Welkom  

   

Mijn Menu  

   

What's Up  

Geen evenementen
   

Wedstrijd  

Geen evenementen
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
Welkom, Gasten
  • Pagina:
  • 1
  • 2

Onderwerp: 2 schoepen verdwenen

2 schoepen verdwenen 14 nov 2009 22:36 #98623

  • Faran
  • Faran's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 14868
Bij de jaarlijkse winterbeurt haal ik altijd de impeller eruit. Al zo doende, is mijn ervaring, dat je drie seizoenen aan kunt met dezelfde impeller.
Dus ik haal de impeller eruit en wat blijkt?: er zijn 2 schoepjes verdwenen. Nieuwe impeller kopen is natuurlijk geen punt, echter waar ik me zorgen over maak, is: waar zijn die schoepjes gebleven? Als ze ergens in de motor (Volvo MD 2030) zijn terechtgekomen, dan zullen ze wel wat koelvermogen reduceren. Wellicht zitten er nog meer in, omdat de vorige eigenaar absoluut a-technisch was en niets aan onderhoud deed (zelfs geen olie verversen).

Ik heb een hekel aan sluimerende problemen (Wet van Murphy: als er kans is dat het fout kan gaan, dan gaat het een keer fout). Dus wil ik eea oplossen en dacht aan het volgende: ik heb een duikfles met 300 BAR lucht en denk eraan om hiermee vanaf de uitlaat mixer het hele koelsysteem door te blazen, zodat eventuele achtergebleven rommel weer teruggeblazen wordt. Iemand aanvullend commentaar of ideëen hierop?
Jeanneau Sun Odyssey 37

Gecertificeerd werkloos
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: 2 schoepen verdwenen 15 nov 2009 06:52 #98634

  • Gregor
  • Gregor's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 4480
Hallo,

Dit is inderdaad ook schrikken; de gevolgen kunnen desastreus zijn. Ik heb hetzelfde gehad met mijn MD2020D (Perkins, variant van Volvo Penta). Je zal in ieder geval de leidingen los moeten maken om de schoepjes te vinden. Ze kunnen voor verstopping zorgen van het watersysteem.

Je kunt ook googlen op het type impeller. VP heeft een serie gemaakt die een productiefout bevatte. Mogelijk dat jou impeller uit die serie komt. Zo ja, dan wordt ie kosteloos door een dealer vervangen; althans, dat was bij mij het geval.

Tip: controleer elk jaar je impeller.
Tip 2: als je lange tijd niet vaart (bijv. winterseizoen), haal 'm er dan uit en leg 'm in een zak met talkpoeder. Dit overigens nadat je het systeem met antivries hebt gevuld ;-)



Kijk ook maar eens op mijn site:
http://www.uisge-beatha.eu/index.php?page=Winter2006

Succes,
Gregor
Het kan altijd nog hagelen...
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: 2 schoepen verdwenen 15 nov 2009 10:41 #98661

  • groom
  • groom's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 10134
Ik zou de dealer van de motor bellen en het probleem voorleggen.
300 bar is een zeer hoge druk. In de koeltechniek hebben we condesors (koperen leidingen met gesoldeerde bochten) deze werden vroeger getest op +/- 30 a 35 Bar. Nu werken we met condensordrukken van 40 bar.
Ik heb het wel meegemaakt dat een bcht van een condensor explodeerde bij een druk van 50 bar.
De 300 bar zal natuurlijk niet worden opgebouwd in je motorblok maar toch als er ergens een verstoppping zit een hogere weerstand heeft dan een andere pakking dan kun je naar mijn mening onbewust veel schade aanrichten. Daarnaast vind ik het verre van veilig om een voor jou onbekend object (qua component specificaties mbt drukken) te lijf te gaan met een fles lucht met 300 bar...
Er zijn persluchtbuksen met een lagere druk die door twee dikke houtenplanken heen schieten....

Je bent vast niet de eerste met dit euvel.
Ben wel benieuwd naar de reactie van de dealer. (zou er voor de zekerheid twee bellen) :wink:
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: 2 schoepen verdwenen 15 nov 2009 11:05 #98665

Wet van Murphy is ook van toepassing als je 300 Bar op je motor zet :lol: . Als zo'n stukje klem komt te zitten en een leiding (deels) afsluit kun je wat schade verwachten.
Beste is om alle leidingen los te maken (te beginnen na de impeller pomp) en alles na te lopen. Kost je wat tijd, maar dan weet je dat alles schoon is. Blijkbaar ging de impeller geen 3 jaar mee.

