Camillo,
Misschien heb je hier iets aan, dit is gebaseerd op een berekening die ik een keer voor mijn eigen boot heb opgezet (de getalletjes kun je natuurlijk varieren..).
Je zou een Torqueedo Cruise 2.0 kunnen nemen, die zou vergelijkbaar moeten zijn met een benzinemotor van 5-6 pk. Kost ca. 2200 euro volgens de importeur.
Deze motor verbruikt 2000 W bij 24 V, dat is een stroom van 83 A. Om hiermee maximaal 4 uur te kunnen varen (je wilt ook wel eens varen op een windstille dag of een bestemming die niet bezeild is bereiken), trek je 4 x 83 = 332 Ah uit de accu's. Die zullen dus minstens deze capaciteit moeten hebben, maar liever meer, omdat helemaal leegtrekken niet goed is. Uitgaande van een overcapaciteit van 50%, kom ik dan op ca. 600 Ah, oftewel 8 accu's van 75Ah, 2-aan-2 in serie geschakeld voor de 24 V.
Gewicht: ca. 200 kg (25 kilo per accu). Kosten: afhankelijk van het type accu (lood, gel, AGM) tussen de 100 en 300 euro per accu.
Om die 332 Ah in één nacht te kunnen bijladen, zal je lader een stroom van minstens 41 A gedurende 8 uur moeten kunnen leveren (in de praktijk meer, want laden is niet een heel erg efficient proces). Dat is geen huis-tuin-en-keuken lader meer, dus kost ook wel wat. Dat kost je aan walstroom 4 a 5 KWh, dat is waarschijnlijk goedkoper dan de benzine die je verstookt (afhankelijk van hoe de haven de stroomkosten met je verrekent).
Hou voor de kosten rekening met:
- de motor zelf (¤ 2200).
- Accu's (kosten afh. van aantal en type)
- Opstelling accu's (voor loodaccu's heb je zeker accubakken nodig!)
- bekabeling
- Acculader
- Walstroomaansluiting
Accu's hebben niet het eeuwige leven, hou rekening met vervanging 1 x in de 3 - 5 jaar, afhankelijk van type accu en gebruik. Dure accu's gaan meestal langer mee....
De hele installatie is waarschijnlijk een stuk duurder dan een buitenboordmotor en komt qua kosten in de buurt van een inboard diesel. Het verbruik is heel voordelig dus des te meer je (op de motor) vaart, des te goedkoper het wordt.
En dan hebben we het nog niet over de milieu voordelen, de belangrijkste reden waarom je dit zou willen doen. Moet je wel je accu's met groene stroom laden natuurlijk