Welkom  

   

Mijn Menu  

   

What's Up  

Geen evenementen
   

Wedstrijd  

Geen evenementen
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
Welkom, Gasten
  • Pagina:
  • 1
  • 2

Onderwerp: Teak!

Teak! 15 feb 2021 09:33 #1253660

  • OldBawley
  • OldBawley's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 2171
Een dek zonder geschroefde teakdeeltjes is beter. Minder kans op lekken.
Ik heb toen ik ons bootje restaureerde een teak dek gelegd. Het dek, dak van de kajuit en dak van de vaste buiskap. Dat laatste heb ik met 6 mm dik teak gelegd, is enkel verlijmd. Geen problemen.
Het dek en kajuitdak is gelegd met 12 mm teak, gelijmd en geschroefd. Ook geen problemen.
Bij ons heb je bovenop de dekbalken het oude originele pitch pine 18 mm dek, daar bovenop 12 mm hechthout gelijmd en geschroefd, dan de 12 mm teak.
Bij een totaalrestauratie door een werf vóór ik de boot kocht had men een polyester dek gelegd bovenop het watervaste multiplex en dat was fout gegaan. Bleek een slechte keuze te zijn voor een houten boot dus heb ik teak gelegd.
Toen ik de boot in Nederland zeilde was het teak onbehandeld maar voor ik naar de Med vertrok heb ik de hele boot dus ook de dekken in de Coelan gezet.
Ik het zuiden heb je maandenlang geen regen, alles droogt uit tot minimum en krijg je plots stortbuien die men zich in de lage landen niet eens kan voorstellen. Om zeker te gaan dat mijn dekken absoluut dicht bleven daarom die minimum 1 mm dikke laag Coelan. Die is flexibel tot 100 % dus ideaal voor een houten boot.
Nadeel is de zeer hoge kost en het dek is glad als het nat is. Plus, om de tien jaar moet je dek opnieuw in de Coelan zetten. Niet omdat de Coelan stuk of lek is maar omdat het onderliggende teak dan een dun laagje dood hout heeft gekregen door inwerking van UV en de Coelan kan loslaten.
De bedenkingen van Holtere, tja, ik had ook een plastic boot kunnen kopen, dat klopt.
Was stukken goedkoper geweest en geen onderhoud. Wel op de lange duur milieu onvriendelijk.
Ik leef sedert de tachtiger jaren aan boord en iedere keer ik op bezoek kom op een modern jacht ruik ik gewoon het styreen. Soms exstreem, ik heb een grote gok. Zal hier in dit warme klimaat wel extra zijn. De eigenaars ruiken het styreen niet, logisch die ruiken waarschijnlijk het hout en ijzer op mijn bootje.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Teak! 15 feb 2021 09:53 #1253667

  • Ton Mitz
  • Ton Mitz's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 6238
zeekraal schreef :
Corazon schreef :
Beste zeilers,

Vraag: ik zit nog steeds met een schuin oog naar Hallberg Rassy’’s te kijken... :cheer:
Ik vind het gewoon geweldige en supermooie schepen!

Nu hebben de versies tot pak em beet 2002: nog teakdekken die gelijmd en geschroefd zijn. En daarna zie je dus alleen nog teakdekken die onder vacuüm verlijmd zijn.

Een teakdek dat niet geschroefd is, lijkt me de beste optie toch? Dan heb je dus geen 1000 schroeven in je dek en kan er dus nooit inwatering plaatsvinden. Of zie ik iets over t hoofd?

Is een onder vacuüm verlijmd teakdek dus altijd de beste optie qua teakdek? Of zijn die oude geschroefde teakdekken van een betere teak kwaliteit oid? Wie weet hier meer over?

Groeten, Niels.

Je veronderstelling is juist en mocht dat dek ooit versleten zijn dan haal je het eraf zonder verdere schade aan het onderliggende dek en kun je er opnieuw teak, nep teak of een of ander antislipsysteem (wat je maar wil) op aan brengen.

