor de helft lees ik.
Je moet even kijken naar de KV waarde, die is 150 bij 8200w?
Het staat er erg onduidelijk. KV (rpm/v). Moet dat zijn KV=(rpm/v) of watts?
Wie kan dat verduidelijken?
Als ie namelijk hoogtoerig dan is dat leuk voor een foil maar niet voor een 4t zware boot.

Bij het verplaatsen van zware boten is een hoog koppel cruciaal.
Voldoende kracht dus om de boot in beweging te krijgen en te houden, zelfs tegen stromingen of wind.
Klopt die 150 wel dan is ie best interessant!

Ga het volgen!
Il me semble que la misère,
Serait moins pénible au soleil
Laatst bewerkt: 09 sept 2025 12:50 door H700.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

e-foil motor ipv diesel? 09 sept 2025 12:58 #1648620

H700 schreef :
Je diesel levert denk ik 25,5Nm?
Deze electra motor de helft lees ik.
Je moet even kijken naar de KV waarde, die is 150 bij 8200w?
Het staat er erg onduidelijk. KV (rpm/v). Moet dat zijn KV=(rpm/v) of watts?
Wie kan dat verduidelijken?
Als ie namelijk hoogtoerig dan is dat leuk voor een foil maar niet voor een 4t zware boot.

Bij het verplaatsen van zware boten is een hoog koppel cruciaal.
Voldoende kracht dus om de boot in beweging te krijgen en te houden, zelfs tegen stromingen of wind.
Klopt die 150 wel dan is ie best interessant!

Ga het volgen!

Iets van 40Nm na reductie.
Als KV 150 (rpm/v) is, en 48V, kom je op 7200 rpm?
Ja, komt wel ongeveer overeen met mijn gis.
Hans Fix, Feeling 29DI
Met elektrische hulpmotor.
hansfix.nl/electric/
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

e-foil motor ipv diesel? 09 sept 2025 14:11 #1648635

  • Joop66
  • Joop66's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 8872
cdn.shopify.com/s/files/1/0011...24V.pdf?v=1735637061

Er zit nog een grafiek onder.

Daar lijkt de max rpm iets van 3600 te zijn. Max vermogen dan met 15Nm koppel, maar let op: max rendement bij veel lager koppel en wat hoger toerental. De vraag is een beetje wat thermisch de sweetspot is voor dit ding.

Continuous current is 165A. Volgens de grafiek kom je dan op een heel ander werkpunt, namelijk: rond de 11Nm en 2200 rpm, dit alles bij 24V. Bij 48V is het toerental x2.

En de koeling is nog niet beantwoordt!
Laatst bewerkt: 09 sept 2025 14:38 door Joop66.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

e-foil motor ipv diesel? 09 sept 2025 15:37 #1648656

  • b100
  • b100's Profielfoto
  • aanwezig
  • Gebruiker
  • Berichten: 7580
mijn tegengeluid zou zijn dat de chinezen graag altijd overdrijven met hun specs, site is geregisteerd door Alibaba Cloud Computing (Beijing) Co., Ltd.
Met gecontroleerde opties heb je altijd de illusie van keuze.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

e-foil motor ipv diesel? 09 sept 2025 15:47 #1648662

Ja, euroconversie nog even toepassen.
Delen door 2 min 10 procent.
Hans Fix, Feeling 29DI
Met elektrische hulpmotor.
hansfix.nl/electric/
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

e-foil motor ipv diesel? 09 sept 2025 15:59 #1648666

  • H700
  • H700's Profielfoto
  • aanwezig
  • Gebruiker
  • Berichten: 1784
Joop66 schreef :
cdn.shopify.com/s/files/1/0011...24V.pdf?v=1735637061

Er zit nog een grafiek onder.

Daar lijkt de max rpm iets van 3600 te zijn. Max vermogen dan met 15Nm koppel, maar let op: max rendement bij veel lager koppel en wat hoger toerental. De vraag is een beetje wat thermisch de sweetspot is voor dit ding.

Continuous current is 165A. Volgens de grafiek kom je dan op een heel ander werkpunt, namelijk: rond de 11Nm en 2200 rpm, dit alles bij 24V. Bij 48V is het toerental x2.

En de koeling is nog niet beantwoordt!

Oh ja, deze grafiek zag ik niet eerder.

Je hebt wel een punt Joop, ik zie in de tabel ernaast de maximale output.
Maar dat is eigenlijk vol gas.
Er staat bij:
Performance (in an ambient temperature
of 25-30℃)
Motor tested rapidly to prevent
significant temperature rise51
Il me semble que la misère,
Serait moins pénible au soleil
Laatst bewerkt: 09 sept 2025 16:01 door H700.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

e-foil motor ipv diesel? 10 sept 2025 05:31 #1648756

En dan blijkt maar weer dat ik weinig begrijp, en nog minder weet van electromotoren..

