Welkom  

   

Mijn Menu  

   

What's Up  

za apr 05 @ 2:00PM -
Zeilersforum Wintermeeting 2025
   

Wedstrijd  

Geen evenementen
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
Welkom, Gasten
  • Pagina:
  • 1
  • 2
  • 3

Onderwerp: Nieuw doodhout kiel

Nieuw doodhout kiel 26 dec 2024 14:31 #1603693

  • Watermaat
  • Watermaat's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 1904
3Noreen schreef :
Watermaat schreef :
Het blijft nogal een theoretische discussie hier.

Niet helemaal theoretisch. De laatste jaren wil er nog wel eens een kiel afvallen. Een s-spant met een blok lood er onder is wel iets anders constructie technisch dan een vin kiel onder een rondspant

Zeker, de constructie van een vinkiel is veel kritischer, maar dat wil niet zeggen dat je daar met een houten doodhout icm een multiplex boot geen voldoende sterke constructie van kunt maken. Waarschepen varen toch nog in grote aantallen rond zonder noemenswaardige kielproblemen en ook de "vroege" vinkielers van bv vdStadt ( Zeevalk) voeren en wonnen met houten vinkielconstructies zeewedstrijden.
Marieholm IF
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Nieuw doodhout kiel 26 dec 2024 14:51 #1603694

  • Albert 45
  • Albert 45's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 12602
helmsman 38 schreef :
Ooit een boek gelezen waar ze het van ijzerhout maakten, bestaat dat nog?
Ja zeker. Dat heet Azobe en is zwaarder dan water.
Op de laatste coaster waar ik op voer hadden we een buikdenning in het ruim van dat spul.
Het kon overal tegen, zelfs scrap lossen met een spinnenkop (soort grijper) gaf geen schade.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Nieuw doodhout kiel 26 dec 2024 15:13 #1603695

  • jerry
  • jerry's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 7046
Azobé wordt in de waterbouw veel gebruikt in damwanden en beschoeiingen. Zal bij de fijnhouthandel wel te koop zijn. Wel moeilijk te bewerken, maar zou voor doodhout ideaal zijn
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Nieuw doodhout kiel 26 dec 2024 15:38 #1603696

  • 3Noreen
  • 3Noreen's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 15125
Watermaat schreef :
3Noreen schreef :
Watermaat schreef :
Het blijft nogal een theoretische discussie hier.

Niet helemaal theoretisch. De laatste jaren wil er nog wel eens een kiel afvallen. Een s-spant met een blok lood er onder is wel iets anders constructie technisch dan een vin kiel onder een rondspant

Zeker, de constructie van een vinkiel is veel kritischer, maar dat wil niet zeggen dat je daar met een houten doodhout icm een multiplex boot geen voldoende sterke constructie van kunt maken. Waarschepen varen toch nog in grote aantallen rond zonder noemenswaardige kielproblemen en ook de "vroege" vinkielers van bv vdStadt ( Zeevalk) voeren en wonnen met houten vinkielconstructies zeewedstrijden.

Ik denk dat niemand hier beweerd dat het vaak fout gaat. Het tegendeel is denk ik waar. Maar er is een kans op valen. Als er maar lang genoeg rondgedobberd wordt met die dingen zal zo'n statistische kans zich voordoen. Misschien maar eens in de miljoen. Wie het weet mag het zeggen.
dat conservatieven in doorsnee hechten aan veiligheid, voorspelbaarheid en autoriteit, terwijl liberalen zich eerder thuis voelen bij nuance en complexiteit,
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Nieuw doodhout kiel 26 dec 2024 15:40 #1603697

Stootwillie schreef :
de teneur die ik er vooral uithaal is dat het allemaal niet zo vreselijk nauw komt. Dat is fijn om te horen.
Wat betreft doodhout loopt het allemaal wel los, wat betreft het aantal bouten, waar die zitten alsook de vorm, locatie en stijfheid van de vrangen komt het wel heel nauw en daar zou ik niet te licht over denken.
Erik de Jong (Team Zeilersforum.nl)
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Nieuw doodhout kiel 26 dec 2024 16:12 #1603701

  • 3Noreen
  • 3Noreen's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 15125
Even terug.

