Welkom  

   

Mijn Menu  

   

What's Up  

Geen evenementen
   

Wedstrijd  

Geen evenementen
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
Welkom, Gasten
  • Pagina:
  • 1
  • 2

Onderwerp: Saildrive of Schroefas?

Saildrive of Schroefas? 19 nov 2009 21:04 #99509

  • groom
  • groom's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 10134
Iedereen orienteert zich bij tijd en wijle.
Nu heb ik een aantal potentiele toekomstige schepen op het oog. Nu, over 1 jaar, over twee jaar, over.... wie zal het zeggen :wink:
Aangaande de (nood)aandrijving de vraag:
Wie kiest er, wanneer hij een boot mocht samenstellen, voor een saildrive?
En wie voor een schroef-as?
en Waarom?
Ik zelf heb een zwak voor een schroef-as. Heb het gevoel dat ik hier meer aan kan doen qua onderhoud etc.
Alvast bedankt voor jullie reacties.

Zeilesegroet,

Geert
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Saildrive of Schroefas? 19 nov 2009 21:12 #99510

  • Faran
  • Faran's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 14868
Heb goede ervaring met schroefassen en hun watergesmeerde lagers. Hoor hier in ieder geval minder klachten over dan manchetten...
Jeanneau Sun Odyssey 37

Gecertificeerd werkloos
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Saildrive of Schroefas? 19 nov 2009 21:39 #99519

  • Wallaby
  • Wallaby's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 9743
Ik heb ook een voorkeur voor een schroefas. Heb het idee daarbij dat dit een stabielere manier is. Maar ik moet eerlijk zeggen dat ik geen gefundeerde onderbouwing hiervan heb.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Saildrive of Schroefas? 19 nov 2009 22:11 #99534

  • Delphi32
  • Delphi32's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 17794
Schroefas-lover hier. Manoeuvreert gemakkelijker (vind ik althans), geen gezeur met manchet-datums.

Ik heb een Etap 35 gezien die met een kraanwagen uit het water getild werd. De boot was net met zijn romp boven het water toen er een luide krak klonk: hijsband zat onder de saildrive door, motorfundering kon natuurlijk niet het gehele gewicht van de boot tillen dus die was losgegaan. IJllings werd het schip weer in het water gelegd om de band te verplaatsen.
Ik heb werkelijk waar nog nooit een boot zo snel water zien maken: de manchet was natuurlijk gescheurd.

Dit soort ongelukken is natuurlijk vette pech enzo, ook bij een schroefas kan je een dergelijke schade krijgen. Het geeft me echter een geruststellend gevoel dat het gat voor de schroefas een stuk kleiner is dan het gat voor de saildrive.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Saildrive of Schroefas? 20 nov 2009 08:31 #99578

  • trotti
  • trotti's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 8183
Qua mototrvaren is een schroefas veeeeeel fijner! Doordat de schroef dichter op je roer zit kan je veel beter manouvreren.

Bovendien heb je idd wel een heel groot gat in je boot in het geval je manchet scheurt...

Groeten,
Globe_Trotti
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Saildrive of Schroefas? 20 nov 2009 09:47 #99590

  • FFzeiler
  • FFzeiler's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 774
Hier een saildrive fan!

- In mijn ogen een veel beter vaargedrag (daar verschillen de mening al over!)
- Stiller
- Geen lekage bij het lager
- compacter

Ik heb ervaring met een schroefas op een FF95 en een saildrive op een FF1100. En ben meer tevreden over de eigenschappen van de saildrive.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Saildrive of Schroefas? 20 nov 2009 10:02 #99591

  • Delphi32
  • Delphi32's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 17794
Hier een saildrive fan!
En hiermee vervalt je recht op de fles Schippersbitter natuurlijk :evil::D
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Saildrive of Schroefas? 20 nov 2009 10:06 #99594

  • trotti
  • trotti's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 8183
De schroefas op de dehler van mijn ouders lekt ook niet.....

