Welkom  

   

Mijn Menu  

   

What's Up  

Geen evenementen
   

Wedstrijd  

Geen evenementen
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
Welkom, Gasten
  • Pagina:
  • 1
  • 2
  • 3

Onderwerp: Hoeveel pk bbm voor een 6,50m polyester kajuitzeiljachtje?

Re: Hoeveel pk bbm voor een 6,50m polyester kajuitzeiljachtje? 08 apr 2009 21:15 #66344

  • Philip
  • Philip's Profielfoto
  • aanwezig
  • Gebruiker
  • Berichten: 8021
ja laat ik maar niet meer deze draad kapen met offtopic gezwets :)
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Hoeveel pk bbm voor een 6,50m polyester kajuitzeiljachtje? 10 apr 2009 13:39 #66579

  • LucasH
  • LucasH's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 32
Dus eigenlijk zeggen we dat wanneer je een zeilboot hebt die kleiner is dan 26voet je wel elektrisch kunt varen en als je boot groter is het handiger is om een conventionele motor aan te schaffen.

Agree?
Bootnaam: Le Dragon Bleu
Ligplaats: Stenhuis, Aalsmeer
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Hoeveel pk bbm voor een 6,50m polyester kajuitzeiljachtje? 10 apr 2009 14:55 #66583

  • Lannes
  • Lannes's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker is geblokkeerd
  • Berichten: 2435
Niet helemaal. Als je zeker weet om op besloten water te blijven, plassen, meren etc. zou je het kunnen overwegen. Het is schoon, het is geruisloos.
De accucapaciteit bepaalt dan de actieradius.

Bij een hybride aandrijving komt het gewicht- zowel als het kostenaspect om de hoek kijken. Dan ligt het er aan of je de veel hogere installatiekosten voor lief wil nemen.
Als je de horizon kunt aanraken is het einde van je reis nabij.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Hoeveel pk bbm voor een 6,50m polyester kajuitzeiljachtje? 10 apr 2009 16:56 #66589

  • TonDini
  • TonDini's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 2499
De accucapaciteit bepaalt dan de actieradius.

Of het velengsnoer :wink:
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Hoeveel pk bbm voor een 6,50m polyester kajuitzeiljachtje? 10 apr 2009 20:44 #66614

  • RelaxON
  • RelaxON's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 16
Nou... Ik ben eruit :)

Ik heb gisteren een mercury 4.5PK langstaart met externe tank en werkschroef aangeschaft. Wel een wat oudere motor, maar absoluut in top staat.

Morgen meteen een hele goede test... Van Harderwijk naar Lelystad (onder langs de polder, dus iets van 8 uur varen op de motor), om het bootje naar zijn nieuwe thuis te brengen :D

Zin in!!

Jullie allemaal enorm bedankt voor al jullie adviezen!

Sander
Relaxon 650
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Hoeveel pk bbm voor een 6,50m polyester kajuitzeiljachtje? 11 apr 2009 19:40 #66691

  • LucasH
  • LucasH's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 32
Heeft er iemand uberhaupt ervaring met een zeilboot en een elektro motor?
Bootnaam: Le Dragon Bleu
Ligplaats: Stenhuis, Aalsmeer
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Hoeveel pk bbm voor een 6,50m polyester kajuitzeiljachtje? 12 apr 2009 08:02 #66722

  • RelaxON
  • RelaxON's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 16
Nog even een laatste update over de nieuwe bbm... Hij doet het perfect! Gisteren 9 uur non-stop op de motor gevaren en geen problemen what so ever.

Ben d'r erg blij mee dus! Op naar het volgende klusje ;)

Sander
Relaxon 650
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Hoeveel pk bbm voor een 6,50m polyester kajuitzeiljachtje? 12 apr 2009 19:57 #66784

Sander,

Ik lees net je zoekavontuur voor een motor voor je Relaxon 650. Laat ik er nu al 12 jaar één hebben. Ik ben benieuwd naar je ervaringen. Ze komen tenslotte niet al te vaak voor. Zlef vaar ik er eigenlijk alleen maar mee op binnenwater.

Gr. Ton
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Hoeveel pk bbm voor een 6,50m polyester kajuitzeiljachtje? 13 apr 2009 09:10 #66837

Mooi dat je het zo in 1 keer gehaald hebt zonder problemen.

ARco
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Hoeveel pk bbm voor een 6,50m polyester kajuitzeiljachtje? 06 mei 2009 06:00 #69934

  • camillo
  • camillo's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 46
Om dit weer een schop omhoog te geven...

Wij hebben een Marieholm IF met bbm op de speigel (Mercury 6pk) Wil deze evt vervangen door een electriche BBM.

Minder gewicht achterop, accu's kunnen net boven de kiel. Makkelijk op te klappen, en niet meer tanken, stekker in de walstroom en klaar...

Heeft iemand hier ervaring mee? Ik dacht dat een 80 lbs oid wel voldoende zou moeten zijn. Boot is 26 ft en dacht ik zo'n 2 ton.

Huidige motor is overigens prima, het leek mij vooral praktischer en beter voor de zeileigenschappen om een electrische erop te zetten.

