JRomkes schreef :
YELLOW BOAT schreef :
Nou dan heb je misschien nooit met keperweefsel gewerkt.
In tegenstelling, afgelopen jaar veel met weefsels gewerkt. 3d weefsels, twill, plain, satin, etc. Daarvoor voornamelijk in de mallenbouw gezeten. CSM, kwam geen schaar aan te pas.
CSM is veel vormbaarder dan welk weefsel dan ook. Dat is logisch met vezels tussen de 2,5 en 4 cm lang.
vezels van een meter, of langer in de lengterichting van de rol, zullen toch ergens naar toe moeten. dan moet je met hoeken al snel inknippen.
Jajaja. Je bent een expert op het gebied van composieten, Romkes. Dat weten we.
Maar dit is niet waar Ad naar vroeg, natuurlijk.
Waarom toch weer hout? Hout is prima voor de krachten die er op komen te staan. Prima te conserveren. Schuim is leuk, maar doet constructief vrijwel niets, dat moet je weer opvangen met vezels. Dan kun je er net zo goed wat PU schuim onder doen(bavaria, beneteau, etc.). Dus hout, waarom niet, ook makkelijk te krijgen.
Daar ben ik het dan weer helemaal mee eens. Het feit dat het de eerste keer misging met die houten wrangen, komt voornamelijk door het gegeven dat men toen met polyester op hout heeft gewerkt. Polyester en hout zijn een waardeloze combinatie; de onderlinge hechting is veel slechter dan die van hout en epoxy. Dunne epoxy zuigt zichzelf ook enigszins in het hout, wat de hechting nog beter maakt en de kans voor vocht om zich tussen het laminaat en het hout in te wurmen veel kleiner.
Er is in de beginjaren van de polyester bootbouw ontzettend geknoeid met hout in combinatie met polyester. Daar wordt nu, 30 - 40 jaar later de prijs voor betaald.
--
stegman