Groeten,
Globe_Trotti
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Saildrive of Schroefas? 20 nov 2009 10:21 #99597

  • belle
  • belle's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 285
Schroefas, beter manoeuvreren en volgens mij heel wat minder weerstand dan een saildrive
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Saildrive of Schroefas? 20 nov 2009 11:13 #99612

  • Apae
  • Apae's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 6635
Heel afhankelijk van de rompvorm. Een saildrive is in mijn ogen alleen nuttig als een schroefas niet fatsoenlijk pas te krijgen is, of je de inbouwruimte er niet voor over hebt. de saildrive is me te storings- en onderhoudsgevoelig om er om andere redenen voor te kiezen. vergeet niet, dat om de binnenmanchet (regulier onderhoud) te vervangen, de motor meestal van z'n steunen moet!
In principe zou ik dus voor de schroefas kiezen.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Saildrive of Schroefas? 20 nov 2009 12:23 #99627

  • sailbleu
  • sailbleu's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker is geblokkeerd
  • Berichten: 1119
Groom, bekijk jij nog eens jouw topic aangaande volvo stuffingbox / gland wil je.
Ik dacht dat jij de reparatie waarvan sprake in mijn inzending aldaar reeds hebt uitgevoerd
Bedankt.
Ps:
sorry voor de off topic
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Saildrive of Schroefas? 20 nov 2009 13:47 #99647

  • TonDini
  • TonDini's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 2499
Seildrive natuurlijk dat weet toch iedereen. :D
Zelfs voor motorboten is dat het beste, hebben ze ook bij de boot van de waterkampioen gedaan. :D
En wat denk je als een schroefas beter was hadden ze dat wel gedaan.
Dus schroefas is over een paar jaar net zo oud als radar boten die zie je ook bijna niet meer.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Saildrive of Schroefas? 20 nov 2009 13:51 #99648

  • trotti
  • trotti's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 8183
En wat de waterkampioen doet is dus het beste??......... :?

Wat wel een voordeel van een saildrive kan zijn is dat de saildrive verder naar voren zit, en dus dieper onder water steekt. Hierdoor wordt de schroef dan weer effectiever....

Groeten,
Globe_Trotti
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Saildrive of Schroefas? 20 nov 2009 15:11 #99669

  • Proost
  • Proost's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 10716
Ben ik blij dat er een Vetusje in onze boot zit!. Deze kan omgebouwd worden van schroefas naar saildrive of v.v. Mocht ik inderdaad ooit helemaal van het potje vallen en mee willen doen kan ik makkelijk over 50 jaar weer up to date zijn door alleen maar de saildrive er achter/onder te hangen. :lol:
Als je maar geniet!
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Saildrive of Schroefas? 20 nov 2009 15:32 #99676

  • FFzeiler
  • FFzeiler's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 774
En hiermee vervalt je recht op de fles Schippersbitter natuurlijk :evil::D

Als ik mijn saildrive maar niet in hoef te ruilen voor een schroefas vind ik het prima!
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Saildrive of Schroefas? 20 nov 2009 16:49 #99690

  • web
  • web's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 5680
Die manchet is natuurlijk de achilleshiel van de saildrive. Peperduur en elke 7 jaar vernieuwen. Staat er eigenlijk ergens een datum op ?

Aan de andere kant is het ook wel meteen het enige gevoelige punt, en vallen de kosten nog wel mee als je ze over 7 jaar uitsmeert.

Een schroefas is veel lastiger netjes in te bouwen, plaatst de schroef meestal dichter bij je roerblad (wervelingen - ook als de schroef stilstaat) en heeft in de praktijk veel vaker grotere of kleinere lekkageproblemen dan een saildrive. Lekkende schroefas is een oorzaak van "wateroverschot" die in de KNRM reddingrapporten wel eens voorkomt, lekkende saildrive manchet ben ik nog niet tegengekomen, hoe "eng" een saildrive misschien ook lijkt. Nou is een grote scheur in de manchet wel een absoluut doemscenario, maar ik weet niet of dat wel mogelijk is, door bijvoorbeeld meerdere lagen, wapening enzovoorts. Natuurlijk gaat het mis als je een boot aan z'n saildrive manchet op probeert te takelen, maar dat is ook wel een heel extreme blunder...