Waarom niet door de houten stringers ?
dat conservatieven in doorsnee hechten aan veiligheid, voorspelbaarheid en autoriteit, terwijl liberalen zich eerder thuis voelen bij nuance en complexiteit,
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Nieuw doodhout kiel 26 dec 2024 16:25 #1603703

Lange bouten rekken meer dan korte bouten en tenzij je grote draagplaten gebruikt worden vrangen samen gedrukt.
Doodhout word weinig tot niet samengedrukt vanwege de grote oppervlakte. Heeft allemaal te doen met vlakte druk.
Erik de Jong (Team Zeilersforum.nl)
Laatst bewerkt: 26 dec 2024 16:26 door Erikdejong.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Nieuw doodhout kiel 26 dec 2024 16:38 #1603705

  • 3Noreen
  • 3Noreen's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 15125
Erikdejong schreef :
Lange bouten rekken meer dan korte bouten en tenzij je grote draagplaten gebruikt worden vrangen samen gedrukt.
Doodhout word weinig tot niet samengedrukt vanwege de grote oppervlakte. Heeft allemaal te doen met vlakte druk.

Dus hout is maatvaster dan metaal. Het hout krimpt niet maar de bouten worden langer !
dat conservatieven in doorsnee hechten aan veiligheid, voorspelbaarheid en autoriteit, terwijl liberalen zich eerder thuis voelen bij nuance en complexiteit,
Laatst bewerkt: 26 dec 2024 16:45 door 3Noreen.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Nieuw doodhout kiel 26 dec 2024 16:54 #1603708

  • Boot8
  • Boot8's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 153
In het start bericht dat ik nu niet kan terug vinden stond dat de originele draadeinden waren ingekort en het plan was om met verlengbussen/koppelmoeren en nieuw draadeind andere kielbouten te creëren. Let dan op voor potentiaal verschil en galvanische corrosie, mogelijk belangrijker aandachtspunt dan moment en type hardhout.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Nieuw doodhout kiel 26 dec 2024 16:55 #1603709

  • Watermaat
  • Watermaat's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 1904
jerry schreef :
Azobé wordt in de waterbouw veel gebruikt in damwanden en beschoeiingen. Zal bij de fijnhouthandel wel te koop zijn. Wel moeilijk te bewerken, maar zou voor doodhout ideaal zijn

Ligt ook gewoon in de bouwmarkt; oa als tuinpalen en schuttingplanken. Hard, rotvrij maar rampzalig bewerken inderdaad.
Marieholm IF
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Nieuw doodhout kiel 26 dec 2024 16:56 #1603710

3Noreen schreef :
Dus hout is maatvaster dan metaal. Het hout krimpt niet maar de bouten worden langer !
Je hebt helemaal gelijk joh, ik zal me er verder buiten houden.
Erik de Jong (Team Zeilersforum.nl)
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Nieuw doodhout kiel 26 dec 2024 17:04 #1603711

  • zeekraal
  • zeekraal's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 3461
3Noreen schreef :
Nachtvlinder schreef :
Dus het laminaat/hout/ander materiaal waar de bouten doorheen lopen heeft geen invloed?

Uiteraard zie mijn voorgaande reactie.
En die is al vrijwel kompleet onzin.

Drukvastheid van doodhout is de zwakste schakel.
In principe klopt dat want elke keten heeft nu eenmaal een zwakste schakel maar die “zwakste” schakel is bij gebruik van één van de eerder genoemde, alom verkrijgbare hardhoutsoorten, nog vele malen sterker dan theoretisch noodzakelijk.
je kunt alles zelf en daar heb je maar 2 dingen voor nodig n.l. kennis en gereedschap
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Nieuw doodhout kiel 26 dec 2024 17:06 #1603712

  • 3Noreen
  • 3Noreen's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 15125
Werking Azobé tussen 30% en 60% is volgens het boekje 1,6 - 2,0. Ter vergelijk Iroko 0,4 - 0,7