Ik vervang 'm ieder jaar. De oude gebruik ik dan als reserve. Kost maar een tientje en verhoogd de betrouwbaarheid (en veel minder kans dat ze tijdens seizoen stuk gaan).
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: 2 schoepen verdwenen 15 nov 2009 11:45 #98667

  • Hen3
  • Hen3's Profielfoto
  • Offline
  • Admin
  • Berichten: 12220
Als je er aan denkt om 'm door te blazen, waarom dan met 300 bar en waarom niet gewoon met een compressor?

Beste is om alle leidingen los te maken (te beginnen na de impeller pomp) en alles na te lopen. Kost je wat tijd, maar dan weet je dat alles schoon is.

Als alle leidingen schoon zijn kan er nog steeds wat in de inwendige koelkanalen zitten lijkt me. Die zijn kleiner dan de leidingen, dus de kans dat ze de impellordelen hierin zijn blijven steken lijkt me groter dan in de leidingen. Misschien heb je het geluk dat niet helemaal versnipperd zijn, maar min of meer heel zijn gebleven; dan heb je inderdaad kans dat de deze stukken iets verderop in een leiding aantreft. Als het echter echt kleine stukjes zijn geworden, dan lijkt de kans me groter dat ze ergens in het blok zijn blijven steken.
Hendri (Team Zeilersforum.nl)
Jeanneau Sun Light 30 'Eau Revoir'.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: 2 schoepen verdwenen 15 nov 2009 11:53 #98668

  • Faran
  • Faran's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 14868
Niet met 300 BAR (daar verniel je idd veel mee), er zit een regulateur op. Maar die fles heb ik en een compressor niet. Is overigens wel een gedoe, zo'n zware fles. Misschien dat ik iets met een aan één kant dichtgeplakte fietsband ga fabrieken.
Jeanneau Sun Odyssey 37

Gecertificeerd werkloos
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: 2 schoepen verdwenen 15 nov 2009 11:59 #98670

  • Hen3
  • Hen3's Profielfoto
  • Offline
  • Admin
  • Berichten: 12220
Misschien dat ik iets met een aan één kant dichtgeplakte fietsband ga fabrieken.

Daar zul je niet veel druk mee kunnen krijgen denk ik....
Als je zoiets overweegt kun je beter een spuitbusje perslucht kopen denk ik, dat bestaat ook.
Hendri (Team Zeilersforum.nl)
Jeanneau Sun Light 30 'Eau Revoir'.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: 2 schoepen verdwenen 15 nov 2009 12:26 #98672

  • marfamke
  • marfamke's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 1444
Heeft de motor een interkoeling? Dan is de kans groot dat de resten van de schoepen voor de koelkanalen van de wisselaar zitten.


De zwarte dop linksboven.
De kans dat de schoepen dan in het motorblok zijn verdwenen is niet zo groot. Ik zou niet met een compressor of perslucht gaan knoeien.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: 2 schoepen verdwenen 15 nov 2009 13:46 #98680

  • TonDini
  • TonDini's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 2499
Als het een motor met warmtewisselaar is , kan het niet in de motor zitten.
Maar alleen maar in de wisselaar.
En als het daar door is gaat het ook wel door de uitlaat naar buiten. :D
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: 2 schoepen verdwenen 15 nov 2009 18:27 #98709

  • Zonsnel
  • Zonsnel's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 2031
De 2030 vreet gewoon schoepen. Zeker één keer per jaar de impeler vernieuwen. Ook bij ons zijn er al vele schoepen door het blok gegaan. Zolang er water uit de uitlaat komt zal het wel goed zijn toch?
Groet,

Zonsnel

zeilen is een manier van leven
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: 2 schoepen verdwenen 15 nov 2009 18:36 #98713

  • Hen3
  • Hen3's Profielfoto
  • Offline
  • Admin
  • Berichten: 12220
Zolang er water uit de uitlaat komt zal het wel goed zijn toch?