Klopt het dat je de acculader weer uit het stopcontact moet halen, of kan je die gewoon onbeperkt laten zitten?

Heeft iemand nog tips of ervaring? Ik gebruik de motor alleen om haven in- en uit te varen, maar wil wel voldoende kracht hebben om te manuovreren, het is een s spant
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Hoeveel pk bbm voor een 6,50m polyester kajuitzeiljachtje? 06 mei 2009 08:50 #69957

  • Philip
  • Philip's Profielfoto
  • aanwezig
  • Gebruiker
  • Berichten: 8021
Of de acculader uit het stopcontact moet: dat hangt af van de lader. Een beetje goede gaat als de accu vol is over op druppelladen en houdt zo de accu netjes vol zonder deze te overladen. Die kun je gewoon aangesloten laten en dat is zelfs wenselijk om zelfontlading tegen te gaan.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Hoeveel pk bbm voor een 6,50m polyester kajuitzeiljachtje? 06 mei 2009 11:19 #69976

Camillo,

Misschien heb je hier iets aan, dit is gebaseerd op een berekening die ik een keer voor mijn eigen boot heb opgezet (de getalletjes kun je natuurlijk varieren..).
Je zou een Torqueedo Cruise 2.0 kunnen nemen, die zou vergelijkbaar moeten zijn met een benzinemotor van 5-6 pk. Kost ca. 2200 euro volgens de importeur.

Deze motor verbruikt 2000 W bij 24 V, dat is een stroom van 83 A. Om hiermee maximaal 4 uur te kunnen varen (je wilt ook wel eens varen op een windstille dag of een bestemming die niet bezeild is bereiken), trek je 4 x 83 = 332 Ah uit de accu's. Die zullen dus minstens deze capaciteit moeten hebben, maar liever meer, omdat helemaal leegtrekken niet goed is. Uitgaande van een overcapaciteit van 50%, kom ik dan op ca. 600 Ah, oftewel 8 accu's van 75Ah, 2-aan-2 in serie geschakeld voor de 24 V.
Gewicht: ca. 200 kg (25 kilo per accu). Kosten: afhankelijk van het type accu (lood, gel, AGM) tussen de 100 en 300 euro per accu.

Om die 332 Ah in één nacht te kunnen bijladen, zal je lader een stroom van minstens 41 A gedurende 8 uur moeten kunnen leveren (in de praktijk meer, want laden is niet een heel erg efficient proces). Dat is geen huis-tuin-en-keuken lader meer, dus kost ook wel wat. Dat kost je aan walstroom 4 a 5 KWh, dat is waarschijnlijk goedkoper dan de benzine die je verstookt (afhankelijk van hoe de haven de stroomkosten met je verrekent).

Hou voor de kosten rekening met:
- de motor zelf (¤ 2200).
- Accu's (kosten afh. van aantal en type)
- Opstelling accu's (voor loodaccu's heb je zeker accubakken nodig!)
- bekabeling
- Acculader
- Walstroomaansluiting

Accu's hebben niet het eeuwige leven, hou rekening met vervanging 1 x in de 3 - 5 jaar, afhankelijk van type accu en gebruik. Dure accu's gaan meestal langer mee....

De hele installatie is waarschijnlijk een stuk duurder dan een buitenboordmotor en komt qua kosten in de buurt van een inboard diesel. Het verbruik is heel voordelig dus des te meer je (op de motor) vaart, des te goedkoper het wordt.

En dan hebben we het nog niet over de milieu voordelen, de belangrijkste reden waarom je dit zou willen doen. Moet je wel je accu's met groene stroom laden natuurlijk ;-)
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Hoeveel pk bbm voor een 6,50m polyester kajuitzeiljachtje? 06 mei 2009 11:24 #69978

  • trotti
  • trotti's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 8183
en de productie van de accu's dan? Dat is geloof ik ook niet echt een milieu vriendelijke proces.....

Groeten,
Globe_Trotti
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Hoeveel pk bbm voor een 6,50m polyester kajuitzeiljachtje? 06 mei 2009 11:32 #69979

Tja, de productie van polyester ook niet...

Je moet toch ergens beginnen, vind ik. Hoewel ik toch maar weer een benzinemotor heb aangeschaft (wel een 4-takt die aan alle eisen voldoet).
Ik denk dat dingen als electro motoren en accu's de komende jaren alleen maar beter worden en we over 20 jaar lachen als er iemand met zo'n ouwe stinkende, lawaai makende benzine motor voorbij vaart...
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Hoeveel pk bbm voor een 6,50m polyester kajuitzeiljachtje? 06 mei 2009 12:11 #69983

  • Wallaby
  • Wallaby's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 9743
Hmmmmmm, dat geloof ik nog niet. Ik zal dan waaarschijnlijk lachend voorbij tuffenen met een biodiesel.......
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Hoeveel pk bbm voor een 6,50m polyester kajuitzeiljachtje? 06 mei 2009 12:29 #69987

  • trotti
  • trotti's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 8183
Bij de introductie van de eerste electromotoren zeiden ze dat ook al, en dat is toch al gauw 10 jaar geleden.....