Kapotte keerkoppelingen zijn ook verre van zeldzaam, dus storingsgevoeliger is een saildrive niet, zou ik zeggen.

Dus wat moet je dan kiezen... ik zou het niet weten. Laat het maar van plaatsing van motor en aandrijving in de boot afhangen, soms is het een handiger, soms het ander.

Wellicht is bij een hefkiel die in hoogste stand niet ver onder de saildrive uitsteekt, een schroefas verstandiger ivm aan de grond lopen, maar in de meeste andere gevallen kan een saildrive geen kwaad denk ik, als kort stompje veilig tussen roer en kiel.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Saildrive of Schroefas? 20 nov 2009 18:12 #99713

  • holtere
  • holtere's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 16813
Is de levensduur van de saildrivemanchetten niet bijgesteld van 7 naar 12 jaar?
Dit najaar nog een Volvo-manchet gezien van 13 jaar oud. Rubber was niets aan te zien, mooi soepel, eigenlijk zo goed als nieuw. Volgens mij zijn er maar weinig mensen die al na 7 jaar vervangen. Zaak is wel om natuurlijk geen olie en diesel te laten staan waardoor het rubber aangetast wordt.

Holtere
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Saildrive of Schroefas? 20 nov 2009 19:56 #99733

  • fransb
  • fransb's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 854
schroefas is technisch het eenvoudigst keep it simple!
Bovendien heeft een saildrive 2x een extra tandwieloverbrenging =2x 3% verlies aan vermogen!

een schroefas is bovendien een stuk goedkoper.

kortom een saildrive komt er alleen in vanwege extra comfort in de leefruimte, of een gemankeerd scheepsontwerp of dat het sexy gevonden word. Kijk mij met me saildrive.

Een schottel drive (te vinden op werkboten)daarin tegen werkt daarin tegen te gek. http://www.schottel.de/eng/r_produkte/SRP/uebersicht.htm

nee laat aan mij maar zo'n saildrive voorbij gaan.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Saildrive of Schroefas? 20 nov 2009 21:38 #99746

  • groom
  • groom's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 10134
sailblue schreef:
Groom, bekijk jij nog eens jouw topic aangaande volvo stuffingbox / gland wil je.
Ik dacht dat jij de reparatie waarvan sprake in mijn inzending aldaar reeds hebt uitgevoerd
Bedankt.
Ik hhad je graag geholpen maar ik heb het uithouderlager vervangen, dan hoef alleen de schroef eraf. Kun je ook doen .... trek je de as naar binnen. :wink:

Volgens mij zie je ook steeds meer de saidrive daar deze eenvoudiger en sneller in te bouwen is dus goedkoper? is voor de heren boten bouwers.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Saildrive of Schroefas? 21 nov 2009 04:18 #99775

  • sailbleu
  • sailbleu's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker is geblokkeerd
  • Berichten: 1119
Ik hhad je graag geholpen maar ik heb het uithouderlager vervangen, dan hoef alleen de schroef eraf. Kun je ook doen .... trek je de as naar binnen.

Volgens mij zie je ook steeds meer de saidrive daar deze eenvoudiger en sneller in te bouwen is dus goedkoper? is voor de heren boten bouwers.


Ik dacht nog niet zo lang geleden een posting van jou te hebben gelezen dat je na het vervangen van de uithoudlager (sta ik ook voor trouwens) ook de gland ging vervangen , waarin iemand er attent opmaakte dat het verwijderen van de flens niet zo eenvoudig zou zijn , maar dat het terug monteren van de flens nog moeilijker zou zijn.. Waarop jij reageerde dat het verwijderen en terug monteren van een schroef net hetzelfde was. Ik ging er vanuit dat je dus dit klusje al geklaard had. Ik kan alleen desbetreffende posting onder jouw nick niet meer terugvinden, en mogelijk vergis ik me van topicstarter voor wat betreft het vervangen van die gland.
Mijn excuus nogmaals voor de off topic post, ik zoek verder en deel mijn ervaringen op de desbetreffende draad.