Disclaimer; Natuurlijk zijn dit soort boekjes opgesteld door keuringsinstituten ook maar een mening.
dat conservatieven in doorsnee hechten aan veiligheid, voorspelbaarheid en autoriteit, terwijl liberalen zich eerder thuis voelen bij nuance en complexiteit,
Laatst bewerkt: 26 dec 2024 17:09 door 3Noreen.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Nieuw doodhout kiel 26 dec 2024 17:38 #1603714

  • Boot8
  • Boot8's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 153
Gaat (vet) hardhout wel goed samen met epoxy?
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Nieuw doodhout kiel 26 dec 2024 17:56 #1603716

  • zeekraal
  • zeekraal's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 3461
Stootwillie schreef :
Wat een hoop antwoorden!! Heel erg bedankt.
Ik lees veel verschillende dingen, maar de teneur die ik er vooral uithaal is dat het allemaal niet zo vreselijk nauw komt. Dat is fijn om te horen.
Ik ga na de kerst verder met het project en ik zal jullie op de hoogte houden in een projecten-draadje (als daar behoefte aan is)

Ik ben geneigd het met je conclusie eens te zijn maar wil die toch anders formuleren n.l dat deze klus net zo nauwkeurig luistert als de rest van je boot maar betrekkelijk makkelijk is uit te voeren. Zeker als je de draad verticaal houd is de vorm van de plankjes rechthoekig. De afmetingen bepaal je per stuk en het aanbrengen ook.
Met krimp en uitzetten heb, gezien de draadrichting, niks te maken.
je kunt alles zelf en daar heb je maar 2 dingen voor nodig n.l. kennis en gereedschap
Laatst bewerkt: 26 dec 2024 18:00 door zeekraal.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Nieuw doodhout kiel 26 dec 2024 17:59 #1603717

Heb ooit een test laten doen door Sikkens met microscopische foto’s.
Red cedar trok het 0,2 mm in, is vettig.
Oregon 0,8 mm. Dus daar mijn Baltic van gemaakt. Goedkoper en in lange lengten verkrijgbaar.
geen sponsor alhier
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Nieuw doodhout kiel 27 dec 2024 00:58 #1603751

3Noreen schreef :
Werking Azobé tussen 30% en 60% is volgens het boekje 1,6 - 2,0. Ter vergelijk Iroko 0,4 - 0,7

Disclaimer; Natuurlijk zijn dit soort boekjes opgesteld door keuringsinstituten ook maar een mening.
Het lijkt moeilijk te begijpen te zijn, maar hout wat boven 10% vochtigheid is, is totaal ongeschikt voor scheepsbouw, ik zie dus niet in waarom data van 30 tot 60% relevant is. Eenmaal op de juiste manier ingepakt veranderd de vochtigheid niet tot nauwlijks, en onderwater zijn er nagenoeg geen temperatuursverschillen. De werking van het hout is absoluut minimaal, terwijl de rek van een kielbout van een meter lang dit niet is.

Maar goed, het is ook maar een mening en er zijn slechts tienduizenden vinkielen probleemloos op deze manier gebouwd... Of ben je van mening dat ze bij Waarschip, Vels en anderen niet weten hoe het gedaan moet worden?

Overigens zou ik zelf niet voor vertikaal doodhout kiezen.
- Het boren van de gaten voor de draadeinden is opeens een stuk lastiger.
- Lekkage (en dus rot) begint bij een kielbout, en met een vertikale nerf die parallel ligt aan het draadeind gaat het houtrot zich zeer snel verspreiden langs de draadeinden, juist daar waar je het echt niet hebben wilt.
- Eenmaal goed ingepakt met een stabiele vochtigheid en temperatuur is de werking van het hout minimaal en dus de reden om voor vertikale nerf te kiezen nutteloos. Er vanuit gaande dat het hout wat gebruikt is op de juiste manier gedroogd is.
Erik de Jong (Team Zeilersforum.nl)
Laatst bewerkt: 27 dec 2024 01:00 door Erikdejong.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Nieuw doodhout kiel 27 dec 2024 07:09 #1603755

  • 3Noreen
  • 3Noreen's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 15125
Erikdejong schreef :
3Noreen schreef :
Werking Azobé tussen 30% en 60% is volgens het boekje 1,6 - 2,0. Ter vergelijk Iroko 0,4 - 0,7

Disclaimer; Natuurlijk zijn dit soort boekjes opgesteld door keuringsinstituten ook maar een mening.
Het lijkt moeilijk te begijpen te zijn, maar hout wat boven 10% vochtigheid is, is totaal ongeschikt voor scheepsbouw, ik zie dus niet in waarom data van 30 tot 60% relevant is.