Nou... als er inderdaad intern koelkanalen verstopt zouden zijn kan ik me best voorstellen dat er gewoon water uit komt maar toch niet het hele blok goed gekoeld wordt.
Hendri (Team Zeilersforum.nl)
Jeanneau Sun Light 30 'Eau Revoir'.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: 2 schoepen verdwenen 15 nov 2009 19:00 #98720

  • Zonsnel
  • Zonsnel's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 2031
Hoe ziet zo'n warmte wisselaar er dan uit van binnen?
Groet,

Zonsnel

zeilen is een manier van leven
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: 2 schoepen verdwenen 15 nov 2009 19:05 #98722

  • Ilex
  • Ilex's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 8466
Heeft de motor een interkoeling? Dan is de kans groot dat de resten van de schoepen voor de koelkanalen van de wisselaar zitten.

Heeft ie en zo denk ik er ook over.

Begrijp de al dan niet misplaatste zuinigheid niet zo goed: een impeller kost toch maar 20 euro ofzo?
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: 2 schoepen verdwenen 15 nov 2009 19:37 #98729

  • Faran
  • Faran's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 14868
Marfamke en Tondini, bedankt voor de tips. Ik denk dat ik die warmtewisselaar eerst eens ga checken. Heb het werkplaatshandboek gedownload, dus dat moet lukken.
Nogmaals, gaat het me niet om de kosten van een impeller, maar over eventuele gevolgschade.

Zonsnel, op mijn vorige boot zat een Nanni diesel met hetzelfde model waterpomp en die vrat echt geen impeller per jaar.

En weer heeft dit forum zijn waarde bewezen. :D
Jeanneau Sun Odyssey 37

Gecertificeerd werkloos
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: 2 schoepen verdwenen 15 nov 2009 20:48 #98749

  • Gregor
  • Gregor's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 4480
De slang die vanaf de bovenzijde van de impeller naar het motorblok gaat, daar zit een filter. Zie ook mijn post en link naar mijn site. Mijn vermoeden is, dat de restanten daar zitten.

Gregor
Het kan altijd nog hagelen...
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: 2 schoepen verdwenen 15 nov 2009 21:43 #98757

  • marfamke
  • marfamke's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 1444
Hoe ziet zo'n warmte wisselaar er dan uit van binnen?

Zo ongeveer. Het buitenwater stroomt door de 'rietjes', het koelwater van de motor stroomt er omheen. De kans is groot dat de bladen van de impeller vóór de rietjes zitten.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: 2 schoepen verdwenen 15 nov 2009 22:06 #98760

  • Faran
  • Faran's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 14868
Achteraf gezien stom van mij: het externe koelwater bereikt nooit de binnenkant van de motor. Dat was waar ik mij zorgen over maakte! Dank voor je inspanning.

Ook met dank aan Gregor zijn tip!
Jeanneau Sun Odyssey 37

Gecertificeerd werkloos
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: 2 schoepen verdwenen 17 nov 2009 16:42 #99022

  • douwe
  • douwe's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 5229
Ik denk dat het vrij makkelijk is om de inlaatzijde van het buitenboordkoelwater aan de koeler te openen. Toevoerslang eraf daarna "deksel" eraf en dan kijk je zo tegen de pijpen bundel aan waar de afgebroken schoepjes zouden moeten zitten.
Bij de jaarlijkse winterbeurt haal ik altijd de impeller eruit. Al zo doende, is mijn ervaring, dat je drie seizoenen aan kunt met dezelfde impeller.
Dus ik haal de impeller eruit en wat blijkt?: er zijn 2 schoepjes verdwenen. Nieuwe impeller kopen is natuurlijk geen punt, echter waar ik me zorgen over maak, is: waar zijn die schoepjes gebleven? Als ze ergens in de motor (Volvo MD 2030) zijn terechtgekomen, dan zullen ze wel wat koelvermogen reduceren. Wellicht zitten er nog meer in, omdat de vorige eigenaar absoluut a-technisch was en niets aan onderhoud deed (zelfs geen olie verversen).

Ik heb een hekel aan sluimerende problemen (Wet van Murphy: als er kans is dat het fout kan gaan, dan gaat het een keer fout). Dus wil ik eea oplossen en dacht aan het volgende: ik heb een duikfles met 300 BAR lucht en denk eraan om hiermee vanaf de uitlaat mixer het hele koelsysteem door te blazen, zodat eventuele achtergebleven rommel weer teruggeblazen wordt. Iemand aanvullend commentaar of ideëen hierop?
BM, 16m2, Sharpie, Topklasse, Finnjol, Friendship 26, Maxi 1000
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: 2 schoepen verdwenen 17 nov 2009 16:45 #99024

  • douwe
  • douwe's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 5229
Dit is de oplossing Marfamke. Je bent een kei
Heeft de motor een interkoeling? Dan is de kans groot dat de resten van de schoepen voor de koelkanalen van de wisselaar zitten.