Verkijk je niet op een oud teak dek eraf slopen
Het zomaar verwijderen kan je vergeten, of het zit gelijmd, of geschroefd en gekit, in beide gevallen zit het knap vast
Indien geschroefd geweest, is je dek een gatenkaas
Al het dekbeslag zit met bouten en moeren
Om bij de moeren te komen moet je aan de binnenkant betimmering verwijderen.
Je zal ziet dat de laatste moer net in een ander kastje zit, of net onder een ander plafond
Zitten de rvs bouten in een alu plaat met tap draad, dan kan de boel zo maar vastgerot zitten
Is het dek beslag eraf, en je bekijkt het kritisch, dan besluit je dat ook maar te vervangen
In mijn geval, een stalen boot, zaten de rvs bouten van het dekbeslag vastgerot in het stalen dek
Uiteindelijk ging de koevoet onder de genua rail
Ervaringsdeskundige
Het dek is geplamuurd, 2 comp Verf, en antislip
Het teakdek van mijn vd stadt 34 verwijderen, alles terugmonteren, verven etc, kostte mij een hele winter, elke zaterdag en zondag
Feeling 32 Di, bootnaam Mitz
Genoemd naar een Engels stripfiguur
Mitz, the half fairy lady
Laatst bewerkt: 15 feb 2021 12:56 door Ton Mitz.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Teak! 15 feb 2021 11:32 #1253692

als je wilt weten wat je tegenkomt als het teak "op" is....
zeilersforum.nl/index.php/foru...ontest-31ht-magellan

groeten george
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Teak! 15 feb 2021 19:05 #1253818

  • zeekraal
  • zeekraal's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 3440
Ton Mitz schreef :
Verkijk je niet op een oud teak dek eraf slopen
Je zult mij niet horen beweren dat het vervangen van een teakdek In één weekend te klaren is ( ;) ) maar de door jou genoemde bijkomende werkzaamheden zijn m.i. niet afhankelijk van de wijze van bevestiging.
En dat was de vraag.
je kunt alles zelf en daar heb je maar 2 dingen voor nodig n.l. kennis en gereedschap
Laatst bewerkt: 15 feb 2021 19:06 door zeekraal.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Teak! 09 mrt 2021 21:06 #1261057

Corazon schreef :
Beste zeilers,

Vraag: ik zit nog steeds met een schuin oog naar Hallberg Rassy’’s te kijken... :cheer:
Ik vind het gewoon geweldige en supermooie schepen!

Nu hebben de versies tot pak em beet 2002: nog teakdekken die gelijmd en geschroefd zijn. En daarna zie je dus alleen nog teakdekken die onder vacuüm verlijmd zijn.

Een teakdek dat niet geschroefd is, lijkt me de beste optie toch? Dan heb je dus geen 1000 schroeven in je dek en kan er dus nooit inwatering plaatsvinden. Of zie ik iets over t hoofd?

Is een onder vacuüm verlijmd teakdek dus altijd de beste optie qua teakdek? Of zijn die oude geschroefde teakdekken van een betere teak kwaliteit oid? Wie weet hier meer over?

Groeten, Niels.

Beste Niels,

Wij hebben afgelopen zomer een HR31 gekocht uit 2000. De boot ligt nu binnen en wij zijn het dek licht aan het opschuren. Uiteraard nog met de proppen erin. Als een prop mist, dan kan je deze met een handige HR boor breder en iets dieper uitboren, om er vervolgens alleen een teakprop met de juiste lijm in terug te stoppen. Inwateren gebeurt ook niet zomaar bij het HR dek, omdat de kern geen water opneemt.

Tot nu toe zijn wij erg blij met het resultaat en hopen er weer flink wat jaar tegenaan te kunnen. Het belangrijkste is of de vorige eigenaar er met liefde en het juiste onderhoud mee is omgegaan. Een dek kan je in één keer verzieken met een hogedrukreiniger, terwijl het andere vijftien jaar oude dek er nog als nieuw uit kan zien. Voordeel is ook: altijd grip aan dek, isoleert goed en blijft de kers op de taart.

