Update 22-09-2017:
Omdat we de mogelijkheden niet goed konden overzien en niet goed wisten wat we beter wel en niet konden doen, hebben we onze plannen maar eens voorgelegd aan de leden van dit forum dat gewijd is aan de bouw en onderhoud van houten boten. De reacties kun je hierboven lezen.
Allemaal buitengewoon nuttig en behulpzaam om uit te laten kristalliseren wat een goede en wat een slechte benadering is.
De grote lijn is dat het gebruik van Epoxy eigenlijk zonder uitzondering sterk wordt afgeraden en in plaats daarvan is er van alle kanten een sterk pleidooi te horen voor de traditionele benadering met een nadruk op breeuwen en het hout zelf het werk laten doen door het weer nat te laten worden en dus uit te laten zetten.
We hebben alle tips, suggesties en adviezen ter harte genomen hetgeen resulteerde in een bijstelling van onze plannen.
Op dit moment ziet ons stappenplan er al volgt uit: (Rekening houdend met de mogelijkheid dat het wel weer bijgesteld zal worden op grond van nieuwe informatie en voortschrijdend inzicht).
Achtereenvolgend:
1. Boot verder ontmantelen, dwz alle losse onderdelen er uit zodat je overal goed bij kunt.
2. Binnenkant vloer-/ gangen die altijd onder water hebben gestaan en waarop een laagje los hout is gekomen, schoon krabben en schoon zuigen.
3.
(We weten nog niet waar we de binnenkant mee zullen behandelen, dampdoorlatende verf, antischimmelmiddel (omettrol of i.d. ) of lijnolie wat denk ik niet handig is omdat dat door de naden naar buiten sijpelt en dan misschien de kit niet meer hecht ??)
(Waarmee ?)
4. Alle naden open werken, kit en breeuwsel er uit en zijkanten van de naden kaal maken.
5. Oude antifouling op onderwaterschip verwijderen door krabben en schuren.
6. Frame timmeren voor een keukentje dat verplaatst moet worden van achterin de kajuit naar voren bij het luik.
7. Deurtjes maken waar wastafel en WC gedeelte mee afgesloten kunnen worden van het slaapgedeelte en het zitgedeelte in de kajuit.
8. Een waterdichte drempel maken tussen kajuit en kuip (Misschien dat als enige met Epoxy ??) zodat regewater niet meteen de kajuit inloopt.
9. Binnenkant boot bedekken met oude dekens en kletsnat spuiten om naden al vast dgedeeltelijk dicht te laten trekken.
10. Naden onderwaterschip breeuwen met katoen.
11.
Zijkanten van alle naden voorzien van primer om nieuwe kit beter aan hout en ev. oude kitresten te laten hechten.
(Welke ?)
12.
Alle naden, boven- en onderwaterschipt kitten met Sikaflex of andere kit
(Welke ?)
13.
Nieuwe Antifouling laag aanbrengen.
(Welke ?)
14. Bovenwaterschip waar nodig repareren en waterdicht maken.
15.
Bovenwaterschip schuren en van nieuwe laklaag voorzien (2 compnenten blanke lak ??
(Welke ?)
16. Boot in water, paar dagen in takel laten hangen of op ondiepe plaats waar hij er ev. ook weer uit te takelen is als hij toch niet dicht mocht blijken te zijn).
17. Betimmering keukentje en wastafel/ WC afmaken.
18. Lenspompjes installeren.
19. Alle vloerdelen, flonders, en andere losse onderdelen er weer in.
20. Boot inrichten.
21. Weschuifbaar afdakje maken boven kuip tegen zon en regen.
We hebben nu (22-09-2017) stap 2 net afgerond en zijn zijn toe aan stap 3.
Zoals gezegd blijven we ons sterk aanbevolen houden voor aanvullende tips, suggesties en adviezen en open staan voor aanpassing van bovenstaande werkschema.
Mbt de volgende stappen hopen we t.z.t. nog aanvullende informatie te krijgen (Geen haast bij maar misschien voorlopig alleen stap 3 zodat we verder kunnen):
Stap 3:
Stap 11:
Stap 12:
Stap 13:
Stap 15:
Wederom heel hartelijk dank !!!
Bas en Pim