Maarten-IW31 schreef :
En dan blijkt maar weer dat ik weinig begrijp, en nog minder weet van electromotoren..
Jullie hebben ongetwijfeld gelijk over benodigde vertraging, koppel en toerental- maar ik verlies begrip een beetje bij mijn wat te simpele aanname: een schroef die (onder water, zonder cavitatie of wind) op een bepaald toerental draait levert daarmee per definitie een vaste hoeveelheid arbeid, onafhankelijk van waar de schroef aan vast zit.
Hierdoor dacht ik dat door toerental te regelen ik ook meteen de output regelde.
Dit lijkt niet te kloppen als ik jullie verhalen goed begrijp- waar ga ik mis?
Koeling zou geen probleem moeten zijn als ik de motor in een 'pod' onder de romp hang...
De regeling van een een (scheeps-) diesel gaat via een all speed regulateur, waarmee je inderdaad het toerental instelt. Afhankelijk van belasting wordt daar dan een "gas" stand bij gevonden.
Iets soortgelijks geldt ook voor elektromotoren, alleen andersom. Een elektromotor levert koppel afhankelijk van stroom. Een regelaar vindt daar een voltage bij en er stelt zich een toerental in, afhankelijk van belasting. Niet zo handig voor onze toepassingen. Wel geinig voor regelingen in allerlei precisie systemen, maar dus niet voor ons, omdat dit heel anti-intuitief gaat aanvoelen. Dus het simpelste zal dan zijn om hier een spanningsregelaar op te zetten. Dan heb je een normale gas regeling terug. Bij een bepaald voltage stelt zich een toerental en stroom in. Maar die zijn steeds afhankelijk van wisselende belastingen (golven en wind), dus dat zal heel zenuwachtig aanvoelen.
Er wordt nergens gespreken over een of andere feedback. Dus iets anders is lastig. Er zijn wel regelaars te vinden die op toerental regelen, maar die maken dus een afschatting van spanning en stroom, en regelen niet werkelijk op toerental.
Dan nog het thermische verhaal: Zelf een waterdicht pod maken, kan natuurlijk, maar is helemaal niet zo heel makkelijk. Bovendien: als er alsnog water binnen komt, is alles naar de k*-ten.
Wat we dus moeten concluderen:
- Een elektromotor is geen dieselmotor,
- Een verbrandingsmotor is niet een andere verbrandingsmotor (dat wisten we al: immers een 125CC crosmotor levert ook makkelijk de 25pk van mijn MD11C in 10% van het gewicht, maar die wil ik echt niet aan boord hebben!!!)
- Evenzogoed is een elektromotor ook niet een andere elektromotor.