zeekraal schreef :
Corazon schreef :
Beste zeilers,
Vraag: ik zit nog steeds met een schuin oog naar Hallberg Rassy’’s te kijken...
Ik vind het gewoon geweldige en supermooie schepen!
Nu hebben de versies tot pak em beet 2002: nog teakdekken die gelijmd en geschroefd zijn. En daarna zie je dus alleen nog teakdekken die onder vacuüm verlijmd zijn.
Een teakdek dat niet geschroefd is, lijkt me de beste optie toch? Dan heb je dus geen 1000 schroeven in je dek en kan er dus nooit inwatering plaatsvinden. Of zie ik iets over t hoofd?
Is een onder vacuüm verlijmd teakdek dus altijd de beste optie qua teakdek? Of zijn die oude geschroefde teakdekken van een betere teak kwaliteit oid? Wie weet hier meer over?
Groeten, Niels.
Je veronderstelling is juist en mocht dat dek ooit versleten zijn dan haal je het eraf zonder verdere schade aan het onderliggende dek en kun je er opnieuw teak, nep teak of een of ander antislipsysteem (wat je maar wil) op aan brengen.
Verkijk je niet op een oud teak dek eraf slopen
Het zomaar verwijderen kan je vergeten, of het zit gelijmd, of geschroefd en gekit, in beide gevallen zit het knap vast
Indien geschroefd geweest, is je dek een gatenkaas
Al het dekbeslag zit met bouten en moeren
Om bij de moeren te komen moet je aan de binnenkant betimmering verwijderen.
Je zal ziet dat de laatste moer net in een ander kastje zit, of net onder een ander plafond
Zitten de rvs bouten in een alu plaat met tap draad, dan kan de boel zo maar vastgerot zitten
Is het dek beslag eraf, en je bekijkt het kritisch, dan besluit je dat ook maar te vervangen
In mijn geval, een stalen boot, zaten de rvs bouten van het dekbeslag vastgerot in het stalen dek
Uiteindelijk ging de koevoet onder de genua rail
Ervaringsdeskundige
Het dek is geplamuurd, 2 comp Verf, en antislip
Het teakdek van mijn vd stadt 34 verwijderen, alles terugmonteren, verven etc, kostte mij een hele winter, elke zaterdag en zondag