De reden dat ik hier post is dat ik eigenlijk 3 topic "soorten" in 1 heb.
Deze zomer hebben we namelijk een Beneteau First Class 10 gekocht uit Lelystad. De boot lag in het water tijdens bezichtiging en aankoop. Van binnen moest er nog een en ander gebeuren zoals elektra nakijken en dakpanelen terugplaatsen. Er zat een rapport bij van de taxateur die wat puntjes had waaronder "redelijke osmose". Volgens de verkoper was dat alleen rond achterkant kiel en het roer "een paar blaasjes".
De prijs was er ook naar maar je bent dan toch benieuwd wat het werkelijk is.
Na een mooie proefvaart de koop gedaan en naar Urk gezeild waar ze nog 2 maanden in het water gelegen heeft. Langzaam moet je dan toch uitkijken naar een geschikte trailer, we gaan 22 Oktober namelijk uit
het water.
Dus goede stevige trailer gekocht en dan maar gokken waar je stempels moeten komen?... Eerst maar even navragen op ons megahulpvolle forum Waar ik "Frou frou" tegenkwam die ook een FC10 bezit samen met z'n broers. Die was zo hulpvol om de maten door te geven (THANX!! gratis bier in het café voor jou
). Tijdens het hijsen even spannend natuurlijk maar gelukkig paste het meteen!
Nu de osmose.... (bedenk hier even een "jaws" muziekje bij)...
Gelijk na het schoonspuiten het onderwaterschip bekeken en zag inderdaad een 3 tal, door de taxateur open geschuurde blaasjes. Verder zag de hele romp er nog strak en vlak uit. Alleen zie ik wel veel van die witte puntjes waaronder hele kleine gaatjes zitten waar dan weer geen vocht uitkomt en het zijn ook geen blaasjes. Ik denk zelf aan AF verwijderen, de zooi licht opschuren, alles laten drogen en volgend voorjaar nieuw epoxy op onderwaterschip. (Strippen huiver ik een beetje voor.) Iemand nog opmerkingen op de foto's betreffende de "osmose"?
ps. De 2e foto is heel erg ingezoomd en in het echt zo'n 1.5 cm in doorsnee.