Sorry, mijn fout. Beroeps blindheid. Onterecht verwachte ik bekendheid met de tabellenboekjes met hout normen. Het gaat over de werking bij een relatieve lucht vochtigheid. Het getal geeft een beetje aan wat je kunt verwachten aan maatvastheid tijdens het verwerken in de werkplaats.
dat conservatieven in doorsnee hechten aan veiligheid, voorspelbaarheid en autoriteit, terwijl liberalen zich eerder thuis voelen bij nuance en complexiteit,
Laatst bewerkt: 27 dec 2024 07:11 door 3Noreen.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Nieuw doodhout kiel 27 dec 2024 07:14 #1603756

  • 3Noreen
  • 3Noreen's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 15125
Erikdejong schreef :
- Lekkage (en dus rot) begint bij een kielbout, en met een vertikale nerf die parallel ligt aan het draadeind gaat het houtrot zich zeer snel verspreiden langs de draadeinden, juist daar waar je het echt niet hebben wilt.
- Eenmaal goed ingepakt met een stabiele vochtigheid en temperatuur is de werking van het hout minimaal en dus de reden om voor vertikale nerf te kiezen nutteloos. Er vanuit gaande dat het hout wat gebruikt is op de juiste manier gedroogd is.

Dit begrijp ik niet. Komt er nu wel of niet water in het hout ?
dat conservatieven in doorsnee hechten aan veiligheid, voorspelbaarheid en autoriteit, terwijl liberalen zich eerder thuis voelen bij nuance en complexiteit,
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Nieuw doodhout kiel 27 dec 2024 08:12 #1603760

  • Wadloper
  • Wadloper's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 27857
Erikdejong schreef :
Het lijkt moeilijk te begijpen te zijn, maar hout wat boven 10% vochtigheid is, is totaal ongeschikt voor scheepsbouw,

Het is niet alleen moeilijk te begrijpen, dit is een vrij discutabele mededeling.
Hout dat niet volledig van de buitenlucht is afgesloten, krijgt te allen tijde een vochtgehalte dat in overeenstemming is met de gemiddelde luchtvochtigheid in de omgeving.
Hout drogen tot vochtpercentages die onder de 10 % liggen is daarom vrij zinloos. Normaal timmerhout zit daarom tussen de 10 - 15 %. Ook scheepsbouwhout.
Overigens zou ik zelf niet voor vertikaal doodhout kiezen.
- Het boren van de gaten voor de draadeinden is opeens een stuk lastiger.
- Lekkage (en dus rot) begint bij een kielbout, en met een vertikale nerf die parallel ligt aan het draadeind gaat het houtrot zich zeer snel verspreiden langs de draadeinden, juist daar waar je het echt niet hebben wilt.

Of het boren van gaten evenwijdig aan de houtnerf zoveel lastiger is dan gaten boren dwars op de houtnerf is vooral jouw mening. Ik heb al veel gaten in hout geboord en ik heb er nooit veel van gemerkt. Ik denk trouwens dat je niet verplicht bent die gaten te boren. Je kunt de constructie rond de draadeinden opbouwen.

Dat houtrot zich sneller verspreidt langs de draadeinden omdat er langs die draadeinden langshout ligt (dat is ongeveer wat je bewering impliceert) is natuurlijk kletskoek.
Vocht kan zich alleen snel langs de draadeinden verspreiden als de ruimte tussen hout en draadeinden lucht bevat. Zo zou ik het persoonlijk nooit uitvoeren (altijd vullen met epoxy), maar los daarvan: als er wèl holle ruimte is, dan komt het vocht in jouw oplossing alleen maar kopshout tegen, wat zoals bekend, veel sterker zuigt dan langshout. Het vochtpercentage neemt dus veel sneller toe en ontstaat ook eerder houtrot.
Eenmaal goed ingepakt met een stabiele vochtigheid en temperatuur is de werking van het hout minimaal en dus de reden om voor vertikale nerf te kiezen nutteloos.