Beste groeten
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Saildrive of Schroefas? 21 nov 2009 08:38 #99784

  • Apae
  • Apae's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 6635
Een schroefas is veel lastiger netjes in te bouwen, plaatst de schroef meestal dichter bij je roerblad (wervelingen - ook als de schroef stilstaat)
Maar ook stukken makkelijker manouvreren: klapje vooruit en je schroefwater zorgt voor roerwerking, direct vanuit stilliggen.
Ach, dat is het verschil in soort boten dat we varen: met een, twee ton heb je zo snelheid en is dat niet nodig, met een langkieler van een tonnetje of acht is het wel heel fijn.
Nog een reden om geen saildrive te willen: dan moet ik m'n kielbalk in tween zagen, lijkt me ongezond voor de sterkte van een houten romp :P
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Saildrive of Schroefas? 21 nov 2009 09:18 #99795

  • web
  • web's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 5680
Nog een reden om geen saildrive te willen: dan moet ik m'n kielbalk in tween zagen, lijkt me ongezond voor de sterkte van een houten romp :P
Hoezo? De logische vervanger voor jouw viercylinder, is twee tweecylinders, eentje bakboord en eentje stuurboord :lol:

Meteen handig met manoeuvreren, en het moet gek gaan wil je ooit zonder hulpmotor komen te zitten.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Saildrive of Schroefas? 21 nov 2009 09:21 #99796

  • web
  • web's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 5680
Is de levensduur van de saildrivemanchetten niet bijgesteld van 7 naar 12 jaar?
Maar staat er dan ook een datum in? Zodat nieuwe eigenaars van gebruikte saildrive-schepen niet in onzekerheid zitten? (zoals ik dus nu :wink: )
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Saildrive of Schroefas? 21 nov 2009 09:41 #99804

  • groom
  • groom's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 10134
Mijn excuus nogmaals voor de off topic post, ik zoek verder en deel mijn ervaringen op de desbetreffende draad.
Excuus is nergens voor nodig. Heb inderdaad overwogen om ook mijn gland te gaan vervangen ivm het vermoeden dat mijn boot daarop lekte. Het lek bleek echter heel ergens anders te zitten (is inmiddels al geruimte tijd gedicht waardoor de boot geen druppel meer lekt). Ik weet niet meer of ik hier een draadje over heb opgesteld. Klaas Schraa van Schraa watersport vertelde mij toen dat deze actie soortgelijk was aan de actie van het vervangen van het uithouderlanger alleen dan aan de andere kant van de as. Dus in dat perspectief zou je de borging moeten kunnen verwijderen om dan met een poulietrekker het zaakje los van elkaar trekken. Klaas melde dat dit mits je een beetje snel bent ook wel met de boot in het water kan doen. 8O Maar ik schat mij niet zo snel in. Als ik ervoor kom te staan dan zal ik hem er toch eerst uithalen.
Succes.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

levensduur saildrivemanchetten. 21 nov 2009 20:40 #99916

  • vic822
  • vic822's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 67
Ik heb in 2008 een Victoire 822 gekocht met de eerste sialdrivemanchet vanaf nieuw ( 1978 ). Deze heb ik uiteraard begin dit seizoen vervangen.
Risico wil ik niet lopen al is mijn mast ongeveer 10 meter en kan ik rap klimmen om droge voeten te houden :D . In de manchet staat het bouwjaar,dit is met een sterke zaklamp wel te bekijken.
Kosten vervanging ongeveer 1000,= euro. Volvo zegt met 7 jaar te vervangen. bij verzekering geinformeerd ,deze laten het aan keuze eigenaar over . Even terug over de vraag Saildrive of schroefas, Mijn voorkeur gaat uit nu naar een saildrive. Waarom ? De trillingvrije loop en minder geluid.Voor grotere schepen met grote motorvermogens en inbouw-ruimte lijkt mij een schroefas meer geschikt.
marco
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.
  • Pagina:
  • 1
  • 2
Tijd voor maken pagina: 0.191 seconden
Gemaakt door Kunena
   
   
   
   
© Zeilersforum.nl