Jullie hebben ongetwijfeld gelijk over benodigde vertraging, koppel en toerental- maar ik verlies begrip een beetje bij mijn wat te simpele aanname: een schroef die (onder water, zonder cavitatie of wind) op een bepaald toerental draait levert daarmee per definitie een vaste hoeveelheid arbeid, onafhankelijk van waar de schroef aan vast zit.
Hierdoor dacht ik dat door toerental te regelen ik ook meteen de output regelde.
Dit lijkt niet te kloppen als ik jullie verhalen goed begrijp- waar ga ik mis?

Koeling zou geen probleem moeten zijn als ik de motor in een 'pod' onder de romp hang...
Trotse eigenaar van de IW-31 'Zwaantje'
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

e-foil motor ipv diesel? 10 sept 2025 06:07 #1648761

Lees ook dit draadje eens:
zeilersforum.nl/index.php/foru...-en-reductie#1630305

Als je dat e-foil motortje enigszins efficiënt wilt inzetten (rendement > 80%) levert ie een koppel tussen 1 en 6 Nm bij een toerental tussen resp. 3600 en 2800 RPM. Werk je met een 2:1 reductie, dan houd je tussen 1400 en 1800 RPM aan de schroefas over met koppels tussen resp. 2 en 12 Nm en een vermogen dat ver onder 2 kW ligt. Dat match slecht bij wat een (welke dan ook…) schroef onder een waterverplaatsende 31 voeter vraagt om deze op snelheid te brengen.

De BLCD motor die ik in het gelinkte draadje pak, past dan een heel stuk beter bij een propellercurve zoals jouw waterverplaatsende boot nodig zal hebben.

Als je een e-foil in plané brengt, past “jouw” motor wel beter: even (met erg laag rendement) hoog belast veel koppel en vermogen leveren totdat je in plané bent, waarna het werkpunt naar links verschuift met hoog toerental om verder te accelereren, met afnemend koppel en hoger rendement.


Laatst bewerkt: 10 sept 2025 06:39 door Nachtvlinder.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

e-foil motor ipv diesel? 10 sept 2025 06:25 #1648762

En nog even een analogie met fietsen:
Als jij een heel licht sprintertje bent dan draai je hele hoge toerentallen met je trappers.
Om dan toch een redelijke snelheid te krijgen neem je een klein verzet, dus klein tandwiel voor en groot tandwiel achter, en dan kan je met je naaimachinebeentjes wel 50 km per uur.

Een grote bodybuilder heeft heel veel kracht maar kan lang niet zo snel trappen, dus die heeft een groot verzet, dus groot tandwiel voor en klein achter.

Deze elektromotor is een sprintertje die bij hoge toerentallen veel vermogen levert. En je wilt dus eigenlijk een bodybuilder.

Even wat middelbareschoolnatuurkunde:
Ik hoop dat het te volgen is.
Energie is kracht maal afstand. Vermogen is energie per seconde, dus (kracht x afstand) / tijd.

Een motor heeft een koppel, dat is een kracht gemeten op een hefboom van 1 meter (wordt uitgedrukt in Newton x meter, Nm)

Als jouw motor 1 rondje draait dan heeft die kracht op 1 meter afstand ook een rondje gemaakt, de totale afstand van die kracht is 2 x pi x r (straal).
Motoren doen we in rpm (toeren per minuut) maar dat kan je dus ook omrekenen naar toeren per seconde. Als je dan toeren per seconde (rps) doet: rps x koppel x 2 x pi, dan heb je dus het vermogen van de motor!
Dus hoge rps en laag koppel, heeft hetzelfde vermogen als lage rps en hoog koppel.
Alleen kan je schroef niet goed overweg met die hoge toerentallen, dat geeft heel veel weerstand, en de motor levert bij laag koppel niet genoeg om die schroef snel te laten draaien.
en een lage rps en een laag koppel (rps x koppel x 2 x pi) geeft dus weinig vermogen.
Hans Fix, Feeling 29DI
Met elektrische hulpmotor.
hansfix.nl/electric/
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

e-foil motor ipv diesel? 10 sept 2025 06:40 #1648763

Goede analogie!
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

e-foil motor ipv diesel? 10 sept 2025 09:26 #1648815

  • H700
  • H700's Profielfoto
  • aanwezig
  • Gebruiker
  • Berichten: 1784
Nou, als amateur wielrenner; de sprinter moet ws klimmer zijn. Voor 34 en achter 28.
Sprinten gaat op de grote plaat.

Gepost met de officiële Zeilersforum-app
Il me semble que la misère,
Serait moins pénible au soleil
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

e-foil motor ipv diesel? 10 sept 2025 09:36 #1648820

H700 schreef :
Nou, als amateur wielrenner; de sprinter moet ws klimmer zijn. Voor 34 en achter 28.
Sprinten gaat op de grote plaat.