Mja. Eenmaal goed ingepakt. Maar wat als er beschadigingen optreden?
Ik heb in mijn eerste pots vrij helder uitgelegd waarom verticale oriëntatie van het hout in het doodhout (eigenlijk niet de goeie naam; het is gewoon deel van de kiel) een goed idee is. Dat snap je of dat snap je niet.
Jij weet alles van stalen schepen, verre reizen naar koude oorden en zeilmaken. Daar heb je daadwerkelijk veel ervaring mee. Met hout heb je overduidelijk veel minder ervaring. Dat blijkt mede uit wat je hierboven over houtbewerking zegt.
Laatst bewerkt: 27 dec 2024 08:18 door Wadloper.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Nieuw doodhout kiel 27 dec 2024 08:29 #1603763

Interessante discussie.

Hoe moet je de regels uit de “houtboekjes” in een onderwatertoepassing gebruiken? Omgeven door vloeibaar water zou je voor “RV” 100% moeten nemen denk ik?

Lekjes zullen er naar verloop van tijd altijd komen, hoe goed je je best ook doet met inpakken: alleen de naad tussen het metaal en hout zal al gaan werken door temperatuursinvloeden; ook de naad tussen doodbout en romp zal wat muziek in zitten.

Hoe vochtig wordt een doodhoutconstructie in de praktijk (en waarom gaat dat -blijkbaaar- goed)?
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Nieuw doodhout kiel 27 dec 2024 08:35 #1603764

  • 3Noreen
  • 3Noreen's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 15125
Nachtvlinder schreef :

Hoe vochtig wordt een doodhoutconstructie in de praktijk (en waarom gaat dat -blijkbaaar- goed)?

Zuurstof arm. Heipalen blijven ook onwaarschijnlijk lang goed.
dat conservatieven in doorsnee hechten aan veiligheid, voorspelbaarheid en autoriteit, terwijl liberalen zich eerder thuis voelen bij nuance en complexiteit,
Laatst bewerkt: 27 dec 2024 08:36 door 3Noreen.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Nieuw doodhout kiel 27 dec 2024 08:37 #1603765

  • 3Noreen
  • 3Noreen's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 15125
Ander vraagje;

Hoe zit het met de compressie op het doodhout als de boot onder helling vaart ? Nog steeds mooi verdeeld over het gehele oppervlak ?
dat conservatieven in doorsnee hechten aan veiligheid, voorspelbaarheid en autoriteit, terwijl liberalen zich eerder thuis voelen bij nuance en complexiteit,
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Nieuw doodhout kiel 27 dec 2024 08:46 #1603767

  • madoc
  • madoc's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 3706
3Noreen schreef :
Ander vraagje;

Hoe zit het met de compressie op het doodhout als de boot onder helling vaart ? Nog steeds mooi verdeeld over het gehele oppervlak ?
Dat zit wel goed.Er zijn oude boten waar al decennia lang doodhout tussen romp en metalen kiel zit.Regenbogen,Pampussen,16 m2 enz,enz.
Laatst bewerkt: 27 dec 2024 09:23 door madoc.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Nieuw doodhout kiel 27 dec 2024 16:25 #1603818

  • zeekraal
  • zeekraal's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 3461
Het boren van de gaten voor de draadeinden is opeens een stuk lastiger.

Bij slim opbouwen is gaten boren niet eens nodig.
je kunt alles zelf en daar heb je maar 2 dingen voor nodig n.l. kennis en gereedschap
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.
  • Pagina:
  • 1
  • 2
  • 3
Tijd voor maken pagina: 0.157 seconden
Gemaakt door Kunena
   
   
   
   
© Zeilersforum.nl