De zwarte dop linksboven.
De kans dat de schoepen dan in het motorblok zijn verdwenen is niet zo groot. Ik zou niet met een compressor of perslucht gaan knoeien.
BM, 16m2, Sharpie, Topklasse, Finnjol, Friendship 26, Maxi 1000
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: 2 schoepen verdwenen 17 nov 2009 21:16 #99124

  • marfamke
  • marfamke's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 1444
Nog een tip; de kans is groot dat het afbreken van de schoepen is veroorzaakt door een slechte kwaliteit van het rubber. Maar controleer voor de zekerheid of de binnenzijde van het pomphuis geen bramen of scherpe delen heeft. Bij het monteren van de impeller ook letten op de stand van de schoepen (al draaien die meestal wel weer goed als de motor gaat lopen). Bij het aanbrengen ook geen vet of vaseline gebruiken; olieproducten tasten het rubber aan. Als je toch iets wil smeren gebruik dan zeep of glycerine.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: 2 schoepen verdwenen 17 nov 2009 21:24 #99130

  • Faran
  • Faran's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 14868
Waarmee Marfamke zich onderscheidt als 'motoren-specialist' op dit forum. :)
Jeanneau Sun Odyssey 37

Gecertificeerd werkloos
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: 2 schoepen verdwenen 17 nov 2009 22:31 #99144

  • marfamke
  • marfamke's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 1444
Waarmee Marfamke zich onderscheidt als 'motoren-specialist' op dit forum. :)
Motoren-specialist wil ik niet zeggen. Ik heb een vriend die in het verleden oude TDI-golfjes opvoerde, daar heb ik wel het een en ander van opgestoken. Bovendien is een cursus algemene dieseltechniek via de watersportvereniging ook nooit weg.

Beroepshalve moet ik me sinds enige tijd met de toepassing van materialen in de civieltechniek bezig houden, dat heeft enige raakvlakken met de watersport.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: 2 schoepen verdwenen 18 nov 2009 12:19 #99236

  • jottem
  • jottem's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 29
Intruder,

Ik ga hierin met Marfamke mee.
Zelf ook gehad bij een Volvo-Penta D1-20. Beide afgebroken schoepjes lagen keurig voor de warmtewisselaar. De warmtewisslaar bestaat aan de kant waar het buitenboorwater erdoor gaat uit uit een verzameling dunne pijpjes van ongeveer 5-6 mm diameter waardoor het buitenboordwater stroomt. De stukken van de schoepjes kunnen daar niet doorheen, daarom zijn ze daar te vinden.

Paul
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re:2 schoepen verdwenen 24 nov 2009 16:25 #100628

  • HRvR
  • HRvR's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 6
Ik heb vandaag 2 lippen van de impeller die afgebroken waren uit de warmtewisselaar gehaald (Volvo Penta MD 2010). Dwz de lippen zaten in de ruimte voor de pijpenbundel.
Voor de zekerheid heb ik de hele pijpenbundel eruit gehaald en deze bleek behoorlijk schoon te zijn. Steeds heb ik de impeller met enige regelmaat vernieuwd,'s winters uit de pomp gehaald en altijd goed gecontroleerd op beschadigingen. Toch zijn er 2 lippen afgebroken. Overigens bleek de klus vrij eenvoudig, mits je er goed bijkunt.

Bij het terugplaatsen mbv de handleiding kwam ik er niet uit. De handleiding spreekt van een ontluchtingsgat, grote gaten die naar beneden moeten wijzen en bovendien zou er op de pijpenbundel UP staan. Ik zie geen ontluchtingsgat, alle gaten zijn even groot en het woord UP is nergens te vinden. Wie geeft mij raad?


Hans
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re:2 schoepen verdwenen 24 nov 2009 20:07 #100676

  • marfamke
  • marfamke's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 1444
Staat er helemaal geen merkteken driehoekje of keepje op de pijpbundel? Misschien kun je een foto plaatsen van de pijpbundel en het huis van de wisselaar.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.
  • Pagina:
  • 1
  • 2
Tijd voor maken pagina: 0.173 seconden
Gemaakt door Kunena
   
   
   
   
© Zeilersforum.nl