jerry schreef :
Ik modt bekennen dat ik deze constructie niet kende. Bij onze vereniging halen we ieder jaar wel een paar 16kwadraten uit het water en halen daar de gietijzeren kiel van af. Zit dan met 3 bouten door de kielbalk vast. De constructie met het “doodhout” en een ballastkiel van ijzer is wel mooi bij een houten boot.
Dat met dat "doodhout" is volgens mij wel de originele constructie zoals de kapper Bulthuis die toegepast heeft maar inderdaad hebben nieuwere 16 kwadraten vaak een normale kiel zonder dat doodhout . Is echter minder effectief om de boot rechtop te houden , althans bij eenzelfde kielgewicht , omdat het zwaartepunt van boot en kiel bij de originele constructe lager zal liggen dan bij een volle kiel waardoor je een iets stabielere boot hebt .
De Het is nal=melijk niet alleen de kiel die dat bepaad maar het totale gewicht inclusief kiel in combinatie met het zwaartepunt van de hele boot.
Hier kun je er wel het e.e.a over lezen:
nl.wikipedia.org/wiki/Scheepsstabiliteit
Ad