Gepost met de officiële Zeilersforum-app

Heel goed! We maken er een klimmer van.
Hans Fix, Feeling 29DI
Met elektrische hulpmotor.
hansfix.nl/electric/
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

e-foil motor ipv diesel? 10 sept 2025 09:49 #1648825

Voor mijn elektrische conversie zag ik deze motor ook voorbij komen. Mijn conclusie was toen dat de specs erg misleidend zijn.

Hij is dus gemaakt voor E-foils, dus een uurtje onder water per keer, niet voor permanent onder water. De motor wordt gekoeld door onder water te zijn. Ze hebben ook een "skateboard" motor die meer geschikt is voor op het droge.

Je zal voor de flipsky toch echt een andere propellor moeten hebben om het geheel efficient te maken. De motor is verder ook niet zo efficient op jouw gewenste toerental, dus zal er een vertraging op moeten. Als je aandrijflijn niet zo efficient is, moet de batterij groter om de gewenste actieradius te halen.

Als je het optelt, Motor, ESC controller, andere propellor gaat de prijs inclusief verzendkosten, btw en importkosten toch al richting de 1500-2000 euro. Dan kan je toch beter een Epropulsion POD 6kw nemen voor 3200 euro. Geen gedoe, 100 dealers in Nederland and gemaakt voor je type gebruik.

Elektrische boten hebben al een slechte rest-waarde, laat staan met een "hobby" oplossing.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

e-foil motor ipv diesel? 10 sept 2025 10:18 #1648834

  • OldBawley
  • OldBawley's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 2368
Ik "knutsel" graag en heb een tijdje nagedacht over het maken van een "mud motor - longtail met een elektrische motor die ik had liggen. Er hebben zelfs binnenschepen rondgevaren met een soortgelijke contraptie. Uiteraard niet elektrisch.
Je krijgt echter te maken met koeling en energieverlies in de lagers van de lange as, gewoon een e- buitenboord kopen is het makkelijkste. Die zijn nog erg goed ook.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

e-foil motor ipv diesel? 10 sept 2025 12:19 #1648858

  • Joop66
  • Joop66's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 8872
Maarten-IW31 schreef :
En dan blijkt maar weer dat ik weinig begrijp, en nog minder weet van electromotoren..

Jullie hebben ongetwijfeld gelijk over benodigde vertraging, koppel en toerental- maar ik verlies begrip een beetje bij mijn wat te simpele aanname: een schroef die (onder water, zonder cavitatie of wind) op een bepaald toerental draait levert daarmee per definitie een vaste hoeveelheid arbeid, onafhankelijk van waar de schroef aan vast zit.
Hierdoor dacht ik dat door toerental te regelen ik ook meteen de output regelde.
Dit lijkt niet te kloppen als ik jullie verhalen goed begrijp- waar ga ik mis?

Koeling zou geen probleem moeten zijn als ik de motor in een 'pod' onder de romp hang...

De regeling van een een (scheeps-) diesel gaat via een all speed regulateur, waarmee je inderdaad het toerental instelt. Afhankelijk van belasting wordt daar dan een "gas" stand bij gevonden.

Iets soortgelijks geldt ook voor elektromotoren, alleen andersom. Een elektromotor levert koppel afhankelijk van stroom. Een regelaar vindt daar een voltage bij en er stelt zich een toerental in, afhankelijk van belasting. Niet zo handig voor onze toepassingen. Wel geinig voor regelingen in allerlei precisie systemen, maar dus niet voor ons, omdat dit heel anti-intuitief gaat aanvoelen. Dus het simpelste zal dan zijn om hier een spanningsregelaar op te zetten. Dan heb je een normale gas regeling terug. Bij een bepaald voltage stelt zich een toerental en stroom in. Maar die zijn steeds afhankelijk van wisselende belastingen (golven en wind), dus dat zal heel zenuwachtig aanvoelen.

Er wordt nergens gespreken over een of andere feedback. Dus iets anders is lastig. Er zijn wel regelaars te vinden die op toerental regelen, maar die maken dus een afschatting van spanning en stroom, en regelen niet werkelijk op toerental.

Dan nog het thermische verhaal: Zelf een waterdicht pod maken, kan natuurlijk, maar is helemaal niet zo heel makkelijk. Bovendien: als er alsnog water binnen komt, is alles naar de k*-ten.

Wat we dus moeten concluderen:
- Een elektromotor is geen dieselmotor,
- Een verbrandingsmotor is niet een andere verbrandingsmotor (dat wisten we al: immers een 125CC crosmotor levert ook makkelijk de 25pk van mijn MD11C in 10% van het gewicht, maar die wil ik echt niet aan boord hebben!!!)
- Evenzogoed is een elektromotor ook niet een andere elektromotor.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.
  • Pagina:
  • 1
  • 2
Tijd voor maken pagina: 0.181 seconden
Gemaakt door Kunena
   
   
   
   
© Zeilersforum.nl