Uiteindelijk is er niets milieuvriendelijker dan zeilen, dus dat beetje motoren dat wij doen compenseren we ruimschoots!

Groeten,
Globe_Trotti
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Hoeveel pk bbm voor een 6,50m polyester kajuitzeiljachtje? 06 mei 2009 12:38 #69989

  • Wallaby
  • Wallaby's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 9743
Uit het rekenvoorbeeld blijkt dat je 41A moet laden. Dit is praktisch gezien al een probleem. De meeste aansluitingen in de havens zijn slechts 6A. De hele infastructuur is er nog lang niet opgepast. Bovendien ga je een uitstootprobleem verplaatsen van de boot zelf naar een andere (centrale) plek. Tenzij de accu's erg klein worden, motoren erg efficient en het laden op een wijze kan gebeuren die zelfvoorzienend is (wind, zon, anders..), zie ik het allemaal nog niet zo als een alternatief.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Hoeveel pk bbm voor een 6,50m polyester kajuitzeiljachtje? 06 mei 2009 12:52 #69992

  • FFzeiler
  • FFzeiler's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 774
Uit het rekenvoorbeeld blijkt dat je 41A moet laden. Dit is praktisch gezien al een probleem. De meeste aansluitingen in de havens zijn slechts 6A. De hele infastructuur is er nog lang niet opgepast. Bovendien ga je een uitstootprobleem verplaatsen van de boot zelf naar een andere (centrale) plek. Tenzij de accu's erg klein worden, motoren erg efficient en het laden op een wijze kan gebeuren die zelfvoorzienend is (wind, zon, anders..), zie ik het allemaal nog niet zo als een alternatief.

Het is 41A bij 12V. Zal niet meer dan 3A zijn bij 220, gaat dus makelijk! geen probleem voor de infrastructuur (voor deze motor dan). Verplaatsen van de vervuiling ben ik maar gedeeltelijk met je eens. Een electriciteits centrale is relatief veel schoner dan jouw diesel motor. De vervuiling is dus minder, dan praten we nog niet over wind, kern of zonne-energie wat weer schoner is dan bv kolen centrales.

Verder zie ik het ook niet zo zitten. Ik blijf ook maar bij mijn dieseltje!

edit:
Ik lees ook niet goed het is 41A bij 24V, dus zo'n 5A bij 220
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Hoeveel pk bbm voor een 6,50m polyester kajuitzeiljachtje? 06 mei 2009 13:06 #69993

  • Wallaby
  • Wallaby's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 9743
Niet goed gelezen dus.....zo had ik het niet helemaal gelezen :oops: . In ieder geval heb je wel een hele dikke acculader nodig. Wat wel blijft is het verlies van energie elke keer. Van bronmateriaal (gas, olie, kolen e.d.) naar elektra levert verlies en van elektra naar elektra levert nog eens verlies. Ik kan me herinneren dat in de Waterkampioen deze vergelijking voor de lange duur al eens gemaakt is. Eindconclusie was toen ook dat er eigenlijk geen verschil in zit.

Het is denk ik nog steeds een uitdaging voor techneuten om met een goed alternatief te komen. De minerale brandstoffen raken steeds verder op en goede alternatieven zijn er nog steeds niet. Alhoewel ik er wel alle hoop op heb dat er duurzame energiebronnen gevonden zullen worden, zie ik dit nog niet op grote schaal komen de komende jaren......
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Hoeveel pk bbm voor een 6,50m polyester kajuitzeiljachtje? 06 mei 2009 13:56 #70001

  • trotti
  • trotti's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 8183
Zoals ik net ook al zei....

We hebben één enorme energiebron, en deze proberen wij allemaal zo optimaal mogelijk te benutten, WIND!!

Groeten,
Globe_Trotti
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Hoeveel pk bbm voor een 6,50m polyester kajuitzeiljachtje? 06 mei 2009 17:21 #70034

  • camillo
  • camillo's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 46
Jezus.... wat een hoop reacties gelijk, bedankt.

In principe gebruiken wij onze boot momenteel alleen maar als dagzeiler, als het goed zeilweer is. Als het niet waait ga ik meestal wat anders doen... Dus wat dat betreft denk ik dat qua accu en laadcapaciteit het meevalt, ik gebruik de motor echt zeer weinig, misschien in totaal hooguit 10 minuten als we gaan varen, haven uit en in en that's it, zit gelijk op prima vaarwater, maar dan hangt wel altijd de bbm achterop.

Als ik het goed lees is het iig financieel gezien in dit geval dus geen goed idee, en met zoveel accu's scheelt het gewicht ook niet, das duidelijk, ook al ligt het dan onderin ipv achterop. Ik zal er nog eens over nadenken.

Het is dus verder technisch wel mogelijk om een voldoende krachtige electro motor te nemen.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.
  • Pagina:
  • 1
  • 2
  • 3
Tijd voor maken pagina: 0.179 seconden
Gemaakt door Kunena
   
   
   
   
© Zeilersforum.nl