Veel succes!
HR31 #183
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Teak! 27 nov 2021 10:30 #1344881

  • egenolf
  • egenolf's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 210
Een vraag:
Ik heb een stalen boot uit 1988 met professioneel gelegd teak dek. Geen enkele lekkage of roest gelukkig.
Het teak is zeker 12 mm dik en is geschroefd, maar ik zie dat hier en daar het rubber iets hoger is dan het teak (door slijtage of verwering).
Mijn vraag is: heeft iemand ervaring met het afschuren van ca 1-2 mm zodat het weer strak is?
Schuurmachines? Soort schuurpapier?
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Teak! 27 nov 2021 12:30 #1344936

  • Airgead
  • Airgead's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 2711
Ik heb het destijds laten doen voor het hele dek.
Onlangs zelf een gedeelte gedaan met een exentrische schuurmachine een ROTEX 150 van FESTOOL.
Om het rubber weg te schuren had ik een grove korrel nodig, laten we zeggen korrel 60.
Handig is om afzuiging te gebruiken, maar later alles met de stofzuiger nalopen werkt natuurlijk ook.
Ik denk op het moment dat het rubber eraf is dat ik met 120 heb geschuurd, maar weet dat niet zeker.
Ben in ieder geval tot de conclusie gekomen dat ik net zo goed meteen zelf had kunnen doen, maar je hebt wel een goede en krachtige schuurmachine nodig.
De werf destijds deed het ook met iets dergelijks als een ROTEX.

Ik lees ook verhalen van mensen die met een speciaal mes het rubber wegsnijden. Dit om geen dikte van het teak af te halen. Ook een ding is misschien dat het rubber niet meer goed gehecht kan zijn en dan is opnieuw rubberen een ontzettend klote werk.
Er bestaat ook speciaal gereedschap hiervoor wat met een multitool te gebruiken is.
Laatst bewerkt: 27 nov 2021 12:33 door Airgead.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Teak! 27 nov 2021 16:12 #1344985

Teak heeft serieus veel nadelen (waaronder serieuze kosten op zeker moment), maar is prachtig. Net als een houten boot, een grachtenpand of een mooi oud horloge.
Verlijmde dekken op polyester zijn al een enorme vooruitgang, mits goed gelegd natuurlijk, en met liefde onderhouden.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Teak! 27 nov 2021 19:10 #1345042

egenolf schreef :
...................................
Mijn vraag is: heeft iemand ervaring met het afschuren van ca 1-2 mm zodat het weer strak is?
Schuurmachines? Soort schuurpapier?

Vlakschuren kan heel goed, mits de basis goed genoeg en dik genoeg is.
Gebruik absoluut geen bandschuurmachine, tenzij je daar zeer ervaren mee bent, anders maak je lelijke kuilen. Teakhout is erg zacht.
Een Rotex is prima, maar zoals elke Festoolmachine te duur tenzij je hem kunt huren of lenen.
Even goed als een Rotex, maar half zo duur, is een Bosch GET 75-150.
Beide machines hebben geen ingebouwde stofafzuiger en moeten dus met een aangesloten stofzuiger gebruikt worden. Dat komt ook de werksnelheid ten goede doordat het schuurstof niet blijft hangen tussen schuurpapier en hout. Het mag een goedkope stofzuiger zijn want teakhout geeft nauwelijks fijn stof af.
Belangrijk: gebruik goed schuurpapier, bijvoorbeeld Granat. Iets duurder, véél beter.
Begin met korrel P80, werk af met P180. Gooi schuurschijven weg na max. 5 minuten gebruik.
Na het schuren het dek goed reinigen en dan de rubbernaden pijnlijk nauwkeurig nalopen en herstellen.
Succes,
Wim.
Schippers schoffelen niet
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.
  • Pagina:
  • 1
  • 2
Tijd voor maken pagina: 0.133 seconden
Gemaakt door Kunena
   
   
   
   
© Zeilersforum.nl